#06

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 22
  • Item
    ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У РОБОТІ СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА. DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE WORK OF A SOCIAL ENTERPRISE
    (2023) ДАНИЛЮК, Марія Миколаївна; DANYLIUK, Mariia; ДМИТРИШИН, Марта Василівна; DMYTRYSHYN, Marta; ГОРАН, Тетяна Анатоліївна; HORAN, Tetiana
    У статті розглянуто особливості функціонування соціальних підприємств в умовах нових економічних та соціальних викликів в Україні. Досліджено сутність соціального підприємства його відмінні риси та виокремлено складові. Проаналізовано можливості впровадження цифрових технологій в роботу соціального підприємства, проілюстровано переваги їх застосування на мікро- та макрорівні. Розглянуто низку активних програм Уряду для підтримки та розвитку соціального підприємництва в Україні. Розроблено рекомендації із застосування цифрових технологій в роботі соціальних підприємств. he paper examines the peculiarities of the functioning of social enterprises in the conditions of new economic and social challenges in Ukraine. Under these conditions, social entrepreneurship is gaining more and more popularity. It is developing faster as an inevitable response to a difficult economic situation and an effective mechanism for overcoming them.
  • Item
    ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ СУДОВИХ ПОМИЛОК В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ. CAUSES OF JUDICIAL ERRORS IN ADMINISTRATIVE JURISDICTION
    (2023) ЛУК’ЯНЕНКО, Віталій Олександрович; LUKIANENKO, Vitalii; КУЧЕР, Тетяна Миколаївна; KUCHER, Tetiana
    У статті розглянуто причини виникнення судових помилок в адміністративному судочинстві. Встановлено, що судова помилка є результатом судової діяльності, що свідчить про неспроможність судочинства ефективно захистити права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб від порушень з боку суб’єктів владних повноважень. Щоб впоратися з проблемою судових помилок, вітчизняна система правосуддя має прагнути до: усунення дефектів матеріального та процесуального законодавства; зменшення завантаженості суддів адміністративних судів; приведення кількості суддів та працівників апарату судів до їх штатної чисельності тощо. The paper examines the causes of judicial errors in administrative proceedings. It has been established that a judicial error in administrative proceedings is the result of judicial activity, which indicates the inability of the judiciary to effectively protect the rights, freedoms and interests of individuals, rights and interests of legal entities from violations by subjects of authority. A judicial error is recognized as an error regardless of the presence or absence of the fault of a particular judge who made a decision with an error made in it. The subject of the error, most often, makes it as a result of carelessness, self-confidence, unintentional actions, accidental error, etc. If a judge commits deliberate actions aimed at distorting the fundamental principles of administrative proceedings and grossly violating the rights, freedoms and interests of individuals or the rights and interests of legal entities, then he commits not a judicial error, but a criminal offense.
  • Item
    ОСОБЛИВОСТІ СТРАТЕГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ У СФЕРІ HORECA В УМОВАХ ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ. FEATURES OF STRATEGIC MANAGEMENT IN THE HORECA SECTOR UNDER MARTIAL LAW
    (2023) КОВАЛИК, Оксана Анатоліївна; KOVALYK, Oksana; ЛЕВЧУК, Валерія Володимирівна; LEVCHUK, Valeriia
    Стратегічний менеджмент грає вирішальну роль в успіху підприємства сфери HoReCa. Умови воєнного стану лише збільшують важливість правильного та чіткого функціонування системи стратегічного управління. Нині готельно-ресторанна галузь стикається зі значними викликами та перешкодами, які впливають на її функціонування та прибутковість. У статті розкрито поняття сфери HoReCa загалом, особливості стратегічного менеджменту та вплив воєнного стану на стратегічне управління у сфері готельно-ресторанного бізнесу. Strategic management in the HoReCa industry is essential for success, but it becomes even more challenging during times of war. The state of war affects the socio-economic situation and poses new challenges for hotels and restaurants. Recent research and publications highlight the interest in understanding the impact of war on HoReCa's strategic management. Addressing this issue requires developing adaptive strategies, ensuring safety for staff and guests, and maintaining business stability and productivity.
