2018 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2018 рік by Title
Now showing 1 - 20 of 72
Results Per Page
Sort Options
Item The Formation of the Legislation of Ukraine on the Right of Common Joint Property in Apartment Houses.Становлення законодавства України щодо права спільної сумісної власності в багатоквартирних будинках(2018) Магдич, В. П.; Mahdych, V.Питання спільної сумісної власності в багатоквартирних будинках України досліджували такі вітчизняні вчені: М. К. Галянтич, Г. І. Коваленко, В. Бригілевич та ін. У наукових публікаціях не здійснено аналіз становлення законодавства України щодо права спільної сумісної власності в багатоквартирних будинках. Опрацьовано нормативно-правову базу у сфері теоретичного обґрунтування питань спільної сумісної власності в багатоквартирних будинках Української УРСР та незалежної України. The issue of common joint property in apartment houses in Ukraine was studied by such domestic scientists as M. Haliantych, G. Kovalenko, V. Brygilevych and others. At the same time, there was no analysis in scientific publications concerning the formation of the legislation of Ukraine on the right of common joint property in apartment houses.Item Актуальні питання обмеження щодо одержання подарунків.Topical Questions about the Limitations of Receiving Gifts(2018) Рощпукін, С. В.; Roshchupkin, S.Проаналізовано порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків (ст. 1725 кодексу України про адміністративні правопорушення). Зазначено основні ознаки подарунка як предмета адміністративного правопорушення, повʼязаного з корупцією, а саме: грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які надають одержують безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової. Подарунок розглянуто крізь призму речей, які охоплює це поняття. изначено ключові прогалини антикорупційного законодавства, що стосуються встановлення вартості подарунка, який відповідає загальновизнаним уявленням про гостинність. Окреслено винятки з обмежень щодо одержання подарунків від близьких осіб та отримання їх як загальнодоступних знижок на товари, послуги, загальнодоступних виграшів, призів, премій, бонусів. Запропоновано розширити перелік осіб, які отримують подарунки та належать до близького оточення осіб, уповноважених на виконання функцій держави та органів місцевого самоврядування. Обґрунтовано доцільність внесення змін до антикорупційного законодавства в частині чіткого визначення юридичного складу правопорушення, чітких обмежень щодо одержання подарунків під час виконання посадовими особами своїх адміністративно-господарських та організаційно-розпорядчих функцій. The article analyzes violations of the restrictions established by law in obtaining gifts provided for in Article 1725 of the Code of Administrative Offenses. The main features of the gift are formed as the subject of an administrative offense related to corruption, including: 1) cash or other property, benefits, benefits, services, intangible assets, 2) Providence free of charge or ) at a price below the minimum market. The author considers a gift through the prism of things covered by these concepts, in particular property, benefits, benefits, services, intangible assets that Providence free or at a price lower than the minimum market value. In addition, the author analyzes key gaps in anti-corruption legislation regarding the value of a gift that is consistent with generally accepted notions of hospitality for the proper qualification of an administrative offense related to corruption. Exceptions to the restrictions on the receipt of gifts in the context of receiving gifts from close persons and to receive them as public discounts on goods, services, public prizes, prizes, bonuses, bonuses, and also it is proposed to expand the list of persons who receive gifts and are included in the circle of a close the environment of persons authorized to perform functions of the state and local self-government bodies. Proposed changes to the anti-corruption legislation in terms of a clear definition of the legal composition of the offense, and the definition of clear restrictions on the receipt of gifts when officials perform their administrative and economic and organizational and regulatory functions.Item Біоетичні принципи як утвердження в міжнародному праві нового рівня захисту прав людини.The Bioethical Principles as the Approval of a New Level of Human Rights Protection in International Law(2018) Островська, Б. В.; Ostrovska, B.