#08

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    ПРИНЦИПИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ Й АСОРТИМЕНТОМ У МЕНЕДЖМЕНТІ ПОСТАВОК ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА. PRINCIPLES OF QUALITY AND ASSORTMENT MANAGEMENT IN THE MANAGEMENT OF SUPPLIES OF THE INDUSTRIAL ENTERPRISE
    (2021) ТУРЧАК, Ірина Олександрівна; TURCHAK, Iryna
    У зв’язку з коронавірусною пандемією й супутніми обмеженнями стійкість промислових підприємств значною мірою опирається на здатність менеджерів забезпечити своєчасність і безперебійність поставок. У наявних дослідженнях досить повно розкрито особливості управління поставками на промисловому підприємстві. Водночас розвиток вітчизняних промислових підприємств в умовах кризи, перспективи їх виходу на міжнародну арену залежать від спроможності менеджменту досягнути не лише загальної якості процесів, але й управляти якістю й асортиментом у ланцюгу поставок. У статті проведено теоретичне дослідження особливостей управління поставками й узагальнено принципи управління якістю й асортиментом у менеджменті поставок промислового підприємства, до яких віднесли обґрунтованість, комплексність і послідовність, етичність і доброчесність, сталий розвиток. Due to the coronavirus pandemic and related constraints, the resilience of industrial enterprises relies heavily on the ability of managers to ensure timely and uninterrupted supply. The enterprise's activity in the economic system forces us to interpret any business entity as an open system, the logistics subsystems of which form the “blood system” of the economy. In conditions of increasing risks and the spread of procurement violations, violated with insufficient competence or, in some cases, illegal behaviour of logistics managers, a topical issue is the characterization of crucial properties of supplies – their quality and assortment. Current scientific works fully disclose the peculiarities of supply management at an industrial enterprise. However, we believe that the development of domestic industrial enterprises in a crisis, the prospects for their entry into the international arena depend on the ability of management to achieve not only the overall quality of processes but also to manage quality and assortment in the supply chain. We emphasized some of the semantic properties of the concepts of assortment and quality as characteristics of the supply and finally outlined some quality and assortment management principles in the supply management of an industrial enterprise. Such principles include scientific validity, complexity and consistency, ethics and integrity, and sustainable development. A promising area of further research is to characterize the key competencies of logistics managers needed to ensure a transparent and uninterrupted supply process.
  • Item
    ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ РЕЖИМУ ОПОДАТКУВАННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ. LEGAL REGULATION OF THE TAXATION REGIME OF AGRICULTURAL ENTERPRISES IN UKRAINE
    (2021) КАБАНЕЦЬ, Катерина Сергіївна; KABANETS, Kateryna
    У статті висвітлюються правові засади здійснення діяльності сільськогосподарських підприємств у руслі змін до податкового законодавства. Вказується, що динаміка правових норм своїм наслідком має недосконалість правового регулювання оподаткування сільськогосподарських підприємств, водночас гармонізація законодавства України з правом Європейського Союзу є необхідною умовою для поступу нашої держави до європейської спільноти. Запропоновано перспективні напрями подальшого вдосконалення національного законодавства з урахуванням необхідності розуміння особливостей здійснення сільськогосподарської діяльності, диспаритету цін на продукцію й засоби її виробництва, залежність від природно- кліматичних умов, прибутковість окремих галузей сільського господарства, недопущення дискримінації між сільськогосподарськими товаровиробниками, рівномірність податкового навантаження, запровадження преференцій для оподаткування малих сільськогосподарських товаровиробників. The paper highlights the legal basis for the activities of agricultural enterprises in line with changes in tax legislation. It is pointed out that the dynamics of legal norms results in the imperfection of the legal regulation of taxation of agricultural enterprises, while the harmonization of Ukrainian legislation with the law of the European Union is a necessary condition for our country's accession to the European community. Thus, as a result of the administrative reform and decentralization processes in Ukraine, communities function as the main foundations of the activities of collectives of settlements, Starostyn districts.
