Кафедра правничої лінгвістики
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра правничої лінгвістики by Author "Bortun Karina"
Now showing 1 - 20 of 42
Results Per Page
Sort Options
Item Comparison of Dialect Text Architectonics in Ukrainian and English Comparación de la arquitectura del texto dialectal en ucraniano e inglés(2023) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina; Кузнєцов Юрій; Kuznetsov Yuriy; Суран Тамара; Suran Tamara; Пілаш Марина; Pilash Maryna; Шкурко Галина; Shkurko HalynaThe aim of the article was to study the peculiarities of the dialect text architectonics in English and Ukrainian and compare their peculiarities for good understanding of a foreign language. Methodologically, comparative analysis, correlation method and context analysis were used; plus quantitative distribution of variants of the variables. The forms of the verb to be in the Future Tense in English and Ukrainian are considered as markers of verb tenses for parametric study. It is obvious that the Future Tense in Ukrainian should be considered primary in terms of origin. For active verbs, the number of examples outside the combinations with the personal pronoun is relatively small, then for full verb forms will be the number of such examples is much more significant. In conclusion, the topic of dialectal differences between languages, behaviour, traditions, and mentality is becoming increasingly relevant in today’s world, which seeks to resist globalization. Now the dialect that distinguishes people from each other has begun to be valued. Further research should address the phonetic and lexical aspects of dialectal speech, because comprehensive coverage of phonetic and lexical features of language dialects will allow future specialists to acquire communicative competencies. El objetivo del artículo fue estudiar las peculiaridades de la arquitectura del texto dialectal en inglés y ucraniano, a fin de comparar sus peculiaridades para una buena comprensión de un idioma extranjero. Como método se utilize el análisis comparative, método de correlación y análisis de contexto; asi como la distribución cuantitativa de variantes de las variables. Las formas del verbo to be en tiempo futuro en inglés y ucraniano se consideran marcadores de tiempos verbales para el estudio paramétrico. Es obvio que el tiempo futuro en ucraniano debe considerarse primario en términos de origen. Para los verbos activos, el número de ejemplos fuera de las combinaciones con el pronombre personal es relativamente pequeño, entonces para las formas verbales completas será el número de tales ejemplos es mucho más significativo. En conclusion, el tema de las diferencias dialectales entre lenguas, comportamientos, tradiciones y mentalidad cobra cada vez más relevancia en el mundo actual, que busca resistir la globalización. La investigación futura debería abordar los aspectos fonéticos y léxicos del habla dialectal, pues la cobertura integral de las características fonéticas y léxicas de los dialectos del idioma permitirá a los futuros especialistas adquirir competencias comunicativas.Item Cтруктурно-семантичні типи та функції імперативних висловлень у публіцистичному й офіційно-діловому стилях(2020) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina; Вінтонів Михайло; Vintoniv MykhailoItem Structure and semantics of verbal means of expressing states of emotional tension in english publicistic texts. Структура і семантика вербальних засобів вираження станів емоційного напруження в англійських публіцистичних текстах(2023) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina; Сліпецька Віра; Slipetska Vira; Жилін Михайло; Zhylin Mykhailo; Гончарова Вікторія; Horlachova Viktoriia; Кошарний Костянтин; Kosharnyi KostiantynThe aim of the research is to contribute to a deeper understanding of the role and functioning of verbal means of expressing emotional tension in journalistic texts. Methods. The research involves such methods as comparative analysis, transformational analysis, contextual analysis, pragma-semantic analysis. Statistical processing and validation of the obtained data was carried out using Cronbach’s alpha and mean square. Results. The results of the study helped to identify the linguistic features of expressing states of emotional tension. A total of 272 interjections that reflect emotional stress were found in the studied corpus. In general, 589 contexts of the use of modal words, which have the colouring of emotional tension, were also analysed. Conclusions. The study found that emotional stress in journalistic texts is strongly dependent on the context in which it is used. Understanding emotional expressions requires taking into account the sociocultural context, the goals of communication, and the relationship between communicators. Prospects. Further research can expand the scope and diversity of the corpus of journalistic texts, which will enable obtaining more representative results. Adding different genres, time periods, and authors will give a more complete picture of the verbal means of expressing emotional tension. Дослідження має на меті допомогти більш глибокому розумінню ролі та функціонування вербальних засобів у вираженні емоційного напруження в публіцистичних текстах. Методи. В роботі використано такі методи, як компаративний аналіз, трансформаційний аналіз, контекстуальний аналіз, прагмасемантичний аналіз. Статистична обробка і валідація отриманих даних проводилася за допомогою альфа Кронбаха та середнього квадратичного значення. Результати. Результати дослідження допомогли виявити мовні особливості вираження станів емоційної напруженості. Так, у корпусі, що досліджувався виявлено 272 вигуки, які відображають емоційне напруження. Також проаналізовано 589 контекстів вживання модальних слів, що мають забарвлення емоційної напруженості. Висновки. Дослідження виявило, що емоційне напруження в публіцистичних текстах має сильну залежність від контексту, у якому воно