#11/2
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing #11/2 by Title
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item METHODOLOGICAL APPROACHES TO MANAGING THE INVESTMENT DEVELOPMENT OF BUSINESS STRUCTURES ON THE BASIS OF GREENING МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ УПРАВЛІННЯ ІНВЕСТИЦІЙНИМ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР НА ЗАСАДАХ ЕКОЛОГІЗАЦІЇ.(2022) HORODETSKA, Tetiana; ГОРОДЕЦЬКА, Тетяна Борисівна; KASHYNSKA, Maryna; КАШИНСЬКА, Марина Миколаївна; VILKO, Denys; ВІЛКО, Денис ОлеговичIn modern conditions of gradual depletion of natural resources, natural capital is becoming the main limiting factor of production systems. The dominant trend of exceeding the rate of use of natural resources over the growth rate of production leads to nvironmental problems and problems of rational use of mineral resources. The resource potential created in Ukraine, its uniqueness, scale of development, relevant infrastructure objectively determine in the long run the preservation of a significant share of the mineral complex in social production. The inefficiency of the technical and economic mechanism of subsoil use leads to large losses of minerals. Strategic resources are a prerequisite for increasing not only economic but also environmental efficiency: the production of industrial waste is several times lower than from extractednatural raw materials, which creates the preconditions for increasing the profitability of the enterprise. Rational use of natural resources allows increasing volumes of production per unit of resource, reducing costs of marketable products, expanding the market niche of the enterprise and optimizing the size of penalties for environmental pollution. It is also crucial in solving environmental problems: reducing the area of land that is taken away under dumps; reduction of the volume of stored waste and dustiness of the territory, etc. Development and implementation of management decisions aimed at ensuring a balance of resources enterprises is a combined process, which is based on the use of various management methods and tools appropriate to the current conditions and development objectives of the entity. У сучасних умовах поступового зменшення природних ресурсів саме природний капітал стає головним обмежуючим фактором виробничих систем. Домінуюча тенденція перевищення темпів використання природних ресурсів над темпами зростання обсягів виробництва зумовлюють виключну увагу до необхідності підвищення продуктивності природних ресурсів у вирішенні екологічних проблем і проблем раціонального використання мінерально-сировинної бази країн. Створений в Україні ресурсний потенціал, його унікальність, масштаби освоєння, відповідна інфраструктура об’єктивно зумовлюють у довгостроковій перспективі збереження значної частки мінерально-сировинного комплексу у суспільному виробництві. Неефективність техніко-економічного механізму користування надрами призводить до великих втрат корисних копалин, що зумовлює об’єктивну необхідність формування концептуально нових підходів до раціонального використання природних ресурсів. Визначальним фактором управління інвестиційним розвитком в умовах обмеженості природних ресурсів є впровадження ресурсозберігаючого типу виробництва. Передумовами раціонального використання ресурсів підприємства є дотримання ресурсних пропорцій підприємства і досягнення максимально ефективного рівня ресурсозабезпеченості всіх бізнес-процесів відповідно до цілей розвитку підприємства. Основними напрямами реалізації цього принципу є такі: дотримання ресурсних пропорцій у рамках тактичних і стратегічних заходів; формування компенсаційного механізму перерозподілу ресурсів на основі трансформації частини базисних ресурсів у стратегічні і компенсаційні, які необхідні для виходу підприємства на рівень стійкого і ефективного функціонування та інвестиційного розвитку. Однією з ключових умов ефективного використання ресурсів є їх збалансованість, оскільки дефіцит одного з них виступає стримуючим чинником розвитку підвищення результативності діяльності підприємства загалом.Item АНАЛІЗ ЧАСТИН 1 ТА 2 СТАТТІ 111-1 "КОЛАБОРАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ". ANALYSIS OF PARTS 1 AND 2 OF ARTICLE 111-1 "COLLABORATIVE ACTIVITY"(2022) ГУЛІЦЬКА, Вікторія Вячеславівна; HULITSKA, Viktoriia; МАСЛОВА, Олена Олегівна; MASLOVA, OlenaСтаттю присвячено аналізу частин 1 та 2 ст. 111-1 «Колабораційна діяльність» Кримінального кодексу України. У роботі з’ясовано визначення поняття колаборанти, визначено елементи складу цього кримінального правопорушення та виділено особливості відмежування