#04
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing #04 by Title
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item ВАРТІСТЬ ЗДОБУТТЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ЕКОНОМІЦІ ОСВІТИ. TUITION IN THE ECONOMY OF EDUCATION(2020) ТУР, Ірина Юріївна; TUR, Iryna YuriivnaВідсутність досліджень взаємозв’язку вартості здобуття вищої освіти як чинника, що має вплив на економіку освіти та загалом на стан економіки у державі, обумовило актуальність роботи. У статті розкрито наукові погляди стосовно трактування поняття економіки освіти. Охарактеризовано теоретико-методологічні засади економіки освіти. Наведено проблеми фінансування вищої освіти з державного бюджету, які залишаються одними з найбільш важливих та складних питань, що досить не урегульовані у нашої державі. Розглянуто функції освіти, мета яких полягає у забезпеченні вищого рівня доходу й підвищення рівня добробуту індивіда. Доведено, що доступність у отриманні вищої освіти для населення має вплив на розподіл доходів у суспільстві, зумовлює підвищення продуктивності, яке проявляється у зростанні індивідуального доходу працівника для зростання продуктивності праці у національній економіці та збільшенні сукупного доходу суспільства. The question of obtaining higher education is highly relevant all over the world today, particularly in Ukraine. The modern system of financing higher education has big and complex problems and remains one of the most important and least settled issues of our country. The opportunity to obtain high-quality education in a prestigious higher educational institution often depends not only on the level of knowledge and readiness of the young person, but also on his/her ability to pay for the education. Thus, the lack of research on the relationship between the cost of higher education as a factor affecting the educational economy, deserves particular attention regarding the influence on the socio-economic status of the nation, and makes the selected topic significantly relevant. Due to the fact that the main priority of the state in the part of the education economy is to increase its level, higher education should be used as a tool of state socio-economic policy for the development of this sector and support of talented young people. Knowledge generated in higher education is the most important and inexhaustible resource for a science-based economy. In today's context, education needs to be guided by the demands of the labor market, since the education market is an integral part of this market, because it generates a demand for employees of the required specialties.Item Економіка. Фінанси. Право №4(2020)Item ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ЕФЕКТИВНОЇ ОЦІНКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. FEATURES OF APPLICATION OF EFFICIENT COMPETITIVENESS ASSESSMENT OF ENTERPRISE(2020) ЛУК’ЯНЧУК, Олена Михайлівна; LUKIANCHUK, Olena Mykhailivna; ВОЛКОВА, Домнікія Василівна; VOLKOVA, Domnikiia VasylivnaУ статті досліджено концептуальні засади стосовно оцінки конкурентоспроможності підприємства, виявивши рівень його економічного розвитку. Визначено основні заходи щодо проведення якісної оцінки конкурентоспроможності. Проведено порівняльну оцінку наявних та ефективних методів оцінки конкурентоспроможності. Наведено основні фактори стосовно актуальної та об’єктивної оцінки конкурентних позицій підприємства. Запропонований перелік показників задля забезпечення ефективної оцінки конкурентоспроможності підприємства. In today's business environment, issues related to the competitiveness and sustainability of a country, region, or individual enterprise are a priority. Moreover, the competition of the enterprise is the most important factor contributing to the improvement of the efficiency of the national economy. The experience of the most economically developed and competitive countries of the world shows that one of the main elements of enterprise competitiveness management is to assess the level of its economic development. The diversity of all the approaches and methods of assessing the competitiveness of the enterprise, discussed in the article, is combined with the lack of systematic ideas about the mechanisms, priorities and factors of the formation of the enterprise's competitiveness in the development of the national economy of the country, which is currently quite relevant topic. To date, every enterprise, especially in unstable market conditions and the availability of both true and fake information, in practice requires the use of different methods and methodological approaches, which can be used to weigh all the analyzed indicators and results of competitive activity of the enterprise and to choose the necessary direction for further effective operations and stable competitive positions. The methods and methodological approaches presented in the article are all different with their advantages and disadvantages, as well as a certain set of indicators of competitive analysis of both external and internal activity of the enterprise. That is why, for the management of the enterprise it is necessary to select only the base of indicators that are necessary for them, and already with their help to choose the most acceptable and effective method of evaluating the competitive positions of the enterprise.Item ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ ТА АНАЛІЗУ КРЕДИТОРСЬКОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ ЗА РОЗРАХУНКАМИ З ПОСТАЧАЛЬНИКАМИ ТА ПІДРЯДНИКАМИ НА ПІДПРИЄМСТВАХ, УСТАНОВАХ, ОРГАНІЗАЦІЯХ УКРАЇНИ. FEATURES OF ACCOUNTING AND ANALYSIS OF ACCOUNTS PAYABLE WITH SUPPLIERS AND CONTRACTORS AT ENTERPRISES, INSTITUTIONS, ORGANIZATIONS OF UKRAINE(2020) БУЛКОТ, Ганна Вікторівна; BULKOT, Hanna Viktorivna; ІВАНОВА, Людмила Сергіївна; IVANOVA, Liudmyla SerhiivnaУ статті розглянуто поняття кредиторської заборгованості, досліджено теоретичні та практичні підходи до бухгалтерського обліку та аналізу розрахунків з постачальниками та підрядниками. Розроблено рекомендації стосовно вдоюконалення обліку розрахунків з контрагентами шляхом запровадження у документообіг аналітичних документів та таблиць, а також запропоновано використання додаткових рахунків для внутрішнього контролю кредиторської заборгованості. Визначені механізми ефективного аналізу для своєчасного реагування поточних зобов’язань, безперебійної роботи та надійності бізнесу. The amount of accounts payables of an enterprise largely depends on the quality and efficiency of accounting and analysis of settlements with suppliers and contractors. It is an important component for successful cooperation and providing complete, truthful and impartial information on the financial position, company performance and cash flow of the enterprise for making management decisions. Therefore, summarizing all of the above, we can conclude that settlements with suppliers and contractors are an important element of the economic mechanism of any enterprise. At the moment, we are all watching with attention the increased impact of the Coronavirus (COVID-19) outbreak, which has, by now, affected many countries globally, including Ukraine. There is a trend of deterioration of the financial situation of domestic enterprises. This situation is a threat to their future existence. If corporations begin to announce large defaults on payments, businesses stop working and many people lose their jobs, there will be the real catastrophe. Therefore, if businesses want to operate normally and be able to withstand external circumstances, they should reasonably manage accounts payable with suppliers and contractors to be solvent and independent at such a difficult and unstable time.Item ПОЗИТИВНИЙ ІМІДЖ, ЯК КЛЮЧОВИЙ ФАКТОР ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. POSITIVE IMAGE AS A KEY FACTOR OF INCREASING THE ENTERPRISE'S COMPETITIVENESS(2020) ФАІЗОВА, Світлана Олександрівна; FAIZOVA, Svitlana Oleksandrivna; ФАІЗОВА, Ольга Латифівна; FAIZOVA, Olha Latyfivna; ГУЦАЛОВА, Вікторія Іванівна; HUTSALOVA, Viktoriia IvanivnaСтаттю присвячено визначенню сутності та ролі корпоративного (ціннісного) іміджу як чинника конкурентоспроможності вартісно орієнтованого підприємства. Актуальність теми обумовлена зростанням ролі нематеріальних активів, іміджу підприємства, у зростанні його ринкової вартості. Мета роботи полягає у вдосконаленні методики оцінки іміджу вартісно орієнтованого підприємства на основі концепції збалансованої системи показників – BSC. Авторами вдосконалено методику оцінки іміджу вартісно орієнтованого підприємства, що на відміну від відомих передбачає розрахунок інтегрального індексу корпоративного іміджу підприємства на основі BSC. Практичне значення запропонованої методики оцінки корпоративного іміджу полягає у визначенні стратегії його корегування та підвищення стратегічної конкурентоспроможності підприємства. The article is devoted to defining the essence and role of corporate (value) image as a factor of the value-oriented competitiveness at the enterprise. The relevance of topic is due to growing role of intangible assets, image of the company, in the growth of its market value. Need for further research is connected with the problem of valuation of image. It is also connected with fact that in the highly concentrated basic industries of economy in Ukraine the overwhelming number of enterprises are cost oriented. Purpose of the work is to improve methodology of assessing the image of a value-oriented enterprise based on the concept of Balanced Scorecard - BSC. The system-structural analysis and the method of logical generalization were used to clarify essence and place of image in the structure of intangible assets of the enterprise, factor and economic-mathematical analysis – to form the BSC management panel and to calculate the integral index of corporate image; critical analysis - to compare alternative approaches to form a Balanced Scorecard and role of company image in the implementation of its cost growth strategy. Assessment of the corporate (value) image of a metallurgical value-oriented enterprise is implemented by the normative method of integral evaluation of the investment attractiveness of enterprises and organizations. The Balanced Scorecard - BSC concept, which is emerged as a system of estimation of the cost and efficiency of the enterprise using measuring instruments of material and intangible factors of its value creation, was used as a tool for assessing the corporate (value) image of a metallurgical value-oriented enterprise.Item УДОСКОНАЛЕННЯ КЛАСИФІКАЦІЇ КОМУНІКАЦІЙНИХ БІЗНЕСПРОЦЕСІВ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ. IMPROVEMENT OF CLASSIFICATION OF COMMUNICATION BUSINESS PROCESSES OF INDUSTRIAL