#09
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing #09 by Title
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Економіка. Фінанси. Право №9(2021)Item ОРГАНІЗАЦІЯ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ СОЦІАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ЯК ГАРАНТІЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ. ORGANIZATION OF PROVISION OF ADMINISTRATIVE SERVICES OF SOCIAL CHARACTER IN THE TERRITORIAL COMMUNITY IN THE CONDITIONS OF DECENTRALIZATION AS A GUARANTEE OF CONSTITUTIONAL RIGHT TO SOCIAL PROTECTIO(2021) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaУ статті наголошено на необхідності надання якісних публічних послуг населенню органами місцевого самоврядування. Метою статті є визначення порядку організації надання адміністративних послуг соціального характеру в територіальній громаді в умовах проведення реформи з децентралізації публічної влади та шляхів його вдосконалення. Проаналізовано законодавчі зміни, що відбулися у порядку організації надання адміністративних послуг соціального характеру. Зроблено висновок з доцільності пришвидшення процесу підключення всіх територіальних громад до ПК «ІІС «Соціальна громада» та під’єднання до неї всіх фронт-офісів та бек-офісів шляхом покладення на місцевого голову обов’язку стосовно прийняття відповідних рішень, а також доцільності впровадження співробітництва територіальних громад у сфері надання адміністративних послуг соціального характеру шляхом укладання договорів про створення спільного центру надання адміністративних послуг. The paper emphasizes the need to provide quality public services to the population by local governments, which is one of the main tasks of the reform of decentralization of public power. The purpose of the paper is to determine the procedure for organizing the provision of administrative services of a social nature in the territorial community in the context of the reform of decentralization of public power and ways to improve it. The legislative changes that took place in the organization of the provision of administrative services of a social nature in the territorial community in the conditions of decentralization are analyzed, namely the mechanism of interaction of authorized officials of executive bodies of local councils, officials of centers of administrative services and social protection bodies on the appointment of various types of social benefits; introduction of a mechanism for providing administrative services of a social nature to residents of all territorial communities with the use of electronic document management. It was emphasized that the conclusion of agreements on cooperation of territorial communities will provide an opportunity to create joint centers for the provision of administrative services and remote workplaces in territorial communities that are not administrative centers. It is concluded that in order to improve the provision of administrative services of a social nature in territorial communities, it is necessary to speed up the process of connecting all territorial communities to the PC "IIS" Social Community "and connect all front and back offices by relying on rural, urban , the mayor of the duty to take appropriate decisions, and it is advisable to further implement the cooperation of territorial communities in the provision of administrative services of a social nature by concluding agreements on the establishment of a joint center for the provision of administrative services.Item ПРОЦЕДУРИ ВИРІШЕННЯ МИТНИХ СПОРІВ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ УКРАЇНИ. PROCEDURES SETTLEMENT OF CUSTOMS DISPUTES IN THE ADMINISTRATIVE PROCEEDINGS OF UKRAINE(2021) ОНІЩИК, Юрій Віталійович; ONISHCHYK, Yurii; АБДУКАДИРОВА, Каріне Ескендерівна; ABDUKADYROVA, KarineСтаттю присвячено з’ясуванню сутності та особливостей процедур вирішення митних спорів в адміністративному судочинстві України. Розглянуто порядок вирішення адміністративних справ із митних спорів у суді першої інстанції. Встановлено, що на стадії підготовчого провадження передбачено такі процедури вирішення митних спорів в адміністративному судочинстві, як процедура врегулювання спору за участі судді та процедура примирення сторін. Охарактеризовано специфіку цих процедур вирішення митних спорів в адміністративному судочинстві. Форми перегляду судових рішень мають певні особливості, але загалом здійснюються за загальним порядком розгляду і вирішення митних спорів в адміністративному судочинстві. It was found that customs disputes in administrative proceedings are resolved in the general claim procedure, simplified claim proceedings and claim proceedings in certain categories of administrative cases. Examples of such administrative cases on customs disputes are given. The procedure for resolving administrative cases on customs disputes in the court of first instance is considered. It is established that at the stage of preparatory proceedings such procedures for resolving customs disputes in administrative proceedings as the procedure for settling a dispute with the participation of a judge and the procedure for conciliation of the parties are provided. The specifics of these procedures for resolving customs disputes