від інших схожих складів, акцентовано увагу на різновидах колабораціонізму. Висловлено думку, що нововведена стаття не є досконалою у санкції та встановлено шляхи покращення та розв’язання даних неточностей. The paper is devoted to the analysis of parts 1 and 2 of Article 111-1 of the Criminal Code of Ukraine which added Chapter I «Crimes against the foundations of national security of Ukraine». The foundation of national security is one of the main issues of today and is a priority issue for preserving the sovereignty and integrity of the state, which ensures the realization of fundamental human rights and freedoms. In Article 111-1 of the Criminal Code of Ukraine for the first time in domestic legislation criminal responsibility is established for collaborative activity. The author has made the following conclusions based on the results of scientific research. Article 111-1 «Collaborative activity» of the Criminal Code of Ukraine is an important step in the improvement of domestic legislation. The problem of national security is a priority nowadays. The article is large and new. The opinion is expressed that the newly introduced article is not perfect in terms of sanctions and needs improvement; ways of improving and solving these inaccuracies are established, because these shortcomings can lead to negative consequences in law enforcement.Item ГРУПУВАННЯ МЕХАНІЗМІВ ФОРМУВАННЯ, ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ТРАНСКОРДОННИХ КЛАСТЕРНИХ СТРУКТУР. GROUPING OF MECHANISMS OF FORMATION, FUNCTIONING AND ECONOMIC DEVELOPMENT OF CROSS-BORDER CLUSTERS(2022) ЄМЕЛЬЯНОВ, Олександр Юрійович; YEMELIANOV, Oleksandr; МИЩИШИН, Ольга Львівна; MYSHCHYSHYN, OlhaУ статті подано трактування поняття механізму формування, функціонування та економічного розвитку транскордонних кластерних структур. Здійснено групування видів цих механізмів за такими ознаками, як порядок утворення, місце виникнення ініціативи з утворення транскордонного кластеру, участь органів державної (регіональної) влади у процесі утворення кластеру, спосіб утворення, рівень централізації, види діяльності, якими займатиметься транскордонна кластерна структура тощо. Проаналізовано механізми формування, функціонування та економічного розвитку транскордонних кластерів у трьох європейських макрорегіонах. At the current stage of development of Ukraine's economy there is an urgent need to intensify business and innovation activity of domestic enterprises. An introduction of new organizational forms of interaction between participants of economic processes, in particular, cluster structures, is an important direction of ensuring such intensification. The advanced domestic and foreign experience shows that the formation and development of economic clusters is a powerful tool for economic growth both at the level of individual regions and at the national level. This could be achieved through the establishment of long- term mutually beneficial relations between enterprises, organizations and institutions located in a certain area, in order to manufacture and sell competitive goods, works and services. This ensures both the reduction of certain types of specific expenditures and the reduction of economic risk level due to properly organized cooperation relations between the participants of the economic cluster within a common value chain. The practical significance of the results of the study lies in the possibility of their use in the practice of enterprises, state and local authorities in: assessing the effectiveness of cross-border clusters, assessing the feasibility of certain enterprises to join these clusters, identifying areas for improving the formation and development of cross-border clusters.Item Item КРОС-КУЛЬТУРНА БІЗНЕС-ВЗАЄМОДІЯ СУБ’ЄКТІВ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ТРУДНОЩІ РЕАЛІЗАЦІЇ ТА ОПТИМАЛЬНІ ШЛЯХИ ЇХ ПОДОЛАННЯ.(2022) ЧИРКОВА, Юлія Леонідівна; CHYRKOVA, Yuliia; БОРТНІКОВА, Мар’яна Григорівна; BORTNIKOVA, MarianaУ статті відображено особливості розвитку категорії «крос-культурна бізнес-взаємодія», на базі чого уточнено сутність вказаного поняття з позиції багатокультурної бізнес-співпраці з міжнародними партнерами, а також залучення до колективу фахівців-іноземців. Узагальнено орієнтовну статичну модель крос-культурних комунікацій, що зазвичай функціонує в межах вітчизняних суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, деталізовано форми та типи крос-культурної взаємодії. На підставі цього виокремлено ключові проблемні моменти, що перешкоджають активному розвитку концепції крос-культурної бізнес-взаємодії в українських соціально-економічних