використовується. Розуміння емоційних висловлювань вимагає урахування соціокультурного контексту, цілей комунікації та відносин між комунікантами. Перспективи. Майбутні дослідження можуть розширити обсяг і різноманітність корпусу публіцистичних текстів, що дозволить отримати більш репрезентативні результати. Додавання різних жанрів, періодів часу та авторів дозволить отримати більш повне уявлення про вербальні засоби вираження емоційного напруження.Item ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ «G SUITE FOR EDUCATION» ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В ПВНЗ «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ». THE USE OF DIGITAL TOOLS ‘G SUITE FOR EDUCATION’ TO ORGANISE THE EDUCATIONAL PROCESS AT THE EUROPEAN UNIVERSITY(2022) Бортун Каріни Олександрівни; Bortun KarinaВища школа сьогодні потребує сучасних інформаційних інструментів для створення онлайн навчального середовища, яке допоможе налагодити спільну роботу в режимі реального часу з використанням таких застосунків: Google Docs (документи), Sheets (таблиці), Slides (презентації), Forms (форми), Sites (сайти), Drive (диск). Організація онлайн-спілкування між викладачами, адміністрацією та студентами буде ефективнішою з використанням Google Meet, Chat та Gmail. Для надання, створення рекомендацій і контролю процесу навчання застосовують Classroom, бо важливим аспектом у цьому постає створення інклюзивного середовища навчання з індивідуальними налаштуваннями доступу, що враховують унікальні стилі навчання кожного студента. Враховуючи зазначене вище, стаття присвячена опису впровадження та використання у навчальному процесі ПВНЗ «Європейський університет», зокрема урахування можливостей засобів хмарної платформи – «G Suite for Education». Окреслено основні напрями використання такої технології у закладі вищої освіти, подано детальну паспортизацію сервісів та застосунків програмного забезпечення в освітньому процесі. Саме вони допоможуть сформувати спільне бачення проблеми використання інформаційних технологій у закладі вищої освіти навчання всіма учасниками освітнього процесу та дати можливість викладачам організувати максимально ефективне навчальне середовище. Визначено переваги та мотиви використання цієї освітньої технології. Подано опис та фотографічну інструкцію щодо застосування кожної із програм та у якій із галузей життя ПВНЗ «Європейський університет» її можна реалізувати. Для організації такого навчання заклад освіти перейшов на використання сучасної освітньої платформи, яка сприятиме підвищенню якості підготовки студентів, розвитку самостійної творчої діяльності, стимулюватиме одержання додаткових знань та їх закріплення, що забезпечить підготовку конкурентоспроможних фахівців для ринку праці. Викладачі сьогодні використовують широкий вибір пов’язаних між собою сервісів та інструментів, які можна використовувати під час організації онлайн-навчання зі студентами. Їх використання не лише поліпшує та оптимізує освітній процес, а й стимулює набуття учнями навичок використання цифрових технологій, що є однією з визначних цілей сучасної вищої освіти. Перспективним вважаємо покроковий аналіз інших застосунків «G Suite for Education» у зіставному аспекті. Higher education today needs modern information tools to create an online learning environment that will help establish real-time collaboration using the following applications: Google Docs, Sheets, Slides, Forms, Sites, Drive, and other applications. Online communication between teachers, administration and students will be more effective with Google Meet, Chat and Gmail. Classroom is used to provide, create recommendations and control the learning process, as an important aspect of this is the creation of an inclusive learning environment with individual access settings that take into account the unique learning styles of each student. Given the above, the article describes the implementation and use of the European University in the educational process, in particular, taking into account the capabilities of the cloud platform - G Suite for Education. The main directions of using this technology in a higher education institution are outlined, and a detailed certification of software services and applications in the educational process is provided. They will help to form a common vision of the problem of using information technology in higher education institutions by all participants in the educational process and enable teachers to organise the most effective learning environment. The advantages and motives for using this educational technology are identified. A description and photographic instruction on the use of each of the programmes and in which of the areas of life of the European University can be implemented are given. To organise such training, the educational institution has switched to a modern educational platform that will help improve the quality of student training, develop independent creative activity, stimulate the acquisition of additional knowledge and its consolidation, which will ensure the training of competitive specialists for the labour market. Teachers today use a wide range of interconnected services and tools that can be used when organising online learning with students. Their use not only improves and optimises the educational process, but also encourages students to acquire digital skills, which is one of the key goals of modern higher education. We believe that a step-by-step analysis of other G Suite for Education applications in a comparative perspective is promising.Item Вимога як специфічний тип категоричного спонукання в офіційно-діловому стилі. Requirement as a specific type of categorical exhortation in formal business writing(2012) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaПрагматичне поле сприяє вивченню категоричних спонукань, їх екстралінгвістичних чинників, які тонко аналізують комунікативні акти, нюанси розрізнення відношень між учасниками спілкування (О. Даскалюк, Л. Мацько, О. Нарушевич-Васильєва, Д. Романенко, О. Шатілова, Н. Швидка).