МАРКЕТИНГ ЯК СКЛАДНИК ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. MARKETING AS A COMPONENT OF ENTERPRISE’S INNOVATIVE ACTIVITY

Abstract
У статті показано значення і місце маркетингового складника в інноваційній діяльності підприємства. Удосконалено схему функціональної структури бізнесу. Вказано особливості структури базисних функціоналів бізнесу. Висвітлено значення базисних функціоналів для інноваційної діяльності підприємства, зокрема маркетингового та інноватики. Для забезпечення інноваційного розвитку розглянуто ключові риси моделі інноваційних пріоритетів підприємства та показано важливість слідування вимогам концепції клієнтського маркетингу. Позначено вимоги якісного формування інформаційного функціоналу та функціоналу інтелекту. Іnnovative activity is a necessary condition for improving the state of the enterprise and its position in the market. It is based on certain ideas: simple, the implementation of which does not require significant investment and global, based on fundamental research works and which require significant investment costs. However, very often the expected effectiveness of innovative projects is not achieved. The risks associated with non-return of spent resources increase with the increasing the level of radicalism of scientific developments, that form the basis of projects. In many cases, new competitors appear during the bringing the product to market, or by the time it appears, potential consumers are unprepared. In addition, there is a low level of innovation activity, due to the low level of innovation potential and insufficiency of resources to increase it. At the same time, first of all, innovative problems are put forward, while the importance of marketing in the innovative activity of the enterprise recedes into the background. The marketing component in innovative activity of the enterprise occupies a particularly important place, because determines the fate of many inventions and discoveries. It indicates the need to consider the problem of innovative development of domestic enterprises through the spectrum of unified innovative and marketing activities with highlighting the concept of customer marketing as a priority to accelerate the pace of scientific and technical progress.
Description
Keywords
маркетинг, інноваційна діяльність підприємства, інновації, функціонал маркетингу, інноваційні проєкти, модель інноваційних пріоритетів, клієнтський маркетинг, marketing, enterprises’ innovation activity, innovations, functional marketing, innovation projects, model of innovation priorities, customer marketing
Citation
Collections