#04/3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    ПРЕДСТАВНИЦТВО У СУДІ У ЦИВІЛЬНИХ СПРАВАХ АДВОКАТОМ ЯК ПРЕДСТАВНИКОМ. REPRESENTATION IN COURT IN CIVIL CASES BY LAWYER AS A REPRESENTATIVE
    (2021) СИТЕНЬКА, Олександра Сергіївна; SYTENKA, Oleksandra; МАКАРЧУК, Юлія Володимирівна; MAKARCHUK, Yulia
    Стаття присвячена дослідженню форми надання правової допомоги адвокатом через представництво. Розглянуто правові аспекти понять правова допомога й представництво, а також види правових послуг. У статті значну увагу приділено представництву в суді у цивільних справах саме адвокатом як представником. З’ясовано, що на сьогодні представником, який надає правову допомогу, може бути лише адвокат. Проаналізовано інформацію та зазначено, що це пов’язано із внесеними змінами до законодавства, які мали на меті модернізувати та вдосконалити інститут представництва в Україні. The authors note that despite significant changes in the institution of representation, there are many problems in practice, so its research and modernization are relevant now. The right to protection is one of the constitutional human rights. The authors concluded that the institution of representation has undergone positive changes. In practice, there are some contradictions, so this issue needs further improvement.
  • Item
    СТРАТЕГІЧНИЙ УПРАВЛІНСЬКИЙ ОБЛІК У СИСТЕМІ ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ ПІДПРИЄМСТВА. STRATEGIC MANAGEMENT ACCOUNTING IN THE SYSTEM OF INFORMATION SPACE OF THE ENTERPRISE
    (2021) НЕЧИПОРУК, Наталія Віталіївна; NECHYPORUK, Nataliia
    У статті розглянуто особливості формування стратегічного управлінського обліку як обліково-аналітичного забезпечення прийняття стратегічних управлінських рішень. Метою статті є визначення ролі стратегічного управлінського обліку в інформаційному просторі підприємства. Здійснено експертний аналіз під час опитування двох груп респондентів (керівники та стейкхолдери) про існуючу систему стратегічного управлінського обліку як інформаційної платформи торговельних підприємств. Проаналізовано складові функції управління: стратегічний аналіз, стратегічний моніторинг, стратегічний контроль. Визначено перспективи подальших досліджень: вибір методів та інструментів стратегічного управлінського обліку в системі управління торговельним підприємством. The paper deals with the peculiarities of the formation of strategic management accounting as accounting and analytical support for adopting strategic managerial decisions. The change in economic realities naturally requires the introduction of modern management technologies that it is impossible without the development of relevant accounting and analytical provision, including focusing, processing and submission of accounting and analytical information to adopt strategic decisions. The purpose of the paper is to determine the role of strategic management accounting in the enterprise information space. The problems of the functioning of strategic management accounting in Ukrainian enterprises are determined: the delimitation of analytical and accounting functions, a one-sided vision of the problem of the methodology of strategic management accounting only as a set of accounting procedures, beyond the connection with analytical functions leads to a decrease in the effectiveness of strategic management accounting and separation from intra-production management. Expert analysis is carried out in questioning two groups of respondents (managers and stakeholders) on an existing system of strategic management accounting as an information platform of trading enterprises. The results of the study confirm that in most such companies, there is a lack of or insatiable use of strategic management accounting as an information platform for strategic management. The development of a strategic approach in accounting practice determines the expansion of the accounting, analytical and control instrument for the formation of information when making strategic management decisions. The components of the management function are analyzed: strategic analysis, strategic monitoring, strategic control. The prospects for further research are determined: the choice of methods and tools for strategic management accounting in the management system of a trading enterprise, especially for the needs of strategic analysis, strategic monitoring and control.
  • Item
    СУЧАСНА КОНЦЕПЦІЯ ТРАКТУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ СУТНОСТІ ГРОШОВИХ КОШТІВ ТА ВИОКРЕМЛЕННЯ ЇХ КЛАСИФІКАЦІЙНИХ ОЗНАК. MODERN CONCEPT OF INTERPRETATION OF THE CASH FLOW ECONOMIC ESSENCE AND ITS CLASSIFICATION
    (2021) МАТВЄЄВА, Ольга Миколаївна; MATVIEIEVA, Olha; КОСТЮНІК, Олена Валеріївна; KOSTIUNIK, Olena; ТІТАРЕНКО, Анастасія Денисівна; TITARENKO, Anastasiia
    З огляду на те, що поняття «грошові кошти» так і не закріплено на законодавчому рівні, виникає необхідність дослідження його сутності та класифікаційних ознак, критичного аналізу його трактування з різних боків. Фінансова теорія і практика сьогодення свідчать про відсутність єдиного підходу до визначення економічної сутності понять «грошові кошти» та «грошовий потік», оскільки досі триває дискусія серед закордонних та вітчизняних науковців та практиків cтосовно розуміння економічної природи термінів. Критичний аналіз сутності та класифікації грошових коштів є не лише актуальним, а й необхідним. У статті проведено критичний аналіз економічної сутності грошових коштів. Вивчено проблематику економічної сутності грошових коштів та їх класифікації. Досліджено сутність поняття «грошовий потік». Узагальнено та оптимізовано результати критичного аналізу. At the present stage of economic development, it is impossible to imagine the activities of an economic entity in any industry without paying in cash. Today, the study of the nature of cash is one of the most promising, as increasing the efficiency of economic activity of the entity is based on maintaining its financial stability and maximizing profits, as well as the value of the entity, which is formed by organizing cash flows. Under the condition of controlling the constant movement of cash flows, businesses have the opportunity to provide a high level of economic potential. Thus, a critical analysis of the nature and classification of cash is not only relevant but also necessary. We have the opportunity to draw the following conclusions: cash – liquid assets of the entity, including cash on hand, bank accounts, cash in transit, electronic money, deposits, etc., on which depends the financial potential of the entity, the prospect of achieving financial goals of any level and which guarantee solvency, financial stability and liquidity of the business entity; сash flows – is the economic process of receipt and expenditure of cash costs in identical and non-cash form, generated in the course of economic activity of the entity, distributed according to production needs in times and spaces to ensure solvency and high efficiency. Thus, a critical analysis of the nature and classification of cash in the process of organizing and conducting business activities, proved that the study of the nature of cash, their qualifications is not only relevant and necessary, but requires further research.
