2020 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2020 рік by Title
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
Item Дисциплінованість як інтегральна професійно-психологічна якість поліцейського. Discipline as an IntegralProfessional and Psychological Quality of a Police Officer(2020) Цільмак, О. М.; Tsilmak, O.; Лефтеров, В. О.; Lefterov, V.Реформування органів і підрозділів Національної поліції неможливе без якісного професійно-психологічного добору та відбору кандидатів на службу й зайняття вакантної посади. Одним із критеріїв професійно-психологічного добору є така професійно важлива якість поліцейського, як дисциплінованість. Метою дослідження є висвітленняосновнихположень дисциплінованості як інтегральної професійно-психологічної якості поліцейського. Методологія. Унауковому дослідженні використано комплекс загальнологічних (аналізу, синтезу, індукції, дедукції, наукової абстракції, узагальнення, аналогії,моделювання, класифікації) ізагальнотеоретичних (формалізації, аксіоматизації, гіпотетично-дедуктивного) методів. Наукова новизна:уточнено зміст дефініції «дисциплінованість поліцейського», що є інтегральноюпрофесійно-психологічною якістю, яка визначає здатність особи неухильно дотримуватися вимог нормативно-правових актів і підпорядковуватися загальнодержавним й особистісним, соціальним та діяльнісним нормам і правилам поведінки. Обґрунтовано інтегральність дисциплінованості особистості, яка детермінована та взаємообумовлена її світоглядом, установками, мотивацією, волею, вольовими якостями й психологічною готовністю. Доведенонеобхідність експертного оцінювання дисциплінованості поліцейського за + (–) десятибальною шкалою, де позитивна дисциплінованість є корисною, а негативна –може бути корисною для особи, однак не для соціуму й держави. Reforming of the units of the National Police is not possible without high-quality professional and psychological selection of candidates for employment and filling vacancies. One of the most important criteria and quality for professional and psychological selection of a police officer is discipline. Thepurposeof the study is to reveal key points of discipline as an integral professional and psychological quality of the police officer. Methodology.The research uses a set of general methods such as analysis, synthesis, induction, deduction, scientific abstraction, generalization, analogy, modeling, classification. It also applies general theoretical methods, they are formalization, axiomatization and hypothetical-deductive. Scientific novelty.We have clarified the meaning of the definition of «police discipline»as an integral professional and psychological quality, which requires the ability of a person to strictly comply with regulations and to obey national and personal social and legal behavior. The integrality of policeman`s personality discipline is determined and mutually conditioned by its worldview, attitudes, motivation, volitional qualities and psychological readiness, is substantiated. The necessity of expert assessment of police discipline on a + (-) ten-point scale is justified. Positive discipline is useful, and negative can be useful for the individual, but not for the society and the state.Item Дисциплінованість як інтегральна професійно-психологічна якість поліцейського. Discipline as an IntegralProfessional and Psychological Quality of a Police Officer(2020) Цільмак, О. М.; Tsilmak, O.; Лефтеров, В. О.; Lefterov, V.Реформування органів і підрозділів Національної поліції неможливе без якісного професійно-психологічного добору та відбору кандидатів на службу й зайняття вакантної посади. Одним із критеріїв професійно-психологічного добору є така професійно важлива якість поліцейського, як дисциплінованість. Метою дослідження є висвітленняосновнихположень дисциплінованості як інтегральної професійно-психологічної якості поліцейського. Методологія. Унауковому дослідженні використано комплекс загальнологічних (аналізу, синтезу, індукції, дедукції, наукової абстракції, узагальнення, аналогії,моделювання, класифікації) ізагальнотеоретичних (формалізації, аксіоматизації, гіпотетично-дедуктивного) методів. Наукова новизна:уточнено зміст дефініції «дисциплінованість поліцейського», що є інтегральноюпрофесійно-психологічною якістю, яка визначає здатність особи неухильно дотримуватися вимог нормативно-правових актів і підпорядковуватися загальнодержавним й особистісним, соціальним та діяльнісним нормам і правилам поведінки. Обґрунтовано інтегральність дисциплінованості особистості, яка детермінована та взаємообумовлена її світоглядом, установками, мотивацією, волею, вольовими якостями й психологічною готовністю. Доведенонеобхідність експертного оцінювання дисциплінованості поліцейського за + (–) десятибальною шкалою, де позитивна дисциплінованість є корисною, а негативна –може бути корисною для особи, однак не для соціуму й держави.Item Життєздатність як ресурс самореалізації майбутніх юристів. The Resilience as a Resource for Self-Realization of Future Lawyers(2020) Бедан, В. Б.; Bedan, V.Самореалізація є потребою людини у всебічному розкритті в усіх сферах життєдіяльності. Нові виклики, що постають сьогодні перед молоддю, потребують опанування навичками керування власними ресурсами: здоров’ям, емоційною, мотиваційно-вольовою та когнітивноюсферами, життєздатністю для досягнення встановлених завдань. Метоюдослідження є аналіз взаємозв’язку показників самореалізації та життєздатності студентів –майбутніх юристів, формування груп з осіб, які мають високий і низький рівень життєздатності, надання характеристики вияву самореалізації вдосліджуваних групах. Методологія.У науковому дослідженні застосовано такі методи: теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення й інтерпретація фахових джерел і теоретичних підходів з обраної проблематики); емпіричні (спостереження, опитування, тестування); математико-статистичні. Для обробки емпіричних даних застосовано метод кількісного (кореляційний з використанням комп’ютерної програми статистичної обробки даних SPSS 23.0 for Windows) та якісного аналізу (метод «асів» і «профілів»). У психодіагностичному комплексі використано такі джерела: «Життєздатність людини» (О.О.Рильська) та «Багатовимірний опитувальник самореалізації особистості» (С. І. Кудінов, С.С. Кудінов). Наукова новизна. У дослідженні було висвітлено зміст понять «самореалізація» та «життєздатність»; теоретично обґрунтовано й емпірично підтверджено взаємозв’язок показників життєстійкості та самореалізації; емпірично виявлено типові види самореалізації осіб з різним рівнем життєздатності;доведено ресурсну роль життєстійкості в самореалізації особистості.Self-realization characterizes a person's need for comprehensive disclosure in all spheres of life. The new challenges facing young people today require them to master the skills to manage their own resources: health, emotional, motivational-volitional, cognitive spheres, to be viable for solving established tasks. The study purposeto: analyze the relationship of self-realization of indicators and the viability of the student’s future lawyers; to study groups with high and low levels of vitality and characterize the indicators of self-realization in the studied groups. Methodology.The research used the following methods: theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization and interpretation of special sources and theoretical approaches of the selected problem); empirical methods (observation, survey, testing); mathematical and statistical methods. For the processing of empirical data, the method of quantitative analysis (correlation analysis using the computer program for statistical data processing SPSS 23.0 for Windows) and qualitative analysis (the method of «aces» and «profiles») were applied. Psychodiagnostic complex: methodology «Human resilience» (A.Rylskaya) and «Multidimensional questionnaire of personality self-realization» (S.Kudinov, S.Kudinov). Scientific novelty. This study 1) clarified the content of the concepts of «self-realization», «resilience»; 2) the relationship between indicators of vitality and self-realization is theoretically substantiated and empirically confirmed; 3)empirically revealed the typical types of self-realization of persons with different levels of vitality; 4) the resource role of resilience in personal self-realization has been proven.Item Зарубіжний досвід і вітчизняна практика використання поліграфологічних досліджень у діяльності правоохоронних органів. Foreign Experience and Domestic Practice of Using Polygraph Examinationsin the Activities of Law Enforcement Bodies(2020) Яремчук, Р. А.; Yaremchuk, R.