2023 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2023 рік by Title
Now showing 1 - 20 of 188
Results Per Page
Sort Options
Item BUDAPEST MEMORANDUM 1994 – (NON)GUARANTEES FOR UKRAINE. Будапештський меморандум 1994 р. – (Не)гарантії Україні(2023) IVZHENKO D.A.; Івженко Д.А.The article analyses the provisions of the Budapest Memorandum, with which Ukraine was supposed to ensure and secure its sovereignty from aggression as a result of giving up nuclear weapons. However, in order to understand in more detail why this did not happen, the article pays attention to the analysis of the historical and legal conditions of signing the Budapest Memorandum and its consequences for Ukraine. The separate role of the United States of America in the process of Ukraine's loss of the status of a nuclear power was also noted. In addition, certain aspects of the US policy in the field of nuclear non-proliferation are considered, as well as the joint efforts of the US and russia to deprive Ukraine of the nuclear status inherited from the USSR in 1991–1996. У статті проаналізовані положення Будапештського Меморандуму, якими начебто Україна мала забезпечити та убезпечити свій суверенітет від агресії внаслідок відмови від ядерної зброї. Однак, щоб детальніше зрозуміти чому це так і не сталося, в статті приділена увага аналізу історико-правових умови підписання Будапештського меморандуму та його наслідків для України. Зауважена також окрема роль Сполучених Штатів Америки в процесі втрати Україною статусу ядерної держави. Окрім того, розглянуто окремі аспекти політики США у сфері нерозповсюдження ядерної зброї, а також спільні зусилля США та росії щодо позбавлення України успадкованого від СРСР ядерного статусу у 1991–1996 рр.Item CONTRA PROFERENTEM RULE У ВІТЧИЗНЯНІЙ ДОКТРИНІ ДОГОВІРНОГО ПРАВА. ВІДПОВІДНІСТЬ ЄВРОПЕЙСЬКИМ ПІДХОДАМ. Contra proferentem rule in the national contractual doctrine. Compliance with European approaches(2023) УСТИМЕНКО А.В.; Ustymenko A.V.У статті досліджується правило contra proferentem та особливості його законодавчого закріплення у європейських країнах. Пропонується порівняльно-правовий аналіз на рівні вітчизняного та європейського законодавства в частині регулювання contra proferentem. rine. Compliance with European approaches. The article examines the contra proferentem rule and the peculiarities of its legislative consolidation in European countries. The comparative legal analysis at the level of domestic and European legislation in the area of regulation contra proferentem is proposed.Item SYSTEM OF BODIES COMBATING ORGANIZED CRIME OF UKRAINE: PROBLEMS AND POSSIBLE SOLUTIONS. Система органів боротьби з організованою злочинністю України – проблеми та шляхи їх вирішення(2023) SHAMARA O.V.; Шамара О.В.; KOMASHKO V.V.; Комашко В.В.The article presents the results of the analysis of the state of Ukrainian legislation in the field of combating organized crime, through the prism of fulfilling Ukraine's obligations under the United Nations Convention against Transnational Organized Crime, as well as implementation of decisions of the National Security and Defense Council of Ukraine “On the National Security Strategy of Ukraine” dated September 14, 2020 and “On the State Security Strategy and Strategy for Combating Organized Crime” dated December 30, 2023. У статті представлено результати аналізу стану законодавства України у сфері боротьби з організованою злочинність, через призму виконання зобов’язань України, за результатами ратифікації Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти транснаціональної організованої злочинності, а також на підставі виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України схвалено проекти від 14 вересня 2020 року Стратегії національної безпеки України та від 30 грудня 2021 року Стратегію забезпечення державної безпеки та Стратегії боротьби з організованою злочинністю.Item THE CIVIL LAW REGULATION OF ORGANIZATIONAL FORMS OF ADVOCATORY ACTIVITY ALONG WITH THE FOUNDING LEGAL ENTITIES. Цивільно-правове регулювання організаційних форм адвокатської діяльності зі створенням юридичних осіб(2023) YURKEVYCH Yu.M.; Юркевич Ю.М.; VOVK M.Z.; Вовк М.З.; ZAIATS O.S.; Заяць О.С.The advocates play a significant role in everyday life, although, as a rule, only those who use the services of advocates are aware thereof. At the same time, the role of an advocate, as well as the importance of the institution of advocacy, varies in many countries. Адвокати відіграють вагому роль у повсякденному житті, хоча, як правило, її усвідомлюють лише ті, що користуються адвокатськими послугами. При цьому роль адвоката, як і значення інституту адвокатури, в багатьох країнах різниться.Item THE CONCEPT AND ESSENCE OF THE CATEGORY “PRINCIPLE OF ADMINISTRATIVE LEGAL PROCEEDINGS”. Поняття та сутність категорії «принцип адміністративного судочинства»(2023) YATSUBA V.V.; Яцуба В.