Browsing by Author "Yurchenko-Shekhovtsova, T."
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
Item ВЗАЄМОЗВ`ЯЗОК ЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ.VITAL VALUES AND PROFESSIONAL MOTIVATION OF POLICE OFFICERS(2017-03) Галустян, Олена Аркадіївна; Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Galustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У тезах подано результати емпіричного дослідження особливостей взаємозв’язку життєвих цінностей з параметрами та типами професійної мотивації поліцейських-здобувачів ступеня вищої освіти (n=25). Визначено домінуючий тип та рівні сформованості професійної мотивації, термінальні цінності респондентів. Проаналізовано взаємозв’язки параметрів та типів професійної мотивації з життєвими сферами і термінальними цінностями опитаних. The theses present the results of the empirical pilot study of the peculiarities of the interrelation of vital values with the parameters and types of professional motivation policemen getting higher education (n = 25). The main type and levels of professional motivation formation, vital values of respondents are determined. The connections between parameters and types of professional motivation with spheres of life and vital values of respondents are analyzed.Item Дослідження взаємозв’язку характерологічних особливостей поліцейських із розвитком їхньої правосвідомості.Research of the Interconnection of the Characteristic Features of Policemen with their Law Awareness Development(2019) Юрченко-Шеховцова, Т. І.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.Мета. На підставі проведеного емпіричного дослідження визначити рівні розвитку правосвідомості в групах поліцейських, розподілених за стажем роботи; виявити і проаналізувати взаємозв’язки розвитку правосвідомості з характерологічними особливостями правоохоронців.The purpose. On the basis of an empirical study, determine the levels of development of legal awareness of police officers, which are divided into groups according to the length of service. Also, our task is to identify and analyze the interconnection of development of legal awareness with characteristic features of policemen.Item Дослідження взаємозв’язку характерологічних особливостей поліцейських із розвитком їхньої правосвідомості.Research of the Interconnection of the Characteristic Features of Policemen with their Law Awareness Development(2019-12) Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Yurchenko-Shekhovtsova, T.На підставі проведеного емпіричного дослідження визначити рівні розвитку правосвідомості в групах поліцейських, розподілених за стажем роботи; виявити і проаналізувати взаємозв’язки розвитку правосвідомості з характерологічними особливостями правоохоронців. Використано структурно-логічний метод, методи емпіричного психологічного дослідження (тестування), порівняльного аналізу. Емпіричну базу дослідження (n=184) становили поліцейські Національної поліції України, які проходили курси підвищення кваліфікації на базі інституту післядипломної освіти Національної академії внутрішніх справ. The purpose. On the basis of an empirical study, determine the levels of development of legal awareness of police officers, which are divided into groups according to the length of service. Also, our task is to identify and analyze the interconnection of development of legal awareness with characteristic features of policemen. Methodology. The structural-logical method, empirical psychological research methods (testing), and comparative analysis are used. The empirical base of the study (n = 184) was made by the police of the National Police of Ukraine, who took advanced training courses at the Institute of Postgraduate Education of the National Academy of Internal Affairs.Item Дослідження особистісних особливостей поліцейських.Investigation of personal characteristics of the police(2019-01-02) Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У статті на основі проведеного емпіричного дослідження представлено результати аналізу особистісних рис поліцейських з різним стажем служби у правоохоронних органах. Для визначення особистісних особливостей поліцейських використовувався 16 PF опитувальник Р. Кеттелла (форма С). За результатами проведеного дослідження виявлено значущі відмінності показників особистісних особливостей поліцейських з різним стажем служби. Особливу увагу приділено характеристикам, притаманним більшості сучасних поліцейських, – самоконтролю поведінки, емоційній стійкості, домінантності, виразній самооцінці.In the article on the basis of the empirical research carried out the results of the analysis of personality traits of policemen with different length of service in law enforcement agencies are presented. To determine the personal characteristics of the police used 16 PF questionnaire R. Kettel (Form C). According to the results of the study, significant differences in the indicators of personal characteristics of police officers with different service experience were revealed. Particular attention is paid to the characteristics inherent in most modern policemen: self-control behavior, emotional stability, dominance, expressive self-esteem.Item Дослідження особливостей мотивації до навчання курсантів-першокурсників.Study of motivation features for training of first-year cadetsДослідження особливостей мотивації до навчання курсантів-першокурсників.Study of motivation features for training of first-year cadets(2018) Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.