Наукову статтю присвячено аналізу особливостей практики використання поліграфологічних досліджень в зарубіжних державах і на теренах сучасної України. Теоретичний розгляд цієї проблеми обумовив дослідження векторів історичного розвитку зазначеного напряму, особливостей нормативно-правового обґрунтування здійснення поліграфологічних досліджень, основних сфер застосування в міжнародній та вітчизняній практиці діяльності правоохоронних органів. Окреслено ключові проблемні питання ефективної реалізації потенційних можливостей застосування поліграфа. Метоюстатті є дослідження зарубіжного досвіду та вітчизняної практики використання поліграфологічних досліджень у діяльності правоохоронних органів. Методологія. Під час підготовки статті використано окремі загальнонаукові та спеціально-наукові методи пізнання, а саме: історичний, компаративістський, порівняльний, системний, функціональний, узагальнення. Наукова новизна.За результатами теоретичного розгляду сучасного стану й проблем використання поліграфологічних досліджень у практиці правоохоронних органів було узагальнено наявний досвід щодо застосування зазначеної інструментальної методики, визначено перспективні напрями її подальшої реалізації в діяльності правоохоронних органів. На цій підставі окреслено потенційні можливості вдосконалення нормативно-правового поля, механізмів обґрунтування одержаних результатів і подолання методологічних, інтерпретаційних, дефінітарно-термінологічних та функціонально-бюрократичних перепон для застосування поліграфологічного дослідження. Scientific article devoted to the analysis of features of practices of use of polygraphic researches in foreign states and in the modern world of Ukraine. Theoretical consideration of the given problem of training is caused by research of vectors of historical development of the specified direction of researches, features of normative-legal volume of realization of polygraphic researches, the basic means of application in the international and domestic practice of activity of law enforcement agencies. This led to the identification of key issues of effective implementation of potential applications of the polygraph.Thepurposeof the article is to study the peculiarities of foreign experience and domestic practice of using polygraphic research in the activities of law enforcement agencies. Methodology. During the preparation of the article, some general scientific and special scientific methods of cognition were used, in particular: historical, comparative, comparative, systemic, functional, generalization. Scientific novelty.As a result of the theoretical review of the current state and the problem of using polygraphic research in the practice of law enforcement agencies, the existing experience of scientific principles of application of this instrumental technique was retrospectively summarized, identified and some main promising areas for further implementation in law enforcement agencies. On this basis, further potential opportunities for improving the regulatory framework, mechanisms for collecting appropriate results and the division of methodological, interpretive, definitive-terminological and functional-bureaucratic obstacles to the application of printing research are built.Conclusions.The analysis of the problem allows us to state that despite the significant world and domestic experience of polygraphic research, to date, there is virtually no thorough psychologicallydetermined research of their methodology and practice. The above necessitates the implementation of complex integrated research in both theoretical and applied areas of the stated scientific problem.Item Застосування тренінгових технологій у професійній підготовці слідчих (на прикладі тренінгу «Психологія допиту»).Application of Training Technologies Within Investigators’ Professional Training (on the Example of the «Interrogation Psychology» Training)(2020) Мілорадова, Н. Е.; Miloradova, N.Наукову статтю присвячено питанням удосконалення процесу підготовки та перепідготовки слідчих органів досудового розслідування Національної поліції України шляхом використання психологічних тренінгових технологій, асаме професійно-психологічних тренінгів. Зазначено, що посилення ролі комунікативної, творчої та креативної складової в діяльності поліції потребує ефективнішого опрацювання отриманих знань і зміцнення практичної складової підготовки слідчих у межах закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання. Метоюстатті євизначення ролі тренінгових технологій для розвитку умінь слідчих органів досудового розслідування Національної поліції Українивикористовувати психологічні знання в практичній діяльності на прикладі тренінгу «Психологія допиту».Методологія.Здійснено теоретичний аналіз наукових підходів українських й іноземних дослідників щодо визначення ролі тренінгових технологій у підготовці фахівця. На підставі узагальнення, систематизації наявних напрацювань у сфері застосування професійно спрямованих тренінгів розроблено авторський тренінг «Психологія допиту». Наукова новизнастатті полягає в тому що в ній розглянуто структурні, змістовні, динамічні, організаційні та методичні алгоритми проведення авторського тренінгу «Психологія допиту».The scientific article is focused on the issues of improving the process of training and retraining of investigators from pre-trial investigation agencies of the National Police of Ukraine through the use of psychological training technologies, namely professional psychological trainings. It has been noted that the growing role of communicative and creative component in the police activity requires more effective processing of obtained knowledge and the extended practical component of training of investigators within higher educational institutions with specific learning conditions. The purposeof the article is to determine the role of training technologies for the development of skills of pre-trial investigation agencies of the National Police of Ukraine to use psychological knowledge in practice on the example of «Psychology of Interrogation» training. Methodology.The author has accomplished theoretical analysis of the existing scientific approaches of national and foreign researchers to determine the place of training technologies within the training of specialists. On the basis of generalization, systematization of existing developments in the field of application of professionally oriented trainings the author has developed the «Psychology of Interrogation» training. The scientific noveltyof the article is the fact that it considers the structural, content, dynamic, organizational and methodological algorithms of conducting the author’s «Psychology of Interrogation» training.Item Картка професійно важливих умінь поліцейських відділень превентивної комунікації.Card of Professionally Important Skills for Police Divisions of Preventive Communication(2020) Оверченко, Д. Г.; Overchenko, D.