В.The article analyses the approach to the concept and essence of the category of «principle of administrative legal proceedings». It is indicated that the problem of forming effective ways to protect the rights, freedoms, legitimate interests of a person and a citizen, as well as a legal entity, has become urgent for Ukraine since it gained independence. Considering the experience of Ukraine along with the experience of established democracies, we can say that our country in comparison has passed quite a short way of introducing and asserting democratic traditions and values. During the years of independence, significant steps have been taken in this direction. However, the problem of the formation of effective means and measures to protect the rights, freedoms, legitimate interests are still relevant for us. У статті проаналізовано підході до поняття та сутності категорії «принцип адміністративного судочинства». Вказано, що проблема формування дієвих способів захисту прав, свобод, законних інтересів людини і громадянина, а також юридичної особи стала нагальною для України з часів набуття нею незалежності. Розглядаючи досвід України поряд з досвідом держав сталої демократії, можна сказати, що наша країна в порівнянні з іншими пройшла цілком нетривалий шлях запровадження і утвердження демократичних традицій і цінностей. За роки незалежності було здійснено значні кроки у цьому напрямку. Проте, проблема формування дієвих засобів і заходів захисту прав, свобод, законних інтересів усе ще залишається актуальною для нас.Item THE SYSTEM OF LEGAL PREVENTION OF CORRUPTION UNDER MARTIAL LAW. Система правового запобігання проявам корупції в умовах воєнного стану(2023) KOLPAKOV V.K.; Колпаков В.К.The study is devoted to the theoretical understanding of administrative and legal means of combating corruption in Ukraine under martial law. In the aspect of the Law of Ukraine of 12.05.2015 “On the legal regime of martial law” and the Decree of the President of Ukraine of 24.02.2022 “On the imposition of martial law in Ukraine” political and legal documents are analyzed, as well as anti-corruption materials of analytical and socio-political content. These are, in particular: a) program documents on combating corruption; b) anti-corruption normative acts; c) organizational and legal institutions; c) forms and methods of activities of the subjects of the fight against corruption; d) sociological surveys; e) empirical research; f) materials of international organizations “Transparency International”, “Management Systems International (MSI)”, international audit company “EY”. The work of the National Anti-Corruption Agency is described in detail; The National Anti-Corruption Bureau; Specialized Anti-Corruption Prosecutor’s Office; State Bureau of Investigation. Дослідження присвячено теоретичному осмисленню адміністративно-правових засобів протидії корупції в Україні в умовах воєнного стану. В аспекті Закону України від 12.05.2015 «Про правовий режим воєнного стану» та Указу Президента України від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні» аналізується політико-правові документи, а також анти-корупційні матеріали аналітичного та соціально політичного змісту. Це, зокрема: а) програмні документи щодо протидії корупції; б) антикорупційні нормативні акти; в) організаційно-правові інститути; в) форми і методи діяльності суб’єктів боротьби з корупцією; г) соціологічні опитування; д) емпіричне дослідження; е) матеріали міжнародних організацій «Transparency International», «Management Systems International (MSI)», міжнародної аудиторської компанії «EY». Детально описано роботу Національного агентства з питань запобігання корупції; Національне антикорупційне бюро; Спеціалізована антикорупційна прокуратура; Державне бюро розслідувань.Item TO THE QUESTION OF LEGAL PERSONALITY OF THE PHENOMENON OF VIRTUAL (DIGITAL) PERSONALITY IN THE UNDERSTANDING OF CIVIL LAW. До питання щодо правосуб'єктності феномена віртуальної (цифрової) особистості (цивільно-правовий аспект)(2023) ORESHYCH V.V.; Орешич В.В.The article is devoted to the analysis of the problem of human identification on the Internet and the study of the phenomenon of virtual identity. The author traces the course of the process of virtual identification of a person in the Internet space and the ways of creating a virtual identity. Стаття присвячена аналізу проблеми ідентифікації людини у мережі Інтернет та дослідженню феномену віртуальної ідентичності особистості. Прослідковуються перебіг процесу віртуальної ідентифікації особистості в Інтернет-просторі та шляхи створення віртуальної ідентичності.Item АДВОКАТСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ І КРИМІНАЛІСТИКА: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Advocacy and forensics: methodological aspect(2023) КОГУТИЧ І.І.; Kogutych I.I.; МАКСИМИШИН Н.М.; Maksymyshyn N.M.