реаліях, та запропоновано прикладні варіанти їх вирішення. Rapid changes in internationalization are having a huge impact on how businesses operate and their work environments, connecting them with customers and colleagues around the world. This cross-cultural collaboration can promote the growth and development of corporations around the world, resulting in increased demand for a skilled, culturally diverse workforce. While there are many advantages and disadvantages to an intercultural workforce, this means that understanding the best way to manage the business of culturally diverse teams is more actual today than ever.Item ОСОБЛИВОСТІ РЕГУЛЮВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. FEATURES OF THE REGULATION OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY DURING MARTIAL LAW(2022) ПЕТРИШИН, Наталія Ярославівна; PETRYSHYN, Nataliia; ТОДОЩУК, Андрій Васильович; TODOSHCHUK, Andrii; ДАВИДЧАК, Марта Олегівна; DAVYDCHAK, MartaУ статті досліджено та проаналізовано стан державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні. Охарактеризовано впроваджені зміни у механізмі регулювання зовнішньоекономічної діяльності в умовах воєнного стану. Виокремлено проблеми державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності та окреслено майбутні перспективи розвитку. Встановлено, що під час воєнного стану зміни у регулюванні зовнішньоекономічної діяльності повинні враховувати часткову втрату логістичної інфраструктури, зростання рівня політичних ризиків, складність вибору партнерів для налагодження співпраці, щоб у подальшому сприяти ефективному введенню міжнародної торгівлі. As a result of the introduction of martial law on the territory of Ukraine, state regulation is complicated by a number of problems, in particular, in the area of ensuring economic stability and development. Therefore, there is an urgent need to find new mechanisms for the organization of state regulation of foreign economic activity, which will be adaptive to today's conditions and provide adequate support for international trade relations, in order to facilitate the search for new markets for the sale of domestic products and services. During the martial law, changes in the regulation of foreign economic activity should take into account the partial loss of logistics infrastructure, the increase in the level of political risks, the difficulty of choosing partners and establishing cooperation, etc. and help the country in the effective conduction of international trade.Item ПОДАТКОВИЙ ОБЛІК ДЕРЖАВНИХ ГРАНТІВ. TAX ACCOUNTING OF GOVERNMENT GRANTS(2022) ОСІПЧУК, Дарина Сергіївна; OSIPCHUK, DarynaУ статті досліджено питання податкового обліку державної допомоги (на прикладі державних грантів). Проаналізовано частину нормативно-правових актів, що регулюють сфери податкового та облікового забезпечення. Дослідження показало, що облікове відображення грантів чинить вплив на фінансовий результат до оподаткування за бухгалтерським обліком, проте, за податковим обліком даний вплив виключається за рахунок застосування податкових різниць. Висвітлено основні особливості взаємозв’язку господарських операцій з державними грантами та адмініструванням податку на прибуток. За результатами аналізу встановлено, що всі платники податку незалежно від рівня річного доходу коригуватимуть фінансовий результат до оподаткування на податкові різниці щодо державних грантів. Розглянуто ключові моменти обліку державних грантів та їх взаємозв’язку з податком на додану вартість. Визначено основні випадки, коли державні гранти підпадають під визначення об’єкту оподаткування податком на додану вартість. The paper examines the issue of government grants tax accounting. The paper shows analysis of legal acts regulating the spheres of tax and accounting. The study shows that the accounting of grants affects the financial result before taxation according to accounting. However, according to tax accounting this effect is excluded due to the use of tax differences. The purpose of the paper is to analyze the changes to the tax legislation and determine its main impact on the tax accounting of state aid. The study highlights the main features of the relationship between government grants and income tax administration. The results of the analysis show that all taxpayers (regardless of the level of annual income) will adjust the financial result before taxation for tax differences in correspondence to government grants. The paper analyzes the main categories of income tax payers, which must adjust the financial result before taxation for tax differences in relation to state grants. The paper