Досліджено особливості мотивації до навчання курсантів 1 курсу (n=365) закладу вищої освіти МВС України. Встановлено, що провідними мотивами вибору першокурсниками професії стали наявність особистісних якостей, що відповідають професії, прагнення боротися зі злочинністю, задовольнити потреби соціального престижу, матеріального достатку, компенсувати у професії власні недоліки характеру. Внутрішньо мотивовані та зовнішньо позитивно мотивовані курсанти при виборі професії керувались також її романтичною привабливістю. Першокурсникам найбільш характерна внутрішня мотивація до професійного навчання, спрямованість до набуття знань. Мотиви вибору професії визначають особливості мотивації навчальної (пізнавальної) діяльності першокурсників. Описано особливості мотивації до навчання внутрішньо мотивованих та зовнішньо мотивованих першокурсників. Зазначено, що внутрішньо мотивовані першокурсники прагнуть набути знань, професійних вмінь та навичок. Зовнішньо позитивно мотивовані курсанти першого курсу спрямовані лише на набуття професійних вмінь та навичок. Зовнішньо негативно мотивованим першокурсникам професійне навчання нецікаве. Визначено, що при обранні засобів стимулювання навчальної мотивації першокурсників слід враховувати, що престижність та романтизм професії, матеріальна зацікавленість не впливають на мотивацію до навчання. Оволодіння першокурсниками професією протягом навчання у виші буде успішним за умови наявності у них особистісних якостей, що відповідають професії. Визначено, що першокурсники з проміжними поєднаннями параметрів мотивації професійного навчання потребують розвитку навичок самоаналізу, формування адекватної самооцінки, ознайомлення із засобами самомотивації до навчання. The peculiarities of the motivation for training of the first-year cadets (n = 365) of higher educational establishment of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine were studied. It was established that the leading motives for choosing a profession by the first-year cadets were the availability of personal qualities that correspond to the profession, the desire to fight crime, to satisfy the needs of social prestige, material wealth, to compensate their own imperfections in character in the profession. Internally motivated and externally positively motivated cadets in choosing their profession were also guided by the romantic attractiveness of the profession. An orientation to the acquisition of knowledge is the most characteristic internal motivation to vocational training for the first-year cadets. The motives for choosing a profession determine the peculiarities of the motivation of the educational (cognitive) activity of the first-year cadets. The features of motivation for the study of internally motivated and externally motivated first-year cadets are described. It is noted that internally motivated first-year students seek to acquire knowledge, professional skills and abilities. Externally positively motivated cadets of the first year are only aimed at acquiring professional skills. Externally negatively motivated first-year cadets are not interested in vocational training. It is determined that when choosing the means of stimulating of the academic motivation of the first-year students it should be taken into account that the prestige and romanticism of the profession, material interest do not affect the motivation to study. Mastering a profession by the first-year cadets during their studies will be successful provided they have the personal qualities that respond to their profession. It is determined that the first-year students with intermediate combinations of parameters of vocational training motivation need to develop selfevaluation skills, to form an adequate self-assessment, to familiarize themselves with the ways of self-motivation to study.Item ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ КУРСАНТІВ ВИПУСКНОГО КУРСУ RESEARCH OF THE PECULIARITIES OF ACADEMIC MOTIVATION OF FINALYEAR CADETS(2018-11) Захаренко, Людмила Миколаївна,; Малоголова, Олеся Олексіївна,; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Zakharenko, L.; Maloholova, O.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.