Законодавче врегулювання правозастосування
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Нормативно-правове регулювання меценатства і спонсорства в Україні .Normative-Legal Regulation of Patronage and Sponsorship in Ukraine.(2018) Демешко, М. В.; Demeshko, M.Розглянуто нормативно-правове регулювання меценатства і спонсорства в Україні. Визначено основні нормативно-правові акти, які належать до законодавчої бази, що регулює сферу благодійності, меценатства та спонсорства. Мета статті полягає в проведенні аналізу нормативно-правового регулювання меценатства і спонсорства в Україні. Зазначено, що українське законодавство, яке регулює форми недержавної підтримки розвитку культури, мистецтва, науки й освіти, характеризується, з одного боку, нормативно-правовими актами різного рівня та відсутністю узгодженості цих актів між собою, а з іншого – невідповідністю правових норм реальним потребам учасників правовідносин. Констатовано, що немає досі єдиного законодавчого акта, що містив би вичерпний перелік організаційних форм неприбуткових організацій, які можуть діяти на території України, тому прийняття такого закону є вкрай важливим, оскільки завдяки цьому буде встановлено певні правові норми для організацій, що здійснюють благодійну діяльність, їх можна розглядати як одну із форм неприбуткових організацій. Аргументовано, що лише державний, комерційний і неприбутковий сектори у співпраці можуть забезпечити існування стабільної, демократичної, правової держави та громадянського суспільства, а питання правового регулювання існування й діяльності благодійних організацій, які належать до так званого третього, неприбуткового сектору, є надзвичайно важливим для України. Стратегічні цілі розвитку українського суспільства та необхідність системного підходу до правового регулювання культурної діяльності, недостатність бюджетного фінансування, а також наявні прогалини в чинному галузевому законодавстві зумовлюють потребу регламентації окреслених питань в окремому нормативно-правовому акті. The article deals with the normative and legal regulation of patronage and sponsorship in Ukraine. The basic legal acts, which are included in the legislative base, which regulates the sphere of philanthropy, patronage and sponsorship, are noted. The purpose of the paper is to carry out an analysis of the normative and legal regulation of patronage and sponsorship in Ukraine. It is noted that the Ukrainian legislation regulating the forms of non-state support for the development of culture, art, science and education, is characterized, on the one hand, by normative and legal acts of various levels and the lack of consistency of these acts among themselves, and on the other hand, the discrepancy of the norms in them contained in the real needs of the participants in the legal relationship. It is stressed that there is no single legislative act containing an exhaustive list of organizational forms of non-profit organizations that can operate on the territory of Ukraine, and the adoption of such a law is extremely important as it establishes certain legal norms for charitable organizations, considering them as one of forms of non-profit organizations. It is concluded that only the state, commercial and non-profit sectors in cooperation can ensure the existence of a stable, democratic, rule-of-law state and civil society, and the issue of legal regulation of the existence and activities of charitable organizations belonging to the so-called «third», non-profit sector is extremely important and problematic for Ukraine. Thus, the strategic goals of Ukrainian society development and the need for a systematic approach to the legal regulation of cultural activities, the lack of budget financing, as well as the existing gaps in the existing sectoral legislation, call for the development and regulation of a separate legal act.Item Особливості предмета й обʼєктивної сторони складу злочину, передбаченого ст. 317 Кримінального кодексу України.Specific Aspects of the Subject and Objective Element of the Crime Provided by Article 317 of the Criminal Code of Ukraine(2018) Семенишина-Фіголь, Б. М.; Semenyshyna-Fihol, B.Попри численні наукові дослідження питань організації або утримання місць для незаконного вживання, виробництва чи виготовлення наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів, чимало аспектів кримінальної відповідальності за цей злочин залишаються дискусійними, що не сприяє правозастосовній практиці. Метою цієї публікації є уточнення змісту й обсягу використовуваних законодавцем понять під час формулювання відповідного складу злочину, зокрема предмета і діянь, що становлять його обʼєктивну сторону. Обґрунтовано потребу розглядати як предмет досліджуваного складу злочину не лише приміщення різних видів, а й будь-які інші місця, пристосовані для вживання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів. Потребують уточнення використовувані законодавцем терміни «організація», «утримання» тощо. Перспективним напрямом подальших досліджень вважаємо напрацювання консолідованих науково обґрунтованих пропозицій щодо вдосконалення законодавчих формулювань складу злочину, передбаченого ст. 317 Кримінального кодексу України. Despite numerous scientific studies on the organization and maintenance of places for the illegal use, production, manufacture of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues, many aspects of criminal responsibility for this crime remain controversial, which in no way contributes to law enforcement practice. The purpose of this study is to clarify the content and scope of the concepts used by the legislator when formulating the relevant