#07/1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    СУЧАСНИЙ СТАН КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ ВИСОКОТЕХНОЛОГІЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ. CURRENT STATUS OF INDUSTRIAL ENTERPRISES’ ADVANCED TECHNOLOGY PRODUCTS COMMERCIALIZATION
    (2018) МИРОЩЕНКО Наталія Юріївна
    У статті розглянуто сучасний стан комерціалізації високотехнологічної продукції промислових підприємств. Встановлено, що попри позитивні зрушення в інноваційній активності вітчизняних компаній, рівень захисту охоронними документами інновацій в Україні не є високим. In the conditions of globalization, restructuring of the national economy, as well as the strengthening of integration processes, the level of competitiveness of industrial enterprises is determined by many factors. The crucial one is an innovative activity. Owing to innovations an economic agent has the ability to strengthen its market positions, improve its economic efficiency, and create greater value added.
  • Item
    МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ КОСМІЧНОЇ ГАЛУЗІ. MARKETING INVESTIGATIONS IN THE COMPETITIVENESS MANAGEMENT SYSTEM OF SPACE INDUSTRY ENTERPRISES
    (2018) ДЖУР Ольга Євгенівна
    Стаття присвячена аналізу сутності маркетингових досліджень та реалізації їх розвитку, особливостей, специфічних принципів, методів та підходів в системі управління конкурентоспроможністю підприємства космічної галузі. На прикладах описані основні маркетингові завдання та стратегії розвитку підприємств космічної галузі.Представлені відмінні риси конкурентної стратегії підприємств космічної галузі України. The article is devoted to the actual issues of the choice of specific marketing strategies, their effective combination for the space industry enterprises that is based on the results of marketing research, reflecting the implementation of specific orders, projects and requires the already formed scientific and production base. The competitive strategy of the enterprises of the space industry of Ukraine is focused on the creation of assortment products, component parts of products that are in line with the leader's performance of competitors, and characterized by responsibility, completeness, ability to create material forms based on opinions.
  • Item
    МАТЕРІАЛЬНЕ БЛАГО, ЯК ОБ’ЄКТ ОПОДАТКУВАННЯ: ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВІ ТА ПОДАТКОВІ АСПЕКТИ. MATERIAL BENEFIT AS AN OBJECT OF TAXATION: CIVIL AND TAX ASPECTS
    (2018) ЄФІМОВ Олександр Миколайович
    Стаття присвячена дослідженню блага як об’єкта цивільних, трудових та податкових правовідносин. У ній виявлені умови віднесення об’єкта вказаних відносин до категорії «благо», які дозволяють виявити благо як об’єкт оподаткування податком на доходи фізичних осіб. На підставі цього запропоновано доповнити Податковий кодекс нормою, спрямованою на гармонізацію цивільного, трудового та податкового законодавства. The article is devoted to the study of the benefit as an object of civil, labor and tax legal relations. It identifies the conditions for assigning a subject to the category of goods. In order for any item to acquire signs of good, it is necessary to coincide with the following four conditions: 1) human needs; 2) the properties of the object, making it suitable for being put into a causal connection with the satisfaction of this need; 3) knowledge of the person of this causal connection; 4) the ability to dispose of the subject in such a way as to actually use it to meet this need. The presence of these four attributes allows us to distinguish, for example, from the good of the worker receiving the worker. After all, in the employment relationship employee also comes in order to meet their needs.
  • Item
    ІСТОРИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ ТА РОЗВИТКУ КОНТРОЛІНГУ НА МАКРОЕКОНОМІЧНОМУ РІВНІ. HISTORICAL BACKGROUND OF THE ORIGIN AND DEVELOPMENT OF CONTROLLING ON MACROECONOMIC LEVEL
    (2018) МАСІНА Людмила Олександрівна
    У статті досліджено історичні передумови виникнення та розвитку контролінгу на макроекономічному рівні. Досліджено використання властивостей контролінгу на мікрорівні та макрорівні. The article investigates the historical background of the emergence and development of controlling at the macroeconomic level. The use of controlling properties at the microlevel and macro levels is investigated.
  • Item
    ОСОБЛИВОСТІ МЕНЕДЖМЕНТУ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ МАЛИХ І СЕРЕДНІХ ПІДПРИЄМСТВ. THE MANAGEMENT FEATURES OF SOCIAL RESPONSIBILITY OF SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES
    (2018) ЄВСТАХЕВИЧ Андрій Львович
    У статті представлено результати дослідження проблематики соціальної відповіда- льності підприємств з акцентом на малі і середні підприємства. Проаналізовано динаміку частки в економіці України, зайнятість та обсяг реалізованої продукції малих і середніх підприємств та доведено актуальність напрацювання механізмів соціальної відповідальності за цією групою. Виявлено основні проблеми менеджменту соціальної відповідальності у залежності від розміру підприємства. Досліджено основні методи, моделі та механізми менедж- менту соціальної відповідальності малих та середніх підприємств. Social responsibility of enterprises in Ukraine today has a comparatively lower value than financial success. This is due to the general crisis situation of the economy, the desire of enterprises to minimize risks and keep market positions up to improving the situation. Practically outside of the attention in this situation is the problem of social responsibility management of small and medium enterprises (SMEs).
