#02/1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    ЕКОНОМІЧНА СУТНІСТЬ КОНТРОЛІНГУ. THE ECONOMIC ESSENCE OF CONTROLLING
    (2021) СИСОЄВ, Андрій Вікторович; SYSOIEV, Andrii Viktorovych
    У статті ідентифіковано характеристики контролінгу: підсистема загальної системи управління, що орієнтує її на цілі діяльності підприємства; синтезує всі функції та види менеджменту; налагоджує інформаційно-аналітичне забезпечення і зв’язок усіх підрозділів, сфер та напрямів діяльності. Обґрунтовано нову сутнісну характеристику для враховування психологічних аспектів поведінки людей, що мають економічні наслідки. На основі всіх сутнісних характеристик сформульоване визначення поняття «контролінг». Controlling as a separated subject of research has emerged relatively recently. That’s why the single definition of this category haven’t been appeared yet. Different authors formulate their vision of its meaningful content and identify different intrinsic characteristics. However, very often the definition of the essence of “controlling” some scientists completely exclude the essential characteristics of this concept of other scientists. Contradictions in the meaningful content of this concept cause difficulties and misunderstandings in the process of its practical use. Therefore, on the basis of a critical analysis of the approaches of domestic, foreign scientists, and added new essential characteristics, we formulate the definition of “controlling”.
  • Item
    КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЕСЕНЦІАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА. COMPETITIVENESS OF INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION: ESSENTIAL CHARACTERISTICS
    (2021) ШЕВЧЕНКО, Інна Юріївна; SHEVCHENKO, Inna Yuriivna; ЦЕМА, Валерія Євгеніївна; TSEMA, Valeriia Yevheniivna
    У статті авторами надано ессенціальну характеристику категорії «конкурентоспроможність закладу вищої освіти» як здатності закладу вищої освіти в даний момент часу та в майбутньому здобувати переваги у конкурентній боротьбі на ринку освітніх послуг завдяки ефективним управлінню внутрішніми ресурсами й резервами навчально-методичної та наукової діяльності, адаптації до зовнішніх чинників, найбільш повному задоволенню попиту здобувачів вищої освіти інноваційними освітніми послугами з метою досягнення стратегічних цілей. There is a stereotype in society that such areas as education are “public”, so far from market conditions. In fact, such operating conditions are more typical of secondary education institutions, while institutions of higher education today are placed in conditions of fierce competition for the contingent. Today, not all domestic institutions of higher education can withstand ever-increasing competition in the market of educational services. Given the urgent need to ensure the competitiveness of domestic institutions of higher education, scientists usually prefer methodological and applied rather than theoretical aspects of this issue. Therefore, even in the scientific literature there is actually no significant theoretical basis for the essential definitions of the category “competitiveness of institution of higher education”. The following definition of “competitiveness of institution of higher education” is provided: the ability of institution of higher education at this time and in the future to gain competitive advantage in the market of educational services through effective management of internal resources and reserves of educational-methodical and research activities, adaptation to external factors, the most complete satisfaction of the demand of higher education students with innovative educational services in order to achieve strategic goals.