У наукових джерелах окреслено низкупрофесійноважливих умінь переговорника. Однак у наукових дослідженнях недостатньо висвітленозміст груп професійноважливих умінь, які необхідні поліцейським відділів (групи) превентивної комунікації. Методологія:у досліджені використано загальнонаукові методи, авторську анкету, математичні методи. Мета дослідження–розробити Картку професійно важливих умінь поліцейських відділень (груп) превентивної комунікації. Для її досягнення було поставлено такі завдання: 1)встановити перелік професійно важливих умінь, яких бракує поліцейським відділень (груп) превентивної комунікації; 2)обґрунтувати й розробити Картку професійно важливих умінь поліцейських відділень (груп) превентивної комунікації, які необхідні для ефективності здійснення переговорної діяльності. Наукова новизнастатті полягає в тому, що авторуперше розробив Картку груп професійно важливих умінь, які мають бути притаманні поліцейським відділень (груп) превентивної комунікації. Scientific sources describe many professionally important skills of the negotiator. However, research does not fully disclose the content of groups of professionally important skills that are needed for police divisions (groups) of preventive communication. Methodology–general scientific methods, author’s questionnaire, mathematical methods were used during the research. The purposeof the research is to develop a Card of professionally important skills for police divisions (groups) of preventive communication. To achieve this moment, the following tasks were solved: 1) to establish a list of professionally important skills that police officers (groups) of preventive communication lack; 2) substantiate and develop a Card of professionally important skills of police divisions (groups) of preventive communication, which is necessary for the effective implementation of negotiation activities. The scientific noveltyof the article is that the author for the first time developed a Card of groups of professionally important skills that should be inherent in the police divisions (groups) of preventive communication.Item Класифікація професійно важливих якостей психолога-консультанта.Classification of Professionally Important Qualities of a Counseling Psychologist(2020) Цільмак, О. М.; Tsilmak, O.У статті зауважено, щозначною є кількість наукових доробків, у яких висвітлено перелік професійно важливих якостейпсихолога-консультанта. Однак учені до єдиної думки щодо переліку професійно важливих якостей психолога-консультанта досі не дійшли.Зазначено, що деякі автори професійно важливими якостями вважають уміння, навички, віру тощо, хочаце різні наукові категорії.Метоюнашого наукового дослідження є систематизація, класифікація та групування професійно важливих якостей, що мають бути притаманні психологові-консультантові, за їх персональною сферою в структурі характеру.Методологія.На підставі аналізу наукових напрацювань було відібрано професійно важливі якостіпсихолога-консультанта, на підставі яких розроблено анкету та проведено анонімне анкетування 53 практикуючих психологів-консультантів, яким було запропоновано визначити необхідний рівень їх розвитку. Після статистичного обчислення результатів було відібрано якості із середнім, високим і дуже високим ступенями розвитку, які згодом було систематизовано, класифіковано та згруповано за персональною їх сферою в структурі характеру.It is noted that there are a large number of scientific achievements, which cover the list of professionally important qualities of a counseling psychologist. However, scientists have not reached a consensus on the list of professionally important qualities of a counseling psychologist. Some authors include professionally important qualities as «skills», «abilities», «faith», etc., although these are different scientific categories. The purposeof our research is to systematize, classify, and group professionally important qualities that should be inherent in the psychologist-consultant, according to their personal sphere in the structure of the character. Methodology–on the basis of scientific achievements, professionally important qualities of a counseling psychologist were selected, on the basis of which a questionnaire was developed and an anonymous survey of 53 practicing counseling psychologists was conducted, who were asked to mark their required level of development. Statistically calculating the results, we selected qualities with medium, high and very high degree of development, which was then systematized, classified, and grouped by their personal sphere inthe structure of the character.Item Особливості надання екстреної психологічної допомоги за різних психофізіологічних реакцій особи.Features of Emergency Psychological Assistance in Different Psychophysical Reactions of Personality(2020) Кощинець, В. В.; Koshchynets, V.; Галич, М. Ю.; Halych, M.Метоюстатті є вивчення особливостей надання екстреної психологічної допомоги за різних психофізичних реакцій особи.Методологія.Методологічний інструментарій обрано відповідно до окресленої мети, специфіки об’єкта й предмета дослідження. Методологічну основу статті становлять наукові концепції вивченняокремихпсихологічних аспектів надання психологічної допомоги. Розглянуто особливості впливу екстремальних ситуацій та стресу на психоемоційний стан особи. Висвітлено роль динаміки переживання травмувальної ситуації та станів, що виникають унаслідок травматизації особи. Залежно від цього визначено основні типи реакцій на стресові ситуації, їх форми йвияви. Проаналізовано діяльність психологів-практиків у роботі з особами, які опинилися в надзвичайних ситуаціях. Окреслено негативний вплив екстремальних ситуацій та психіку особистості, визначено основні види психоемоційних реакцій, що виникають одразу після надзвичайної ситуації.Зʼясовано особливості переживання афективного стану й особливостей його перебігу. Наукова новизнастатті полягає в узагальненні та систематизації результатів досліджень щодо особливостей надання екстреної психологічної допомоги за різних психофізичних реакцій особи як наслідок переживання психотравмувальної ситуації. Висновки. Визначено низку практичних рекомендацій, які варто використовувати під час надання психологічної допомоги, розглянуто основні застереження. Обґрунтовано ефективність підходів, що використовують в організації надання екстреної психологічної допомоги особі, яка потрапила в надзвичайні умови. Визначено роль служби психологічної допомоги, її базові функції, головні принципи надання психологічної допомоги. психологічна допомога; психофізична реакція; марення; нервове тремтіння; плач; екстремальна ситуація; динаміка стану; екстрена психологічна допомога; стрес; афект.The purposeof the article is to study the question of the peculiarities of providing emergency psychological care for various psychophysical reactions of the individual The methodological basisof the article was formed by scientific concepts of studying individual psychological aspects of providing psychological assistance. The features of the influence of extreme situations and stress on the psychoemotional state of the individual are considered. The role of the dynamics of experiencing a traumatic situation and states arising as a result of personality traumatization is revealed. Depending on this, the main types of reactions to stressful situations, their forms and manifestations are determined. The activity of practicing psychologists in working with persons who find themselves in emergency situations is analyzed. The negative influence of extreme situations and the psyche of the individual are determined, and the main types of psychoemotional reactions that arise immediately after an emergency are determined. Thefeatures of the experience of an affective state and the features of its course are revealed. The scientific noveltyof the article lies in the generalization and systematization of research results on the features of the provision of emergency psychological assistance for various psychophysical personality reactions as a result of experiencing a traumatic situation. Conclusions.A number of practical recommendations that should be used in the provision of psychological assistance are identified and the main caveats are considered. The effectiveness of the approaches used in organizing the provision of emergency psychological assistance to a person who has fallen into emergency conditions has been substantiated. The role of the psychological assistance service, their basic functions, and the basic principles of providing psychological assistance are determined.Item Подолання протидії розслідуванню втечі з місць позбавлення волі або з-під варти.Overcoming Opposition to Investigation of Escape from Prisons or Prison(2020) Щербанюк, В. М.; Shcherbaniuk, V.; Пясковський, В. В.; Piaskovskyi, V.