  • Item
    ВНЕСОК МІЖНАРОДНОГО КОМІТЕТУ ЧЕРВОНОГО ХРЕСТА У РОЗРОБЛЕННЯ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ МІЖНАРОДНОГО ГУМАНІТАРНОГО ПРАВА. CONTRIBUTION OF THE INTERNATIONAL COMMITTEE OF THE RED CROSS IN DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF INTERNATIONAL HUMANITARIAN LAW
    (2023) ЛОЗІНСЬКА, Світлана Володимирівна; LOZINSKA, Svitlana; КІРИК, Алла Юріївна; KIRYK, Alla
    У статті розглянуто внесок Міжнародного комітету Червоного Хреста (МКЧХ) у розроблення та впровадження міжнародного гуманітарного права. Встановлено, що на сьогодні Організація відіграє важливу роль не тільки в наданні допомоги особам, які перебувають у збройних конфліктах і конфліктних ситуаціях, а й у розробленні та імплементації норм гуманітарного права, які є сьогодні. Визначено, що діяльність МКЧХ, пов’язана із застосуванням і дотриманням міжнародного гуманітарного права, поділяється на два напрями: діяльність у мирний час і під час збройних конфліктів.The paper examines the contribution of the International Committee of the Red Cross to the development and implementation of international humanitarian law. It was established that today the Organization plays an important role not only in providing assistance to persons who are in armed conflicts and conflict situations, but also in the development and implementation of the norms of humanitarian law that exist today. It was emphasized that it was the ICRC that conducted intensive preparatory work for the Geneva Conventions and Protocols and prepared the projects that became the basis for the two diplomatic conferences. It was determined that the activities of the ICRC related to the application and observance of international humanitarian law are divided into two areas: activities in peacetime and during armed conflicts. Peacetime activities include: promoting the ratification of international humanitarian law treaties and encouraging states to prepare and adopt national legislation and other necessary measures to implement these treaties at the national level, to include humanitarian law in military and police training curricula, and encouraging states to include humanitarian principles and humanitarian law in educational programs for both schoolchildren and students. The activity of the ICRC during an armed conflict is reduced to ensuring the protection of citizens who are in the hands of the enemy, and in general to control the application of the Conventions. After analyzing the ICRC's role in the development and implementation of international humanitarian law, the main levels at which it works are determined: operational work, legal work, work on knowledge dissemination and monitoring. It has been established that the implementation of the provisions of the Geneva Conventions and Additional Protocols rests with both the ICRC and national governments, which should use the ICRC as a network to support the implementation and promotion of respect for and compliance with international humanitarian law.
  • Item
    ОСОБЛИВОСТІ РЕСУРСНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ У СФЕРІ HORECA У ВОЄННИЙ ПЕРІОД. FEATURES OF RESOURCE MANAGEMENT IN THE HORECA SPHERE DURING THE WAR PERIOD
    (2023) КОВАЛИК, Оксана Анатоліївна; KOVALYK, Oksana; ЛЕВИЧЕНКОВА, Лілія Андріївна; LEVYCHENKOVA, Liliia
    З’ясовано розуміння визначення та основних цілей ресурсного менеджменту. Досліджено поняття, зміст сфери HoReCa, а також види підприємств цієї сфери. Розглянуто фактори впливу на підприємства сфери HoReCa під час воєнного стану. Проаналізовано особливості ресурсного менеджменту підприємств сфери HoReCa у воєнний період. Визначено аспекти таких особливостей ресурсного менеджменту, як забезпечення безпеки персоналу та клієнтів, раціональне використання ресурсів, управління змінами та обґрунтовано їх роль під час війни. During the war, the hotel and restaurant industry is faced with a lack of resources and the provision of quality services. Understanding the nature of resource management in conflict situations is critical to mitigating the negative impact on the HoReCa business.
  • Item
    ЕКОЛОГО-ПРАВОВІ ПРІОРИТЕТИ У ЗДІЙСНЕННІ ПРАВ НА ЗЕМЛЮ В УКРАЇНІ. ENVIRONMENTAL AND LEGAL PRIORITIES IN THE IMPLEMENTATION OF LAND RIGHTS IN UKRAINE
    (2023) КОСТЯШКІН, Іван Олександрович; KOSTIASHKIN, Ivan
    У статті піднято проблеми забезпечення екологічної безпеки у процесі використання земельних ресурсів. Піднімається питання укладення охоронних договорів у сфері використання земель сільськогосподарського призначення. Запропоновано збереження та розширення заповідних територій як основи сталого використання земель. Особливу увагу приділено негативному впливу військових дій на стан земельних ресурсів, необхідності виявлення та обліку випадків негативного впливу на довкілля, врахування досвіду впровадження нової екологічної політики державами, що відновлювали свою економіку у післявоєнний період.The paper raises the issues of ensuring environmental safety in the process of land use. Particular attention is paid to the necessity of implementing the constitutional principles of recognizing land as the main national wealth under special protection of the State, the binding nature of ownership and ensuring environmental safety. The binding nature of land ownership, which is primarily due to the natural origin of land, is revealed. The understanding of land as a territorial basis for the natural and anthropogenic environment determines a special procedure for its use, which is subordinated, first of all, to the protective content of such legal relations, due to its exceptional value as the main national wealth. Therefore, the environmental component becomes crucial for ensuring sustainable use of land resources.