У статті проаналізовано окремі методологічні аспекти співвідношення категорій «адвокатська діяльність у кримінальному провадженні» та «криміналістика». Обґрунтовано потребу і допустиму можливість максимально розширеного використання адвокатом – захисником у кримінальному провадженні розробок криміналістики. Наведено методологічні аргументи реалізації цієї можливості, зокрема: на підставі сутності однієї з головних кримінальних процесуальних функцій, зокрема функції захисту, визнати позицію, що її професійний реалізатор (адвокат – захисник), як суб’єкт доказування об’єктивно потребує криміналістичного наповнення здійснюваного ним в межах цього доказування процесу пізнання; відштовхуючись від усучасненого розуміння сутності і призначення криміналістики вважати адекватним положення про те, що адвокатська діяльність, пов’язана із пізнанням у межах кримінального процесуального доказування, є складовим об’єкта цієї науки тощо. The article analyzes certain methodological aspects of the correlation between the categories “advocacy in criminal proceedings” and “criminalistics”. The necessity and permissible possibility of the expanded application of forensic developments by a counsel for the defence in criminal proceedings. The methodological arguments for the realization of this possibility are highlighted, in particular: on the essential basis of one of the basic criminal procedural functions, particularly the defence function, to recognize the statement that its professional realizer (counsel for the defence), as a subject of proof objectively requires forensic filling of his cognition within such proof; proceeding from the modernized understanding of the essence and purpose of forensics, to consider it adequate that the advocacy related to cognition within criminal procedural proof is an integral part of the object of this science, etc.Item АДВОКАТСЬКА ЕТИКА ТА РЕПУТАЦІЯ. Ethics of advocate and reputation(2023) БОНДАР І.В.; Bondar I.V.Висвітлено сучасний стан та проблемні аспекти репутації адвоката в Україні та чинниках, що на неї впливають. Рівень професійної відповідності високим стандартам професії залежить не тільки від закріплених норм, але й від особистості самого адвоката. The current state and problematic aspects of an advocate`s reputation in Ukraine and factors that influence on it are highlighted. The level of professional compliance with high standards of profession depends not only on fixed norms but also on advocate`s own identity.Item АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРОВАДЖЕННЯ ПО ЗДІЙСНЕННЮ КОНТРОЛЮ ЗА ДОТРИМАННЯ ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА В СФЕРІ ХАРЧУВАННЯ. Administrative proceedings on monitoring compliance with labor legislation in the food sector(2023) ГУРЖІЙ Т.О.; Hurzhii T.О.; БРОДА А.Ю.; Broda A.Yu.; МУШЕНОК С.І.; Mushenok S.I.В даній науковій статті здійснено дослідження сутності та стадій адміністративного провадження по здійсненню контролю за дотримання трудового законодавства в сфері харчування. Виокремлено стадії адміністративного провадження по здійсненню контролю за дотримання трудового законодавства в сфері харчування: 1. стадія звернення суб’єкта заявника, тобто працівника/посадової особи/суду/уповноваженого суб’єкта публічної адміністрації, який вважає, що трудові права в сфері харчування порушено; 2. стадія прийняття рішення уповноваженим суб’єктом про здійснення перевірки суб’єкта господарювання за дотримання трудового законодавства в сфері харчування; 3. стадія проведення інспекційного відвідування, тобто безпосередньо визначення дати та часу проведення контрольної перевірки; 4. стадія складення акту перевірки та винесення припису; 5. стадія – оскарження прийнятого рішення; 6. стадія є факультативною та має назву здійснення пост-контрольних заходів. This scientific article examines the essence and stages of administrative proceedings to monitor compliance with labor legislation in the food sector. The stages of administrative proceedings for monitoring compliance with labor legislation in the food sector are distinguished: 1. the stage of an appeal by the subject of the applicant, i.e. an employee/official/court/authorized subject of public administration, who believes that labor rights in the field of food are violated; 2. the stage of decision-making by the authorized subject to conduct an inspection of the business entity for compliance with labor legislation in the food sector; 3. the stage of the inspection visit, i.e. direct determination of the date and time of the inspection; 4. the stage of drawing up the inspection report and issuing the order; 5. stage – appeal of the adopted decision; 6. stage is optional and has the name implementation of post-control measures.Item АДМІНІСТРАТИВНИЙ ШТРАФ ЯК ВИД АДМІНІСТРАТИВНОГО СТЯГНЕННЯ. Administrative fine as a type of administrative recovery(2023) ГОРДІЙЧУК М.В.; Hordiichuk M.V.; КОТЕНКО Н.М.; Kotenko N.M.