Мета статті полягає у висвітленніорганізаційних і тактичних заходів та прийомів подолання протидії розслідуванню втечі з місць позбавлення волі або з-під варти.Методологія. Методологічний інструментарій обрано відповідно до поставленої мети, специфіки об’єкта та предмета дослідження. Використано систему методів наукового пізнання. Зокрема, це методи: формальної логіки (аналіз, синтез, дедукція, індукція, аналогія, абстрагування) –з метою детального з’ясування змісту розглядуваних питань; теоретичний –для вивчення наукової літератури; емпіричний –під час проведення експериментального дослідження та інтерв’ювання слідчих Національної поліції України; метод системного аналізу –у контексті визначення заходів подолання протидії розслідуванню втечі з місць позбавлення волі або з-під варти. Наукова новизнаобумовлена визначенням найефективніших заходів подолання протидії розслідуванню втечі з місць позбавлення волі або з-під варти.Висновки. Під час розслідування втечі з місць позбавлення волі або з-під варти слідчий повинен бути готовим до протидії з боку інших учасників кримінального провадження та своєчасно застосовувати заходи, спрямовані на її виявлення та подолання. Здебільшого слідчі натрапляють на протидію розслідуванню цієї категорії злочинів з боку особи, яка вчинила втечу; її захисника; інших засуджених, зокрема тих, які були свідками чи очевидцями втечі; родичів втікача й інших близьких йому осіб (знайомих, товаришів); не знайомих втікачу осіб, які з різних на те причин надавали йому допомогу після втечі або в інший спосіб перешкоджали його розшуку; керівництва та працівників установи виконання покарань чи попереднього ув’язнення, працівників, які здійснюють конвоювання засуджених чи взятих під варту осіб. Найнебезпечнішим виявом протидії розслідуванню втечі з місць позбавлення волі або з-під варти є протидія з боку керівництва та працівників установи виконання покарань чи попереднього ув’язнення, а також працівників, які здійснюють конвоювання засуджених чи взятих під варту осіб. The purposeof the article is to highlight the organizational and tactical measures and techniques to overcome opposition to the investigation of escape from prisons or from custody. Methodology. Methodological tools are selected taking into account the purpose, specifics of the object and subject of research. A system of methods of scientific cognition is used. In particular, these are the methods of: formal logic (analysis, synthesis, deduction, induction, analogy,abstraction) –in order to clarify in detail the content of the issues under consideration; theoretical –for the study of scientific literature; empirical –in the course of conducting an experimental study and interviewing investigators of the National Police of Ukraine; method of systematic analysis –in the context of determining measures to overcome the opposition to the investigation of escape from prisons or from custody. Scientific noveltyis due to the definition of the most effective measures to overcome the opposition to the investigation of escape from places of imprisonment or from custody. Conclusions.When investigating an escape from a place of imprisonment or from custody, the investigator must be prepared to oppose other participants in the criminal proceedings and to take timely measures to detect and overcome them. Most often, investigators are opposed to the investigation of this category of crimes by the person who committed the escape; her defender; other convicts, including those who witnessed or witnessed the escape; relatives of the fugitive and other close persons (acquaintances, comrades); strangers to the fugitive who, for various reasons, assisted him after the escape orotherwise obstructed his search; management and staff of the penitentiary or pre-trial detention facility, staff escorting convicted or detained persons. The most dangerous manifestation of opposition to the investigation of escape from prisons or detention is the opposition of the management and staff of the penitentiary or pre-trial detention facility, as well as staff escorting convicted or detained persons.Item Посттравматичний синдром жінок, які зазнали насильства. Post-Traumatic Syndrome of Women Subjected to Violence(2020) Словська, І. Є.; Slovska, I.Стаття присвячена аналізу ситуації, пов’язаної з гендерною рівністю в Україні. Досліджено причини гендерного насильства, запропоновано шляхи подолання цього негативного явища. Визначено термін «посттравматичний синдром», можливості мінімізації його наслідків.Зауважено, що насильство над жінками має низку складних причин, а нинішня криза в країні, замовчування дилеми в суспільстві, поширеність гендерних стереотипів і недостатній рівень обізнаності про права жінок лише загострюютьситуацію. Проблема насильства на міжнародному рівні визнана не просто складником проблеми запобігання насильству щодо жінок, а порушенням прав жінокі людини загалом. Україна як держава може надати адекватний юридичний захист потерпілим жінкам, оскільки для цього є всі законодавчо передбачені підстави. Мета статті –з’ясувати особливості посттравматичного синдрому жінок, які зазнали насильства; завдання:схарактеризувати поняття посттравматичного синдрому; окреслити тенденції розвитку насильства щодо жінок в українському суспільстві; зʼясувати можливі шляхи подолання чи мінімізації негативних явищ.Методологією дослідження є гносеологічний та онтологічний підходи до предмета аналізу. Наукова новизна рукопису полягає в тому, що: 1) дістала подальший науковий розвиток доктрина прав жінок у сучасному суспільстві й державі; 2) удосконалено теоретичний матеріал з проблематики гендерної рівності й гендерного насильства; 3) зосереджено увагу на аналізі ефективності діяльності органів державної влади, зокрема правоохоронних органів, у зазначеній царині; 4) засвідчено необхідність формування нової ідеології гендерної рівності. Висновки. У статті обґрунтовано необхідність навчання та просвітницької діяльності, аби в практичній площині реалізовувалися декларовані законодавством принципи гендерності й захисту феміністичних прав і свобод.The article is devoted to the analysis of the situation with gender equality in Ukraine. The causes of gender-based violence are investigated, and ways to overcome such a negative phenomenon are proposed. The term «post-traumatic syndrome», the possibility of minimizing its consequences are described. It is emphasized that violence against women has a number of complex causes, and the current crisis in the country, the silencing of the dilemma in society, the prevalence of gender stereotypes and the lack of awareness of women’s rights only exacerbate the situation. The problem of violence at the international level is recognized not only as a component of the problem of preventing violence against women, but also as a violation of women’s and human rights in general. Ukraine as a state can provide adequate legal protection to women victims, as there are all legal grounds for this. The purposeof the article is to find out the features of the post-traumatic syndrome of women who have experienced violence. Objectives: to describe the concept of post-traumatic syndrome; to understand the trends of violence against women in Ukrainian society; to find out possible ways to overcome or minimize negative phenomena. The researchmethodologyis epistemological and ontological approaches to the subject of analysis.Item Правовий статус дитини, потерпілої від злочину проти статевої свободи та статевої недоторканості. Legal Status of Child who has Become a Victim of Crime Against Sexual Freedom and Sexual Integrity(2020) Нікітіна-Дудікова, Г. Ю.; Nikitina-Dudikova, H.