  • Item
    ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІКИ В ЕПОХУ НЕОЛІБЕРАЛЬНОГО ГЛОБАЛІЗМУ. THE STATE ECONOMIC REGULATION IN THE NEOLIBERAL GLOBALISM ERA
    (2023) ТРОФИМЧУК, Олег Анатолійович; TROFYMCHUK, Oleh
    Окреслено основні теоретичні проблеми сучасного мейнстріму економічної науки щодо ролі та функцій держави в економіці та державного регулювання економіки. Розкрито та статистично підтверджено ряд негативних тенденцій, процесів та явищ на національному та глобальному рівнях в епоху глобалізації, зумовлених ідеями неоліберальної концепції щодо ролі держави в економіці та глобалізації. Розкрито основні напрями нівелювання негативного впливу неолібералізму на соціально-економічний розвиток. Показано та оцінено основні сценарії подальшого розвитку пануючих поглядів на державне регулювання економіки. Визначено основні його виклики, зумовлені глобалізацією, та показано необхідні напрями його трансформації. The paper shows the main causes, manifestations and particularities of the intensive globalization started in the second half of the twentieth century, which has had both objective and subjective aspects. It analyzes the subjective influence on the globalization made by the neoliberal ideology and the functioning of international actors. The work has outlined the main theoretical contradictions, myths and flaws in the current economic mainstream regarding the role and functions of the state in the economy and state economic regulation. The study reveals and statistically confirmed the main negative trends, processes and phenomena at the national and global levels in the era of the globalization caused by the neoliberal concept, such as: (1) growing income and wealth inequality at the global and national levels; (2) problems with using natural resources and environment; (3) uneven development among countries; (4) the growing negative influence of transnational capital; and (5) macroeconomic instability and hypertrophied development of the financial sector (financialization), etc. The study defines the main economic policy directions in order to eliminate the negative impact of neoliberal economic thought on socio-economic development. The paper also describes and evaluated the main scenarios for the further development of views on state economic regulation among scholars and state managers. It shows that the most likely scenario is the increasing of the role of state economic regulation. On the one hand, states can form rather aggressive policies with trade wars, protectionism, military and diplomatic conflicts, isolation, localizaion, etc. On the other hand, wanting to protect the interests of their societies, states can try to build a fair and inclusive global space, which would be the most beneficial development scenario for humanity. The work identifies the main challenges for state economic regulation caused by globalization and it also shows needed transformations: (1) increasing the level of subjectivity of the state as a bearer of the national interest, (2) ensuring the institutional foundations of inclusive global development based on the principles of equality, justice and transparency, (3) neutralizing the negative impact on national socio-economic security carried out by international actors.
  • Item
    УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ МЕНЕДЖМЕНТУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ РИЗИКІВ. IMPROVEMENT OF THE MANAGEMENT SYSTEM OF THE ENTERPRISE UNDER THE CONDITIONS OF GLOBAL RISKS
    (2023) ПАР’ЄВА, Наталія Олександрівна; PARIEVA, Nataliia; БУКОВСЬКИЙ, Олександр Олександрович; BUKOVSKYI, Oleksandr; ВІКАРЕНКО, Владислав Романович; VIKARENKO, Vladyslav
    У статті досліджено проблематику вдосконалення системи менеджменту підприємств в умовах глобальних ризиків та кризових явищ за допомогою впровадження дизайн мислення та Lean-менеджменту. Визначено основні проблеми менеджменту з урахуванням сучасних проблем зовнішнього середовища. Проаналізовано особливостей системного менеджменту, систематизовано та сформовано визначення поняття системного менеджменту з урахуванням зарубіжних та вітчизняних досліджень. Визначено роль системного менеджменту у загальній системі керівництва сучасного підприємства. Розглянуто загальні напрями вдосконалення системи менеджменту підприємства. Особливу увагу надано досвіду та перспективам впровадження дизайн мислення та Lean-менеджменту на сучасних підприємствах. In the conditions of increased turbulence of the economy, the need to implement an effective management system at enterprises, which would ensure constant improvement of the production process and the implementation of measures to increase the competitiveness of products, goods and the organization as a whole, becomes more and more important. One of the methods of effective management is the implementation of a management system focused on achieving results based on quality goals, namely meeting the needs and expectations of consumers, enterprise development and environmental protection. The changing economic, political and social climate in the world creates new challenges and risks for enterprises, which requires them to have more flexible and effective management systems. Globalization of the economy, which forces business to maintain its competitiveness in the world market, is one of the primary difficulties. In addition, companies must maintain a high level of security of their data and information due to the growing number of technological and cyber threats. The main problems of system management are problems with personnel, problems with the latest technologies, the problem of insufficient control and the problem of the lack of a clear strategy. The article examines the problems of improving the management system of enterprises in the conditions of global risks and crisis phenomena with the help of the implementation of design thinking and Lean management. The main problems of management are defined, taking into account the modern problems of the external environment. An analysis of the features of system management was carried out, the definition of the concept of system management was systematized and formed, taking into account foreign and domestic research. The role of system management in the overall management system of a modern enterprise is determined. The general directions of improvement of the management system of the enterprise are considered. Special attention is paid to the experience and prospects of implementing design thinking and Lean management in modern enterprises.