in administrative proceedings are described. It is concluded that in resolving customs disputes in administrative proceedings, the dispute settlement procedure with the participation of a judge can be applied only before the trial on the merits, and the conciliation procedure — at any stage of consideration and resolution of customs disputes in the manner prescribed Code of Administrative Procedure of Ukraine. It is noted that in contrast to the dispute settlement procedure with the participation of a judge, the decision on the results of the conciliation procedure of the parties can be appealed. It is noted that the forms of review of court decisions have certain features, but in general are carried out according to the general procedure of consideration and resolution of customs disputes in administrative proceedings. It is stated that the procedures for resolving customs disputes in administrative proceedings are characterized by certain specifics. This is due to the special subject composition (obligatory subjects of resolving customs disputes in court are customs authorities and individuals or legal entities that move items across the customs border), the scope of legal regulation (customs disputes arise from customs relations) and evidence (documents and information required for customs control and customs clearance).Item РОЗВИТОК СВІТОВОГО ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19. DEVELOPMENT OF THE GLOBAL PHARMACEUTICAL MARKET UNDER THE CONDITIONS OF THE COVID-19 PANDEMIC(2021) ПОШИВАЛОВА, Олена Володимирівна; POSHYVALOVA, OlenaУ роботі розглянуто особливості розвитку світового фармацевтичного ринку в умовах пандемії COVID-19. Доведено, що зростання світового фармацевтичного ринку обумовлено насамперед такими трендами: розвиток сегменту біологічно активних добавок (БАД) та сегменту generic drug; епідеміологічними й економічними змінами; зростанням попиту на ліки, які ефективні проти захворювань, раніше характерних тільки для розвинених країн. Проаналізована динаміка витрат на охорону здоров’я за період 1995–2020 рр. за трьома групи країн: високим / середнім / низьким доходом на душу населення. За результатами статистичного аналізу зовнішньоторговельного балансу України за період 2016–2020 рр. доведено, що в структурі зовнішньоекономічних операцій імпорт фармацевтичної продукції істотно переважає експорт. Побудовано рейтинг лідерів на українському ринку фармацевтичної продукції за 2017–2019 рр. за трьома показниками: приросту продажів, Індекс еволюції, частки на ринку. The paper examines the peculiarities of development of the global pharmaceutical market under the conditions of the COVID-19 pandemic. It has been proved that pharmaceutics is currently one of the most dynamic and science-intensive sectors of economy in Ukraine and across the world with its development stipulated by a growing demand for pharmaceutical products and the increase in government expenditures for healthcare. The purpose of the presented work is the analysis of development of the global pharmaceutical market under the conditions of the COVID-19 pandemic. It is established that the growth of the global pharmaceutical market is preconditioned primarily by the following trends: growth in the segment of biologically active additives (BAA) and the generic drug segment; epidemiological and economic changes; growth in demand for medication which is effective in the treatment of diseases previously typical only for the developed countries. An analysis has been conducted with regard to the dynamics of health-care costs over the period of 1995–2020 among three groups of countries: with high / medium / low per capita income. According to the results of the statistic analysis of the foreign trade balance of Ukraine in the period of 2016–2020 it was asserted that within the structure of foreign trade operations the importation of pharmaceutical products significantly exceeds its exportation. Contrary to the global market with its upward trend of growing consumption of medicines, Ukraine manifests fairly modest consumption, mainly stipulated by low purchasing power of the population. A ranking of the leading companies in the Ukrainian market of pharmaceutical products has been established with regard to three indicators: the growth of sales, the Evolution Index, the market share. The paper scrutinizes possible risks in the global pharmaceutical market in consequence of the COVID-19 pandemic: disruption of the global supply chain; deficit of medications for intensive care units and emergent of bottlenecks in their production distribution; decline in demand for prescription medicines. Among the local short-term risks for the pharmaceutical market of Ukraine are as follows: a relatively slow recovery of basic macroeconomic indicators; structure of household expenditures; increased fiscal pressure on manufacturers; unstable political and economic situation within the country.Item СТАМБУЛЬСЬКА КОНВЕНЦІЯ І НОВІТНІЙ ПІДХІД ДО ЗАПОБІГАННЯ ТА БОРОТЬБИ З НАСИЛЬСТВОМ СТОСОВНО ЖІНОК І ДОМАШНІМ НАСИЛЬСТВОМ. ISTANBUL CONVENTION AND THE LATEST APPROACH TO PREVENTING AND COMBATING VIOLENCE AGAINST WOMEN AND DOMESTIC VIOLENCE(2021) ЛОЗІНСЬКА, Світлана