Browse
Recent Submissions
Item ОСНОВНІ НАПРЯМИ ПОСИЛЕННЯ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ ГОТЕЛЯМИ В УМОВАХ COVID-19. THE MAIN DIRECTIONS OF STRENGTHENING THE CRISIS MANAGEMENT OF HOTELS DURING THE COVID-19(2022) ШЕВЧЕНКО-ПЕРЕПЬОЛКІНА, Радислава Іванівна; SHEVCHENKO-PEREPOLKINA, RadyslavaГотельна галузь особливо гостро відчула на собі наслідки поширення COVID-19: зниження попиту, закриття, фінансові труднощі, звільнення персоналу. Автор з’ясовує з якими найбільш поширеними ризиками стикаються більшість керівників готелів під час поширення COVID-19 та пропонує антикризові заходи щодо їх запобігання чи унеможливлення. Особливу увагу приділено таким напрямам антикризового управління готелями: проблемам утримання персоналу та забезпечення безпечних й гігієнічних умов у готелях, наголошено на необхідності реклами та стратегічного партнерства. Як окремий напрям антикризового управління для підприємств малого готельного бізнесу автором запропоноване переобладнання існуючого комплексу під апарт-готель. The hotel industry especially acutely felt the consequences of the spread of Covid-19: reduced demand, closure, financial difficulties, dismissal of staff. Covering the topic, the author addresses the regulatory framework for the organization of anti- epidemic measures in hotels during the dissemination of COVID-19 and recent research of scientists in the field of hotel business management. The changes that are taking place in the modern world due to the coronavirus pandemic, cause the transformation of the behavior of consumers of hotel services, which become more cautious and demanding. The question of finding optimization of the functioning of hospitality establishments during quarantine restrictions is quite acute and requires the use of anti-crisis measures. The author finds out what are the most common risks most hotel managers face during the spread of COVID-19 and offers anti- crisis measures to prevent or prevent them in the following areas: personnel management, ensuring safe and hygienic conditions in hotels, advertising and strategic partnership.Item ОПТИМІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ КРИЗИ. OPTIMIZATION OF THE HOTEL BUSINESS IN A CRISIS(2022) КІЛЬЯНОВА, Уляна Олегівна; KILIANOVA, Uliana; ПУНГА, Анастасія Трифанівна; PUNHA, Anastasiia; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, VlastaУ статті визначено, що сьогодні підприємства сфери готельного господарства опинилися в умовах глибокої кризи, пов'язаної з військовим конфліктом на сході країни та рецесією фінансово-економічної системи. У розрізі означених проблем метою статті є окреслення стратегії розвитку підприємств готельного господарства в поточних і постконфліктних умовах. За результатами проведеного аналізу досвіду формування інноваційних механізмів, зокрема “інноваційних крапок”, визначено, що цей напрям вибудовує перспективи відновлення поряд з іншими галузями і готельний бізнес. The paper stipulates that today Enterprises of hotel industry found themselves in a deep crisis related to the military conflict in the east and the recession financial and economic system. State support and the creation of innovative mechanism is currently pressing strategic issues. In the context of the aforementioned problems the purpose of the paper is the definition of enterprise development strategy in the current hotel management and post-conflict situations. The study used accepted methods: abstract, logical, system analysis and economic-mathematical modeling.Item ІННОВАЦІЙНА СВОБОДА: ЗАДУМ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ. INNOVATIVE FREEDOM: DESIGN AND PROVISION(2022) ЗАХАРЧЕНКО, Віталій Іванович; ZAKHARCHENKO, Vitalii; СОРОКА, Лариса Миколаївна; SOROKA, Larysa; ДЕРЕВЕНЧУК, Крістіна Олександрівна; DEREVENCHUK, KristinaУ процесі дослідження визначено взаємообумовленість задуму, інновацій і фінансового забезпечення, що обумовлено такими складовими: творчість винахідника та унікальність інновації як ознака раціональності, корисності, альтернативності; закономірності та раціональності появи інновації; намірів людини економічної; фінансових інструментів впровадження інновацій; потреба інновації як продукту, що оптимізує господарські витрати. Висвітлюються нові сутності, явища і форми їх прояву. Ініціатива інноваційних підприємців у виборі форм присутності на ринку інновацій зазнає перешкод з боку органів державної влади. In the process of the study, based on the generalization of the works of famous scientists, the interdependence of the idea, innovation and financial support was determined. This relationship is due to the following components: creativity of the inventor as a transcendence of the idea; uniqueness of innovation as a sign of rationality, consumption, science intensity, usefulness, alternativeness; patterns and rationality of the emergence of innovation as an immanent life; alternativeness of innovation in determining the optimality of financial, energy, time, emotional costs; the intentions of an economic person, which can be manifested in the forms of a traditional and unique way of introducing innovations; financial instruments for introducing innovations; science as a function of life, which is realized through movement towards integrity and causes creativity in innovative design; the need for innovation as a product that optimizes economic costs; growing investment interest in the demand for the latest