Досліджено особливості мотивації до навчання курсантів випускного курсу (n = 323) закладу вищої освіти із специфічними умовами навчання. Визначено, що їх домінуючою мотивацією професійного навчання є внутрішня мотивація. Респонденти націлені на отримання теоретичних знань. Мотиви їх професійної діяльності впливають на мотивацію навчальної діяльності. Значний вплив на мотивацію майбутньої професійної діяльності курсантів випускного курсу мають статусність професії у суспільстві та її матеріальне винагородження. The author has studied the peculiarities of academic motivation of final-year cadets (n = 323) of higher education institutions with specific educational conditions. It has been determined that the dominant motivation for their professional training is internal motivation. They make independent decisions about their professional activities and seek to continue their service within the National Police. Adequate and situational types of professional motivation are typical for cadets. Respondents are aiming for theoretical knowledge. The motives for the professional activities of final-year cadets do not affect their motivation to acquire theoretical knowledge, but they affect the acquisition of professional skills and abilities. The “romantic halo” of the profession remains in the perception of the profession by final-year cadets, but the material component also becomes important. The status of the profession in society and its material remuneration, as well as the curiosity of the chosen profession have significant influence on the motivation of future professional activities of fourth-year cadets. The motivating factor for internally motivated cadets is a sense of effectiveness, as well as status and state’s high salary for labor of law enforcement professionals. Externally positively motivated cadets in case of the decrease in the status of the profession, unrealized career ambitions or the reduction of the material rewards of law enforcement officers may begin to perform their duties formally or may leave the service. Externally negatively motivated cadets are not interested in performing professional duties. On the basis of the obtained data, the author has concluded on the importance of mentoring in the process of professional development of young specialists and the continuation of professional training in the system of postgraduate education and service training of police officers. The author has emphasized the importance of further motivation of final-year cadets within professional activity, in particular the introduction of a “motivational” package for police officers by the state.Item ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ`ЯЗКУ ТИПІВ ТА ПАРАМЕТРІВ ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ.INTERCONNECTION PECULIARITIES OF TYPES AND PROFESSIONAL MOTIVATION PARAMETERS OF POLICE OFFICERS(2017-03) Галустян, Олена Аркадіївна; Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Galustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.Подано результати пілотажного емпіричного дослідження особливостей професійної мотивації працівників Національної поліції України (n=20). Визначено професійні мотиви та рівні сформованості параметрів професійної мотивації опитаних. Сформульовано висновки щодо особливостей взаємозв’язку типів та параметрів професійної мотивації поліцейських.The results of the pilot empical study of the professional motivation peculiarities of policemen of the National Police of Ukraine (n=20) are presented. The professional motives and levels of parameters motivation formation of the respondents are determined. Conclusions as for the peculiarities of the interconnection between types and professional motivation parameters of policemen are formulated.Item ОСОБЛИВОСТІ ВНУТРІШНЬОЇ ТА ЗОВНІШНЬОЇ МОТИВАЦІЇ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: РЕЗУЛЬТАТИ ПІЛОТАЖНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ.POLICE OFFICERS` INTERNAL AND EXTERNAL MOTIVATION FOR THE PROFESSION: A PILOT STUDY RESULTS(2017-05) Галустян, Олена Аркадіївна; Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Galustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У статті представлені результати пілотажного дослідження особливостей зовнішньої і внутрішньої мотивації поліцейських Національної поліції України (n=25) зі стажем практичної діяльності від 2 до 14 років. Описано, які зовнішні і внутрішні мотиви спонукають респондентів до професійної діяльності. Найбільш вираженим параметром професійної мотивації респондентів є внутрішня мотивація, пов`язана із самоактуалізованістю особистості та її духовними цінностями.The article presents the results of the pilot study of external and internal peculiarities of policemen of the National Police of Ukraine (n=25) with practical experience activity from 2 to 14 years. The description of external and internal motivations encourages responders to professional activity. The most important parameter of professional motivation connected with self-actualization of the