  • Item
    УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА ЯК ІННОВАЦІЙНОЇ ФОРМИ ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ. SOCIAL ENTREPRENEURSHIP GOVERNANCE AS AN INNOVATIVE FORM OF DOING BUSINESS
    (2021) АБЛЯЗОВА, Наталія Рауфівна; ABLIAZOVA, Nataliia; КОЗЛОВСЬКА, Світлана Григорівна; KOZLOVSKA, Svitlana
    Соціальне підприємництво є порівняно новим інструментом, який, застосовуючи інноваційні концепції отримання підприємницького прибутку, вирішує як місцеві, так і державні соціальні проблеми. У статті досліджено: сутність, класифікації, проблеми та перспективи управління у сфері соціального підприємництва. Поняття «соціального підприємництва» досліджувалось з позиції інструменту вирішення наявних соціальних проблем на інноваційних засадах. Зараз визначальним фактором зростання соціального підприємництва є соціальний тиск, який спонукає людей до пошуку нових способів ведення бізнесу, забезпечення власних потреб робити щось для суспільства, але водночас не виключає і чинник грошової винагороди. За результатами дослідження доведено необхідність використання інституту соціального підприємництва для розроблення, фінансування та впровадження інноваційних рішень у частині соціальних проблем. Обґрунтовано необхідність формування правового механізму регулювання соціального підприємництва в Україні. This paper is devoted research to the social entrepreneurship. The research: the nature, classification, business structure, problems and prospects management of social entrepreneurship. Social entrepreneurship is a relatively new instrument that, through the application of innovative entrepreneurial income generation concepts, addresses both local and state social challenges. Social entrepreneurship signals the imperative to drive social change, and it is that potential payoff, with its lasting, transformational benefit to society, that sets the field and its practitioners apart. The determining factor in the growth of social entrepreneurship is social pressure, which encourages people to do something for society, but, at the same time, does not exclude the factor of monetary gain, without which it is difficult to survive in this world. The necessity of forming a legislative mechanism for the regulation of social entrepreneurship is justified. For the development of social entrepreneurship in Ukraine needs to create an extensive legislative framework regulating social entrepreneurship; increasing the state's role in financing social projects in the initial stages; informing the public and authorities about the role and activities of social entrepreneurs.
  • Item
    ОРГАНІЗАЦІЯ ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ: РИЗИК-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД. ORGANIZING INTERNAL AUDIT AT ENTERPRISES: A RISK-BASED APPROACH
    (2021) МАКСИМЧУК, Ірина Анатоліївна; MAKSYMCHUK, Iryna; УМАНЕЦЬ, Тетяна Миколаївна; UMANETS, Tetіana
    У статті досліджено організації внутрішнього аудиту на підприємствах на основі ризик-орієнтованого підходу. Розглянуто відмінності між традиційним та ризик-орієнтованим підходами внутрішнього аудиту на підприємствах. Побудовано Карту ризиків фінансового департаменту підприємства на основі концепції зацікавлених осіб. Доведено, що Карта ризиків дозволяє здійснити моніторинг ризиків суттєвого викривлення бухгалтерської (фінансової) та нефінансової звітності у розрізі центрів відповідальності. Визначено перспективи подальших досліджень: розробка документів внутрішнього аудиту з використанням принципів ризик-орієнтованого підходу – План аудиту, Програма аудиту, Звіт аудиту, оперограма рух первинних документів внутрішнього аудиту, графік документообігу служби внутрішнього аудиту тощо. The paper investigates organization of internal audit at risk-oriented enterprises. The differences between traditional and riskoriented approaches of internal audit at enterprises are considered. The risk-oriented internal audit allows us to investigate not only financial risks that arise in internal control and accounting, and the risks of differentiated audit are to evaluate various risks groups: financial, operational, technical, informational, etc. Each group has a corresponding hierarchy. Thus, financial risks include accounting risks (second level), which in accordance with IFRS and GAAP requirements include three groups of economic risks: market risk, credit risk and risk of main activity - third level. The risk-oriented internal audit allows you to evaluate the risks at the level of the enterprise divisions. The introduction of the principles and postulates of the concept of "liability centers" in the enterprise allows, for example, in the implementation of expert risk assessment, use personal opinion of managers and specialists of various units in the formation of the chain of values of the enterprise. The risk-oriented internal audit focuses on assessing risks that are not enough or excessively controlled. At the same time, risks are taken into account by the level of significance on the Luckyert scale: minor, moderate and large. But for each subdivision, the level of materiality can be different - it is necessary to calculate the integral risk for the enterprise in general. The risk map of the financial department of the enterprise is built on the basis of the concept of stakeholders. It has been proved that the risk map allows monitoring of the risks of significant distortion of accounting (financial) and non-financial reporting in terms of responsibility centers. The prospects for further research are determined: the development of internal audit documents using the principles of risk-oriented approach - an audit plan, audit program, audit report, schedule document circulation of internal audit service, etc.