Сфера функціонування мови, мета комунікації, надають особливої інтенції впливові мовця на адресата за допомогою мовленнєвого акту, вимагаючи спонукання його до реакції за допомогою спонукання, щоб викликати відповідну реакцію. Категоричні спонукання містять такі важливі вектори: позиція комунікатора, яка є пріоритетною у висловленні, обов’язкове вчинення дій для адресата тощо. Імператив у нашій роботі постає як лінгвістична категорія, яка уособлює риси абстрактності та конкретності, змістової та формальної компонент, індивідуального вираження, особливості їх семантико-прагматичних різновидів, що глобалізують важливу єдність мовних і мовленнєвих аспектів. Архітектоніка категоричних спонукань містить у собі наказ, розпорядження, заборону, вимогу. The pragmatic field contributes to the study of categorical motives, their extralinguistic factors, which subtly analyse communicative acts, the nuances of distinguishing relations between participants in communication (O. Daskaliuk, L. Matsko, O. Narushevych-Vasyl'yeva, D. Romanenko, O. Shatilova, N. Shvydka). The sphere of language functioning, the purpose of communication, gives a special intention to the speaker's influence on the addressee through the speech act, requiring him to react with the help of inducements to cause a response. Categorical inducements contain the following important vectors: the communicator's position, which is the priority in the statement, the obligatory performance of actions for the addressee, etc. In our work, the imperative appears as a linguistic category that embodies the features of abstractness and concreteness, content and formal components, individual expression, and the peculiarities of their semantic and pragmatic varieties, which globalise the important unity of linguistic and speech aspects. The architectonics of categorical motives includes an order, a command, a prohibition, a requirement.Item ДЕНОТАТНО-НОМІНАТИВНА КЛАСИФІКАЦІЯ ЕРГОНІМІВ МІСТА ВІННИЦІ. DENOTATIVE AND NOMINATIVE CLASSIFICATION OF ERGONYMS OF THE CITY OF VINNITSIA(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaДенотатно-номінативна класифікація ергонімів Вінниччини є важливим аспектом вивчення міської топонімії та відображенням культурної та історичної спадщини міста у мові. Ця доповідь присвячена аналізу ергонімів Вінниці з точки зору їхньої класифікації за допомогою денотатно-номінативного підходу. Було розглянуто можливі аспекти класифікації ергонімів, такі як їхнє походження, семантичні зв’язки та культурні асоціації. Розкриття цих аспектів допоможе краще зрозуміти роль ергонімів у формуванні міської ідентичності та їхній внесок у відтворення культурного образу міста Вінниці через мовний код. Метою постають опис ярусної структури денотатно-номінативної класифікації, із деталізованим поділом на класи у межах кожної із груп ергооб’єктів міста Вінниці. Нормативна база для паспортизації ергонімів потребує уваги щодо особливостей градації ергонімів за будовою, співвідношення між структурними та денотатно-номінативними розрядами онімної лексики. Проаналізований ілюстративний матеріал дав змогу докладно викласти й унаочнити основні шари денотатно-номінативної класифікації, із деталізованим поділом на класи у межах кожної із груп ергооб’єктів: пресулатоніми, сальвоніми, протекціоніми та продуціоніми. У статті для відбору та інвентаризації ергонімів використано описовий метод із прийомами наскрізного виписування та систематизації, у результаті чого було створено денотатно-номінативну класифікаціїю ергонімії м. Вінниці. На різних етапах дослідження використано статистичні методи для побудови репрезентативної вибірки дослідження, зокрема кількісних підрахунків – для вивчення відсоткового співвідношення основних ярусів денотатно-номінативної характеристики ергонімії Вінниці. The denotative and nominative classification of ergonyms of Vinnytsia region is an important aspect of the study of urban toponymy and a reflection cultural and historical heritage of the city in the language. This report is devoted to the analysis of Vinnytsia ergonyms in terms of their classification using the denotative-nominative approach. The following aspects were considered possible aspects of ergonym classification, such as their origin, semantic relations and cultural associations. The disclosure of these aspects will help to better understand the role of ergonyms in shaping urban identity and their contribution to the reproduction of the cultural image of Vinnytsia Vinnytsia through the linguistic code. The aim is to describe the tiered structure of the denotative-nominative classification, with a detailed division into classes within each of the groups of the Vinnytsia city's energy facilities. The regulatory framework for certification of ergonyms requires attention to the peculiarities of ergonym gradation by structure, the correlation between structural and denotative-nominative categories of the onomic vocabulary. The analysed illustrative material made it possible to describe in detail and illustrate the main layers of the denotative-nominative classification, with a detailed division into classes within each of the groups of ergo-objects: presulatonyms, salvonyms, protection and production. The article uses the following methods for the selection and inventory of ergonyms the descriptive method with the techniques of cross-cutting and systematisation, which resulted in the creation of a denotative-nominative classification of ergonymy in Vinnytsia. At different stages of the study statistical methods were used to build a representative sample of the study, in particular, quantitative calculations - to study the percentage of the main tiers of denotative and nominative characteristics of Vinnytsia's ergonymy.Item ЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ СУЧАСНОГО ПРАЦІВНИКА ДОКУМЕНТНОГО Й ІНФОРМАЦІЙНОГО ФАХУ. ETHICAL PRINCIPLES OF A MODERN