З розвитком медицини, біології та генетики у ХХ ст. поширеними стали наукові досліди та медичні маніпуляції над людьми. Це зумовило необхідність збереження життя, здоров’я та гідності людини, а також закріплення на міжнародному рівні універсальних правил щодо втручання в організм людини, оскільки науково-технічних прогрес у цих сферах нерозривно пов’язаний з правами людини та їх захистом у міжнародному праві. Важливу роль у процесі утвердження та захисту прав людини відіграють біоетичні принципи як керівні положення щодо дотримання етичних вимог під час застосування біомедицини стосовно людини.Scientific research and medical manipulations on human being became widespread with the development of medicine, biology and genetics in the XX century. This has created necessety to protect life, health and dignity of a human being, and consolidate the universal rules of interference with human body on the international level. For this purpose, bioethical principles play special role in establishment and protection of human rights as guidelines for ethical requirements in case of biomedical achievements application to human being.Item Визначення платоспроможності особи як один зі способів перевірки її незаконного збагачення.Determination the Solvency of a Person as One of the Ways of Checking his Illegal Enrichment(2018) Стрільців, О. М.; Василинчук, В. І.; Вязмікін, С. А.; Striltsiv, O.; Vasylynchuk, V.; Viazmikin, S.Окреслено загальні напрями перевірки платоспроможності особи, яка може бути причетна до незаконного збагачення. Визначено, що така перевірка має охоплювати аналіз (порівняння) за певний період часу двох основних складових: а) отримані активи (доходи) зазначеної особи та членів її сім’ї; б) видатки і стиль життя. Під час визначення дохідної та видаткової частин необхідно ґрунтуватися на декларації особи, яка може бути причетна до незаконного збагачення, а також членів її сім’ї. Також слід ураховувати в процесі підрахунку дохідної частини коштів кожного повнолітнього працездатного члена сім’ї, який зазначений у декларації, сум коштів, що не підлягають декларуванню (50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня звітного року). Запропоновано одним зі способів використання як доказів у кримінальному провадженні про незаконне збагачення встановлення витрати побутового рівня – ураховувати суму мінімального прожиткового мінімуму, згідно зі щорічним чинним законодавством України, на одну особу. Для цього спочатку слід встановити різницю між загальною сумою отриманих активів (доходів) особи, яка може бути причетна до незаконного збагачення, та членів її сім’ї із загальною сумою витрат на побутовому рівні, а потім отриману суму порівняти з активами, які є предметом незаконного збагачення. Зазначене надасть додаткові докази щодо протиправного стилю життя особи та членів її сім’ї, а також можливостей отримувати протиправні активи.In article determinates general ways of person’s solvency audition, that may be participated in illegal enrichment. Determined, that such audition have to consist of analysis (comparing) for a certain period of time two main parts: а) received actives (incomes) that person and its relatives; b) expenditures and lifestyle. Herewith during determination of incomes and expenditures it is necessary to use declaration of person, that can be involved in illegal enrichment crimes, and its relatives. Emphasizes the need to take into account funds which are not an object of declaration (50 subsistence minimum established for able-bodied persons on January 1 of the reporting year) during process of calculating income part of funds of any adult able-bodied member of the family mentioned in declaration. Was proposed, as one of the ways of using as evidence in criminal proceedings about illegal enrichment, determination of household living expenses – determine amount of the minimum subsistence minimum established by the annual Ukrainian legislation in force per one person. It is considered necessary at first establish the difference between the total amount of the received assets (revenues) of the person that can be involved in illegal enrichment and his relatives with general amount of household living expenses. Secondary, gained sum compare with actives which are the object of illegal enrichment. The specified will provide additional evidences about illegal lifestyle of person and its family and about possibility in receiving illegal actives.Item Виконання доручень слідчих щодо розшуку осіб, які ухиляються від слідства за господарські злочини.Execution of Orders of Investigators about Searching Persons who Evade Investigation for Economic Crimes(2018) Сітайло, О. М.; Sitailo, O.Висвітлено особливості виконання оперативними підрозділами доручень слідчих щодо розшуку осіб, які ухиляються від слідства за господарські злочини. У процесі виконання доручень слідчого щодо розшуку осіб, які ухиляються від слідства за вчинені господарські злочини, важливе значення мають форми взаємодії слідчого з уповноваженими оперативними підрозділами: а) процесуальні: доручення слідчого щодо проведення негласної слідчої (розшукової) дії (ст. 40, 246 КПК України); надання допомоги слідчому під час провадження негласних слідчих (розшукових) дій (ст. 40 КПК України); б) організаційні: обмін інформацією; координація; консультації. Дорученням слідчого слід вважати письмову вимогу слідчого до керівника оперативного підрозділу, що передбачає спільну й узгоджену співпрацю з розподілом компетенції, функцій, повноважень, взаємних обов’язків, спрямовану на встановлення та затримання осіб, які ухиляються від слідства за господарські злочини. Запропоновано припинити практику формулювання слідчими завдань у дорученнях, які не належать до слідчих (розшукових) і негласних слідчих (розшукових) дій, та внести зміни до ч. 1 ст. 41 КПК України, передбачивши можливість дачі доручень слідчого не лише на проведення слідчих (розшукових) і негласних слідчих (розшукових) дій, а й на проведення інших процесуальних дій у кримінальному провадженні.In this article author revealed features of execution of operational units of orders of investigators about searching persons who evade investigation for economic crimes. In process of execution investigator’s orders about searching persons who evade investigation for committed economic crimes main attention related to form of cooperation between investigator and operational: а) processual: instructions from investigator about carrying out secret investigative (searching) action (Articles 40 and 246 Criminal Procedural Code of Ukraine); help to investigator in process of realization secret investigative (searching) (Article 40 Criminal Procedural Code of Ukraine); б) organizational: exchange of information; cooperation; consultations. Author proposed to consider under investigator’s order written demand from investigator to head of operational unit that includes mutual aids, joint and agreed cooperation with division of competences, functions, powers and responsibilities and directed on identification and arrest of persons, who evade from investigation for economic crimes. Is proposed to stop a practice of forming investigator’s issues, that not attitude to investigative (searching) and secret investigative (searching) action. Also proposed to make changes in part 1 of Article 41 Criminal Procedural Code of Ukraine where anticipate the possibility of giving orders by investigator not only for carrying out investigative (searching) and secret investigative (searching) actions, but also for carrying out another processual actions during criminal proceedings.Item Відповідальність органів і посадових осіб місцевої публічної влади в Україні: проблеми та шляхи їх розв’язання.Responsibility of Bodies and Officials of Local Public Authorities in Ukraine: Problems and Ways of their Solution(2018) Калиновський, Б. В.; Kalynovskyi, B.Актуальним для України постає питання пошуку ефективних форм взаємозв’язку між владою і суспільством, для чого необхідно розробити ефективний механізм відповідальності та контролю за діяльністю органів місцевої публічної влади. Науковці визначають різні підходи до організації відносин і співвідношення компетенції органів державної влади й органів місцевого самоврядування. Проте для будь-якої моделі організації місцевого управління наявність контролю з боку жителів і держави за діяльністю органів місцевого самоврядування є обов’язковим елементом. У сучасній національній науці конституційного та муніципального права слід здійснити комплексне дослідження підстав, процедури та форм відповідальності органів і посадових осіб місцевої публічної влади в Україні.For Ukraine, the question of finding effective forms of interconnection between the authorities and society is urgent, and therefore the creation of an effective mechanism of responsibility and control over the activities of local public authorities is relevant. Scientists distinguish between different approaches to the organization of relations and the relation between the competence of public authorities and local authorities, but for any model of the organization of local government, the presence of control by residents and the state for the activities of local self-government bodies is an obligatory element. In the modern national science of constitutional and municipal law, a comprehensive study of the grounds, procedures and forms of accountability of bodies and officials of local public authorities in Ukraine is relevant.Item Віктимологічна проілактика злочинів проти життя та здоровя дітей.(2018) Железняк, П. А.; Zhelezniak, P.Досліджено особливості застосування заходів віктимологічної профілактики злочинів проти життя та здоров’я дітей. Визначено види цих злочинів. Зауважено, що особливої уваги потребує аналіз злочинів, учинених спеціальним суб'єктом (батьками або особами, що їх заміняють). Необхідність дослідження жертви злочину зумовлена підвищенням ефективності профілактики конкретних злочинів та профілактики злочинності шляхом впливу на потенційного потерпілого. Схарактеризовано сучасний стан і тенденції віктимізації дітей у контексті злочинів проти життя та здоров’я. Констатировано значущість охорони життя і здоров’я неповнолітнього, а також визначено особливості кримінальної відповідальності, передбаченої за посягання на нього.In the article the features of application of measures of victimological prevention of crimes against children’s life and health are explored. The types of crimes encroaching on children’s life and health are defined. Particular attention reuires the analysis of crimes committed by a special subject (parents or persons substituting them). The need to study a victim of a crime is due to an increase in the effectiveness of the prevention of specific crimes and the prevention of crime through the impact on the potential victim. The current state and trends of victimization of children from crimes against life and health are characterized.Item Гарантії реалізації права на охорону здоров’я в Україні та країнах Європейського Союз.Guarantees of the Realization of the Right to Health in Ukraine and the Countries of the European Union(2018) Назарко, Ю. В.; Nazarko, Yu.