individual and his spiritual values.Item Особливості емоційного інтелекту спеціалістів із проведення опитування з використанням поліграфа Національної поліції України. Features of Emotional Intellect of Specialists from Canvassing with the Use of Polygraph National Police of Ukraine(2019) Галустян, О. А.; Захаренко, Л. М.; Юрченко-Шеховцова, Т. І.; Halustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У сучасному світі значного поширення набуло проведення опитувань з використанням комп’ютерного поліграфа. В Україні такі опитування здійснюють у процесі кадрового добору й під час проведення судовопсихологічної експертизи. У Національній поліції України такі опитування проводять спеціалісти з проведення опитування з використанням поліграфа. Теоретичний аналіз стану розробленості окресленої проблематики надав можливість встановити відсутність чітких психографічних і професіографічних вимог до осіб, які здійснюють опитування з використанням поліграфа. З наукових джерел відомо, що зумовленість і детермінація емоційного інтелекту пов’язана з низкою особистісних рис. Саме тому метою дослідження стало емпіричне вивчення особливостей емоційного інтелекту спеціалістів із проведення опитування з використанням поліграфа Національної поліції України. In the modern world of considerable distribution purchased canvassing with the use of computer polygraph. In Ukraine these questioning is conducted at a skilled selection and during a lead through judicial-psychological examinations. In the National Police of Ukraine, such surveys are conducted by survey specialists using polygraph. The theoretical analysis of the state of developed of this problematical allowed us to set absence of clear psychographic and professional requirements to the persons, which carry out questioning with the use of polygraph. It is known from accessible scientific sources, that conditionality and determinacy of emotional intellect is related to the row of personality lines. For this reason a research purpose was become by the empiric study of features of emotional intellect of specialists from canvassing with the use of polygraph the National police of Ukraine.Item ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ СПЕЦІАЛІСТІВ ІЗ ПРОВЕДЕННЯ ОПИТУВАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ПОЛІГРАФА НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ.Features of Emotional Intellect of Specialists from Canvassing with the Use of Polygraph National Police of Ukraine(2019-12) Галустян, Олена Аркадіївна; Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Halustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У сучасному світі значного поширення набуло проведення опитувань з використанням комп’ютерного поліграфа. В Україні такі опитування здійснюють у процесі кадрового добору й під час проведення судово-психологічної експертизи. У Національній поліції України такі опитування проводять спеціалісти з проведення опитування з використанням поліграфа. : In the modern world of considerable distribution purchased canvassing with the use of computer polygraph. In Ukraine these questioning is conducted at a skilled selection and during a lead through judicial -psychological examinations. In the National Police of Ukraine, such surveys are conducted by survey specialists using polygraph. The theoretical analysis of the state of developed of this problematical allowed us to set absence of clear psychographic and professional requirements to the persons, which carry out questioning with the use of polygraph. It is known from accessible scientific sources, that conditionality and determinacy of emotional intellect is related to the row of personality lines.Item ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНОЇ СФЕРИ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ-ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ З РІЗНИМИ РІВНЯМИ ОСОБИСТІСНОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ.THE PECULIARITIES OF THE MOTIVATIONAL-VALUE SPHERE OF THE POLICEMEN GETTING HIGHER EDUCATION WITH DIFFERENT LEVELS OF PERSONAL SELF-REGULATION(2017-05) Галустян, Олена Аркадіївна; Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Galustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У тезах доповіді подано результати дослідження особливостей мотиваційно-ціннісної сфери поліцейських-здобувачів вищої освіти (n=24) з різними рівнями особистісної саморегуляції. Проведено порівняльний аналіз особливостей сформованості системи саморегуляції поведінки, термінальних цінностей та сфер їх реалізації респондентів з різними рівнями особистісної саморегуляції. Визначено значення освітньої та професійної сфер у реалізації життєвих цінностей респондентами.The results of the study of the peculiarities of the motivational-value sphere of policemen getting higher education (n=24) with different levels of self-regulation are presented in the theses of the report. The comparative analysis of the peculiarities of the formation of the system of self-regulation of behavior, values and spheres of it implementation by the respondents with different levels of self-regulation is made. The importance of educational and professional spheres in values realization of respondents was determined.Item Особливості мотивації до навчання курсантів закладів вищої освіти МВС України.Features of motivation for the training of students of institutions of higher education of the Ministry of Internal Affairs.