Метою статті є з’ясування змісту правового статусу дитини, яка є потерпілою від злочину проти статевої свободи та статевої недоторканості. За результатами дослідження виконано такі завдання:розглянуто положення національного та міжнародного законодавства, які становлять основу правового статусу дитини в кримінальному провадженні; виявлено проблемні питання та сформульовано пропозиції щодо їх вирішення; сформовано основи правового статусу дитини –потерпілої від злочину проти статевої свободи та статевої недоторканості. Методологія.Визначальним є загальний діалектичний метод наукового пізнання реальних явищ. З-поміж спеціальних методів дослідження використано такі: порівняльно-правовий –під час аналізу законодавства та наукових категорій; історико-правовий –з метою висвітлення змісту понять «дитина», «правовий статус»,розвитку наукових поглядів на деякі проблемні питання; системно-структурний –задля формування основ правового статусу дитини, яка є потерпілою від злочину проти статевої свободи та статевої недоторканості. Наукова новизна полягає в тлумаченні терміна дитини, потерпілої від злочину проти статевої свободи та статевої недоторканості, як малолітньоїчи неповнолітньої особи, що не досягла повноліття, стала жертвою злочину проти статевої свободи та статевої недоторканості й набула відповідного процесуального статусу потерпілого в кримінальному провадженні. Висновки.Правовий статус дитини, потерпілої вкримінальному провадженні від злочину проти статевої свободи та статевої недоторканості, вирізняється низкою особливостей, пов’язаних із: необхідністю забезпечення дотримання права дитини на таємницю особистого й сімейного життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції, повагу до честі та гідності;забезпечення дотримання права дитини на захист від усіх форм фізичного та психологічного насильства.Аргументовано, що слід урегулювати проблемні питання, пов’язані з необхідністю забезпечення реалізації прав, свобод й обов’язків дитини в кримінальному провадженні відповідно до міжнародних стандартів.Thepurpose of this articleis to clarify the legal status of a child who has become a victim of a crime against sexual freedom and sexual integrity. According to the results of the research, the following tasks have been solved: the provisions of national and international legislation which form the basis of child legal status in criminal proceedings are analyzed; problems are identified and proposals are elaborated for its solution; the background of child legal status –as a victim of a crime against sexual freedom and sexual inviolability –are formed. Methodology.The general dialectical method of actual phenomena scientific cognition was selected. Among the special research methods the following are used: comparative –during the analysis of legislation and scientific categories; historical –to reveal the meaning of «child» and «legal status» concepts, development of scientific views regarding certain issues; systemic-structural –to form the background of the legal status of a child who has become a victim of a crime against sexualfreedom and sexual integrity.Thescientific noveltyis presented by the interpretation of the term «child» –a victim of a crime against sexual freedom and sexual integrity, as underage or minor who has not reached the full age and has become a victim ofa crime against sexual freedom and sexual integrity and acquired the appropriate procedural status of a victim in criminal proceedings. Conclusions.The legal status of a child who is a victim in a criminal proceeding (crime against sexual freedom and sexual integrity) is characterized by a number of features related to: the need to ensure respect for the child’s right to private and family life, inviolability of property, correspondence confidentiality, respect for honor and dignity; ensuring respect for the child’s right to get protection from all forms of physical and psychological violence. Issues concerning the need to ensure the exercise of the rights, freedoms and responsibilities of the child in criminal proceedings in accordance with international standards should be addressed.Item Превенція булінгу в освітньому середовищі. Prevention of Bulling into Educational Environment(2020) Суденко, Ю. А.; Sudenko, Yu.Метою статті є аналіз іноземногодоробку у сфері превенції булінгу, з’ясування найефективніших її різновидів, напрямів й умов реалізації методології запобігання булінг-поведінці в дитячих осередках.Також висвітлено суспільну та індивідуально-психологічну зумовленість булінгу, перспективи законодавчого й виховного впливу на шкільний булінг. Методологія.Методологічний інструментарій обрано відповідно до окресленої мети, специфіки об’єкта й предмета дослідження. У науковому дослідженні використано комплекс методів: теоретичні (аналіз, синтез, порівняння та узагальнення літературних джерел і теоретичних підходів з обраної проблематики); емпіричні (спостереження, опитування, тестування); порівняльно-правовий–під час аналізу законодавства й наукових категорій, історико-правовий, розвитку наукових поглядів на зазначене проблемне питання. Наукова новизнаполягає в запровадженніта реалізації на території держави комплексної програми щодо превенції (профілактики) запобігання булінгу в дитячому, зокрема освітньому, середовищі. Висновки.Булінг єпоширенимявищем, яке несприятливо впливає на формування особистості та соціально-психологічну адаптацію як булера, так і його жертви. Аналіз сучасних робіт, присвячених проблемам булінгу в освітньому середовищі, спонукає до глибокого й систематичного вивчення цього феномену, пошуку новітніх методик для його подолання.The purposeof the article is to analyze the foreign revision in the field of bullying prevention, to find out the most effective types, directions and conditions for the implementation of the methodology for preventing bullying in children’s centers. Also highlightsthe social and individual psychological causation of bullying, the prospects for legislative and educational impact on school bullying.Methodology.The methodological toolkit was selected in accordance with the intended goal, the specifics of the object and subject of research. A set of methods was used in the scientific research, including: theoretical (analysis, synthesis, comparison and generalization of literary sources and theoretical approaches from the selected problematics) empirical methods (observation, survey, testing); comparative legal –in the analysis of legislation and scientific categories and historical and legal, the development of scientific views on the specified problematic issue. The scientific novelty lies in the introduction and implementation on the territory of the state of a comprehensive program for the prevention (prevention) prevention of bullying in children, in particular educational, environment. Conclusions:Bullying is a fairly common phenomenon that adversely affects personality formation and socio-psychological adaptation both to Buler himself and to his victim. Analysis of modern works devoted to the problems of bullying in the educational environment shows the need for a deep and systematic study of this phenomenon, the search for new methods to overcome this phenomenonItem Психолого-педагогічні умови патріотичного виховання студентів. Psychological and Pedagogical Conditions Patriotic Education of Students(2020) Тищенко, О. І.; Tyshchenko, O.