У статті досліджуються особливості реалізації такого адміністративного стягнення, як штраф. Проводиться аналіз ознак розглянутого стягнення. Встановлено, що штрафи притаманні різним галузям права, вони мають не тільки схожі, але й відмінні риси. Але, в будь-якому випадку, штраф виступає переважною формою задоволення порушених інтересів, яку застосовує держава, та зручним засобом диференціації й індивідуалізації відповідальності. Призначення штрафу полягає в тому, щоб, впливаючи на свідомість правопорушників, попереджати нові порушення з боку винного (приватна превенція) та правопорушення інших осіб (загальна превенція). Зазначається, що адміністративний штраф у зв’язку із широким спектром застосування даного виду стягнення (його передбачено у більшості статей КУпАП), а також можливістю варіювання розміру при його призначенні є найефективнішим видом адміністративного стягнення. The article examines the peculiarities of the implementation of such an administrative penalty as a fine. An analysis of the signs of the considered penalty is being carried out. It has been established that fines belong to different branches of law, they have not only similar, but also distinctive features. But, in any case, the fine is the predominant form of satisfaction of violated interests, which is applied by the state, and a convenient means of differentiation and individualization of responsibility. The purpose of the fine is to influence the consciousness of offenders to prevent new violations by the guilty party (private prevention) and offenses by other persons (general prevention). It is noted that an administrative fine in connection with the wide range of application of this type of penalty (it is provided for in most articles of the Code of Administrative Offenses), as well as the possibility of varying its amount when it is imposed, is the most effective type of administrative penalty.Item АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИЙ СТАТУС НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ В СИСТЕМІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ДІЯЛЬНОСТІ МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ. Administrative and legal status of the National Police of Ukraine in the system of ensuring the organization and activities of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine(2023) РУДЕНКО М.М.; Rudenko M.M.В статті розкритий адміністративно-правовий статус Національної поліції України в системі забезпечення організації та діяльності Міністерства внутрішніх справ України. Сформовано, що адміністративно-правового статусу Національної поліції країни складається з: 1) загального, що визначає місце і роль Національної поліції в системі органів виконавчої влади, правоохоронних органах та суспільстві в цілому; 2) цільового, що визначається місією поліції щодо служби суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку; 3) організаційного, що віддзеркалює порядок виникнення (зміни, та припинення) правового статусу, структуру Національної поліції, яка складається з таких галузевих підрозділів та має комплексні структурні підрозділи на місцях; 4) структурного, до складу якого входить системи завдань, функцій, повноважень (адміністративних та інших обов’язків і прав); 5) публічно-запобіжного, який складається з етичних правил поведінки, а також ступенем відповідальності підрозділів і працівників Національної поліції, у випадку не належного виконання своїх обов’язків чи зловживання владою; 6) спеціального (надзвичайний) що встановлює особливості етичної поведінки та повноважень при уведенні в Україні в режимі надзвичайних станів, наприклад, правового режиму воєнного стану. The article reveals the administrative and legal status of the National Police of Ukraine in the system of ensuring the organization and activities of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. It was established that the administrative and legal status of the National Police of the country consists of: 1) general, which determines the place and role of the National Police in the system of executive authorities, law enforcement agencies and society as a whole; 2) the target, determined by the police mission regarding service to society by ensuring the protection of human rights and freedoms, countering crime, maintaining public safety and order; 3) organizational, which reflects the order of emergence (changes and termination) of legal status, the structure of the National Police, which consists of the following branch divisions and has complex structural divisions on the ground; 4) structural, which includes a system of tasks, functions, powers (administrative and other duties and rights); 5) public preventive, which consists of ethical rules of conduct, as well as the degree of responsibility of units and employees of the National Police, in case of improper performance of their duties or abuse of power; 6) special (emergency) that establishes the specifics of ethical behavior and powers when introducing a state of emergency in Ukraine, for example, a legal regime of martial law.Item АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИЙ СТАТУС СТАРОСТИ В УКРАЇНІ ТА ПРАВОВЕ СТАНОВИЩЕ СОЛТИСІВ У РЕСПУБЛІЦІ ПОЛЬЩА: ПОРІВНЯЛЬНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ. The administrative-legal status of the headman in Ukraine and the legal position of the soltys in the Republic of Poland: a comparative legal aspect(2023) ЗИМЕНКО О.