Досліджено питання гарантій реалізації права на охорону здоров’я в Україні та в країнах Європейського Союзу. Проаналізовано нормативне забезпечення права на охорону здоров’я за міжнародними та національними правовими актами. Розглянуто правові концепції реалізації права на охорону здоров’я, особливості гарантій їх забезпечення. Право на охорону здоров’я реалізується через безліч інших конституційно закріплених прав людини. Саме охорона здоров’я – це система заходів, спрямованих на забезпечення збереження та розвитку фізіологічних і психологічних функцій, оптимальної працездатності та соціальної активності людини за максимальної тривалості життя.The article examines the issues of guarantees of realization of the right to health protection in Ukraine and the countries of the European Union, discloses the normative provision of the right to health protection in accordance with international and local acts, and told about legal concepts of realization of the right to health protection.Item Досвід зарубіжних країн у наступальній стратегії боротьби з організованою злочинністю.The Experience of Foreign Countries in Preventing the Organized Transnational Crime(2018) Джужа, О. М.; Dzhuzha, O.Метою статті є аналіз заходів впливу на організовану транснаціональну злочинність. Окреслено проблемні аспекти в дослідженні організованої транснаціональної злочинності, причин, заходів запобігання їй. Розглянуто елементи наступальної стратегії боротьби з організованою злочинністю, що мають принциповий характер. Не реалізувавши їх, суспільство не зможе розраховувати на успіх у протиборстві зі злочинним світом. Обґрунтовано актуальність наукової та політичної проблеми виявлення шляхів впливу громадянського суспільства на державу, щоб примусити її вжити необхідних заходів з протидії злочинності. Висновки. Зарубіжний досвід засвідчує, що для ефективної протидії організованій злочинності слід активізувати механізм зміцнення державної системи руйнівного впливу на злочинність і створити соціальні механізми, які сприяли б усуненню системоутворювальних чинників, які зумовлюють переваги організованої злочинності, а також подолати пріоритет темпів еволюції мафії над темпами еволюції державних антикримінальних, антикорупційних структур. The purpose of the article is to analyze the impact of organized transnational crime. The problematic aspects of organized transnational crime, its causes, measures of its prevention are outlined. Considered elements of the offensive strategy to combat organized crime are of a fundamental nature. Without realizing them, society can not rely on success in confronting the criminal community. In this regard, a very relevant scientific and political problem is finding ways to influence civil society on the state in order to force it to take the necessary active measures of influence on crime. Conclusions Foreign experience shows that effective counteraction to organized crime requires the launch of a mechanism to strengthen the state system of destructive impact on crime and create social mechanisms that would eliminate system-forming factors that determine the benefits of organized crime, as well as eliminate the priority of the pace of evolution of the Mafia over the pace of evolution state anti-criminal, anti-corruption structures. The experience of confronting the state and organized crime shows that the latter is less sensitive to traditional measures of influence. In the process of criminal evolution, she was able to develop immunity to traditional crime prevention, investigation, enforcement and punishment. The task of society in confronting organized crime is to develop such measures of devastating influence on this criminal phenomenon, in the realization of which it would be possible to refrain from rolling down for a dangerous threshold of arbitrariness and lawlessness. The task of criminological science is to find the most effective measures for the destruction of organized crime within the framework of law. The system of devastating influence on organized crime will only be able to function effectively when it succeeds in neutralizing the protective mechanisms of the mafia structure. The impact on organized crime should be based on special principles, the main of which is the unconditional need for a long-term strategy.Item Досудове врегулювання господарського спору: обов’язок чи право.Pre-Trial Settlement of a Commercial Dispute: an Obligation or Right(2018) Балюк, І. А.; Baliuk, I.