corpus delicti, in particular its subject matter and actions constituting its objective side. In this article, it is necessary to consider as the subject of the investigated crime not only the premises of various types, but also any other places adapted for the use of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues. The terms «organization», «content» and others used by the legislator require clarification. A promising direction for further research is the development of consolidated scientifically based proposals for improving the legislative formulations of the crime, as provided for in Article 317 of the Criminal Code of Ukraine.Item Аспекти корупційних ризиків під час застосування примусових заходів медичного характеру щодо неосудних осіб.Some Aspects of Corruption Risks in the Use of Compulsory Medical Measures against Legally Insane Persons(2018) Ткач, А. В.; Tkach, A.Проаналізовано основні корупційні ризики, які можуть виникнути у сфері кримінального судочинства в процесі проведення досудового розслідування, призначення й виконання судово-психіатричної експертизи, складання клопотання про застосування примусових заходів і розгляду його безпосередньо в суді. Досліджено законодавчі новели у сфері застосування примусових заходів медичного характеру та проблемні практичні аспекти застосування зазначених нововведень, які, на думку фахівців, без внесення належних законодавчих змін можуть створити сприятливе підґрунтя для корупційних явищ. Зокрема, розглянуто зміни профільного законодавства, які зазнали критики фахівців психіатричної галузі та Генеральної прокуратури України щодо створення спеціалізованих закладів з надання психіатричної допомоги в регіонах у недостатній кількості та неузгодженості взаємодії між державними органами під час застосування примусових заходів медичного характеру. Актуальність обраної теми зумовлена зростанням питомої ваги кримінальних правопорушень, учинених неосудними чи обмежено осудними особами, і браком нових досліджень з окресленої проблематики. Порушені питання потребують додаткового висвітлення в науковій літературі.The article attempts to study main corruption risks that may arise in the field of criminal justice in the course of pre-trial investigation, the appointment and execution of forensic psychiatric examination, drawing up a petition for the use of coercive measures and its proceedings directly in court. The paper studies legislative novels in the sphere of the application of compulsory medical measures and problematic practical moments in the application of these innovations, which, according to experts, can create fertile ground for corruption phenomena without proper legislative changes. Specifically, changes made to the relevant legislation, which were criticized by the specialists of psychiatric industry and the General Prosecutorʼs Office of Ukraine regarding the creation of insufficient quantity of specialized institutions for provision of psychiatric assistance in regions and lack of interaction between state authorities in the application of compulsory medical measures are analysed in the article. The urgency of the chosen topic is due to the increase in the proportion of criminal offenses committed by legally insane or limitedly legally insane persons and the lack of new researches on this issue. The issues raised in this article require additional research and analysis in the scientific literature.Item Правові засади забезпечення безпеки на автомобільному транпорті та місце серед них адміністративно-правового регулювання.Legal Principles of Safety of Road Transport and the Place among them of Administrative-Legal Regulation(2018) Скрипа, Є. В.; Skrypa, Ye.Правовими засадами забезпечення безпеки на автомобільному транспорті слід вважати сукупність нормативно-правових актів різної юридичної сили, норми яких спрямовано на створення таких умов, за яких експлуатація автомобільного транспорту буде безпечною для життя та здоровʼя людини. Ключове місце серед таких засад належить адміністративно-правовому регулюванню. Норми адміністративного права регламентують більшість правовідносин, повʼязаних із забезпеченням безпеки руху автотранспорту. Важливість норм адміністративного права засвідчує, що регулювання діяльності учасників дорожнього руху відбувається через органи публічної влади, що також належить до сфери впливу норм адміністративного права. Здебільшого за порушення норм чинного законодавства до учасників дорожнього руху застосовують заходи адміністративного примусу, зокрема й адміністративну відповідальність. Норми окресленої галузі права сприяють досягненню стабільності правовідносин у сфері забезпечення безпеки на автомобільному транспорті. The rules of administrative law regulate most of the legal relations related to ensuring the safety of the movement of motor vehicles. The importance of the norms of administrative law is evidenced by the fact that the regulation of activity of road users is carried out through public authorities, which also falls within the scope of the rules of administrative law. In addition, in the vast majority of cases, for violating the norms of the current legislation, the measures of administrative coercion, including administrative liability, are applied to road users. Thus, the norms of the defined field of law contribute to the achievement of the state of stability of legal relations in the field of safety in road transport.Item Принципи правового регулювання у сфері фізкультури та спорту в Україні .The Principles of Legal Regulation of the Physical Culture and Sports in Ukraine(2018) Палюх, А. Я.; Paliukh, A.