  • Item
    ЕСТОНСЬКИЙ ДОСВІД ЗДІЙСНЕННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ГОЛОСУВАННЯ: ПЕРСПЕКТИВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ. ESTONIAN EXPERIENCE OF ELECTRONIC VOTING: PROSPECTS OF IMPLEMENTATION IN UKRAINE
    (2023) ГАВРІК, Роман Олександрович; HAVRIK, Roman
    У статті досліджено естонський досвід електронного голосування і розкриття перспектив запровадження естонської моделі Інтернет-голосування в Україні. Проаналізовано процедуру проведення електронного голосування в Естонії, правові, організаційні та технічні аспекти його впровадження, а також позитивні риси впровадження електронного голосування. Автором зроблено висновок про доцільність у впровадженні електронного голосування в Україні застосування естонського досвіду, зокрема голосування протягом певного часу, можливості зміни голосу до закінчення часу, який відводиться для голосування, пріоритету голосування на виборчій дільниці над Інтернет-голосуванням у разі застосування обох форм голосування, а також застосування відповідного програмного забезпечення. The paper examines the Estonian experience of electronic voting and reveals the prospects for the introduction of the Estonian model of Internet voting in Ukraine. The author investigated the procedure for conducting electronic voting in Estonia, the legal, organizational and technical aspects of its implementation, as well as the positive features of the implementation of electronic voting. On the basis of the conducted scientific research, the author came to the conclusion that when implementing electronic voting, it would be appropriate to use the Estonian experience, including regarding voting within a certain time before the voting date at the polling station, the possibility of changing the vote before the end of the time allocated for voting, priority of voting at the polling station over internet voting in case the voter voted using both forms of voting. It is also necessary to develop appropriate software that would use the performance of the i-Voting system, possibly based on the Diya mobile application and the Diya internet portal. For this purpose, it will be expedient to make appropriate changes to the Election Code of Ukraine, taking into account the provisions of Art. 116 of the Law of Ukraine "On the All-Ukrainian Referendum". The measures listed above will contribute to the implementation of e-democracy in Ukraine, especially in the context of the impossibility of creating polling stations in many regions of Ukraine, which are currently occupied or war zones, given the significant destruction of infrastructure, the temporary relocation of the majority of the population of the respective regions to other regions. The implementation of the electronic voting system would solve some of these problems that may arise during the next parliamentary and presidential elections in Ukraine.
  • Item
    ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ: ПІДХІД ДО КАДРОВОГО УПРАВЛІННЯ. INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE PERSONNEL MANAGEMENT SYSTEM: APPROACH TO PERSONNEL MANAGEMENT
    (2023) ВІНТОНЯК, Алла Михайлівна; VINTONIAK, Alla
    У статті висвітлено поняття інформаційних технологій та важливість їх застосування в адміністративному менеджменті. Охарактеризовано відмінність дефініцій: інформаційні ресурси, інформаційні системи, інформаційні технології. Висвітлено особливості сполучення інформаційних систем із системою управління персоналом. Розглянуто практичні особливості застосування програмного забезпечення HRIS в контексті адміністративного менеджменту. Наведено різновиди найбільш популярних HRIS систем в Україні. Наведено власну формулу застосування HRIS у фінансовій компанії. The paper highlights the concept of information technologies and the importance of their application in administrative management. The difference in definitions is characterized: information resources, information systems, information technologies. The peculiarities of the combination of information systems with the personnel management system are highlighted. It has been proven that various information technology tools are used in personnel management information systems, which contribute to the optimization and digitalization of various types of information resources. Some programs, tools and technologies used in personnel management information systems are described. The practical features of using HRIS software in the context of administrative management are considered. There are two types of HRIS systems that can be used by enterprises depending on their scale, form of management, financing, number of employees, etc. Cloud HRIS – Hosted off-premise and available online. Local HRIS systems are hosted on companies' own servers. Types of the most popular HRIS systems in Ukraine are given. A proprietary formula for the use of HRIS in a financial company is given. In general, the paper emphasizes the importance of introducing information technologies into the personnel management system for increasing the efficiency and optimizing the work of enterprises, financial companies, organizations, etc. She emphasizes the need to constantly update technological solutions and integrate them into the personnel management strategy in order to achieve success in the organization.