Зазначено, що правовий інститут досудового врегулювання господарського спору має тривалу історію розвитку. На цьому шляху правові вимоги поступово змінювалися, послабляючи обов’язковість впровадження досудового врегулювання спору від абсолютної імперативної вимоги дотримання до цілковитої відмови від неї. Причому залишалась можливість застосовувати досудове врегулювання спору за взаємною згодою сторін як альтернативний спосіб вирішення господарського спору. Останні зміни господарського процесуального законодавства зумовили повернення такого інституту, як обов’язок, у передбачених законом випадках, який треба застосовувати, перш ніж звертатися до господарського суду. Водночас залишилася можливість використовувати досудове врегулювання господарського спору як альтернативний засіб вирішення господарських спорів.The legal institute of pre-trial settlement of an commercial dispute has a long history of its development. In this way the legal requirements gradually changed, decreasing the mandatory implementation of the pre-trial settlement of the dispute from the absolute imperative requirement of compliance to the absolute abandonment of it. At the same time, it remained possible to apply the pre-trial settlement of a dispute by mutual consent of the parties as an alternative way to resolve an economic dispute. Recent changes in the commercial procedural legislation have again led to the return of such an institution as a duty to pre-trial settlement of commercial disputes in cases envisaged by law, which must be applied before appealing to the economic court. At the same time, it was still possible to use the pre-trial settlement of a commercial dispute as an alternative means of resolving commercial disputes.Item Забезпечення права на повагу до приватного та сімейного життя: регіональний і національний рівні.Ensuring the Right to Respect for Private and Family Life: Regional and National Levels(2018) Кулик, Т. О.; Kulyk, T.Право на повагу до приватного та сімейного життя закріплене в Конституції України (ст. 32) та Конвенції про захист прав та основоположних свобод 1950 року (ст. 8) по-різному, тому в сучасній науці конституційного права актуальним є комплексне порівняльне дослідження його змісту. З огляду на євроінтеграційні процеси, державну політику, спрямовану на гармонізацію праворозуміння та правозастосування, дослідження практики Європейського суду з прав людини щодо застосування ст. 8 Конвенції слід здійснювати нерозривно з вивченням реалізації та практики захисту права, закріпленого в ст. 32 Конституції України. Комплексність цього завдання полягає в тому, що право на повагу до приватного та сімейного життя контрастує з правом на свободу думки і слова (у ст. 10 Конвенції – право на свободу вираження поглядів).The right to respect for private and family life is enshrined in the Constitution of Ukraine (Art. 32) and the Convention for the Protection of the Right and Fundamental Freedoms of 1950 (Art. 8) in various ways, in the modern science of constitutional law, the complex, comparative study of its content remains relevant. Taking into account the European integration processes and the state policy aimed at the harmonization of legal thinking and enforcement, the study of the practice of the European Court of Human Rights regarding the application of Art. 8 of the Convention should be inextricably linked with the study of implementation and practice in protecting the rights enshrined in Art. 32 of the Constitution of Ukraine. The complex nature of this work is that the right to respect for private and family life is in contrast to the right to freedom of thought and expression.Item Зарубіжний досвід запобігання злочинам, що вчиняють неповнолітні з маргінального середовища.Foreign Experience in Preventing Crimes Committed Minors from the Marginal Environment(2018) Йосипів, А. О.; Yosypiv, A.Дитяча безпритульність – наслідок сучасної соціально-економічної та духовно-моральної ситуації в Україні, що спричинена посиленням соціального неблагополуччя сімей, зниженням загального життєвого рівня, дистанціюванням школи від дітей зі складною долею, криміналізацією середовища. Дитяча безпритульність також є наслідком тривалої економічної кризи, алкоголізації дорослого та дитячого населення, занепаду традиційних загальнолюдських моральних цінностей. Повна безконтрольність з боку батьків, їхня байдужість, педагогічна безграмотність призводять до маргіналізації неповнолітніх, що вчиняють різні правопорушення.Such phenomenon as child homelessness results from current Ukrainian social-economic and ethic conditions characterized by increased level of social ill-being reported by families, insecure funding and low remuneration, isolation of troubled children within the school environment, rapid criminalization. Number of homeless children grows due to deepening economic crisis which lasts for decades and affects material conditions of all categories of citizens resulting in alcohol addiction affecting both adults and minors, low morale and total devaluation of traditional concepts and principles. Absence of parental control, their indifference, lack of basic pedagogical skills lead to marginalization of minors and their involvement in criminal activity.Item Захист демократії в Чеській Республіці: аргументи конституційної юриспруденції.The Defense of Democracy in the Czech Republic: the Arguments of Constitutional Jurisprudence(2018) Лемак, В. В.; Копча, В. В.; Lemak, V.; Kopcha, V.