В.; Zymenko O.V.У статті здійснено порівняльно-правовий аналіз особливостей адміністративно-правового статусу старости в Україні та правового становища солтисів у Республіці Польща. The article provides a comparative and legal analysis of the peculiarities of the administrative and legal status of the headman in Ukraine and the legal position of the soltys in the Republic of Poland.Item АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ СУДДІВ В УКРАЇНІ В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ СУДОВОЇ СИСТЕМИ. Administrative and Legal Principles of Evaluating the Work of Judges in Ukraine in the Conditions of the Judicial System Reform(2023) УТКІНА М.С.; Utkina M.S.; БОНДАРЕНКО О.С.; Bondarenko O.S.У статті авторами було висвітлено питання адміністративно-правових засад оцінювання роботи суддів в Україні в контексті реформування вітчизняної судової системи. Це зумовлено тим, що одним із показників демократичності будь-якої країни виступає авторитетний, владний, самостійний і справді незалежний суд, у якому люди бачать гарант дотримання принципів правової держави. stem Reform In the article, the authors highlighted the issue of the administrative and legal basis for evaluating the work of judges in Ukraine in the context of reforming the domestic judicial system. This is because one of the indicators of the democracy of any country is an authoritative, influential, independent, and genuinely independent court, which people see as a guarantor of compliance with the principles of the rule of law.Item АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСОБИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ ОРГАНАМИ І ПІДРОЗДІЛАМИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ: ПОНЯТТЯ ТА ВИДИ. Administrative and legal means of ensuring road traffic safety by bodies and units of the National Police: concepts and types(2023) МАТЧУК С.В.; Matchuk S.V.Статтю присвячено розкриттю змісту та види правової категорії «адміністративно-правові засоби забезпечення безпеки дорожнього руху органами і підрозділами Національної поліції». Виявлено, що відсутність теоретично усталеного розуміння юридичної категорії «адміністративно-правові засоби» спровокувала різнобічне її трактування вченими, у тому числі адміністративістами. З’ясовано, що дорожній рух – це нормативно врегульований процес результатом якого є пересування людей та вантажів автомобільними дорогами, вулицями, залізничними переїздами за допомогою транспортних засобів або без них. The article is devoted to the disclosure of the content and types of the legal category "administrative and legal means of ensuring road traffic safety by bodies and units of the National Police." It was revealed that the lack of a theoretically established understanding of the legal category "administrative and legal means" provoked its diverse interpretation by scientists, including administrativeists. It was found that road traffic is a normatively regulated process, the result of which is the movement of people and goods along highways, streets, railway crossings with or without vehicles.Item АДМІНІСТРАТИВНІ ПРОЦЕДУРИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ ЗАГАЛЬНОГО КОРИСТУВАННЯ В УКРАЇНІ. Administrative procedures for ensuring management of public rail transport in Ukraine(2023) ЗАЙКІНА Г.М.; Zaikina H.M.Актуальність статті полягає в тому, що Україна потребує побудови нової моделі управління залізничним транспортом загального користування, що обумовлено низкою факторів. Основним нормативно-правовим актом, що визначає засади реалізації адміністративної процедури в Україні, є Конституція. Зокрема стаття 19 визначає обов’язок органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. The relevance of the article lies in the fact that Ukraine needs to build a new model of public rail transport management, which is due to a number of factors. In particular, Article 19 defines the obligation of state authorities, local self-government bodies and their officials to act on the basis, within the limits of authority and in the manner provided for by the Constitution and laws of Ukraine.Item АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ДЕЛЕГУВАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ОРГАНАМ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ. Current issues of delegation of powers to local self-government bodies(2023) ТИТИКАЛО Р.С.; Tytykalo R.S.