(2018-11) Андросюк, Вячеслав Георгійович; Androsiuk, V.; Захаренко, Людмила Миколаївна; Zakharenko, L.; Кудерміна, Олена Іванівна; Kudermina, O.; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У методичних рекомендаціях відображено результати емпіричного дослідження особливостей мотивації до навчання курсантів закладів вищої освіти МВС України (n=968). Здійснено теоретичний аналіз проблеми мотивації до навчання майбутніх фахівців та структури мотивації навчальної діяльності. Визначено домінуючи параметри мотивації професійного навчання, провідні мотиви вибору професії, особливості професійної мотивації внутрішньо мотивованих та зовнішньо мотивованих курсантів першого та випускного курсів закладу вищої освіти МВС України. Обґрунтовано висновок щодо особливостей впливу на особистісний і професійний розвиток курсантів засобів інноваційних технологій навчання та освітнього середовища закладу вищої освіти. Сформульовано практичні рекомендації учасникам освітнього процесу закладів вищої освіти МВС України щодо розвитку (саморозвитку) у курсантів мотивації до професійного навчання.The methodological recommendations reflect the results of an empirical study of the peculiarities of motivation to study the cadets of higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine (n = 968). The theoretical analysis of the problem of motivation for the training of future specialists and the structure of the motivation of educational activity is carried out. The dominant parameters of vocational training motivation, leading motives for choosing a profession, features of professional motivation of internally motivated and external motivated cadets of the first and final courses of the institution of higher education of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine are determined. The conclusion on the peculiarities of the impact on the personal and professional development of the students of innovative technologies in education and educational environment of the institution of higher education is substantiated. Practical recommendations for participants of the educational process of institutions of higher education of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine concerning development (self-development) of cadets of motivation to vocational training are formulated.Item Особливості правосвідомості сучасних поліцейських залежно від стажу служби в правоохоронних органах Peculiarities of the Legal Awareness of Modern Policemen Depending on Length of Service in Law Enforcement Agencies(2018) Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Yurchenko-Shekhovtsova, T.На основі проведеного емпіричного дослідження здійснено аналіз особливостей формування правосвідомості поліцейських у професійному середовищі. У дослідженні взяли участь 184 респонденти. Залежно від стажу служби в правоохоронних органах вибірку було розподілено на три групи. До першої групи увійшли поліцейські, стаж служби в правоохоронних органах яких не перевищує 3 років, до другої групи – поліцейські, які мають стаж служби в правоохоронних органах від 3 до 10 років, до третьої групи – від 10 до 20 (та понад 20 включно). За результатами проведеного дослідження виявлено статистично значущі відмінності щодо особливостей формування правосвідомості поліцейських з різним стажем служби. Серед поліцейських зі стажем служби до 3 років найбільша кількість респондентів, у яких виникли складнощі щодо відповіді на запитання анкети, і тих, хто потребує допомоги та підтримки у вирішенні професійних питань. Половина з них вважає, що в їх оточенні є поліцейські, які через незнання деяких законів порушують правові норми. Найбільше впевнених у власних поглядах, знаннях, досвіді респондентів зі стажем служби від 3 до 10 років. Респонденти зі стажем служби понад 10 років здебільшого зазначили про те, що їм завжди готові допомогти у вирішенні професійних питань їх підлеглі, колеги чи керівництво.In the article, on the basis of the empirical research, an analysis of the peculiarities of the formation of police officers’ legal awarenessin the professional environment is presented. The study was attended by 184 respondents. Depending on length of service in law enforcement agencies, the sample was divided into three groups. The first group includes police officers whose length of service in law enforcement agencies does not exceed 3 years, the second group – policemen