  • Item
    РОЗВИТОК СИСТЕМИ СТРАХУВАННЯ БАНКІВСЬКИХ ВКЛАДІВ УКРАЇНИ. DEVELOPMENT OF THE BANK DEPOSIT INSURANCE SYSTEM IN UKRAINE
    (2023) ГАБРЕЛЯН, Андрій Юрійович; HABRELIAN, Andrii; БОДНАРЧУК, Олександр Васильович; BODNARCHUK, Oleksandr
    У статті розглянуто особливості становлення та розвитку вітчизняної систем страхування банківських вкладів. Виділено Період зародження (1998-2012 рр.), що характеризується активним законодавчим регулюванням відносин у сфері страхування вкладів, проводиться напрацювання практичного досвіду і його систематизація, аналізуються допущені помилки, та Період стабілізації (2012 р. – дотепер), що характеризується комплексним оновленням законодавчого регулювання відносин у сфері страхування вкладів. До діючого правового поля вносяться точкові зміни з урахуванням кризових ситуацій, що виникають у фінансовій сфері України. The paper examines the peculiarities of the formation and development of domestic bank deposit insurance systems. It has been established that one of the conditions for the normal operation of the banking system is the presence of appropriate systems to support their viability - bank deposit insurance systems. To date, such systems, with rare exceptions, function in most countries with a market economy. Bank deposit insurance systems perform two equal functions: first, they protect individuals and legal entities - clients of the banking system from the loss of their deposits (both partial and full) by paying insurance compensation; secondly, provide financial support to insolvent credit organizations, thereby stabilizing the banking system as a whole.
  • Item
    ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ФАСІЛІТІ МЕНЕДЖМЕНТУ У СФЕРІ HORECA ПІД ЧАС НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ. CHALLENGES AND OPPORTUNITIES OF FACILITY MANAGEMENT IN THE FIELD OF HORECA DURING EMERGENCY SITUATIONS
    (2023) КОВТУНЕНКО, Юрій Володимирович; KOVTUNENKO, Yurii; КРАВЧЕНКО, Вікторія Миколаївна; KRAVCHENKO, Viktoriia
    У статті проаналізовано виклики та можливості фасіліті менеджменту у сфері HoReCa під час війни в Україні. Досліджено проблеми, з якими стикаються фасіліті менеджери, такі як зниження попиту, безпека та ресурси, а також визначає можливості для розвитку бізнесу, такі як залучення нових сегментів клієнтів та впровадження інноваційних технологій. Запропоновано допомогу фасіліті менеджерам зрозуміти виклики та знайти шляхи для стійкого розвитку свого бізнесу під час воєнного конфлікту. This paper explores the numerous challenges and promising opportunities that confront facility management professionals operating in the HoReCa sector amid the ongoing war in Ukraine. The primary objective of this research is to thoroughly investigate how facility managers can adeptly navigate the intricate complexities arising from the conflict and identify potential avenues for business growth and development. The findings of this analysis underscore the utmost importance of adapting to new conditions, exploring untapped markets, and leveraging innovative solutions as critical components for achieving success in such a challenging environment. By swiftly adjusting their strategies and operations to the evolving circumstances, facility managers can effectively transform obstacles into opportunities.
  • Item
    РОЗВИТОК ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У МІЖНАРОДНІЙ ПРАКТИЦІ. DEVELOPMENT OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN INTERNATIONAL PRACTICE
    (2023) ЗАБАШТАНСЬКИЙ, Максим Миколайович; ZABASHTANSKYI, Maksym; ПЕТРУШКА, Олена Володимирівна; PETRUSHKA, Olena
    У статті розглянуто зарубіжний досвід створення та функціонування системи управління проєктами державно-приватного партнерства (ДПП). У ході дослідження авторами виділено основні форми реалізації державно-приватного партнерства в різних країнах та можливість застосування досвіду ДПП розвинутих країн у вітчизняній практиці. На основі зібраних даних, а також під час вивчення накопиченого у сфері державно-приватного партнерства практичного досвіду визначено основні принципи функціонування системи державного управління проектами ДПП. Авторами розглянуто можливість вдосконалення механізму державно-приватного партнерства в Україні із врахуванням позитивного досвіду іноземних держав One of the anti-crisis tools that allow the economy to resist the negative trends that have developed, as well as to ensure and strengthen its sovereignty, is the public-private partnership (PPP).