  • Item
    УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ЗДІЙСНЕННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. MANAGEMENT OF COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY
    (2021) КРАВЧЕНКО, Оксана Михайлівна; KRAVCHENKO, Oksana Mykhailivna; КУЛА, Марина Володимирівна; KULA, Maryna Volodymyrivna; ЛЕВИЦЬКИЙ, Дмитро Вадимович; LEVYTSKYI, Dmytro Vadymovych
    Актуальною проблемою в сучасній економіці є управління конкурентоспроможністю підприємства. Рішення даної проблеми є основним критерієм ефективності виробництва, результативності діяльності системи управління, а також необхідністю збереження й підвищення економічної безпеки бізнесу в умовах фінансово-економічної нестабільності. У даній статті розглядаються поняття й сутність конкурентоспроможності та управління конкурентоспроможністю підприємства. Також визначено рівні управління і шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємства в сучасних умовах господарювання. An urgent problem in the modern economy is the management of enterprise competitiveness. The solution to this problem is the main criterion for production efficiency, the effectiveness of the management system, as well as the need to maintain and improve the economic security of a business in conditions of financial and economic instability. Today, one of the most optimal and effective means of matching market conditions and internal opportunities for developing competitiveness is the formation and dissemination of innovations in the field of marketing. As practice shows, almost all business entities successfully developing on the market are obliged to the correct policy of market assessment (competitors, consumers, assortment and price) and marketing. Another important issue is the release of products or the provision of services that meet the modern requirements of scientific and technological progress. The development and analysis of a strategic concept should activate self-organization and business adaptation in an ever- changing market environment, provide new competitive advantages and increase the level of manageability and competitiveness of the enterprise. The importance of competitiveness for the development and even the existence of an enterprise determines the relevance of the topic of the paper. The purpose of the work is to study the essence of enterprise competitiveness and determine the ways of proper management for its further development. This paper discusses the concepts and essence of competitiveness and competitiveness management of an enterprise. Also, the levels of management and ways to increase the competitiveness of the enterprise in modern economic conditions are determined.
  • Item
    ЕКОНОМІКО-ПРАВОВА ПІДТРИМКА ПРОЦЕСУ ЗАПОБІГАННЯ БАНКРУТСТВУ ТА ЛІКВІДАЦІЇ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ. ECONOMIC AND LEGAL SUPPORT FOR THE PROCESS OF BANKRUPTCY PREVENTION AND LIQUIDATION OF BUSINESS ENTITIES
    (2021) АРТАМОНОВА, Наталія Савівна; ARTAMONOVA, Nataliia Savivna
    У статті надається оцінка правовим змінам у законодавстві України відносно застосування процедур банкрутства та представлено економічне обґрунтування та методичне впровадження інструментів своєчасного виявлення ознак неплатоспроможності, їх поточної та перспективної оцінки задля запобігання банкрутству та ліквідації суб’єктів господарювання. Наведено дані Державної служби статистики щодо збільшення кількості неплатоспроможних підприємств у 2020 р. Пропонується систематизація методів та інструментів своєчасного виявлення ознак неплатоспроможності у контексті правових нововведень, завдяки впровадженню інструментарію тестування, маркування, ранжування. One of the most important indicators of the country's economic development is the level of growth in the number of financially insolvent, bankrupt and liquidated enterprises, because the interests of the state, business and the individual are in the zone of influence and attention. This tools should be used at different stages: both at the pre-crisis stage, to prevent the possibility of financial deterioration, and at the crisis and post-crisis stages, to assess the effectiveness of the enterprise and the likelihood of early detection of bankruptcy.
  • Item
    МІЖНАРОДНИЙ БІЗНЕС В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ. INTERNATIONAL BUSINESS IN THE CONDITIONS OF GLOBALIZATION
    (2021) ГУРАЛЬСЬКА, Вікторія Валентинівна; HURALSKA, Viktoriia Valentynivna; ПРОДІУС, Юлія Іванівна; PRODIUS, Yuliia Ivanivna; ІЗОТОВ, Сергій Олександрович; IZOTOV, Serhii Oleksandrovych
    У результаті дослідження було визначено особливості розвитку міжнародного бізнесу в умовах глобалізації, розглянуто основні тенденції розвитку світового господарства за останні десятиліття. Охарактеризовано діяльність і вплив міжнародних економічних організацій на економіку та світовий бізнес. У цій статті проаналізовано функціонування міжнародного бізнесу в умовах пандемії COVID-19, визначено сфери, які зазнали найбільших втрат та сфери бізнесу, які можуть діяти, не дивлячись на обмеження викликані пандемією. Охарактеризовано особливості світового бізнесу та його форм за рівнем інтернаціоналізації. International business has big differences compared to business based within a certain country. The same principles which are used by national companies to ensure business processes in a particular country cannot be fully applied in international business. With this in mind, the study and analysis of the peculiarities of international business are necessary tasks. Many foreign and domestic scientists studied the process of development of international business in the context of globalization in their works, such as D. Johnson, K. Turner, S. Robock, S. Mocherny, S. Fomishin, EG Panchenko et. al.