who have length of service in law enforcement agencies from 3 to 10 years, to the third group – from 10 to 20 (and more than 20 inclusive). The questions of the questionnaire included the identification of the opinion and assessment by each respondent of their professional environment (subordinates, colleagues, management) regarding: observance of their legal norms during the performance of official duties and out of service; the presence of facts of abuse of official position or performance of tasks not related to official duties, etc. Particular attention was paid to the readiness of law enforcement officers to assist each other in resolving professional issues. According to the results of the study, there were statistically significant differences regarding the peculiarities of the formation of police officers’ legal awarenesswith different length of service. Among police officers withlength of serviceof up to 3 years, there was the largest number of respondents who encountered difficulties when answering questionnaires and those who need help and support in dealing with professional issues. In addition, half of them believe that they are surrounded by police officers who, because of ignorance of some laws, violate legal norms. The respondents with length of service from 3 to 10 years are the most confident in their own views, knowledge, and experience. Respondents with length of service for more than 10 years have indicated that their subordinates, colleagues or leadership are always ready to assist in solving their professional issues. Along with this, the relationship between the development of the cognitive component of police officers’ legal awareness, their desire for further improvement of their abilities, and active actions for professional duty as a conscious necessity, depending on their length of service in law enforcement agencies, has been identified.Item Особливості правосвідомості сучасних поліцейських залежно від стажу служби в правоохоронних органах.Peculiarities of the Legal Awareness of Modern Policemen Depending on Length of Service in Law Enforcement Agencies(2018) Юрченко-Шеховцова, Т. І.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.На основі проведеного емпіричного дослідження здійснено аналіз особливостей формування правосвідомості поліцейських у професійному середовищі. У дослідженні взяли участь 184 респонденти. Залежно від стажу служби в правоохоронних органах вибірку було розподілено на три групи. До першої групи увійшли поліцейські, стаж служби в правоохоронних органах яких не перевищує 3 років, до другої групи – поліцейські, які мають стаж служби в правоохоронних органах від 3 до 10 років, до третьої групи – від 10 до 20 (та понад 20 включно). За результатами проведеного дослідження виявлено статистично значущі відмінності щодо особливостей формування правосвідомості поліцейських з різним стажем служби. Серед поліцейських зі стажем служби до 3 років найбільша кількість респондентів, у яких виникли складнощі щодо відповіді на запитання анкети, і тих, хто потребує допомоги та підтримки у вирішенні професійних питань. Половина з них вважає, що в їх оточенні є поліцейські, які через незнання деяких законів порушують правові норми. Найбільше впевнених у власних поглядах, знаннях, досвіді респондентів зі стажем служби від 3 до 10 років. Респонденти зі стажем служби понад 10 років здебільшого зазначили про те, що їм завжди готові допомогти у вирішенні професійних питань їх підлеглі, колеги чи керівництво.In the article, on the basis of the empirical research, an analysis of the peculiarities of the formation of police officers’ legal awarenessin the professional environment is presented. The study was attended by 184 respondents. Depending on length of service in law enforcement agencies, the sample was divided into three groups. The first group includes police officers whose length of service in law enforcement agencies does not exceed 3 years, the second group – policemen who have length of service in law enforcement agencies from 3 to 10 years, to the third group – from 10 to 20 (and more than 20 inclusive). The questions of the questionnaire included the identification of the opinion and assessment by each respondent of their professional environment (subordinates, colleagues, management) regarding: observance of their legal norms during the performance of official duties and out of service; the presence of facts of abuse of official position or performance of tasks not related to official duties, etc. Particular attention was paid to the readiness of law enforcement officers to assist each other in resolving professional issues. According to the results of the study, there were statistically significant differences regarding the peculiarities of the formation of police officers’ legal awarenesswith different length of service. Among police officers withlength of serviceof up to 3 