Досліджено механізм проведення люстрації в Чеській Республіці. Із цією метою проаналізовано відповідне законодавство, яким було встановлено обмеження в доступі до посад для деяких категорій осіб у зв’язку із їхньою поведінкою під час тоталітарного режиму. Увагу акцентовано на аналізі рішення Конституційного суду Чеської Республіки, яким було вирішено питання про конституційність законів про люстрацію. Констатовано, що Конституційний суд визнав сутність люстрації як позбавлення громадян можливості доступу до посад в органах державної влади, яке здійснюють безпосередньо на підставі формальних, категоріальних ознак, а не шляхом індивідуального засудження осіб, за критеріями, встановленими законом, з огляду на обов’язок поважати демократичні принципи. Кожна держава вправі визначати умови доступу до участі в управлінні; однією з таких умов є лояльність до демократії. Водночас жодна особа не обмежується в доступі до політичної функції (депутати, сенатори). У люстраційних законах не йдеться про встановлення вини та покарання. Натомість здійснення люстраційних процедур підлягає судовому контролю. Висновки. Застосування люстраційного законодавства в Чеській Республіці безпосередньо вплинуло на напрями, послідовність і темпи системних реформ. Крім того, за допомогою люстраційного законодавства було розв’язано ще одну проблему – захисту прав осіб, яких воно стосується. Ці особи були захищені від протиправного використання архівних матеріалів щодо них. The article is devoted to the study of the mechanism of lustration in the Czech Republic. To this end, the relevant legislation was analyzed, which established restrictions on access to posts for certain categories of persons in connection with their behavior during the totalitarian regime. Particular attention was paid to the analysis of the decision of the Constitutional Court of the Czech Republic, which resolved the question of the constitutionality of laws on lustration. It was emphasized that the Constitutional Court recognized the nature of lustration as the removal of citizens from the possibility of access to positions in state authorities, which is carried out directly on the basis of formal, categorical features, rather than by individual conviction of persons, according to the criteria established by law, based on the duty to respect democratic the principles. Each state has the right to determine the conditions for access to participation in governance and one of these conditions is loyalty to democracy. At the same time, no person is limited to access to the political function (deputies, senators). In lustration laws, there is no question of guilt and punishment. Instead, the implementation of lustration procedures will be subject to judicial review. It is concluded that the application of lustration law in the Czech Republic has had an undeniable effect on the directions, sequence and pace of systemic reforms. In addition, lustration law has solved one more problem – the protection of the rights of persons it concerns. These individuals were protected against the unlawful use of archival materials relating to them.Item Здійснення оперативно-розшукової діяльності з використанням правових засобів пізнавальної діяльності слідчого.Carrying Out of Operational-Search Activity Using Legal Means of Cognitive Activity of the Investigator(2018) Цуцкірідзе, М. С.; Tsutskiridze, M.За Кримінально-процесуальним кодексом України 1960 року оперативнорозшукові дії могли бути проведені в межах розпочатого досудового розслідування, а за Кримінальним процесуальним кодексом 2012 року такі дії під час розслідування проводити заборонено. У зв’язку із цим у практиці досудового розслідування та судового розгляду виникають проблемні ситуації, пов’язані з допустимістю даних, здобутих за результатами оперативнорозшукових дій до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, як доказів у кримінальному провадженні. Такі ситуації в судовій діяльності вирішують неоднаково. Дослідження в статті здійснено на прикладі рішення суду касаційної інстанції щодо правомірності визнання доказами контрольованої та оперативної закупки товарів, предметів і речовин, зокрема заборонених для обігу, у фізичних та юридичних осіб незалежно від форми власності з метою виявлення й документування фактів протиправних діянь, проведеної в межах оперативно-розшукової справи до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, і контролю за вчиненням злочину у формі контрольованої та оперативної закупки в кримінальному провадженні.According of 1960, the Ukraine Code of Criminal Procedure, operational-search operations could be carried out within the framework of the pre-trial investigation initiated, and for the Ukraine Code of Criminal Procedure in 2012, such actions during the investigation are prohibited. In this regard, in the practice of pre-trial investigation and judicial consideration, there are problematic situations related to the admissibility of data obtained as a result of operative-search activities prior to entering information into the United