  • Item
    ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ У СФЕРІ ПАЛИВНО-ЕНЕРГЕТИЧНОГО КОМПЛЕКСУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ (УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД). THE WAYS TO OVERCOME THE CRISIS SITUATIONS IN THE FUEL AND ENERGY COMPLEX FIELD UNDER MARTIAL LAW (UKRAINIAN EXPERIENCE)
    (2023) ПОЛУХІН, Антон Вячеславович; POLUKHIN, Anton; РЕДЬКО, Катерина Юріївна; REDKO, Kateryna; СЕЛІХОВА, Яна Вікторівна; SELIKHOVA, Yana
    У статті досліджено проблематику функціонування паливно-енергетичного комплексу України в умовах воєнного стану. Визначено, що Україна зіткнулася з кризою у сфері енергетичної безпеки через терористичні удари росії по об’єктах критичної інфраструктури, а також розглянуто основні стратегії та механізми реагування на кризові ситуації у сфері паливно-енергетичного комплексу, які здійснюються відповідно до законодавчих та нормативних змін; проаналізовано зміни, спрямовані на гарантування безпеки постачання і доступу громадян до електроенергії під час війни й запобігання гуманітарним кризам. The article reveals the problems of functioning of the fuel and energy complex of Ukraine under martial law. It was determined that Ukraine faced a crisis in the field of energy security due to Russian terrorist attacks on well infrastructure facilities, as well as the main strategies and mechanisms of response to crisis phenomena in the field of the fuel and energy complex, which are carried out through legislative and regulatory changes, were investigated; analyzed changes aimed at ensuring the security of supply and access of citizens to energy during wartime and preventing humanitarian crises. The article provides an overview of the adopted legislative changes in the field of the Ukrainian fuel and energy complex, defines the role of the Energy Community, which helps Ukraine to restore critical infrastructure objects faster and minimize damage from terrorist missile attacks, and also helps with the logistics of necessary materials to overcome crisis phenomena. It is noted that in order to become more independent in the field of fuel and energy complex in the future, Ukraine needs diversification, energy efficiency and fast renewable energy. From the point of view of diversification, Ukraine needs to increase its purchases of liquefied natural gas (LNG) from such suppliers as the USA, Qatar, Norway, African producers and others. Ukraine was able to pass the heating period 2022/2023. And this result was ensured by the heroic efforts of gas workers, heat workers, electricians, employees of the State Emergency Service, transport and logistics. The power industry held on, albeit at a high cost — unfortunately, there were casualties among repairmen, operating personnel, and engineering staff, not to mention the damaged and destroyed infrastructure At present, the global energy crisis is not over yet, therefore, it is extremely necessary to consolidate the efforts of the entire civilized world to avoid possible negative bifurcations in the further development of the situation, in particular, to prevent options and conditions under which this crisis can turn into a global political crisis Ukraine needs to take into account the energy development trends of the world and Europe and focus on decentralized and distributed "green" energy.
  • Item
    ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ МАШИНОБУДІВНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ. PECULIARITIES OF DEVELOPMENT OF THE MACHINE-BUILDING SECTOR’S ENTERPRISES OF UKRAINE
    (2023) ЄПІФАНОВА, Ірина Миколаївна; YEPIFANOVA, Iryna; ПАШКОВА, Ангеліна Володимирівна; PASHKOVA, Anhelina
    Статтю присвячено аналізу сучасного стану та особливостям розвитку підприємств машинобудівного сектору в Україні. У статті розглянуто виробничі та фінансові показники сектору, а також проблеми та виклики, з якими стикаються підприємства; зокрема, роль держави та міжнародну співпрацю у розвитку машинобудівного сектору, а також інновації та технологічний розвиток. Запропоновано шляхи вирішення проблем підприємств машинобудівного сектору в Україні, такі як підтримка експорту, інновацій та наукових досліджень, розвиток інфраструктури та підвищення кваліфікації працівників. The paper is devoted to the analysis of the current state and features of the development of enterprises in the machine-building industry of Ukraine. The purpose of the paper, based on the analysis of literary sources and statistical data, is to investigate the prospects for the development of the machine-building industry in Ukraine and to highlight the main factors affecting its development. The paper emphasizes the importance of the machine-building sector as a key branch of industry and the national economy as a whole, examines methods of research of enterprises in the machine-building sector, production and financial indicators of the industry, as well as problems and challenges faced by the business. In particular, the most important factors affecting the market situation of the machine-building sector in Ukraine, indicators of the efficiency of the use of production capacities, the role of the state and international cooperation in the development of the machine-building industry, as well as innovative and technological development will be considered. The experience of the development of the machine-building industry in other countries, in particular in Europe and Asia, was studied. The problems of the machine-building sector in Ukraine are revealed, namely: lack of a powerful market, lack of access to financing, low level of innovativeness and technological soundness of production, low level of qualification of the workforce. It was determined that the development of the machine-building sector requires a complex approach and decisive actions on the part of the state and enterprises. The need to develop and implement a strategy that will be aimed at increasing the efficiency of using and developing the potential of the machine-building sector of Ukraine and at creating high-tech products that will meet the requirements of international markets has been proven. This material will offer ways to solve the problems of enterprises in the machine-building industry of Ukraine, such as support for exports, innovations and scientific research, development of infrastructure and logistics, and improvement of employee qualifications.