years, there was the largest number of respondents who encountered difficulties when answering questionnaires and those who need help and support in dealing with professional issues. In addition, half of them believe that they are surrounded by police officers who, because of ignorance of some laws, violate legal norms. The respondents with length of service from 3 to 10 years are the most confident in their own views, knowledge, and experience. Respondents with length of service for more than 10 years have indicated that their subordinates, colleagues or leadership are always ready to assist in solving their professional issues.Item Особливості професійного спілкування патрульних поліцейських з різними категоріями осіб.Methodical recommendations: features of professional communication of patrol policemen are with the different categories of persons(2017-12) Галустян, Олена Аркадіївна; Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Galustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У методичних рекомендаціях відображені результати емпіричного дослідження щодо особливостей професійного спілкування патрульних поліцейських з різними категоріями осіб. Визначені основні психічні стани (фрустрації, стрес, афект, агресія, суїцидальна поведінка, алкогольне сп’яніння тощо) та категорії осіб (діти, потерпілі, правопорушники, група осіб), з якими найчастіше виникають складні ситуації професійного спілкування. Обґрунтовано та надано практичні рекомендації, що здатні допомогти патрульним поліцейським у професійному спілкуванні із зазначеними категоріями осіб, сприятимуть удосконаленню їх комунікативних навичок та професійному зростанню.The methodical presents the results of the empirical study features of professional communication of patrol policemen are with the different categories of persons. The mental conditions and categories of persons are determined and described. Methodical recommendations contain practical recommendations in relation to the features of professional communication of patrol policemen with the different categories of persons.Item ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ ІНСПЕКТОРІВ ПАТРУЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ ПІД ЧАС ОХОРОНИ ПУБЛІЧНОГО ПОРЯДКУ.PROFESSIONAL COMMUNICATION PECULIARITIES OF PATROL POLICE INSPECTORS DURING PUBLIC ORDER PROTECTION(2017-05) Галустян, Олена Аркадіївна; Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Galustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.Подано результати анонімного опитування інспекторів патрульної поліції (n=56) щодо особливостей професійного спілкування. Визначено ситуації проблемного характеру, у яких відбувається професійне спілкування патрульних поліцейських. Виділено суб’єктів та окремі категорії осіб, з якими найчастіше виникають складнощі у професійному спілкуванні. The results of anonymous poll of patrol police inspectors unite concerning the peculiarities of problem communication situations (n=56) are presented. The frequency of problem situation and the peculiarities of professional communication of investigators, patrol police inspectors, in mentioned above situations are analyzed. The situations of problem communication that often happen in professional communication of patrol inspectors.Item ПРАВОСВІДОМІСТЬ ОСОБИСТОСТІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ CONSCIOUSNESS OF THE PERSONALITY: THEORETICAL ANALYSIS(2017) Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Yurchenko-Shekhovtsova, T.. У статті проаналізовано теоретичні аспекти проблеми формування правосвідомості особистості. Визначені фактори, які впливають на формування правосвідомості особистості. Підкреслено, що правосвідомість виступає як один з елементів соціальних відносин та є основною ланкою суб’єктивних та об’єктивних форм взаємодії особистості, суспільства, держави. Правова поведінка особистості залежить від рівня правосвідомості особистості. Розвинута правосвідомість виступає стабілізуючим фактором, який сприяє вдосконаленню суспільства. Звернено увагу на те, що правосвідомість особистості (індивідуальна правосвідомість) виступає одним із найважливіших компонентів, які створюють правове поле держави. Обґрунтовано важливість вивчення психологічних механізмів правосвідомості особистості, які забезпечують засвоєння та функціонування соціальних та правових норм поведінки людини. The article is devoted to importance and relevance of the problem of the personality formation as a subject of legal consciousness. The article presents a theoretical analysis of some aspects of the legal consciousness formation of the individual. The psychological aspect of the sense of justice suggests the consideration of its emergence, development and improvement through internal psychological activity is the result of the influence of subjective and objective factors. The concept of individual legal consciousness, levels of its