Register of Pre-trial Investigations as evidence in criminal the proceedings. Such situations in court activities are not the same. The investigation of such situations in the article is carried out on the example of the decision of the court of cassation on the legality of the recognition of evidence of controlled and operational procurement of goods, objects and substances, including those forbidden for circulation, from individuals and legal entities, regardless of ownership, in order to identify and document the facts of unlawful acts., carried out within the framework of the operational investigation to the introduction of information to the United Register of Pretrial Investigations, and the control of the commission of a crime in the form of controlled and operational procurement in a criminal prosecution proceedings.Item Значення деяких принципів права на стадії створення кримінального законодавства .Significance of Some Legal Principles at the Stage of Creation of Criminal Legislation(2018) Babanina, V.; Бабаніна, В. В.Досліджено сучасні підходи науковців до питання про значення деяких принципів кримінального права на стадії створення кримінального законодавства. Доведено, що всі принципи в кримінальному законодавстві тісно пов’язані між собою, а неврахування одного з них призводить до порушення функціонування кримінально-правової системи загалом. Особливу увагу зосереджено на таких принципах, як справедливість, стабільність і принципі динамічного розвитку. Аргументовано положення стосовно доцільності закріплення принципів в окремих статтях Кримінального кодексу України. Усі принципи кримінального права слугують підґрунтям кримінальної правотворчості та кримінального правозастосування. Їх дотримання в кримінальному законодавстві слід розглядати на двох основних рівнях: правотворчості та застосування покарання чи інших заходів кримінальноправового характеру.The modern scientists’ approaches to the question of importance of some principles of criminal law at the stage of the creation of criminal legislation are studied. The article substantiates the provision that all principles of criminal law are closely interrelated, the exclusion of one of them leads to a violation of the functioning of the entire criminal justice system. Particular attention is given to such principles as justice, stability and dynamic development. The idea of the appropriateness of consolidating the principles in certain articles of the Criminal Code of Ukraine is supported. All the principles of criminal law are at the core of criminal law-making and criminal law enforcement, therefore their compliance with criminal law should be considered on two main levels – law-making and the use of punishment or other criminal-legal measures. It is proved that criminal legislation requires a thorough and system monitoring as well as a comprehensive study of its improvement.Item Концептуальні засади становлення та розвитку криміналістики в Україні.Conceptual Bases of Formation and Development of Criminology in Ukraine(2018) Коновалова, В. О.; Konovalova, V.Item Корупція як одна з найактуальніших проблем сучасного українського суспільства.Corruption as One of the Most Topical Problems of the Modern Ukrainian Society(2018) Гультай, М. М.; Hultai, M.Проаналізовано окремі проблемні питання негативного впливу корупції на права та свободи людини. Розглянуто недоліки антикорупційного законодавства в Україні, назрілі в ній суспільно-економічні проблеми – низький рівень життя населення, бідність, майнову диференціацію соціуму, відчуженість значної кількості громадян від політичного та економічного життя країни, тінізація економіки й легалізація доходів, одержаних злочинним шляхом, як живильне середовище для корупції. Обґрунтовано необхідність запровадження громадського контролю за діяльністю органів публічної влади, посилення організаційної та правової незалежності спеціалізованих антикорупційних органів. Наведено статистику щодо питань, пов’язаних із корупцією. Висвітлено механізми відмивання коштів через корупцію та незаконну економічну діяльність, ризики такого відмивання, зокрема фіктивне підприємництво, ухиляння від сплати податків і шахрайство. Констатовано нагальність запровадження діяльності Вищого антикорупційного суду, що є одним з основних напрямів державної антикорупційної політики. Виокремлено причини невиконання заходів, передбачених засадами державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2014–2017 роки. The article analyses specific problematic issues of the negative impact of corruption on human rights and freedoms, examines the shortcomings of the anticorruption legislation in Ukraine, and socioeconomic problems in Ukraine, i.e. low living standards, poverty, property differentiation of the population, alienation of a significant number of citizens from political and economic life of country, shadowisation of the economy and legalization of proceeds from crime, as factors that are a breeding ground for corruption. The necessity of introducing public control over the activities of public authorities and strengthening the organizational