  • Item
    ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ ІТ-КОМПАНІЙ У ЗДІЙСНЕННІ ПОДАТКОВОГО КОНТРОЛЮ (ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД). LEGAL REGULATION OF IT COMPANIES’ FUNCTIONING IN PERFORMING TAX CONTROL (DOMESTIC AND FOREIGN EXPERIENCE)
    (2023) СТОРОЖУК, Ірина Петрівна; STOROZHUK, Iryna; БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, Oleksandr
    У статті досліджено особливості оподаткування послуг ІТ-технологій в Україні. Впровадження цифрових технологій у сферу оподаткування сьогодні зумовлене необхідністю спрощення процесу оброблення податкової інформації, зменшення корупції, необхідність підвищення якості послуг, підвищення якості планування та прогнозування розвитку фіскальної системи та національної економіки в цілому. Податкова політика цифровізації ще довго залишатиметься у центрі її глобальної дискусії стосовно того, чи зміняться міжнародні правила оподаткування або все ж залишаться незмінними у середовищі, що дедалі більше змінюється.The paper examines the peculiarities of taxation of IT technology services in Ukraine. The introduction of digital technologies in the field of taxation today is due to the need to simplify the process of processing tax information, reduce the corruption need to improve the quality of services, improve the quality of planning and forecasting the development of the fiscal system and the national economy as a whole. Digitalization can play a key role in helping tax authorities reduce administrative costs, collect more revenue more efficiently, increase transparency and service for taxpayers, and adapt big data flows. As a result, there is a trend towards global digitalization of the tax space, digitization of tax information, and the introduction of new technologies for tax administration. In our opinion, the tax policy of digitalization will remain at the center of its global debate for a long time as to whether international tax rules will change or remain unchanged in an increasingly changing environment.
  • Item
    CВОБОДА ДОГОВОРУ: ПЕРЕДУМОВИ РОЗВИТКУ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ. FREEDOM OF CONTRACT: PREREQUISITES FOR DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF THE ECONOMY
    (2023) СІЧКО, Дмитро Сергійович; SICHKO, Dmytro
    Цифрові технології вплинули на розвиток цивільно-правових відносин у галузі торгівлі, фінансових, освітніх, консалтингових послуг, сфери розваг тощо, зумовивши появу дистанційних форм оферти та акцепту. Визначено основні передумови розвитку принципу свободи договору в умовах діджиталізації економіки. Встановлено суперечливу практику суб’єктів господарювання на основі публічної оферти (публічного договору). Проаналізована практика потребує вивчення та осмислення з метою повнішого урахування у законодавстві потреб учасників цивільно-правових відносин у світі Інтернет-технологій.Digital technologies influenced the development of civil-law relations in the field of trade, financial, educational, consulting services, entertainment, etc., leading to the emergence of remote forms of offer and acceptance. The development of "business on the network" initiated the practice of applying the principle of freedom of contract by participants in civil-law relations in this renewed capacity. The acquired experience needs to be studied and understood in order to take into account in the legislation the needs of participants in civil-law relations in the world of Internet technologies. The purpose of the paper is to study the prerequisites for the development of the principle of freedom of contract in the digitalized economy. Based on the research materials, it was determined that the main prerequisites for the development of the principle of freedom of contract in the conditions of digitalization of the economy are: 1) increasing the availability of goods, works and services that are ordered (provided) through network technologies; 2) individualization of the provisions of the public offer by e-commerce entities in order to achieve more favorable conditions; 3) provision of timely and complete information to the counterparty before accepting the offer. The results of research into the activities of e-commerce entities show that there is a widespread practice of individualizing essential conditions for categories of unregistered users, which differ based on the frequency of visits to the entity's website, their geolocation, or other technological parameters. Considering the fact that the subjects act on the basis of a public offer (public contract), this practice contradicts the requirements of civil legislation. However, taking into account the requirements of reasonableness and justice, which are the basis of the principle of freedom of contract, we consider it appropriate to consider such a practice (if such an entity operate in a competitive market) as appropriate. We consider it justified to place on the side of the contract developer of the public offer an additional duty to assist the other party in conscious participation in contractual relations. Such an obligation as a legal means of ensuring freedom of will is necessary to ensure the good faith of counterparties in the digital economy.