Володимирівна; LOZINSKA, SvitlanaСтаттю присвячено дослідженню сучасної моделі з боротьби та запобігання насильства стосовно жінок і домашнього насильства, прийнятого та втілюваного у рамках діяльності Ради Європи крізь призму положень Конвенції про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульської конвенції). Резюмовано, що Стамбульська конвенція є безпрецедентним та системним за своїми цілями та обсягом регулювання міжнародно-правовим актом, що спрямований на комплексне запобігання і протидію насильству стосовно жінок та домашньому насильству не лише в рамках діяльності Ради Європи, але й загалом на загальноєвропейському цивілізаційному рівні. The paper is devoted to the study of the current model for combating and preventing violence against women and domestic violence, adopted and implemented in the framework of the Council of Europe through the prism of the Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence (Istanbul Convention). Therefore the purpose of the paper is to establish the content and components of the latest mechanism for preventing and combating violence against women and domestic violence, enshrined in the provisions of the Istanbul Convention, analysis of the standards embodied in the Convention in this area, their international legal significance and consequences of implementation in national law of Council of Europe member states.Item СУЧАСНІ ФАКТОРИ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ ІННОВАЦІЙНИХ РИЗИКІВ ПІДПРИЄМСТВА. MODERN FACTORS AND CLASSIFICATION OF ENTERPRISE’S INNOVATIVE RISKS(2021) СТАНІСЛАВИК, Олена В’ячеславівна; TANISLAVYK, Olena S; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, Oleksandr; ЗАКХАМА, Суфьєн; ZAKHAMA, SuphienУ статті розглянуто поняття інноваційного ризику підприємства, що виникає у процесі його основної діяльності або залученого до виконання інноваційних проєктів. Виділено фактори виникнення необхідності інноваційних змін у діяльності підприємств та фактори, що впливають на інноваційні ризики. Позначено умови формування ризиків інноваційної діяльності. Показано деякі сучасні підходи до класифікації інноваційних ризиків підприємства та необхідність її опрацювання з метою ефективного управління ними та підприємством загалом. Запропоновано систему інноваційних ризиків підприємства за певними класифікаційними ознаками. Today enterprises have a problem in minimizing the risk to increase the efficiency of the result, which is actualized by the general specifics of innovative activity. It makes extremely necessary to study the risks that significantly affect the innovative activity. Despite all the study of problems in the field of innovative risk management, some of the issues remain insufficiently covered. In particular, it is about modern factors and the availability of well-developed classification of innovative risks, which creates an opportunity for effective using the appropriate risk management tools, because each type of risk has its own management system. The presented classification set of innovative risks makes it possible to state that all the signs are either tied to the direction of innovative activity of the enterprise, or are temporary. However, they are not entirely focused on those factors, levers and sources that specifically lead to the emergence of innovative risk, that is, we are talking about the causal orientation of risk formation: risks are usually classified according to the results of manifestation in practice. For timely identification of risk and its localization, it is not always enough to know the time parameters and general characteristics – you need to take into account the specifics of the influence. Effective risk management requires a well-developed, modern classification of innovative risks, which allows for the effective use of appropriate risk management tools, because each type of risk has its own management system. The mechanism of this system, which includes the implementation of appropriate systematic actions, should be aimed at both preventing and responding to risk events.Item ФОРМУВАННЯ, НАСЛІДКИ ТА ШЛЯХИ ЗМЕНШЕННЯ ОБСЯГІВ ДЕРЖАВНОГО БОРГУ УКРАЇНИ. FORMATION, CONSEQUENCES AND WAYS OF REDUCING THE STATE DEBT OF UKRAINE(2021) БІЛЕЦЬКА, Олена Анатоліївна; BILETSKA, OlenaПроаналізовано динаміку державного боргу України впродовж 2014–2020 рр. з виокремленням ознак динамічності, валютного зіставлення, пропорційності зовнішнього і внутрішнього боргу. Висвітлено позитивні та негативні наслідки боргу із відповідною аргументацією. Оцінено взаємовідносини із міжнародними кредиторами, зокрема Міжнародним Валютним Фондом, урядами інших країн. Розроблено пропозиції для зменшення боргу з рекомендацією реалізації заходів для Кабінету Міністрів України, профільних міністерств виробничого спрямування та Міністерства закордонних справ України. In the current realities of Ukraine, this problem affects all segments of society. The article reflects the peculiarities of the formation, the main consequences of the debt and the directions of its reduction. The peculiarities of public debt formation are revealed in the work, its influence on the economy of Ukraine is determined and substantiated proposals on reduction of its volumes are developed.