shows conditions for provisions regarding the specifics of budget grants taxation, in particular, for the purposes of corporate income tax. Also, paper highlights peculiarities using of tax differences in income tax reporting. Finally, the study examines key points of accounting for state grants and their relationship with value added tax. Identified the main cases when grants business operation are the object of value added tax. Moreover, business operation with government grants are not object of value added tax, but there are exceptions for operations with non-monetary grants. Changes to the tax legislation caused differences between tax accounting of government grants and accounting. Now economic entities that receive budget grants must adjust the financial result before taxation using taxation differences in income tax report. In general, transactions with state grants are not subject to value added tax, but there are exceptions for grants in the form of property.Item ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЗВЕРНЕННЯ ДО СУДУ В ІНТЕРЕСАХ ІНШИХ ОСІБ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ ТА ПОСАДОВИХ ОСІБ ТА ЇХ УЧАСТІ У СПРАВАХ ПРО ПРАВОПОРУШЕННЯ, ЩО ПОВ’ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ, ВЧИНЕНІ ПУБЛІЧНИМИ СЛУЖБОВЦЯМИ. LEGAL PRINCIPLES OF APPROACHING THE COURT IN THE INTERESTS OF OTHER PERSONS OF PUBLIC AUTHORITIES AND OFFICIALS AND THEIR PARTICIPATION IN CASES OF OFFENSES RELATED TO CORRUPTION COMMITTED BY PUBLIC OFFICIALS(2022) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ВЛАДОВСЬКА, Катерина Петрівна; VLADOVSKA, KaterynaУ статті досліджено правові засади звернення до суду в інтересах інших осіб органів публічної влади та посадових осіб та їхньої участі у справах про правопорушення, що пов’язані з корупцією, вчинені публічними службовцями. Автори дійшли висновку, що у межах реалізації своїх повноважень суб’єктами таких звернень є Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор та Національне агентство з питань запобігання корупції, з питань представництва інтересів інших осіб у справах про правопорушення, що пов’язані з корупцією, вчинені публічними службовцями такими органами є Спеціалізована антикорупційна прокуратура та Національне агентство із питань запобігання корупції. In the paper the study of the legal basis of applying to court in the interests of other persons of public authorities and officials and their participation in cases of offenses related to corruption committed by public officials is done. Such subjects are the Human Rights Commissioner of the Verkhovna Rada of Ukraine, the prosecutor and the National Agency for the Prevention of Corruption, for matters of representation of the interests of other persons in cases of offenses related to corruption committed by public officials, such bodies are the Specialized Anti-Corruption Prosecutor's Office and National Agency for the Prevention of Corruption. The authors came to the conclusion that the representation of the interests of a citizen or the state in court in cases provided for by the Law of Ukraine "On the Prosecutor's Office" and related to corruption or corruption-related offenses, as well as the representation within the limits of its competence of the interests of the state in cases of recognition as unfounded assets and their collection into state income is carried out by the Specialized Anti-Corruption Prosecutor's Office. The status of the National Agency for the Prevention of Corruption in legal relations regarding the representation of the interests of other persons is dual (dualistic) – on the one hand, it carries out an administrative investigation, that is, proceedings in cases of offenses related to corruption at the first stage, on the other hand, the agency has the right to apply to the court with a lawsuit (statement) in the interests of the whistleblower, to participate in the consideration of cases based on such lawsuits (statements), as well as at any stage of the proceedings to enter into a case in which proceedings are opened based on the lawsuits (statements) of whistleblowers, to file an appeal, cassation complaint, an application for review of a court decision based on newly discovered or exceptional circumstances, including in a case in which the proceedings were opened based on the claim (statement) of the whistleblower. In addition, the National Agency for the Prevention of Corruption may actually act in the interests of the state, contesting in the appeal or cassation procedure the decisions made in administrative lawsuits to recognize the decisions of the National Agency as illegal.