Методичні засади вивчення кореляційної парадигми у структурі курсу експериментальної психології. Methodological Principles of Study of the Correlation Paradigm Shift in the Structure of Experimental Psychology Course.
Loading...
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Визначено методичні засади вивчення кореляційної парадигми у структурі курсу експериментальної психології. Розроблено алгоритм викладення навчального матеріалу. Досліджено генезу наукових уявлень про кореляцію, що надає можливість зіставити її з експериментальною парадигмою. Розглянуто види кореляційного зв’язку в контексті ілюстрування відомими психологічними законами. Окреслено проблеми спрямованості і третьої змінної як основних форм інтерпретації кореляційного дослідження. Обґрунтовано доцільність самостійної організації та проведення кореляційного дослідження студентами за певним планом. Определены методические основы изучения корреляционной парадигмы в структуре курса экспериментальной психологии. Разработан алгоритм изложения учебного материала. Исследована генеза научных представлений о корреляции, что дает возможность ее сопоставления с экспериментальной парадигмой. Рассмотрены виды корреляционной связи с иллюстрированием известными психологическими законами. Определены проблемы направленности и третьей переменной как основных форм интерпретации корреляционного исследования. Обоснована целесообразность самостоятельной организации и проведения корреляционного исследования студентами по определенному плану.The article defined methodological principles study of the correlation paradigm shift in the structure of the course in experimental psychology. Proved the importance of this subject, which allows students to get acquainted with the scientific paradigm of modern psychology and master the rules of psychological research; to understand how scientific knowledge was obtained in the various fields of psychology; to understand the technology of knowledge in any scientific field; to develop the skills of experimentation and experimental means of evaluating the effectiveness of molding influences; to develop scientific thinking, which allows to perceive the surrounding critical information. Presented algorithm is a presentation of educational material.
Description
Keywords
кореляційна парадигма, експериментальна парадигма, види кореляційного зв’язку, проблема спрямованості, проблема третьої змінної, факторний аналіз., корреляционная парадигма, экспериментальная парадигма, виды корреляционной связи,, проблема направленности, проблема третьей переменной, факторный анализ., correlation paradigm, experimental paradigm, types of correlation, problem of direction, the third variable problem, factor analysis.