development and factors that influence directly on its formation are considered. The interdependence of the level of the formation of a person's legal consciousness and the state of the criminal situation in the country is defined. Based on the analysis of the statistical data of the State Statistics Service of Ukraine, concerning the identified crimes, the interrelation of objective and subjective determinants of the individual legal consciousness formation of a person and its dependence on public legal consciousness are determined.Item ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ПРАВОСВІДОМОСТІ ОСОБИСТОСТІ У СУЧАСНИХ УМОВАХ(2016-03) Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У статті проаналізовано проблеми правосвідомості особистості в юридично-психологічному вимірі. Здійснено спробу охарактеризувати структурні компоненти правосвідомості як наукового феномена. Акцентовано увагу на різних підходах до змістової сутності поняття правосвідомості в окремих наукових галузях знання, у тому числі з позиції правової психології. Доведено, що наявні результати досліджень у предметному полі правової психології не дають змоги в повному обсязі визначити основні чинники формування правосвідомості особистості. The analysis of personality’s legal sense problem is presented in the article. The attempt to characterize the structural components of legal sense as scientific phenomenon was made by author. The attention is paid to different approaches to meaningful essence of legal sense understanding in certain branches of knowledge including the legal psychology position. It is proved that existing research results in the subject field of legal sense don’t allow in full to determine the main factors of personality’s legal sense formation.Item ПРОБЛЕМНІ СИТУАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ: ПОГЛЯД ПОЛІЦЕЙСЬКИХ.PROBLEM SITUATIONS OF PROFESSIONAL COMMUNICATION: POLICE VISION(2017-05) Галустян, Олена Аркадіївна; Захаренко, Людмила Миколаївна; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Galustian, O.; Zakharenko, L.; Yurchenko-Shekhovtsova, T.Представлено результати анонімного опитування поліцейських різних підрозділів щодо особливостей професійного спілкування у складних (проблемних) ситуаціях (n=56). Проаналізовано частоту виникнення проблемних ситуацій та особливості професійного спілкування слідчих, патрульних, оперуповноважених у таких ситуаціях. Визначено, що ситуації проблемного характеру найчастіше трапляються у професійному спілкуванні патрульних.The results of anonymous questioning of patrol police inspectors (n=56) regarding the professional communication peculiarities are presented. The problem situations in which the professional communication of patrol police inspectors take place determined. Certain categories of persons with whom the difficulties of professional communication happen more often are distinguished.Item Проведення професійно-психологічного відбору у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання.professional-psychological selection in higher educational institutions with specific learning conditions(2018-09) Андросюк, Вячеслав Георгійович; Androsiuk, V.; Галустян, Олена Аркадіївна; Galustian, O.; Захаренко, Людмила Миколаївна; Zakharenko, L; Малоголова, Олеся Олексіївна; Maloholova, O.; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Yurchenko-Shekhovtsova, T.Проаналізовано систему основоположних наукових понять, завдання та функції, методологічні принципи та методичний апарат професійно-психологічного відбору з метою формування якісного і перспективного перемінного складу курсантів (слухачів) у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання. Запропоновано організаційно-методологічне підґрунтя та критеріальні частини професійно-важливих якостей майбутніх працівників Національної поліції України за основними фаховими напрямами професійної діяльності. В методичних рекомендаціях обґрунтовано доцільність, шляхи і послідовність професіографічного аналізу правоохоронної діяльності. Визначено регламент і організаційні засади професійно-психологічного відбору на навчання.The system of fundamental scientific concepts, tasks and functions, methodological principles and methodical apparatus of professional psychological selection with the purpose of forming a qualitative and perspective variable composition of students (listeners) in institutions of higher education with specific learning conditions are analyzed. The organizational and methodological basis and criterion parts of professional-important qualities of future employees of the National Police of Ukraine according to the main professional directions of professional activity are offered. It is substantiated the expediency, ways and sequence of professional analysis of law-enforcement activity. The regulations and organizational principles of vocational and psychological selection for study are determined.