#12/1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    ВПЛИВ КОУЧИНГ-ТЕХНОЛОГІЙ НА РОЗВИТОК КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОРГАНІЗАЦІЇ. THE INFLUENCE OF COACHING TECHNOLOGY ON THE DEVELOPMENT PERSONNEL POTENTIAL OF THE ORGANIZATION
    (2021) ЧЕРНИШОВА, Лілія Іванівна; CHERNYSHOVA, Liliia; СТОЯНОВА, Марина Ігорівна
    У статті досліджено одну із сучасних технологій, яка має суттєвий вплив на розвиток кадрового потенціалу – коучинг. Визначена тематика є актуальною для розвитку будь-яких підприємств, адже це джерело для відкриття нових перспектив, інноваційних ідей, стійких конкурентних позицій. Авторами обґрунтовано визначення ролі коучингу, сфокусовано увагу на взаємозв’язку змістовності терміну із компонентами кадрового потенціалу, змодельовано процес прийняття управлінського рішення із впровадження коучингу в роботу організації, розглянуто етапи коучингового процесу. Розроблено рекомендації для ефективного впровадження коучинг-технологій у діяльність інноваційно-спрямованих організацій задля зміцнення кадрового потенціалу та їх подальшого стійкого розвитку. The paper examines one of the modern technologies that has a significant impact on the development of human resources – coaching. A certain topic is relevant for the development of any enterprise, because it is a source for discovering new prospects, innovative ideas, and stable competitive positions. It is the personnel of the enterprise and their potential that can turn the usual course of the organization's work into a creative and innovative process, provide the goods or services of the institution with uniqueness, which is so necessary to maintain its own brand and achieve sustainable development. The purpose of the paper is to highlight the features of coaching and its strategic impact on the management of the organization, clarify the main aspects of its interaction with human resources and develop recommendations for the effective implementation of coaching technologies in the activities of innovation-oriented organizations.
  • Item
    ВПЛИВ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ НА СВІТОВУ ЕКОНОМІКУ. THE IMPACT OF DIGITALIZATION ON THE WORLD ECONOMY
    (2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, Vlasta; ШВАГІРЕВ, Максим Дмитрович; SHVAHIREV, Maksym
    Поняття діджиталізації лише нещодавно стало вживатися у наукових публікаціях. Виявлено позитивні та негативні сторони діджиталізації економіки. Розглянуто чотири групи країн за рівнем динаміки розвитку діджиталізації, вплив великих компаній на цифрову економіку. З метою пристосування до нових змін країни намагаються стимулювати розвиток галузі завдяки активній участі у регулюванні ринку інформаційних технологій, переходу від значного контролю до ринкової конкуренції, з’являється можливість для появи на ринку нових ІТ-компаній, залучення інвестицій. The concept of digitalization has relatively recently become frequently used in scientific publications and discussion forums. Along with the benefits, digitalization creates certain problems in society. The positive and negative aspects of digitalization of the economy are revealed. Four groups of countries according to the level of dynamics of digitalization development are considered. The influence of large companies on the digital economy is considered. The main trends of digitalization in the world economy are revealed. In order to adapt to new changes, countries are trying to stimulate the development of the industry through active participation in regulating the information technology market, the transition from significant control to market competition, and thus the opportunity to market new IT companies, attract investment. The study of the peculiarities of the regulation of the world market of information technologies, which determines the specifics of informatization of the post-industrial economy, is very relevant. The analysis of digital development has led to several conclusions that will help the leaders of private or public companies seeking to improve the digital economy around the world. The global digital economy is now on the verge of having the same opportunities and risks. There are many obstacles to becoming a “digital planet”. Obviously, this is due to the dynamics of growth of the digital economy in different countries, as well as the systemic nature of digital development management. There is no doubt that the leading and promising countries in terms of digitalization will benefit from the combination of a high level of use of innovative technologies and the participation of government in shaping their digital economy.
  • Item
    ІНСТИТУТ ОМБУДСМЕНА У МЕХАНІЗМІ ЗАХИСТУ ПРАВ ОСОБИ: НАЦІОНАЛЬНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ АСПЕКТ. INSTITUTE OF OMBUDSMAN IN THE MECHANISM OF PERSONAL RIGHTS PROTECTION: NATIONAL AND FOREIGN ASPECTS
    (2021) РЯБУЩЕНКО, Данило Юрійович; RIABUSHCHENKO, Danylo
    Статтю присвячено дослідженню інституту омбудсмена або уповноваженого, як спеціального суб’єкта правозахисної системи. Встановлено ключові історичні передумови зародження інституту омбудсмана та тенденції подальшого загального поширення даної структури. Визначено вичерпну дефініцію поняття «омбудсмен» та охарактеризовано найхарактерніші особливості та риси інституту, крізь призму національного та зарубіжного погляду. Зазначено деякі типи та форми інституту омбудсмена та встановлено комплект прав та повноважень відповідної посадової особи, залежно від країни світу. Крім того, у статті охарактеризовано вимоги до кандидатів на посаду омбудсмена. It is established that the fundamental task of any democratic and legal state is to ensure and protect legal human rights and freedoms and the additional formation and implementation of effective guarantees of adequate protection, the creation of an effective human rights system. One of the elements of this system is the institution of the ombudsman. As an object of the European legal tradition, the institution of ombudsman has gradually become established in Eastern Europe, including Ukraine. The system of the Commissioner is a litmus test that indicates the level of development of a democratic society and the state, which is determined by the full provision and realization of their rights by the individual and the normative enshrinement of various guarantees for protection of these rights by the state. However, in the domestic reality there is a need to modernize the ombudsman institution for its more efficient functioning.