EMPLOYEE DOCUMENTARY AND INFORMATION PROFESSIONALS(2023) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina; Серветник Аліна Володимирівна; Serveynik AlinaПрофесійна етика наголошує на особливостях моралі серед різних професійних груп. Кожний фах вимагає від осіб, які його обрали, знання відповідних моральних норм, породжує специфічні моральні виклики. Комплекс сучасного гуманітарного знання виокремлюють такі завдання професійної етики: аналіз особливостей етики моралі, її динамічний розвиток; розуміння важливих принципів професійних кодексів, їхнє місце в архітектоніці формування етичної поведінки у відповідній професії, роль корпоративної культури та етики; прищеплення уявлень про сучасний діловий етикет; формування навичок професійної ідентичності; нашарування знань щодо толерантного ставлення до представників інших професій. Professional ethics emphasises the peculiarities of morality among different professional groups. Each profession requires that those who have chosen it know the relevant moral norms and generates specific moral challenges. The following tasks of professional ethics are part of the complex of modern humanitarian knowledge: analysis of the peculiarities of moral ethics, its dynamic development; understanding of important principles of professional codes, their place in the architectonics of ethical behaviour in the respective profession, the role of corporate culture and ethics; instilling ideas about modern business etiquette; developing professional identity skills; layering knowledge about tolerant attitudes towards representatives of other professions.Item Засоби вираження конотативного значення у реченні у романі Наталки Доляк «Шикарне життя у Вупперталі». Means of expression of connotative meaning in a sentence in the novel of Natalka Doliak «Shykarne zhyttiа u Vuppertali»(2023) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaУ статті розглянуто засоби вираження конотативного значення в архітектоніці речення в романі Наталки Доляк «Шикарне життя у Вупперталі». Різноплановий мовний арсенал в ідіостилі письменниці зумовлений певними комунікативними інтенціями мовця, щоб вплинути на співрозмовника, тобто має прагматичну настанову, у якій варіюються сила й інтенсивність, кількість і якість мовних засобів. Повнота використання інструментів конотації в окресленому творі залежить від інтенції автора тексту чи повідомлення, адже вони формують потужний комунікативний потенціал, створюючи багатофункційні одиниці в архітектоніці речення. Варто наголосити, щоб посилити прагматичний шлейф на співрозмовника, читача чи слухача, виплекати зміни в його емоційному стані, варто застосовувати інтенсифікації висловлювання. У процесі теоретичного осмислення окреслених феноменів потрібно звертати увагу на ступінь вираження емоційної наснаги, яка може бути реалізована завдяки конотативній семантиці, що дбайливо використовує різні шляхи виявлення в художньому дискурсі. Прагматичні компоненти вказують також на настанови та суб’єкта мовлення, охоплюючи вектори експресивності, емотивності й оцінності. Адже конотація передбачає реалізацію своїх рис у контексті, який органічно «віддзеркалює» особливості вживання лексеми, її значення, яке може варіюватися в межах речення чи тексту. У романі «Шикарне життя в Вупперталі» Наталки Доляк нами зафіксовано такі граматико-семантичні засоби: словотворчі (репрезентовані осново- та словоскладанням, які є першопричиною формування нових лінгвоутворень у творі), стилістичні (лінгвістичні одиниці, стилістичні прийоми, мовні фігури, стратегії або тактики, що моделюють колорит твору, його «рамкове» обрамлення), лексичні (лексеми, різні потрактування, запозичення з інших мов, які допомагають урізноманітнити комунікативний контекст персонажів), граматичні (експресивний потенціал частин мови, які гармонійно оформлюють художню канву твору). The article examines the means of expressing connotative meaning in the architecture of sentences in Natalka Dolyak’s novel “Shykarne zhyttiа u Vuppertali”. The multifaceted linguistic arsenal in the writer’s idiostyle is determined by certain communicative intentions of the speaker to influence the interlocutor, that is, it has a pragmatic guideline, in which the strength and intensity, quantity and quality of linguistic means vary. The completeness of the use of connotation tools in the outlined work depends on the intention of the author of the text or message, because they form a powerful communicative potential, creating multifunctional units in the architecture of the sentence. It is worth emphasizing, in order to strengthen the pragmatic train on the interlocutor, reader or listener, to cultivate changes in his emotional state, it is worth using intensification of the statement. In the process of theoretical understanding of the outlined phenomena, one should pay attention to the degree of expression of emotional intensity, which can be realized thanks to connotative semantics, which carefully uses different ways of detection in artistic discourse. Pragmatic components also indicate instructions and the subject of speech, covering the vectors of expressiveness, emotionality and evaluability. After all, connotation implies the realization of its features in a context that organically “reflects” the peculiarities of the use of a lexeme, its meaning, which can vary within the limits of a sentence or text.In the novel “Shykarne zhyttiа u Vuppertali”. by Natalka Dolyak, we recorded the following grammatical and semantic means: word-formative (represented by stem and word formation, which are the root cause of the formation of new linguistic formations in the work), stylistic (linguistic units, stylistic techniques, figures of speech, strategies or tactics , which model the color of the work, its “framework” framing), lexical (tokens, different interpretations, borrowings from other languages that help to diversify the communicative context of the characters), grammatical (expressive