У статті висвітлено поняття патріотичного виховання студентів, а також співвідношення понять соціалізації, освіти, навчання, виховання. Патріотичне виховання визначено як цілеспрямований психолого-педагогічний вплив, спрямований на розвиток особистісних якостей студентів, який має на меті формування здатності до особистої самореалізації та участі в суспільних процесах. Метоюдослідження є теоретичне обґрунтування сутності патріотизму, визначення особливостей патріотизму на сучасному етапі розвитку України, вивчення психолого-педагогічних умов формування вмолодогопокоління високої патріотичної свідомості, любові до Батьківщини, пошани до видатних українських історичних діячів, готовності до виконання громадянських і конституційних обов’язків. The article covers the conceptual apparatus of patriotic education in the analysis of the relation of concepts, namely: socialization, education, training, education. Patriotic education is defined as a purposeful pedagogical influence aimed at the development of students’personal qualities, aimed at forming universal values, social behaviors, personal self-realization and participation in social democratic processes. Thus, the purposeof our study is to determine the conditions for the formation of a high patriotic consciousness in the young generation, love for Ukraine, respect for prominent Ukrainian historical figures, readiness to perform civic and constitutional duties, to specify the conceptual apparatus of patriotic personality education, to define the concept of «upbringing»and «teaching»in the categorical apparatus of pedagogy, to offer conditions for the patriotic upbringing of students.Item Психологічна характеристика наукових підходів до розуміння поняття «взаємодія» між слідчим і прокурором у сучасному правовому просторі. Psychological Characteristics of Scientific Approachesto Understand the Concept of «Interaction» between the Investigatorand a Prosecutor in the Modern Legal Space(2020) Хить, Ю. П.; Khyt, Yu.Розглянуто питання зміни сприйняття поняття «взаємодія між слідчим і прокурором у кримінальному процесі» під впливом сучасних досліджень у галузі юридичної психології. Проаналізовано різні наукові підходи до розуміння взаємодії та їх впливу на законодавство, а також відображення в практиці досудового розслідування кримінальних проваджень. Метою дослідженняє визначення перспективних способів удосконалення взаємодії між слідчим і прокурором під час досудового розслідування в Україні з огляду на сучасну вітчизняну юридико-психологічну доктрину. Методологія. Для підготовки публікації використано як загальнонаукові методи (дедукції, індукції, аналогії, аналізу, синтезу, абстрагування та моделювання), за допомогою яких висвітлено проблемні питання взаємодії слідчого та прокурора на етапі досудового розслідування кримінальних проваджень, так і спеціальні методи дослідження. Серед них необхідно виокремити історичний, порівняльний, формально-логічний, системно-структурний і функціональний методи. Наукова новизнаодержаних результатів полягає в тому, що автор удосконалив доктринальне розуміння психологічних аспектів взаємодії слідчого з прокурором за умов збереження в законодавстві поняття процесуальної самостійності слідчого та розширення процесуальних повноважень прокурора як процесуального керівника. Автор пропонує розглядати взаємодію слідчого та прокурора в ширшому психологічному контексті, не врегульованому нормами чинного кримінального процесуального законодавства. The paper considers the issues of changing the perception of the concept of «interaction between the investigator and the prosecutor in the criminal process»under the influence of modern research in the field of legal psychology. Various scientific approaches to understanding «interaction» and their impact on legislation, as well as reflection in the practice of pre-trial investigation of criminal proceedings are analyzed. Thepurpose of the study is to identify promising ways to improve the interaction between the investigator and the prosecutor during the pre-trial investigation in Ukraine, taking into account modern domestic legal and psychological doctrine. Methodology. For the preparation of this work were used as general scientific method (deduction, induction, analogy, analysis, synthesis, abstraction and modeling), which highlighted the problematic issues of interaction between investigator and prosecutor at the pre-trial investigation of criminal proceedings and special research methods. Among them are the following: historical; comparative, formal-logical, system-structural and functional methods.Item Психологічні засади влаштування дитини, батьки якої позбавлені батьківських прав. Legal and Psychological Principles of Arrangement of a Child whose Parents are Deprived of Parental Rights(2020) Бичкова, С. С.; Bychkova, S.Метоюстатті є визначення психологічних засад влаштування дитини, батьки якої позбавлені батьківських прав. Методологічний інструментарій представлено сукупністю загальнонаукових і психологічних принципів, а також теоретичних (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення) методів. Теоретичним підґрунтям дослідження є роботи провідних вітчизняних й іноземних учених –психологів, юристів, політологів, соціологів. Наукова новизна статті полягає в тому, що в межах цієї наукової розвідки вперше у психологічній науці визначено психологічні засади влаштування дитини, батьки якої позбавлені батьківських прав. Встановлено, що під час вирішення питання про місце проживання дітей у разі позбавлення одного з них батьківських прав вирішальне значення повинен мати висновок судово-психологічної експертизи. Обґрунтовано, що, визначаючи можливість передання дитини тому з батьків, хто не позбавлений батьківських прав, суд має з’ясувати моральні якості цього з батьків, прихильність дитини до нього, матеріально-побутові й сімейні умови другого з батьків, а якщо він має іншу сім’ю, то потрібно з’ясувати моральні якості дружини (чоловіка) і з огляду на це вирішити питання про передання дитини на виховання того з батьків, хто не позбавлений батьківських прав.Thepurpose of the articleis to determine the legaland psychological principles of placement of a child whose parents are deprived of parental rights. Methodological toolsare represented by a set of general scientific and psychological principles, as well as theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization) methods. The theoretical basis of the study is the work of leading domestic and foreign scientists–psychologists, lawyers, political scientists, sociologists. Thescientific noveltyof this article is that within the framework of this scientific investigation, for the first time in psychological science, the legal and psychological principles of placement of a child whose parents are deprived of parental rights have been determined. It is established that in deciding on the place of residence of children in case of deprivation of one of their parental rights should be crucial conclusion of forensic psychological examination. It is substantiated that in determining the possibility of transferring a child to a parent who is not deprived of parental rights, the court must determine the moral qualities of the parent, the child’s attachment to him, material and family conditions of the other parent, and if he has another family. Yu, it is necessary to find out the moral qualities of the wife (husband) and with this in mind to resolve the issue of transferring the child to the care of a parent who is not deprived of parental rights.Item Психологічні основи реалізації тактичних прийомів. Psychological Basics of Tactical Techniques Application(2020) Чорноус, Ю. М.; Chornous, Yu.