  • Item
    FUNDAMENTALS OF ENTERPRISE INVESTMENT POLICY IN MODERN CONDITIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT. ОСНОВИ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВА У СУЧАСНИХ УМОВАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
    (2021) ZAMLYNSKYI, Viktor; ЗАМЛИНСЬКИЙ, Віктор Анатолійович; KOLISNICHENKO, Yana; КОЛІСНІЧЕНКО, Яна Валентинівна; ZAMLYNSKYI, Yan; ЗАМЛИНСЬКИЙ, Ян Вікторович
    The main topic of this work is the basics of investment policy of the enterprise, its concepts and methods of effective implementation. In our opinion, this topic is an integral part of understanding the modern functioning of the organization as a successful mechanism of market activity, which requires the formation of the concept of sustainable development. When strategizing and implementing investment policy, it is necessary to adhere to the principles of sustainable development on ecological-resource, economic and social principles and appropriate institutional support, i.e. to act in the interests of both modern and future generations. In addition, the investment process is directly related to the social, economic and environmental aspects of global and regional nature, the economic situation of any state, so they not only increase production, thereby contributing to gross national income, developing economic competition, meeting the demand for goods and services. Thus, the above conditions lead to the search for the most favorable sources of investment, increase investment potential and improve the analysis of the investment condition of the company. The modern economy forces entrepreneurs to develop new methods of assessing and analyzing the investment condition of their organization for further implementation of the strategy of global sustainable development. Every enterprise that has a strategic development plan must commit itself to the continuous promotion of the three components of sustainable development – social, economic and environmental. From the point of view of investment in enterprise growth, it is necessary to develop a global program of maximum assistance to sustainable enterprises. Today, human resources are a real management resource and play a key role in establishing a positive reputation of companies, the use of financial and natural resources in accordance with the concept of sustainable development. Social and environmental responsibility of the enterprise determines the success of its economic and social positions, forms a unique image of the enterprise among consumers, investors, competitors, financial institutions, suppliers, the media. Головною темою роботи є основи інвестиційної політики підприємства, її поняття й методи ефективного впровадження. На нашу думку, ця тематика є невід’ємною частиною розуміння сучасного функціонування організації як успішного механізму ринкової діяльності, яка потребує формування концепції сталого розвитку. У стратегуванні й реалізації інвестиційної політики необхідно дотримуватись принципів сталого розвитку на еколого-ресурсних, економічних та соціальних засадах та відповідному інституційному забезпеченні, тобто діяти в інтересах як сучасних, так і прийдешніх поколінь. Крім того, процеси інвестування на пряму пов’язані з урахуванням соціальних, економічних і екологічних аспектів глобального та регіонального характеру, економічною ситуацією будь-якої держави, отже, вони не тільки збільшують обсяги виробництва, тим самим сприяючи зростанню валового національного доходу, розвиваючи економічну конкуренцію, задовольняючи попит на товари й послуги. Так, вищезгадані умови призводять до пошуку найбільш сприятливих джерел інвестицій, підвищення інвестиційного потенціалу та вдосконалення аналізу інвестиційного стану компанії. Сучасна економіка змушує підприємців розробляти нові методики оцінювання та аналізу інвестиційного стану їх організації для подальшої реалізації стратегії глобального сталого розвитку. Кожне підприємство, яке має план стратегічного розвитку повинно брати на себе зобов’язання з безперервного просування трьох компонентів сталого розвитку – соціального, економічного та екологічного. З погляду інвестицій у зростання підприємств – необхідно розробляти глобальну програму максимального сприяння стійким підприємствам. Людські ресурси сьогодні є реальним управлінським ресурсом та відіграють визначальну роль у встановленні позитивної репутації компаній, використанні фінансових і природних ресурсів відповідно до концепції сталого розвитку. Соціальна й екологічна відповідальність підприємства зумовлює успішність його економічних і соціальних позицій, формує унікальний образ підприємства у споживачів, інвесторів, конкурентів, фінансових установ, постачальників, засобів масової інформації.