ENTERPRISES(2020) ЗАВРАЖНИЙ, Костянтин Юрійович; ZAVRAZHNYI, Kostiantyn YuriiovychУ статті досліджено підходи вітчизняних і закордонних науковців до систематизації бізнес-процесів. Удосконалено класифікацію комунікаційних бізнес-процесів промислових підприємств у частині виокремлення нової класифікаційної ознаки «За об’єктами впливу», що надає можливість деталізувати різновиди комунікаційних бізнес-процесів, конкретизувати їх сутність, впроваджувати нові бізнес-процеси та моделювати їх в контексті цифрових трансформацій бізнесу. Ці пропозиції дозволяють у подальшому формалізувати процес їх урахування на промислових підприємствах та управління ними. In the conditions of globalization of the world markets and development of the information economy, when digitalization enters an active phase of development, domestic industrial enterprises face systemic challenges that require them to introduce new forms and methods of management, modern (digital) technologies, including in communication activities. The presented suggestions and recommendations for improving the classification of communication business processes of industrial enterprises allow to further formalize the process of their accounting and management. The results of the study can be used in the practical activities of business entities in improving / shaping their communication policy, and also form the basis for further methodological research.Item ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ МІНІМІЗАЦІЇ ДЕБІТОРСЬКОЇ І КРЕДИТОРСЬКОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ ТА УПРАВЛІННЯ НИМИ. WAYS TO IMPROVE MINIMIZATION OF RECEIVABLES AND PAYMENTS AND MANAGEMENT BY THEM(2020) БОНДАРЕНКО, Ольга Михайлівна; BONDARENKO, Olha Mykhailivna; МАСЮК, Ірина Ігорівна; MASIUK, Iryna IhorivnaНа сьогодні кожен суб’єкт господарювання стикався з дебіторською та кредиторською заборгованістю. Бувають випадки, коли заборгованість стає простроченою. Підприємство не може погасити свої борги через те, що дебітори не повертають свою заборгованість. Насправді дебіторська і кредиторська заборгованість тісно пов’язані між собою, що зі свого боку негативно впливає на структуру балансу та фінансові показники будь-якого контрагента. У статті розглянуто випадки виникнення заборгованостей та шляхи подолання (зменшення) дебіторської та кредиторської заборгованості. To date, every entity has faced accounts receivable and payable. There are times when debt becomes overdue. An entity cannot repay its debt because debtors do not repay their debt. In fact, receivables and payables are closely linked, which in turn has a negative effect on the balance sheet and financial performance of any counterparty. This article discusses cases of arrears and ways of overcoming (reducing) accounts receivable and payables. It is advisable to balance receivables and payables in order to control the debt at the enterprise. The constant cash flow should not stop. The debt of the debtors goes to pay off the debt to the creditors. The optimal ratio is when the accounts payable exceeds accounts receivable by 10-20%.Item ІННОВАЦІЙНЕ ОНОВЛЕННЯ ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. INNOVATIVE MARKETING IN THE STRATEGIC MANAGEMENT OF AN INDUSTRIAL ENTERPRISE(2020) ГОРОДЕЦЬКА, Тетяна Борисівна; HORODETSKA, Tetiana Borysivna; ІВАЩЕНКО, Алла Григорівна; IVASHCHENKO, Alla HryhorivnaУ статті запропоновано методичний підхід, який визначає економічну результативність оптимізаційної процедури. Вона виражається через транспортний виграш – потенційне зменшення маршруту перевезення продукції в порівнянні з початковою схемою транспортування. Запропоновано структурно-логічну схему процесу вибору ресурсозберігаючої технології в організації перевезень вантажів дрібними партіями у міському сполученні для м’ясопереробного підприємства. Такий механізм забезпечить виконання ключових правил логістики та сприятиме у подальшому нарощуванню власного автотранспортного парку. The article proposes a methodical approach that determines the economic efficiency of the optimization procedure. It is expressed through transport gain - a potential reduction in the route of transportation of products compared to the initial transport scheme. The main task of logistics solutions in the freight forwarding system is to ensure the efficiency and flexibility of the vehicle management system. At the same time, the interaction of management bodies from the beginning of creation of the goods to the moment of unloading to its customer must be established. In order to achieve the goal of transport logistics - to fulfill deliveries on the specified conditions in the appropriate quantity, quality and within the stated time, it is necessary to dwell on the issues of operational management of transport and logistics activities. In the course of scientific research it was determined that in modern conditions the productivity of the production enterprise is largely influenced by transport costs. Therefore, there is a need to optimize traffic flows. The structural-logical scheme of the process of choosing the resource-saving technology for the organization of cargo transportation in small lots in the city connection for the meat processing enterprise is proposed. Such a mechanism will ensure compliance with the key rules of logistics and further enhance its own fleet of vehicles.