Метою статті є висвітлення сутності тактичних прийомів і виокремлення психологічних основ їх реалізації. Методологія. Методологічний інструментарій обрано відповідно до окресленої мети, специфіки об’єкта й предмета дослідження. Визначальним є загальний діалектичний метод наукового пізнання реальних явищ, а також їхніх зв’язків з практичною діяльністю органів досудового розслідування, прокуратури та суду. З-поміж спеціальних методів дослідження застосовано такі: порівняльно-правовий –під час аналізу законодавства та наукових категорій; історико-правовий –з метою аналізузмісту понять «тактичний прийом», «психологічний вплив», розвитку наукових поглядів на деякі проблемні питання; системно-структурний –задля формулювання завдань, які виконують шляхом реалізації тактичних прийомів. Наукова новизна полягає у виокремленні психологічного механізму реалізації тактичних прийомів під часрозслідування, запобігання кримінальним правопорушенням ісудовому розгляду кримінальних проваджень (справ). Сформовано класифікацію тактичних прийомів у контексті спрямованості психологічного впливу осіб, що здійснюють кримінальне провадження: тактичні прийоми, які спрямовані на дотримання слідчим, прокурором, суддею доцільної лінії поведінки в умовах певної ситуації; тактичні прийоми, які спрямовані на управління проведенням процесуальної дії; тактичні прийоми, які спрямовані на управління учасниками процесуальної дії як об’єктами тактичного впливу. Висновки.Психологічний механізм реалізації тактичних прийомів передбачає: безпосередню чи опосередковану взаємодію між особою, яка здійснює кримінальне провадження,та її респондентами; їхню психологічну спрямованість, пов’язану з відтворенням події, що трапилася, актуалізацією забутого, викриттям неправди, пошуком прихованого; психологічний ефект від застосування прийомів (пов’язаний з необхідністю отримання правдивих показань, виявленням слідів кримінального правопорушення). Реалізація тактичних прийомів пов'язана із психологічним впливом на широке коло суб’єктів, здійснюється в різних формах за будь-яких ситуацій у кримінальному провадженні. Thepurpose of articleis to reveal the essence of tactical techniques and to distinguish the psychological basics of its application. Меthodology.Меthodological tools are selected with consideration of the aim defined, object specificity and research subject. General dialectic method of real phenomena study along with their relation to practices of pre-trial investigation bodies, prosecution and judiciary. Author also outlines special methods used in the research process: comparative-legal –analysis of legislation and scientific categories; historical-legal –interpretation of definitions «tactical technique», «psychological influence»,scientific formulation of; systemic-structural –formulation of tasks to be solved in the course of tactical techniques application. Scientific noveltyof the research stipulates accentuation of psychological mechanism of tactical techniques application during investigation, criminal offence prevention, criminal proceeding consideration in the court. Author offers classification of tactical techniques depending on the psychological influence focus chosen by persons responsible for criminal proceeding: tactical techniques used to ensure that investigators, prosecutors, judges keep with the optimal line of behavior in specific scenario; tactical techniquesaimed to ensure supervision of procedural activities performance; tactical techniquesaimed to control the procedural activity subjects as objects of tactical influence. Conclusions.Psychological mechanism of tactical techniques application stipulates: direct or indirect interaction between person responsible for the criminal proceeding and respondents; their psychological focus related to recreation of event that took place, updating the forgotten details, deception revelation, detection of concealed items/information; psychological effect of the techniques applied (connected with the need to receive correct testimony, detect traces of criminal offence). Application of tactical techniques is related to psychological influence on extended number of subject, presented in different forms in wide variety of investigative scenarios –conflict or non-conflict.Item Психологічні особливості порушення обмежень щодо одержання подарунків. Psychological Features of Violation of Restrictions on Receiving Gifts(2020) Загорська, О. І.; Zahorska, O.Порушення обмежень щодо одержання подарунків у вітчизняному законодавстві розглядають як адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, що не прямо, а опосередковано належить до корупційних діянь. Порушення обмежень щодо одержання подарунків тягне за собою дисциплінарну, адміністративну та цивільно-правову відповідальність. Метою цієї статті визначено дослідження особливостей суб’єктивної сторони складу правопорушення, передбаченого ст. 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Методологія.Використано загальнонаукові методи формальної логіки (дедукції,індукції, аналогії, аналізу, синтезу, абстрагування та моделювання), за допомогою яких висвітлено психологічні особливості порушення особою обмежень щодо одержання подарунків.Violation of restrictions on the receipt of gifts in domestic law is considered as an administrative offense related to corruption, not directly, but indirectly belongs to corruption. Violation of restrictions on the receipt of gifts entails disciplinary, administrative and civil liability. Thepurposeof the article is to investigate the peculiarities of the subjective side of the offense, providedfor in Article 172-5 of the Code of Administrative Offenses. Methodology.The general scientific methods of formal logic (deduction, induction, analogy, analysis, synthesis, abstraction and modeling) are used, with the help of which administrative sanctions for violation of restrictions on receiving gifts are disclosed.Item Психологічні погляди Піфагора. Psychological Views of Pythagoras(2020) Костицький, М. В.; Kostytskyi, M.Метоюстатті є спроба відновити належне місце психологічного вчення Піфагора в історії психології. У цьому контексті автор уточнює витоки психології, досліджуючи науковий спадок Піфагора –першого європейського мислителя, філософа, ученого, творця універсальної системи знань, де вперше було представлено і психологію. Методологієюдослідженняє заперечення автором «пірамідальності» методологій та обстоювання «горизонтального» поліметодологічного підходу, де творцем методології та методики наукового дослідження є науковець. Крім того, автор під час написання статті використав логічну методологію, а також метод герменевтики й історичний метод. Представлений матеріал вирізняється науковою новизною,оскільки в історії психології постать цього мислителя здебільшого оминаютьувагою. Згадок про Піфагора майже немає. Висновки. Відомості про творчу спадщину Піфагора суперечливі. Іноді стверджують, що він нічого не писав, в інших джерелах зазначено, що Піфагор написав три, шість, вісімнадцять трактатів. Однак фактом є те, що в усіх переліках його творів зазначенотрактат «Про душу», текст якого до нас дійшов. Аналіз цього трактату дає підстави вважати Піфагора першовідкривачем психології та її місця в системі наук. Очевидно, що в низці інших питань Платон, Арістотель, Емпедокл, Демокріт та інші античні мислителі творчо використали спадщину Піфагора, зокрема й ту її частину, яка стосується психології. Thepurpose of this article is to clarify the origins of the history of psychology, to return to theperson of the first European thinker, philosopher, scientist, creator of the universal system of knowledge where psychology was first presented. Themethodologyof this study is the author’s denial of the «pyramidality» of methodologies and advocating a «horizontal»polymethodological approach, where the creator of the methodology and methodology of scientific research is the scientist himself (see the author’s publications in the journal «Legal Psychology» No.1 (7) in 2010, No.2(12) in 2012, No.1(15) in 2014, etc.). In addition, the author used a logical methodology in writing the article, as well as the method of hermeneutics and the historical method. The presented material is marked by scientific noveltybecause in the history of psychology the figure of this Thinker is mostly ignored. There is almost no mention of Pythagoras. Conclusions:information about the creative heritage of Pythagoras is contradictory. It is sometimes claimed that he did not write anything, other sources indicate that Pythagoras wrote three, six, eighteen treatises. However, the fact is that in all lists of his works there is a mention of the treatise «On the Soul», the text of which has come down to us. Analysis of this treatise gives grounds to consider Pythagoras the discoverer of psychology and its place in the system of sciences. It is believed that, as in many other matters, Plato, Aristotle, Empidocles, Democritus and other ancient thinkers creatively used the legacy of Pythagoras, including that part of it that relates to psychology.Item Роль і місце методу верифікації під час слідчого експерименту.Role and Place of the Verification Method during the Investigative Experiment(2020) Проценко, О. О.; Protsenko, O.