  • Item
    ЄВРОІНТЕГРАЦІЯ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. EUROPEAN INTEGRATION OF UKRAINE: PROBLEMS AND PROSPECTS
    (2023) ГУЛІЦЬКА, Вікторія Вячеславівна; HULITSKA, Viktoriia; ПИВОВАР, Аліна Олегівна; PYVOVAR, Alina
    Статтю присвячено висвітленню процесу інтеграції України до Європейського Союзу: аналізу історичного шляху, порівнянню думок вітчизняних та зарубіжних спеціалістів, прогнозуванню можливих економічних та юридичних недоліків та переваг. Акцентовано увагу на тому, що нині спостерігається значний вплив міжнародних інтеграційних процесів на функціонування регіональних і державних систем, але й окремих спільнот і країн на їхню внутрішню політику. Автори дійшли висновку, що вступ України до Європейського Союзу – це складний вибір, що потребує ретельного аналізу всіх можливих наслідків та користі для країни.The paper is devoted to the process of Ukraine's integration into the European Union, namely, to the analysis of the historical path, comparison of opinions of domestic and foreign experts, and forecasting of possible economic and legal disadvantages and advantages. The authors analyze the economic and legislative provisions of the Association Agreement between Ukraine and the European Union.
  • Item
    ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРОЦЕСУАЛЬНОЇ ФОРМИ ТА ПОЗОВУ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. THE INTERCONNECTION BETWEEN THE PROCEDURAL FORM AND THE LAWSUIT IN ADMINISTRATIVE PROCEEDINGS: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECT
    (2023) ЗАКАЛЕНКО, Олена Вікторівна; ZAKALENKO, Olena; БОЛЬШАКОВА, Ольга Віталіївна; BOLSHAKOVA, Olha
    Статтю присвячено дослідженню теоретико-методологічних аспектів правових категорій «адміністративний позов», «процесуальна форма», «процесуальна форма адміністративного судочинства», виявленню взаємозв’язку та взаємовпливу процесуальної форми та позову у адміністративному судочинстві. Визначено, що процесуальну форму адміністративного судочинства й адміністративний позов спрямовано на захист прав, свобод та законних інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин. Обґрунтовано, що дотримання процесуальної форми в адміністративній судовій діяльності та позовної процесуальної форми є гарантіями забезпечення прав, свобод та законних інтересів учасників судового процесу. Under such conditions, the administrative lawsuit and the procedural form are the basic and fundamental institutions of administrative justice, performing the function of a human rights instrument, providing judicial protection of the rights, freedoms and legitimate interests of citizens.
  • Item
    ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ В РАМКАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ. THE TAX POLICY OF UKRAINE WITHIN THE FRAMEWORK OF EUROPEAN INTEGRATION PROCESSES
    (2023) РОМАН, Вікторія Петрівна; ROMAN, Viktoriia; СЛИВКА, Ярослава Василівна; SLYVKA, Yaroslava; МАСЛЯНКА, Павло Іванович; MASLIANKA, Pavlo
    За десятиліття інтеграції вітчизняної податкової політики в рамках інтеграційних процесів вдалось досягти багатьох позитивних результатів, проте виклики сьогодення щоразу розкривають нові вектори розвитку. Податкову політику України в рамках євроінтеграційних процесів направлено на гармонізацію податкових систем країн-кленів ЄС, зокрема розширення вітчизняної бази оподаткування майна і трансформація системи непрямого оподаткування України. Вплив військового стану на податкову політику зумовив швидке реагування з впровадження низки важливих регуляторних новацій, покликаних зменшити фіскальне навантаження на бізнес та стимулювати розвиток малого підприємництва. During the decades of integration of the domestic tax policy within the framework of integration processes, it was possible to achieve many positive results, however, the long struggle in the field of detinization of the economy, the reform of pension and insurance, land legislation, the conflict of interests in creating a favorable investment climate and protecting the interests of domestic enterprises every time indicates new vectors of further development tax policy of the state. The purpose of the paper is the analysis of the current tax policy of Ukraine within the framework of European integration processes, taking into account the influence of the state of war on the tax policy of Ukraine.