  • Item
    ОСОБЛИВОСТІ УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ СУСПІЛЬНИХ БЛАГ. FEATURES OF THE UKRAINIAN MARKET OF PUBLIC GOODS
    (2018) ЧЕРЕДНИЧЕНКО Володимир Анатолійович
    Метою даної статті є аналіз існуючих наукових підходів до регулювання ринку суспільних благ. У процесі підготовки статті використовувалися методи логічного узагальнення теоретичних напрацювань і особистих спостережень, що дозволило систематизувати існуючі наукові підходи до регулювання ринку суспільних благ. Надання державних послуг неминуче породжує проблему контролю за бюджетними витратами, їх ефективністю та доцільністю. The purpose of this article is to analyze existing scientific approaches to the regulation of the public goods market. The modern state provides a lot of services to citizens, among which in a special place occupy the so-called public goods. In the process of preparation of the article methods of logical generalization of theoretical developments and personal observations were used, which allowed to systematize existing scientific approaches to the regulation of the market of public goods.
  • Item
    ВИКОРИСТАННЯ ТЕОРІЇ ГРИ В ПРОЦЕСІ СТВОРЕННЯ ГНУЧКИХ ПЛАНІВ У ДІЯЛЬНОСТІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПІДПРИЄМСТВА. THE GAME THEORY USING IN CREATING FLEXIBLE PLANS PROCESS IN AGRICULTURAL ENTERPRISE’S ACTIVITY
    (2018) ГРИБКОВА Світлана Миколаївна; ПІДГОРА Єлізавета Олександрівна; КУЗЬМЕНКО Катерина Ігорівна
    У статті було використано сценарний підхід до гнучкого планування діяльності підприємств в умовах невизначеності зовнішньої середи, який передбачає прогнозування різних варіантів розвитку подій: оптимістичного, песимістичного та базового. Реалізувати процес складання сценаріїв, автори пропонують, на основі теорії гри із подальшим застосуванням альтернативних критеріїв оптимальності. Вищевказані інструментарії дозволили скласти сценарії розвитку подій в умовах «гри з природою» сільськогосподарського підприємства. The paper deals with the problem of the complexity of defining and substantiating the source data necessary for the calculation of the company's business performance indicators and the subsequent drawing up, on their basis, of the most reliable document - a plan of current activity or a business plan.
  • Item
    СУТНІСТЬ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ТА ІНСТРУМЕНТИ ЇЇ ВПРОВАДЖЕННЯ. THE CORPORATE CULTURE ESSENCE AND TOOLS OF ITS IMPLEMENTATION
    (2018) МІЛОШЕВИЧ Ніна Василівна
    У статті досліджено, що необхідною умовою стійкого стану підприємства на ринку є корпоративна культура. На успіх підприємства значною мірою впливає сила корпоративної культури. Залежно від характеру впливу на кінцеві результати діяльності підприємства виді- ляють сильні й слабкі корпоративні культури. The modern terms of development of Ukraine need new approaches in relation to the mechanisms of the effective use of present resources, including personnel. The necessary condition of the proof state of enterprise at the market is a corporate culture. Without regard to actuality of questions of forming and introduction of corporate culture, and her obvious advantage for organizations, only the small amount of domestic enterprises purposefully engages in this question.
  • Item
    АДАПТАЦІЯ СТАНДАРТУ ЗВІТУВАННЯ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО КАПІТАЛУ INCAS ДО ВИКОРИСТАННЯ В ДІЯЛЬНОСТІ МІЖНАРОДНИХ КОМПАНІЙ. ADAPTATION OF INTELLECTUAL CAPITAL REPORTING STANDARD INCAS FOR USING IN INTERNATIONAL COMPANY ACTIVITIES
    (2018) ВОРОБЕЙ Юлія Миколаївна
    Розглянуто сутність та переваги стандарту Європейської інструкції з відображення інтелектуального капіталу (InCaS). Обґрунтовано доцільність адаптації стандарту звітування InCaS до використання в діяльності міжнародних компаній. З цією метою запропоновано використання в якості параметру експертної оцінки впливу ін- телектуального капіталу на капіталізацію компанії та розроблено морфологічну матрицю звітування з інтелектуального капіталу міжнародної компанії на основі стандарту InCaS. The decisive role of intangible assets in ensuring the effective operation of international companies actualizes the task of developing standards for reporting on using of intellectual capital. The wide range of qualitative and transparent intellectual capital reporting provides the European Intellectual Capital Statement (InCaS, but it requires some adaptation and taking into account the specific characteristics of the activities of international companies.