В даній статті розкрито актуальні питання делегування повноважень органам місцевого самоврядування. Вважаємо, що кожна територіальна громада чи об’єднана територіальна громада повинна мати ефективний менеджмент, що виражається за допомогою результативного, дієвого, точного та неухильного виконання власних та делегованих повноважень органами місцевого самоврядування. This article discloses topical issues of delegation of powers to local selfgovernment bodies. We believe that each territorial community or united territorial community should have effective management, which is expressed through effective, efficient, accurate and cons.Item АЛЬТЕРНАТИВНІ ЗАСОБИ ВИРІШЕННЯ СПОРІВ У ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВІЙ ТА СУМІЖНИХ СФЕРАХ СУСПІЛЬНИХ ВІДНОСИН: СТАНДАРТИ РАДИ ЄВРОПИ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ. Alternative means of dispute resolution in civil law and related spheres of public relations: standards of the Council of Europe and the European Union(2023) ЗАБОЛОТНА Н.Я.; Zabolotna N.Y.Необхідність у теоретичному осмисленні та практичному застосуванні альтернативних способів вирішення спорів вченими та практиками безпосередньо пов'язується з використанням більш досконалих та гнучких методів розгляду правових спорів. The need for theoretical understanding and practical application of alternative methods of dispute resolution by scientists and practitioners is directly related to the use of more advanced and flexible methods of consideration of legal disputes.Item АНАЛІЗ ОБ’ЄКТИВНИХ ОЗНАК ЗЛОЧИНУ, ПЕРЕДБАЧЕН0ОГО СТ. 263-1 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ. Analysis of the objective signs of the crime provided for in Art. 263-1 of the Criminal Code of Ukraine(2023) КОЛОДІН Д.О.; Kolodin D.О.Метою статті є дослідження характерних рис об’єктивних ознак злочину, передбаченого ст. 263-1 Кримінального кодексу України. Зважаючи на аналіз положень статті, інших нормативно-правових актів та наукових робіт із зазначеної тематики, виокремлено проблемні питання визначення об’єктивних ознак злочину та перспективні напрями удосконалення чинного законодавства щодо кримінальної відповідальності за незаконне виготовлення, переробку чи ремонт вогнепальної зброї або фальсифікацію, незаконне вилучення або зміну її маркування, незаконне виготовлення боєприпасів, вибухові речовини або вибухових пристроїв. The purpose of the article is to study the characteristics of the objective features of the crime under Article 263-1 of the Criminal Code of Ukraine. Given the analysis of the provisions of the article, other legal acts and scientific works on this topic, the author identifies the problematic issues of determining the objective features of the crime and the promising areas for improving the current legislation on criminal liability for illegal manufacture, processing or repair of firearms or falsification, illegal seizure or alteration of their marking, illegal manufacture of ammunition, explosives or explosive devices.Item АНАЛІЗ РІШЕНЬ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ У СПРАВАХ ПРО ДОСТУП ДО ІНФОРМАЦІЇ: НОРМАТИВНИЙ ТА ПРАКТИЧНИЙ РАКУРСИ. Analysis of judgements of the European Court of Human Rights in cases on access to information: normative and practical perspectives(2023) ДРОНОВ В.Ю.; Dronov V.Yu.Стаття присвячена дослідженню міжнародно-правових документів, що містять норми про право на доступ до інформації, а також аналізу практики Європейського суду з прав людини у таких справах. Відповідні норми містяться у Загальній декларації прав людини 1948 року, Міжнародному Пакті про громадянські і політичні права 1966 року. Найбільшу увагу у дослідженні приділено Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року. Стаття 10 цього документу передбачає право кожного на свободу вираження поглядів, що включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Але ця стаття також передбачає й можливість ліцензування відповідної діяльності, а також встановлення обмежень, тощо. Необхідність в демократичному суспільстві – категорія, яка використана у частині другій цієї ж статті, розглядається й у досліджених нами справах. The article is devoted to the study of international legal documents containing norms on the right to access to information, as well as to the analysis of the practice of the European Court of Human Rights in such cases. The corresponding norms are contained in the Universal Declaration of Human Rights of 1948, the International Covenant on Civil and Political Rights of 1966. The greatest attention in the study is paid to the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms of 1950. Article 10 of this document provides for everyone's right to freedom of expression, which includes the freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. But this article also provides for the possibility of licensing the relevant activity, as well as setting restrictions, etc. Necessity in a democratic society – the category used in the second part of the same article is also considered in the cases researched by us.