Проаналізовано сучасні підходи до тлумачення поняття принципів, принципів права, принципів правового регулювання. Увагу акцентовано на принципах правового регулювання фізкультури та спорту. Це сфера суспільних відносин, що супроводжує людину протягом життя, проте ґрунтовних досліджень із цієї тематики у сфері права, насамперед – ученихконституціоналістів, досі не здійснено. На конституційно-правовому рівні регламентовано, що держава дбає про забезпечення повного фізичного, психічного та соціального благополуччя громадян. Аналіз положень базового Закону України «Про фізичну культуру і спорт» 1993 року дає підстави для висновку, що він спрямований на врегулювання загальних правових, організаційних, соціальних й економічних засад діяльності у сфері фізичної культури і спорту та відносин зі створення умов для розвитку фізичної культури та спорту. Визначення засад державної політики у сфері фізичної культури і спорту ґрунтується на визнанні фізичної культури та спорту пріоритетним напрямом гуманітарної політики держави; важливим чинником усебічного розвитку особистості та формування здорового способу життя, досягнення фізичної та духовної досконалості людини. З огляду на гуманістичну спрямованість і пріоритет загальнолюдських цінностей, гарантування рівних прав та можливостей громадян у сфері фізичної культури і спорту, можна виокремити загальні принципи правового регулювання фізкультури та спорту в Україні (гуманізм, справедливість, різноманітність, взаємна повага та гендерна рівність, рівність прав і можливостей громадян у сфері фізичної культури та спорту; забезпечення міжнародних стандартів у сфері фізичної культури і спорту, поєднання вітчизняних традицій, досягнень зі світовим досвідом у цій сфері) та спеціальні принципи правового регулювання фізкультури і спорту в Україні (забезпечення безпеки життя та здоровʼя осіб, які займаються фізичною культурою і спортом, учасників, глядачів спортивних і фізкультурнооздоровчих заходів; принципи професійної діяльності фізичної культури у сфері освіти, принципи олімпійських ігор; забезпечення доступу осіб з інвалідністю до спортивних споруд тощо). Analyzes the modern approaches to understanding the concept of principles, principles of law, the principles of legal regulation of focuses in particular on the principles legal regulation physical education and sport. Itʼs such a sphere of social relations that we accompany virtually throughout life, but deprived of fundamental research on the part of lawyers, first of all, scientists in constitutional law and other scientists. The constitutional and legal levels stipulated that the State cares about providing the complete physical, mental and social well-being of the citizens. An analysis of the provisions of the Basic Law of Ukraine «On physical culture and sport» 1993 leads to the conclusion that it is aimed at the settlement of General legal, organizational, social and economic foundations of the activity in the sphere of physical culture and sports and relations in creating conditions for the development of physical culture and sports. The definition of the principles of the State policy in the sphere of physical culture and sport is based on the recognition of physical culture and sports as a priority direction of humanitarian policy; an important factor in the all-round development of the personality and the formation of a healthy way of life; recognition of sport as an important factor of achieving physical and spiritual perfection of man. Based on humanistic and priority of general human values, guaranteeing equal rights and opportunities of the citizens in the sphere of physical culture and sport, you can focus on the General principles of legal regulation of physical culture and sports in Ukraine (humanism, justice, diversity, mutual respect and gender equality, the equality of rights and opportunities of the citizens in the sphere of physical culture and sport; providing international standards in the sphere of physical culture and sport, a combination of local traditions and the achievements of the international experience in this field) and the principles of legal regulation of the physical culture and sports in Ukraine (security and life the health of individuals who are engaged in physical culture and sports, the participants and the viewers of sports and fitness activities; the principles professional activities of physical culture in education, principles of the Olympic Games; access of persons with disabilities to sports facilities, etc.).Item Особливості правового регулювання відносин у сфері захисту торговельної марки (бренду) в Україні.Features of Legal Regulation of Relations in the Sphere of Protection of a Trademark (Brand) in Ukraine(2018) Зубкова, Л. А.; Войтенко, Т. В.; Zubkova, L.; Voitenko, T.Досліджено проблеми, що постають у сфері правового регулювання торговельної марки в Україні. Проаналізовано законодавчу базу інституту інтелектуальної власності. Висвітлено аспекти правових способів захисту прав володільця торговельної марки, а також визначено шляхи аналізу ситуації та найбільш оптимальні способи й дієві механізми захисту. Належну реалізацію прав інтелектуальної власності на торговельні марки світова спільнота вважає невідʼємною умовою ефективного розвитку економіки, важливим фактором підвищення конкурентоспроможності продукції, захисту від недобросовісної конкуренції, а усунення недоліків у правовому регулюванні використання торговельних марок у господарському обігу є одним із завдань законопроектної роботи у сфері правової охорони торговельних марок. Чинне законодавство України передбачає низку правових способів захисту прав володільця торговельної марки, а тому необхідно