and legal independence of specialized anti-corruption bodies is substantiated. The publication also provides statistics on issues related to corruption in Ukraine, investigates the mechanisms of money laundering through corruption and illegal economic activity, the risks of such laundering, such as false entrepreneurship, tax evasion and fraud; analyses the importance and relevance of the implementation of the High Anti-Corruption Court, which is one of the main areas of state anticorruption policy; the reasons for non-fulfillment of the measures envisaged by the principles of the state anti-corruption policy in Ukraine (Anti-corruption strategy) for 2014–2017 are discussed, and others.Item Кримінологічна характеристика учасників транснаціональних організованих злочинних угруповань економічної спрямованості.Criminological Characteristics of Personality of Transnational Organized Economic Crime Associations’ Members(2018) Полянська, В. С.; Polianska, V.Розглянуто кримінологічну характеристику особи членів транснаціональних організованих злочинних угруповань економічної спрямованості. Визначено, що кримінологічна характеристика учасників транснаціональних злочинних угруповань спрямована на виявлення та систематизацію даних про особистісні риси та рольовий статус членів цих угруповань з метою пізнання особливостей механізму формування і функціонування таких злочинних об’єднань. Установлено, що лідерам й активним учасникам транснаціональних організованих злочинних угруповань економічної спрямованості притаманні такі характеристики: здебільшого це особи чоловічої статі, старші, порівняно із загальнокримінальними злочинцями, за віком, які часто не мають кримінального минулого, наділені високим соціальним статусом, мають належний освітній та інтелектуальний рівні, рівень професійної підготовки, знання в галузі інформаційних технологій, економіки, фінансів, міжнародної торгівлі, досвід зарубіжних поїздок, широке коло спілкування, розвинені комунікативні здібності, володіють однією або кількома іноземними мовами. Зазначено, що учасники транснаціонального злочинного угруповання можуть бути громадянами різних держав. Констатовано, що до складу транснаціональних злочинних угруповань економічної спрямованості можуть входити колишні та чинні працівники органів державної влади та місцевого самоврядування, зокрема депутати різних рівнів, правоохоронці, судді, митники, прикордонники, працівники фінансово-кредитних установ, особи, що надають посередницькі, страхові й інші послуги, адвокати, юристи.This article is concerning on research of persons of transnational organized economic crime associations’ members. It is specified that criminological characteristics of transnational crime associationsʼ members is aimed at defining and systematization of data on their personal qualities and role status with the purpose of determination of peculiarities of these associations' forming and functioning mechanisms. It is ascertained that transnational organized economic crime associations' leaders and active members are usually males, having older age (in comparison with usual criminals), frequently without previous criminal past, higher social status, appropriate educational and intellectual level, relevant professional training, knowledge and expertise in the field of informational technologies, economics, finance, international trading, foreign trips experience, wide circle of contacts, good communication and skills, able to speak one or more foreign languages. It is stated that transnational crime associationsʼ members could be citizens of different states. It is noted that former and current state and local government servants, deputies of different levels, law enforcement officers, judges, customs officers, border guards officers, lending and financial institutions officials, lawyers, intermediary and insurance service providers could be transnational organized economic crime associationsʼ members.Item Критична інфраструктура як об’єкт адміністративно-правового регулювання.The Critical Infrastructure as an Object of Administrative and Legal Regulation(2018) Теленик, С. С.; Telenyk, S.Поєднання в концепції критичної інфраструктури систем, об’єктів і ресурсів, що є надзвичайно важливими для суспільства й держави, засвідчує значущість забезпечення їх захисту, що передбачає формування самостійного напряму адміністративно-правового регулювання. Попри наявність низки нормативних актів, що стосуються захисту критично важливих систем, об’єктів і ресурсів, донині не розроблено єдиного механізму захисту, що на практиці призводить до неузгодження дій різних суб’єктів, які здійснюють такий захист, несвоєчасного реагування на загрози, нейтралізація яких потребує різногалузевої консолідації ресурсів, до нераціонального, безсистемного використання сил і засобів тощо. Integration into the concept of critical infrastructure of systems, objects and resources critical to society and the state emphasizes the importance and importance of ensuring their protection, which involves the formation of a single, independent direction of administrative-legal regulation.