  • Item
    СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ СОУСІВ. CURRENT STATE AND DEVELOPMENT PROSPECTS OF UKRAINIAN SAUCE MARKET
    (2021) ГОЛЮК, Вікторія Ярославівна; HOLIUK, Viktoriia; МЕГЕЛЬ, Христина Олександрівна; MEHEL, Khrystyna
    Особливе місце в харчовій промисловості посідають соуси, адже вони займають вагому частку в раціоні багатьох українців. У статті проаналізовано сучасний стан ринку соусної продукції в Україні та визначено перспективи його розвитку. Проаналізовано конкурентне середовище пропонованго ринку. Досліджено динаміку виробництва та реалізації продукції, експорту та імпорту соусів. Охарактеризовано особливості попиту на заданому ринку. Визначено основні тенденції та перспективні шляхи розвитку ринку соусної продукції України. Sauces play an important role in the food industry, as they occupy a significant part in the diet of many Ukrainians. The purpose of the paper is to research current state and development prospective of state of the sauce market in Ukraine. The study has brought the following results. The study analyzes the current state of the sauce market in Ukraine and identifies prospects of its development. In particular, it was found that the market is saturated and characterized by fierce competition. Peculiarities of demand for sauce products in Ukraine are analyzed, in particular: frequency of purchases, seasonality, dependence on demand for other products. The commodity structure of the market of sauce products of Ukraine is analyzed. It is determined that in Ukraine, in contrast to Western countries, consumption amounts of complex sauces are inferior to mono sauces – mayonnaise and ketchup. The main development trends of the sauce products market in Ukraine are indicated: growth in demand for organic products, decrease in the share of fat and high-calorie products, growth in demand for new exotic sauces. The competitive environment of the market of sauce products of Ukraine is analyzed. It is determined that the main market share belongs to large producers who have a developed distribution network and offer consumers a wide range of products and low prices. The dynamics of production and sale of products, export and import of sauces is studied. It is determined that the share of imports in the domestic market is small, as domestic consumers prefer cheap domestic products. It is substantiated that Ukraine occupies an important place among exporters of sauce products and its export volumes are growing. Perspective ways of development of the sauce products market in Ukraine are defined. The sauce products market in Ukraine is characterized by saturation, high competition, seasonality and growing demand for organic, low-calorie and exotic products, that forces producers to diversify the product structure and expand sales in foreign markets.
  • Item
    СТРАТЕГІЧНІ ОРІЄНТИРИ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОГО ПІДПРИЄМСТВА ТА ЇХ ВПЛИВ НА КОНКУРЕНТНІ ПЕРЕВАГИ. STRATEGIC GUIDELINES FOR THE DEVELOPMENT OF A COMPETITIVE ENTERPRISE AND THEIR INFLUENCE ON COMPETITIVE ADVANTAGES
    (2021) БЄЛОУСОВ, Ярослав Ігорович; BIELOUSOV, Yaroslav; СЄРЄБРЯК, Ксенія Ігорівна; SIERIEBRIAK, Kseniia; БЄЛОУСОВА, Любов Іванівна; BIELOUSOVA, Liubov
    Мета роботи - дослідження стратегічних орієнтирів розвитку підприємств та їх впливу на формування конкурентних переваг. Під час дослідження застосовані методи логічного узагальнення інформації, наукових праць вчених, вивчення джерел інформації. Проведене дослідження підтвердило, що орієнтири стратегії розвитку підприємства, які скеровані на конкурентоспроможність, сприяють можливості виходу на нові ринки, створенню нових груп споживачів та розширенню існуючих груп, що надає змогу зростати доходу підприємств. Modern enterprises are forced to develop and implement strategies that ensure the fulfilment of new tasks based on innovation due to continuous changes in development. To gain a competitive advantage, which requires finding ways to enhance the competitiveness and adequately respond to external challenges, companies have to search for new strategic guidelines and determine their influence on competitive advantages. The topicality of this paper is in the need to study the formation of the competitiveness of enterprises, determine the features of their development, research strategic guidelines for enterprise development, and their influence on the formation of competitive advantages. The study applied the methods of logical generalization of information, comparison and formalization, analysis of research papers, the study of information, clarification of the studied information, systematization, forecasting, system and logistic approach of observation. The paper researches strategic guidelines for enterprise development and their influence on the formation of competitive advantages. The paper considers enhancing the competitiveness of enterprises through its ability to form and use the aggregated potential in the long-term prospect. This provides benefits to the enterprise and the implementation of its priority tasks, achievement of ultimate goals, and is determined by several methodological aspects, factors for improving competitive positions driven by changes, the implementation of which helps to increase the chances of winning competition in the market. The study has confirmed that guidelines of the company’s development strategy aimed at the competitiveness promote opportunities to enter new markets, create new consumer groups and expand the existing ones allowing the company to grow even without powerful additional technological or productive innovations. The paper proves that the implementation of innovation policy helps the company to gain its competitive advantages, improve its image and, consequently, stimulate consumer interest.