акцентувати увагу на вдосконаленні взаємодії державних органів і субʼєктів господарювання під час здійснення ними на належному рівні інтелектуальної діяльності, забезпечити імплементацію міжнародних норм до законодавчої бази України.Article presents analysis and study of problems arising in the course of trademark legal regulation in Ukraine. Authors analyze regulatory framework of intellectual property institute. Peculiar aspects of legal protection of trademark ownerʼs rights are revealed along with identification of means to assess the situation and formulate efficient ways and mechanisms of protection. That is why proper exercise of intellectual property rights for trademarks is considered by the global community to be an integral element of economy successful development, important factor of product competitiveness increasing, minimization of unfair competition, therefore elimination of deficiencies in legal regulation of trademark use in commercial stream is one of the tasks of legislators specializing in trademark legal protection. Applicable Ukrainian legislation establishes various means of trademar ownerʼs rights protection – that is why it is very important to carry out correct the analysis of the situation properly and identify the most suitable and effective protection mechanisms. More attention must be paid to improvement of interaction between state bodies and business entities involved in intellectual activity and ensure proper implementation of international regulations in Ukrainian legislative framework.Item Удосконалення правової основи оперативно-розшукової діяльності.Іmprovement of Legal Background Operative-Search Activity(2018) Князєв, С. М.; Kniaziev, S.Зміни, які відбуваються в правовому житті держави, практиці реалізації оперативно-розшукової діяльності, зумовлюють необхідність зʼясування особливостей її правового регулювання, виявлення проблемних питань і формування пропозицій щодо їх вирішення. Із часу прийняття Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність» 1992 року законодавство, що регламентує діяльність з виявлення, розкриття, розслідування та попередження кримінальних правопорушень, зазнало кардинальних змін, правоохоронна діяльність реалізується за нових реалій суспільного життя, тому питання визначення правових засад оперативно-розшукової діяльності стало надзвичайно актуальним. Здійснені дослідження засвідчили, що ст. 3 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність», за змістом якої формуються її правові основи, потребує вдосконалення. По-перше, слід акцентувати на пріоритетному значенні в системі вітчизняного законодавства міжнародних договорів України. Сучасному етапу розвитку нашої держави притаманні системні зрушення на шляху інтеграції у світове та європейське співтовариство, забезпечення відповідності національного законодавства високим міжнародним стандартам. Необхідним є якісно новий підхід до осмислення змісту й завдань оперативно-розшукової діяльності. Подруге, ст. 3 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність» має певні неузгодженості з положеннями інших законів. По-третє, визначаючи правові засади оперативно-розшукової діяльності, слід зауважити про обовʼязковість урахування практики Європейського суду з прав людини. Констатовано, що правовим підґрунтям оперативно-розшукової діяльності є передусім Конституція України, що закріплює її першооснови. У зазначеному контексті розглянуто міжнародні договори України, згода на обовʼязковість яких надана Верховною Радою України, а також закони України та підзаконні нормативноправові акти. Проаналізовані положення запропоновано врахувати для вдосконалення ст. 3 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність».All transformations taking place in state legal environment, law enforcement activity necessitate the determination of the peculiarities of its legal regulation and formulation of relevant solutions. Taking into account that since the adoption of the Law of Ukraine «On operative-search activity» (1992), legislation regulating activities related to detection, solution, investigation and prevention has been modified considerably, law enforcement activity is performed in new conditions of social life, therefore the issue of establishment of legal framework of operative-search activity has become a topical one. Recent research proves that Article 3 of the Law of Ukraine «On operative-search activity», which content shapes its legal background, requires improvement. Firstly, we must underline the priority of international treaties of Ukraine in the system of Ukrainian legislation. Modern stage of countryʼs development is characterized with systemic steps taken to accelerate integration into global and European community by ensuring the compatibility of Ukrainian legislation with the highest international standards. We require new approach for understanding of the essence and tasks of operative-search activity. Secondly, the abovementioned Article 3 of the Law of Ukraine «On operative-search activity» still contains certain discrepancies with provisions of other laws. Thirdly, while determining the legal background of operative-search activity, we must stress on the obligation to consider the ECHR practices. A conclusion is justified that the Constitution of Ukraine itself is a legal background of operative-search activity. Secondly, we should mention the international treaties of Ukraine recognized as binding by Verkhovna Rada of Ukraine followed by the laws and by-laws. Mentioned provisions are offered to be taken into account in order to amend Article 3 of the Law of Ukraine «On operative-search activity».