potential of parts of the language that harmoniously shape the artistic canvas of the work).Item ЗАСОБИ РЕАЛІЗАЦІЇ СУГЕСТІЇ В ІМПЕРАТИВНИХ ВИСЛОВЛЕННЯХ. MEANS OF REALIZING SUGGESTION IN IMPERATIVE STATEMENTS(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaСтаття присвячена засобам реалізації сугестії в імперативному висловлюванні. Автори проаналізували функційний потенціал мови в наказовому реченні, відзначили форми наміру та спонукання, які реалізують волю мовця та водночас створюють ефект навіювання. Імперативні висловлювання сповнені емоцій і експресивної поведінки або вимовлені спокійним тоном, делікатно переконуючи одержувача припису вжити необхідних дій. Відзначено важливість інтонаційно-оцінювального оформлення висловлювання, яке допомагає інструментам навіювання мовлення змусити слухача виконати потрібну дію динаміка. Імперативні висловлення містять семантичний та граматичний зміст, що передбачає різні інтенції спонукання, потрактування яких залежне від контексту, засобів спілкування, стосунків між конумікантами. У роботі було використано метод наскрізного паспортизування, узагальнення. Фактичну базу склали приклади навіювання в імперативних висловленнях сучасної української мови, які були зібрано з публіцистики останніх років, інтернет-виданнях. Статистичні методи допомогли сформувати вибірку дослідження, що унаочнює чисельний розподіл сугестивного потенціалу імператива. Імперативні конструкції здійснюють навіювання формами 1-ї та 2-ї одн./ мн., які збагачені емоційно-експресивною тоналістю поведінки мовця, щоб мати змогу вмовити отримувача прескрипції виконати необхідну дію. Паравербальні фактори (інтонація, емоційний стан мовця в момент спілкування), учасники та атрибути комунікативної ситуації набувають важливого значення у процесі навіювання (сугестії) під час здійснення акту волевиявлення. Імперативні конструкції транслюють різні відтінки стонукального значення, від категоричного до пом’якшеного чи нейтрального. The article is devoted to the means of realizing suggestion in imperative sentences. The authors analyze the functional potential of language in an imperative sentence, note the forms of intention and inducement that realize the speaker's will and at the same time create the effect of suggestion. Imperative statements are full of emotions and expressive behavior or are pronounced in a calm tone, delicately persuading the recipient of the order to take the necessary actions. The author emphasizes the importance of intonation and evaluation of the statement, which helps the tools of suggestive speech to make the listener perform the desired action of the speaker. Imperative utterances contain semantic and grammatical content that implies different intentions of inducement, the interpretation of which depends on the context, means of communication, and relations between the speakers. The method of end-to-end certification and generalization was used in the study. The factual basis was composed of examples of suggestion in imperative expressions of the modern Ukrainian language, which were collected from recent journalism and online publications. Statistical methods helped to form the sample of the study, which illustrates the numerical distribution of the suggestive potential of the imperative. Imperative constructions carry out suggestion by means of the 1st and 2nd singular/multiple forms, which are enriched with emotional and expressive tone of behavior in order to persuade the recipient of the prescription to perform the required action. Pavaverbal factors (intonation, emotional state of the speaker at the moment of communication), participants and attributes of the communicative situation are of great importance.Item Засоби формування конфліктологічної компетентності студентів спеціальності 231 «Соціальна робота». «Means of forming conflictological competence of students majoring in 231 «Social Work»»(2022) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaСучасному станові розвитку українського соціуму властиві різноманітні зіткнення суспільних шарів: матеріальних, духовних, виробничих, міжособистісних відносин. Тому важливу роль в архітектоніці професійної компетентності майбутнього соціального працівника відіграє конфліктологічна компетентність, яка вимагає не лише ґрунтовних конфліктологічних знань, а й навичок конструктивного вирішення професійних конфліктологічних ситуацій, попередження розгортання конфліктів, їхньої вчасної діагностики. Актуальним розвиток конфліктологічної компетентності в сучасних реаліях воєнних подій пояснюємо високою конфліктогенністю соціальної сфери. Адже об’єктивні протиріччя в процесі професійної діяльності, здобуваючи майбутній фах надають конфліктам шлейф неминучості, а конфліктологічну компетентність ‒ надважливою складовою професіоналізму соціального працівника. Саме тому пріоритетною вважаємо цілеспрямовану організацію роботи з формування конфліктологічної компетентності під час підготовки здобувача освіти спеціальності 231 «Соціальна робота» закладу вищої освіти до професійної діяльності на соціальній ниві. Конфліктологічна компетентність тлумачимо як важливий рівень обізнаності фахівця соціальної сфери про діапазон правильних стратегій сторін конфлікту та вміння конструктивно діяти в ситуаціях конфлікту. Представлено аналіз підходів формування конфліктологічної компетентності особистості, маємо наголосити, що відповідно до підходів її потрактовують як підсистему професіоналізму, у віковому аспекті, у системі професійної компетентності студентів. Нами унаочнено структуру конфліктологічної компетенції, з детальними коментарями щодо кожного з її елементів. Подано модель формування окресленого явища у майбутніх соціальних працівників, яка передбачає мету, завдання, умови та основні напрями. Маємо наголосити, що умовами формування конструктивної конфліктності здобувачів освіти під час навчання є такі: розвиток інтелектуальної активності, формування критичного мислення, орієнтація на суб’єктність, діалогізація