  • Item
    ПРАВО НА ІНФОРМАЦІЮ ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ: ОКРЕМІ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ. THE RIGHT TO INFORMATION ABOUT THE ACTIVITIES OF PUBLIC AUTHORITIES: CERTAIN THEORETICAL AND LEGAL ASPECTS
    (2021) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, Iryna
    Виявлено, що право на інформацію про діяльність органів публічної влади пов’язане із більш загальним конституційним правом кожного вільно збирати, зберігати й поширювати інформацію будь-яким законним способом. Важливою гарантією, яка забезпечує реалізацію права громадян на інформацію про діяльність органів публічної влади є принцип транспарентності, визначальними ознаками якого є такі поняття, як прозорість, відкритість, гласність, публічність, підзвітність. Зроблено висновок, що забезпечення реалізації права на інформацію про діяльність публічної влади покладається саме на органи публічної влади, які зобов’язані забезпечити належний доступ до повної та об’єктивної інформації про свою діяльність. It is found that the right to information about the activities of public authorities is linked to the more general constitutional right of everyone to freely collect, store and disseminate information in any lawful manner. The analyzed law is subject to international and domestic rules governing the right of access to information in general. At the same time, this right is regulated in great detail by special regulations that establish additional guarantees. An important guarantee that ensures the realization of the right of citizens to information about the activities of public authorities is the principle of transparency, which applies in many democracies around the world. The principle of transparency is manifested, firstly, in the fact that public authorities are obliged to inform the public about their activities, and secondly, every member of society has the appropriate right to receive such information, and the level of access to information about activities of public authorities is very important. Forms of exercising the right to information about the activities of public authorities, taking into account the peculiarities of legal regulation, are divided into passive and active. The passive form presupposes that the citizen himself gets acquainted with the information about the activity of the public authority, which duty is to make it public. An active form of exercising this right involves direct appeals of citizens or their groups to public authorities with requests to provide relevant information. It is concluded that ensuring the exercise of the right to information about the activities of public authorities is the key to building a democratic state governed by the rule of law and relies on public authorities, which are obliged to create all conditions for public participation in the adoption of legal acts by these bodies and to provide adequate access to complete and objective information about their activities.
  • Item
    УЧАСТЬ ДЕРЖАВИ УКРАЇНА У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ДОГОВОРУ ЯК ПІДСТАВИ ПЕРЕХОДУ ПРАВА ВЛАСНОСТІ НА ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ. PARTICIPATION OF THE STATE OF UKRAINE IN PROVIDING THE AGREEMENT AS A GROUNDS FOR THE TRANSFER OF OWNERSHIP TO THE LAND PLOT
    (2021) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, Oleksandr
    У статті констатується, що діюче цивільне та земельне законодавства містять численні внутрішні суперечності стосовно змісту статей, не завжди носять послідовний характер у вирішенні різного роду питань. Визначається необхідність усунення протиріччя положень цивільного та земельного законодавства, а також виявити пріоритети у регулюванні земельних відносин, вибудувати логічний понятійний апарат для захисту прав суб’єктів правовідносин. Вкрай важливим аспектом забезпечення права власності на землю в сучасному інформаційному суспільстві є створення об’єднаних інформаційних ресурсів стосовно державної реєстрації, кадастру й картографії. The paper states that the current civil and land legislation contains numerous internal contradictions regarding the content of the papers, and is not always consistent in resolving various issues. It is necessary to eliminate the contradictions of the provisions of civil and land legislation, as well as to identify priorities in the regulation of land relations, to build a logical conceptual apparatus to protect the rights of legal entities. Public relations of land ownership form the basis not only of land relations, but also of many economic and social relations in society and the state. In cases where land acts as an object of civil turnover as real estate and is the object of property rights and other property rights, relations concerning land are regulated by civil law, but taking into account land and other natural resource legislation. It has been proven that land ownership is traditionally considered in objective and subjective meanings. An extremely important aspect of ensuring land ownership in the modern information society is the creation of joint information resources on state registration, cadastre and cartography. The current trend in the development of land legislation, from the post-socialist period to the present, undoubtedly has a positive dynamics, while leaving the ground for appropriate scientific and regulatory rethinking and improvement. Ukraine is consistently advancing by reforming various spheres of social and political life of society. The transition from predominantly state ownership of land to a variety of forms of land ownership has affected the procedure for recognizing private ownership of land. At the same time, the imperfection and lack of a unified approach to the regulation of land ownership leads to general theoretical problems, to the inability of the regulatory framework.