  • Item
    ТРАНСФОРМАЦІЯ КОМПЛЕКСУ МАРКЕТИНГУ З УРАХУВАННЯМ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПОСЛУГ ЗАЛІЗНИЧНОГО ПАСАЖИРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ. TRANSFORMATION OF THE MARKETING COMPLEX TAKING INTO ACCOUNT THE FEATURES OF RAILWAY PASSENGER TRANSPORT SERVICES
    (2021) МЕЛЬНИК, Тетяна Степанівна; MELNYK, Tetiana
    У статті досліджено генезис комплексу маркетингу, виявлено причини трансформаційних змін в їх хронологічній послідовності, сутність і глибина перетворень елементів комплексу маркетингу. Доведено недоцільність пошуку нової парадигми комплексу маркетингу та одночасного застосування кількох його моделей. Розглянуто ключові аспекти трансформації комплексу «4P» в комплекс «4C» в умовах «маркетингу 4.0». Виявлено визначальну відмінність «маркетингу 4.0» від його попередніх версій, подано авторський варіант сутності «маркетингу 4.0». Визначено, які аспекти та елементи здатні й повинні враховувати особливості залізничної галузі й послуг, що носять багатокомпонентний та складний характер. The fourth wave of industrialization and total technologization made fundamental changes in the life of society and in business, including marketing. The issues of the essence and depth of transformational processes in marketing, the need to find a new paradigm of the marketing complex, the rationality of combining its classical and modern tools, the conditions of interaction with clients and the role of society in “marketing 4.0” remain controversial among scientists and practitioners. Investigate the genesis of the marketing complex from its origins to the present and its optimal model in terms of meeting the requirements of the time, product features of the transport market, and the concept of marketing on rail passenger transport. The “4P” marketing mix model is able to adapt to modern conditions and digital technologies, while remaining the dominant paradigm. Transformational processes should concern all components of the “4P” model. Remaining basic, this model changes the concept in “marketing 4.0”, which increases customer benefits and forces a rethinking of the role of the customer in business. However, the elements of the marketing mix are not sufficiently adapted and do not fully take into account the peculiarities of individual industries and their products, therefore this issue requires further development.
  • Item
    УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ВИХОДУ НА ЗОВНІШНІ РИНКИ. PERSONNEL MANAGEMENT AS A TOOL TO ENSURE THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF ENTERING FOREIGN MARKETS
    (2021) ПРОДІУС, Юлія Іванівна; PRODIUS, Yuliia; ДОБРОВОЛЬСЬКА, Анастасія Євгенівна; DOBROVOLSKA, Anastasiia; ПОДОЛЬСЬКИЙ, Віталій Андрійович; PODOLSKYI, Vitalii
    У статті наведено низку визначень поняття «управління персоналом». Розроблено та графічно відображено функції та принципи управління персоналом на підприємстві в умовах виходу на зовнішній ринок. Охарактеризовано зв’язок між управлінням персоналом та управлінням конкурентоспроможності підприємства; основні стратегічні цілі, щоби компанія могла отримати та зберегти конкурентну перевагу; низку переваг, які можуть принести підприємству стратегічне управління персоналом. Сформовано основні заходи задля забезпечення конкурентоспроможності підприємства на міжнародних ринках. Proper management of the organization's personnel are certain activities in the market that must be performed by the company to function successfully in a competitive environment. Complex processes are needed to obtain the deepest possible knowledge of employees, their professional potential, ambitions and opportunities for development. This knowledge becomes the basis for activities that allow people working in the organization to achieve their individual goals and the goals of the enterprise. . It is clear from academic research that the way an organization manages its staff is significantly related to the results of the organization, which confirms the resource view, where business competitiveness is related, at least in part, to investment in specific assets of the company. From the strategic perspective of the enterprise, enterprises must be fully aware of the importance of human resource management in the strategic development of the enterprise, especially in foreign economic activity, update the idea of human resource management, constantly improve human resource assessment, incentives and constraints and accelerate informatization of personnel management.
  • Item
    АНАЛІЗ КРЕДИТНОГО ПОРТФЕЛЯ КОМЕРЦІЙНИХ БАНКІВ УКРАЇНИ У СУЧАСНИХ УМОВАХ. ANALYSIS OF CREDIT PORTFOLIO OF COMMERCIAL BANKS OF UKRAINE IN MODERN CONDITIONS
    (2021) АНТИПЕНКО, Надія Василівна; ANTYPENKO, Nadiia; ОХРІМЕНКО, Валерія Валеріївна; OKHRIMENKO, Valeriia
    У статті визначено, що кредитний портфель може формуватися кількома типами, які залежать від мети банку. Тип портфеля являє собою характеристику портфеля, що базується на співвідношенні прибутку та ризику. Зазначено авторами основні типи кредитного портфеля. Наведено три етапи, що визначають процес формування кредитного портфеля банком. Досліджено тенденції змін банківської сфери що зумовлені існуючою економічною ситуацією в Україні, яка була спричинена пандемією COVID-19. The paper defines that the loan portfolio can be formed by several types that depend on the purpose of the bank. The portfolio type is a portfolio characteristic based on the ratio of profit and risk. The main types of loan portfolio are specified by the authors. There are three stages that determine the process of forming a loan portfolio by the bank. The purpose of the paper is to study the concept of "loan portfolio" and justify the complementary components of the concept, which makes it possible to formulate a complex definition. It is justified that the loan portfolio is an instrument that allows you to manage the active operations of the bank, which are aimed at increasing the profitability, efficiency of activities achieved by providing loans in various areas of lending, taking into account the requirements of the credit policy of the bank and banking supervision bodies. The tendencies of changes in the banking sector due to the existing economic situation in Ukraine caused by the COVID-19 pandemic are investigated.