навчального процесу, міжпредметні зв’язки.The current state of development of Ukrainian society is characterised by various clashes of social layers: material, spiritual, industrial, interpersonal relations. Therefore, an important role in the architectonics of the professional competence of a future social worker is played by conflict competence, which requires not only thorough conflictological knowledge, but also the skills of constructive resolution of professional conflict situations, prevention of conflicts, and their timely diagnosis. The development of conflictological competence in the current realities of military events is relevant due to the high conflictogenicity of the social sphere. After all, objective contradictions in the process of professional activity, while acquiring a future profession, give conflicts a trail of inevitability, and conflict competence is a crucial component of a social worker's professionalism. That is why we consider the purposeful organisation of work on the formation of conflict competence in the preparation of a student majoring in 231 ‘Social Work’ at a higher education institution for professional activity in the social field to be a priority. Conflict competence is interpreted as an important level of awareness of a social worker about the range of correct strategies of the parties to the conflict and the ability to act constructively in conflict situations. The article presents an analysis of approaches to the formation of conflictological competence of a personality, emphasising that, according to the approaches, it is interpreted as a subsystem of professionalism, in the age aspect, in the system of professional competence of students. We have illustrated the structure of conflict competence, with detailed comments on each of its elements. We present a model of the formation of this phenomenon in future social workers, which includes the goal, tasks, conditions and main directions. It should be emphasised that the conditions for the formation of constructive conflict competence of students during their studies are as follows: development of intellectual activity, formation of critical thinking, focus on subjectivity, dialogue of the educational process, interdisciplinary connections.Item КАТЕГОРІЯ ІМПЕРАТИВНОСТІ В ОФІЦІЙНО-ДІЛОВОМУ СТИЛІ: СТАТУС, ФУНКЦІЇ. IMPERATIVE CATEGORY IN OFFICIAL BUSINESS STYLE: STATUS, FUNCTIONS(2019) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaУ статті розглянуто функційно-стильові риси імператива, охарактеризовано особливості структури висловлення в офіційно-діловому дискурсі з погляду реалізації граматичних засобів вираження категорії імператива, схарактеризовано чинники, що впливають на семантичне варіювання спонукання в офіційно-діловому стилі. In the linguistic writings of recent years, we see the intensification of studies of imperativity in different styles of language O. Daskaliuk, O. Matsko, O. Narushevych-Vasylieva, O. Shatilova and others. This is due to the relevance of the study of the stimulating forms and meanings in various aspects: structural-semantic, functional, pragmatic, communicative. At the present stage, a detailed study of the means of expressing the category of imperativ in the official business style is required, which determines the relevance of this work. Purpose: The purpose of the article is to reveal the means of expressing the category of imperative in the official business style. Results: An important role for the implementation of the motive in the text of the business document is played by a performative paradigm, the presence of one of the options which determines the pragmatic orientation of the text of the business document. Тhe official business style.prompting is often hypothetical. Official business motivation often combines the features of imperative and narrative on the one hand, and different sub-types of motivation on the other. The character of the semantic variation of motifs in a formal business style is influenced by the status of the speaker and the addressee. In the official business style are underused the imperative forms so the requests are made not with prescriptive forms, but with templates with performative verbs. However in oral language, clerks use the imperative to refer to a group of persons (the addressee of the plural) using neutral label forms linguistic cliches and elements of clerical vocabulary. Discussion: In the official business style imperative is use a reflection of the national and cultural features of native speakers. Important role in the formation of connotative values is played by indicators of the communicative situation in which business communication takes place. The specificity of the connotations of the official imperative lies in the active use of peripheral means of indirect motivation: performative verbs + modal components; transfer of modal shades of duty, necessity, expediency; presence of incentive clichés; use of infinitive constructs for categorical orders; direct word order that ensures the accuracy and logic of the promptings; the dependence of the choice of incentives on the type and purpose of the document. The prospects for further research are seen in typologized the means of expressing imperativeness in texts of different types and genres, exploring the imperative expressions of different system languages in a comparative aspect.Item Комунікація та спілкування: функційно-поняттєві особливості. Communication: functional and conceptual features(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaКомунікація та спілкування ̶ це ключові аспекти міжособистісних відносин та соціальної взаємодії. Вони мають важливий статус у суспільстві та виконують низку функцій, які сприяють мовній взаємодії між людьми. Ці дефініції є визначним елементом комунікативного акту між реципієнтами, які визначені як спосіб вираження інформації, думок і почуттів. Вони є відображенням соціального