Науковастаття присвячена висвітленню актуальних питань, що виникають упрактичних слідчих підрозділах Національної поліції України під час верифікації даних про подію кримінального правопорушення в процесі проведення слідчого експерименту на стадії досудового розслідування. У слідчій практиці прийоми верифікації не застосовують у повному обсязі, що призводить до недоцільної лінії поведінки слідчого під час збирання, дослідження та використання доказової інформації в процесі проведення слідчого експерименту. Метою дослідження є отримання наукових висновків щодо верифікаціїданих про подію злочину під час проведення слідчого експерименту на стадії досудового розслідування, а також надання обґрунтованих пропозицій з удосконалення тактичних прийомів верифікації під час слідчого експерименту та практики їх застосування. Методологічною основою дослідження є діалектико-матеріалістичний метод, що сприяв розумінню об’єкта дослідження в контексті поєднання потреб науки і практики; методи формальної логіки дало змогу детальніше усвідомити тактичні прийоми верифікації під час слідчого експерименту; порівняльно-правовий метод використанопід час аналізу норм матеріального й процесуального права, наукових категорій, визначень і підходів; історико-правовий метод –для висвітленнязмісту основних понять: «слідчий експеримент», «тактика слідчих (розшукових) дій», «верифікація» на підставі наукових поглядів і положень чинного законодавства; системно-структурний метод –для окресленняпроблемних питань під час верифікації даних про подію злочину в процесіексперименту; метод системного аналізу –для комплексного узагальнення особливостей тактики слідчих (розшукових) дій. The scientific article is devoted to the coverage of topical issues that arise in the practical investigative units of the National Police of Ukraine, during the verification of data on the occurrence of a criminal offense during an investigative experiment at the stage of pre-trial investigation. In investigative practice, the methods of verification are not applied in full, which leads to an inappropriate line of conduct of the investigator in the process of collecting, investigating and using evidence during the investigative experiment. The purposeof the study is to obtain scientific conclusions on the verification of data on the crime during the investigative experiment at the stage of pre-trial investigation, as well as to provide reasonable suggestions for improving the tactics of verification during the investigative experiment and their practice application. Themethodological basis of the research is the dialectical-materialist method –it helped to understand the object of research in the context of combining the needs of science and practice, the methods of formal logic –allowed to understand in more detail the tactics of verification during the investigative experiment; comparative legal method –during the analysis of substantive and procedural law, scientific categories, definitions and approaches; historical and legal method –to reveal the content of basic concepts: «investigative experiment», «tactics of investigative (search) actions», «verification» on the basis of scientific views and provisions of current legislation; system-structural method –for the disclosure of problematic issues during the verification of data on the crime during the investigative experiment; method of system analysis –for a comprehensive generalization of the tactics of investigative (search) actions.Item Специфіка ворожості й агресивності осіб, схильних до переживання заздрощів за різним типом. The Specifics of Hostility and Aggression of Persons Prone to Experiencing Envy of Various Types(2020) Лісовенко, А. Ф.; Lisovenko, A.; Долінська, Л. В.; Dolinska, L.Агресивна поведінка людини,протиправна зокрема,характеризується складним психологічним процесом, у якому задіяні всі компоненти особистості. Дослідницький інтерес зумовлений необхідністю повнішого розуміння заздрощів як гіпотетично можливого мотиву злочинів агресивної спрямованості. Метою дослідження є аналіз взаємозв’язку показників заздрісності з показниками агресивності й ворожості особистості, а також виявлення типових видів агресії в осіб, схильних до переживання заздрощів за різним типом. Методологія. Унауковому дослідженнівикористанокомплекс методів, що охоплює: теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення та інтерпретація літературних джерел і теоретичних підходів з обраної проблематики); емпіричні методи (спостереження, опитування, тестування); математико-статистичні методи. Для обробки емпіричних даних застосовували метод кількісного (кореляційний аналіз, порівняння середніх значень за t-критерієм Стьюдента, з використанням комп’ютерної програми статистичної обробки даних SPSS 17.0 for Windows) та якісного аналізу (метод «асів» і «профілів»). Методичне забезпечення психодіагностичного дослідження здійснювали за допомогою таких методик: 1.Оригінальний тест-опитувальник «Диференціальна діагностика схильності особистості до заздрощів» (ДІЗА) й опитувальник «Соціальні настанови особистості відносно заздрощів» О.П.Саннікової, А.Ф.Лісовенко; 2.«Методика діагностики ворожості» (за шкалою Кука–Медлей); 3. «Опитувальник агресивності» Басcа–Дарки. Aggressive human behavior, including unlawful, is characterized by a complex psychological process, in which all components of personality are involved. Research interest specifies the need for a deeper understanding of envy as a hypothetically possible motive for aggressive crimes. The purposeof the study is to analyze the relationship between the indicators of envy and indicators of aggression and hostility of the individual and to identify typical types of aggression among people prone to experience envy of different types. Methodology-a set of research methods, used in the research, includes the following: theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalizationand interpretation of literature sources and theoretical approaches to the particular issues); empirical methods (observation, survey, testing); mathematical and statistical methods. To process empirical data, the method of quantitative (correlation analysis, comparison of average values by Student’s t-test, using computer program for statistical data processing SPSS 17.0 for Windows) and qualitative analysis (method «aces» and «profiles») are applied as well. The methodical support of psychodiagnostic research was carried out with the help of the following methods: 1. Original test-questionnaire «Differential diagnosis of personality propensity to envy» (DIZA) and questionnaire «Social guidelines of the individual relative to envy» (elaborated by O.P. Sannikova, A.F. Lisovenko); 2. «Methods of diagnosis of hostility» (after the scale of Cook –Medley); 3. «Buss-Durkee Hostility Inventor» (BDHI).