technologies. The development of the innovation process is analyzed through cyclicity, modeling, consistency, stability, balance, inertia, institutionality, security. Moreover, each methodology contains categories. Thus, new entities, phenomena and forms of their manifestation are illuminated. All areas of the national economy that are contained in the budgetary principles and are based on economy, advertising, efficiency. The initiative of innovative entrepreneurs in choosing forms of presence in the innovation market suffers obstacles from the state authorities. During the recovery period, state regulation pursues a policy of restrictions, a symbolic monetary and foreign exchange policy.Item ФІНАНСОВІ РЕСУРСИ ДОМОГОСПОДАРСТВ – ЗАПОРУКА СТАЛОЇ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ. FINANCIAL RESOURCES OF HOUSEHOLDS – GUARANTEE OF A SUSTAINABLE FINANCIAL SYSTEM OF UKRAINE(2022) ЛОГВІНОВСЬКА, Світлана Іванівна; LOHVINOVSKA, Svitlana; ВОЛОХОВА, Майя Петрівна; VOLOKHOVA, Maiia; КОЦЮРУБЕНКО, Ганна Миколаївна; KOTSIURUBENKO, HannaУ статті розглянуто сутність фінансових ресурсів домогосподарств, джерела їх формування як головного чинника фінансової системи в умовах сталого розвитку. Через надання широкого спектру фінансових послуг домогосподарства виступають джерелом формування доходів державного бюджету. Досліджено стан і структуру джерел формування фінансових ресурсів домогосподарств, динаміку середньомісячної заробітної плати в Україні протягом 2015-2020 рр. Наведено узагальнені висновки з формування фінансових ресурсів домогосподарств в Україні. Ukraine's financial system needs some changes: development and adoption of a strategy for financing sustainable development, which should take into account all possible sources of funding - from public and household to domestic and international. Financial resources of households play an important role in social reproduction, the main purpose of which is to ensure a continuous process of recovery of the labor force with financial resources. In order to improve the financial capacity of the state, it is necessary to create conditions for increasing the financial resources of households and creating a basis for investment development of the national economy.Item ДОСЛІДЖЕННЯ СУТНОСТІ ТА СПЕЦИФІКИ УПРАВЛІНСЬКИХ ФУНКЦІЙ ФРАНЧАЙЗИНГУ, ВИЗНАЧЕННЯ ЙОГО ЗАВДАНЬ І ОБГРУНТУВАННЯ РОЛІ У ЗБЕРЕЖЕННІ ТА ЗМІЦНЕННІ БРЕНДУ ПІДПРИЄМСТВА. STUDYING THE ESSENCE AND SPECIFICS OF FRANCHISING MANAGERIAL FUNCTIONS, IDENTIFYING ITS TASKS AND SUBSTANTIATING ITS ROLE IN PROTECTING AND STRENGTHENING THE ENTERPRISE BRAND(2022) СЄРЄБРЯК, Ксенія Ігорівна; SIERIEBRIAK, Kseniia; БЄЛОУСОВ, Ярослав Ігорович; BIELOUSOV, Yaroslav; БЄЛОУСОВА, Любов Іванівна; BIELOUSOVA, LiubovСуб’єкти господарювання шукають різні методи співпраці, способи ведення бізнесу та форми бізнес-моделей. Договором франчайзингу встановлюється чітко визначені взаємозв’язки між франчайзером та франчайзі, з наданням останньому певних прав, функцій, відповідальності, обов’язків та закріпленням цілей, з визначенням умов функціонування у часі, зокрема, права та обмеження на використання бренду, торгової марки франчайзера, права на території та сегменти ринку, регламентів, права на виробництво, збут, майнові, інтелектуальні права. Франчайзинг сприяє великому підприємству територіально розширювати ринки. Невеликі бізнесові структури – франчайзі найбільш гнучкі та маневрені, здатні розширювати коло споживачів, пропагувати бренд франчайзера, а отже, зберегти та зміцнити його. Businesses are looking for different methods of cooperation, ways of doing business, and forms of business models. Small or medium-sized businesses that do not have a steady large income are able to join as a franchisee in fulfilling certain obligations under the franchise agreement concluded with a large enterprise, i.e., the franchisor. Provided that the franchisor in the enterprise development strategy identifies a new direction, namely, protecting and strengthening the enterprise brand, and begins its implementation, it checks the relationship of this direction in the development strategy with the main actors, market factors, and development dynamics of the product or service life cycle. It also evaluates the connection of the direction of protecting and strengthening the brand with other directions of its strategy, the compliance of the management qualification with the requirements of new goals and objectives, and the validity of the expected indicators of implementing the new direction of the strategy. Besides, it justifies a possible positive result to the risks of losses from failure to implement the strategy, and negative risks. In case of unsatisfactory results, the management functions are adjusted to comply with the algorithm for implementing such a way of doing business as franchising. It will allow the franchisor to extend the life cycle of the enterprise and work effectively under a harsh market economy and unstable environment. The franchise agreement establishes clearly determined relations between the franchisor and the franchisee, giving the latter certain rights, functions, responsibilities and obligations, and setting goals, defining the work conditions over time including rights and restrictions on the use of the franchisor’s brand, trademark, rights in the territory and market segments, regulations, rights to production, sales, property, intellectual property rights.Item