феномену, тобто є тим засобом, за допомогою якого реалізоване спілкування мовців у соціумі. Комунікація та спілкування також віддзеркалюють культурні звичаї, лінгвістичні норми та соціальні конвенції різних груп і спільнот. Ці терміни впливають на формування особистості, ідентичності та лінгвістичної самосвідомості кожної людини. Communication and communication are key aspects of interpersonal relations and social interaction. They have an important status in society and perform a number of functions that facilitate linguistic interaction between people. These definitions are an essential element of the communicative act between recipients, defined as a way of expressing information, thoughts and feelings. They are a reflection of a social phenomenon, i.e. they are the means by which the communication of speakers in society is realised. Communication and communication also reflect cultural customs, linguistic norms and social conventions of different groups and communities. These terms influence the formation of each person's personality, identity and linguistic consciousness.Item Комунікація: статус і функційний аналіз дефініції. Communication: status and functional analysis of the definition(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaНа сучасному етапі лінгвістичні студії, присвячені розгляду термінологічного фонду сучасної української мови, розглянуто нові завдання, створено нові студії, розвідки, нові параметри та маркери щодо нових векторів комунікативного аспекту мови. ХХІ ст. є важливим аспектом для вивчення комунікації, зокрема лінгвістичної комунікації (ЛК). Глобалізаційні процеси, інформатизація, обсяг людських знань, що стимулюють та генерують різнопланові та фундаментальні лінгвістичні дослідження цього багатовекторного феномена, яким постає комунікація. Зокрема як процес активного, збільшеного обміну інформацією. Саме комунікація забезпечує наявність соціальної пам’яті, здійснює трансляцію інформації, її генерацію. At the present stage, linguistic studies devoted to the consideration of the terminological fund of the modern Ukrainian language have considered new tasks, created new studies, research, new parameters and markers for new vectors of the communicative aspect of the language. The twenty-first century is an important aspect for the study of communication, in particular linguistic communication (LC). Globalisation processes, informatisation, and the volume of human knowledge stimulate and generate diverse and fundamental linguistic research into this multidirectional phenomenon, which is communication. In particular, as a process of active, increased exchange of information. It is communication that ensures the existence of social memory, transmits information, and generates it.Item Конфліктологічна компетентність як складова професіограми соціальних працівників. Conflict competence as a component of the professional profile of social workers(2023) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina; Коренюк Вікторія Анатоліївна; Koreniuk ViktoriiaКонфліктологічна компетентність є важливою складовою професіограми соціального працівника. Адже саме він взаємодіє з людьми в різних ситуаціях, зокрема в конфліктних ситуаціях, саме тому вміння вирішувати конфлікти та працювати з ними є важливою навичкою сьогодні. Ця навичкає необхідною під час роботи соціального працівника зокрема в системі соціального захисту, де можуть виникати конфлікти між різними сторонами, такими як клієнти, родини, колеги, адміністрація тощо. Здатність ефективно врегулювати ці конфлікти сприяє підвищенню якості надання послуг у соціальній сфері та відповідає професійним вимогам соціального працівника. Conflict competence is an important component of a social worker's professional profile. After all, it is the social worker who interacts with people in different situations, including conflict situations, which is why the ability to resolve and work with conflicts is an important skill today. This skill is essential in the work of a social worker, in particular in the social protection system, where conflicts may arise between different parties, such as clients, families, colleagues, administration, etc. The ability to effectively resolve these conflicts contributes to the quality of service delivery in the social sector and meets the professional requirements of a social worker.Item ««Лінгвоцид» - інтерактивний меморіал русифікації в Україні»» як важливий вектор збереження культурно-історичних і лінгвістичних наративів». «Linguocide» - an interactive memorial to Russification in Ukraine’ as an important vector for preserving cultural, historical and linguistic narratives(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaУ роботі окреслено важливість додатка «Лінгвоцид» - інтерактивний меморіал русифікації в Україні», що є важливим чинником у боротьбі з лінгвоцидом на теренах нашої країни. Він прагне зберегти культурно-історичні, лінгвістичні наративи сьогодні, тонко віддзеркалюючи негативні чинники русифікації. The paper outlines the importance of the «Lingvocide app, an interactive memorial to Russification in Ukraine», which is an important factor in the fight against linguistic violence in our country. It seeks to preserve cultural, historical, and linguistic narratives today, subtly reflecting the negative factors of Russification.Item Лінгвістичні вектори формування архітектоніки сучасного молодіжного дискурсу. Linguistic vectors of formation of the architectonics of contemporary youth discourse(2024-05-16) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaДискурсивні студії сьогодні є одним із найактуальніших напрямів гуманітарних наук, зокрема й лінгвістики. Сучасний дискурс посідає чільне місце у лінгвістичній науці, зокрема, у лінгвопрагматиці. Мовець у цьому контексті може маніпулювати поверхневими структурами, словами, фразами, прагматичною інформацією з контексту, а також соціальними та культурними даними. Discourse Studies is one of the most relevant areas of the humanities, including linguistics. Modern discourse occupies a prominent place in linguistic science, in particular, in linguistic pragmatics. In this context, a speaker can manipulate surface structures, words, phrases, pragmatic information from the context, as well as social and cultural data.Item ЛІНГВІСТИЧНІ ВИЯВИ СУГЕСТІЇ: СТАТУС ФУНКЦІЇ. LINGUISTIC MANIFESTATIONS OF SUGGESTION: STATUS OF FUNCTION(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaСьогодні діджиталізаційні медіапроцеси є вагомим світоглядним тлом для сучасного споживача інформації. Оскільки вони є вагомим важилем впливу на мультимедійний контент, що суцільно ввійшов до життя комунікантів. Думка про те, що ЗМІ вживають різноплановий арсенал для програмування необхідних дій і думок отримувачів медійного інструментарію, ще не захисною реакцією, не «нападом», бо постає питанням щодо атаки такого спрямування на різних теренах. Саме тому сучасні комуніканти зазвичай стають сугерентом-жертвою навіяного типу реальності, в якій свобода вибору штучна, а реальностіне існує. Today, digitalisation of media processes is a significant worldview for the modern consumer of information. As they are a significant lever of influence on multimedia content that has become a part of the lives of communicators. The idea that the media use a diverse arsenal to programme the necessary actions and thoughts of the recipients of media tools is not yet a defensive reaction, not an ‘attack’, because it raises the question of attacks of this kind in different areas. That is why modern communicators usually become a victim of a superherent type of reality in which freedom of choice is artificial and reality does not exist. After all, the media environment is full of various techniques and tactics for managing public opinion.Item Мовний застосунок «ЙОЙ» як важливий вектор вивчення української мови в закладах освіти з мовами національних меншин. The language application ‘YOY’ as an important vector for learning Ukrainian in educational institutions with minority languages(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina; Бунчук Віктор Вікторович; Bunchuk ViktorУ сучасних умовах зростає роль української мови як фактора, що об’єднує українське суспільство. Це робить вивчення української мови особливо актуальним для учнів з етнічних меншин, які навчаються в закладах освіти з мовами національних меншин. Варто наголосити, що стрімкий розвиток мобільних технологій охопив майже усі сфери, у яких людина здійснює свою діяльність: соціальну, економіко-політичну, культурну, освітню, наукову тощо. In today's environment, the role of the Ukrainian language as a factor that unites Ukrainian society. This makes learning Ukrainian particularly relevant for students from ethnic minorities who study in educational institutions with minority languages. It is worth noting that the rapid development of of mobile technologies has covered almost all areas in which people carry out their activities: social, economic, political, cultural, educational, scientific, etc.Item Мовний застосунок «ЙОЙ» як ефективний інструмент для вивчення української мови учнями з національних меншин. The language application ‘YOY’ as an effective tool for learning Ukrainian by students from national minorities(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun Karina; Прянчикова Веста ЮріївнаМови національних меншин є невід'ємною частиною культурної спадщини України. Їх вивчення сприяє збереженню та розвитку цієї спадщини для майбутніх поколінь, розумінню та повазі до різних культур. Вивчення мов національних меншин може відкрити доступ до нових джерел інформації та знань з української мови. Саме мовний додаток «ЙОЙ» постає ефективним інструментом для вивчення української мови учнями з національних зацікавлює через свою актуальність та важливість збереження та розвитку самобутньої культури. Languages of national minorities are an integral part of the cultural heritage of of Ukraine. Learning them helps to preserve and develop this heritage for for future generations, understanding and respect for different cultures. Learning the languages of of national minorities can open up access to new sources of information and and knowledge of the Ukrainian language. It is the YOY language application that is proving to be an effective tool for students from national minorities to learn Ukrainian because of its relevance and importance of preserving and developing the original cultureItem Моделі форм імператива 3-ї ос. як вияв мовної сугестії. Models of 3rd person imperative forms as a manifestation of linguistic suggestion(2024) Бортун Каріна Олександрівна; Bortun KarinaРобота присвячена засобам реалізації сугестії в імперативному висловленні. Функційний потенціал мови у реченнях із імперативною семантикою допомагає визначати форми наміру та спонукання, які реалізують волю мовця та водночас створюють ефект навіювання. Імперативні конструкції підтримують цей шлейф за допомогою форм 3-ої ос. одн./мн., які збагачені емоційно-експресивною тональністю поведінки мовця для того, щоб мати змогу вмотивувати отримувача прескрипції виконати необхідну дію. Вони транслюють різні відтінки стонукального значення, від категоричного до пом’якшеного чи нейтрального. The paper is devoted to the means of implementing suggestion in imperative statements. The functional potential of language in sentences with imperative semantics helps to determine the forms of intention and inducement that that implement the speaker's will and at the same time create the effect of suggestion. Imperative constructions support this by means of the 3rd person singular/plural forms, which are enriched with the emotional and expressive tone of the speaker's behaviour in order to motivate the recipient of the prescription to perform the required action. They convey different shades of stoner meaning, from categorical to softened or neutral.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »