Київський центр первинної професійної підготовки «Академія поліції» ННІ № 1 НАВС
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Київський центр первинної професійної підготовки «Академія поліції» ННІ № 1 НАВС by Subject "communication lines"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item ВІДМЕЖУВАННЯ УМИСНОГО ПОШКОДЖЕННЯ АБО РУЙНУВАННЯ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНОЇ МЕРЕЖІ (СТ. 360 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ) ВІД ДЕЯКИХ СУМІЖНИХ КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ. DETERMINATION OF INTENTIONAL DAMAGE OR DESTRUCTION OF THE TELECOMMUNICATIONS NETWORK (ARTICLE 360 OF THE CRIMINAL CODE OF UKRAINE) FROM SOME SUMYS(2020-11-20) Юріков, Олександр Олександрович; Yurikov, OleksandrЗа наявності конкуренції кримінально-правових норм, які передбачені ст. 194 та 360 КК України, за правилами кваліфікації (теорії кваліфікації) необхідно застосовувати останню, оскільки вона є спеціальною по відношенню до ст. 194 КК України. Для відмежування кримінальних правопорушень, передбачених ст. 194-1, 270-1 та 360 КК України слід ураховувати предмет кримінально протиправного посягання. Відмежовувати зазначені кримінальні правопорушення за основним безпосереднім об’єктом, на нашу думку, не є доцільним через відсутність уніфікованих позицій правозастосувачів та науковців щодо його визначення In the presence of competition of criminal law norms which are provided by Art. 194 and 360 of the Criminal Code of Ukraine, according to the rules of qualification (theory of qualification) it is necessary to apply the latter, as it is special in relation to Art. 194 of the Criminal Code of Ukraine. To distinguish between criminal offenses under Art. 194-1, 270-1 and 360 of the Criminal Code of Ukraine should take into account the subject of criminal wrongful encroachment. In our opinion, it is not expedient to distinguish these criminal offenses by the main direct object due to the lack of unified positions of law enforcers and scientists on its definition.Item КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА УМИСНЕ ПОШКОДЖЕННЯ АБО РУЙНУВАННЯ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНОЇ МЕРЕЖІ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ ЗАРУБІЖНИХ ДЕРЖАВ. CRIMINAL LIABILITY FOR INTENTIONAL DAMAGE OR DESTRUCTION OF TELECOMMUNICATIONS NETWORK UNDER THE LEGISLATION OF FOREIGN COUNTRIES(2021-08-30) Юріков, Олександр Олександрович; Yurikov, OleksandrЗдійснено порівняльно-правове дослідження зарубіжного та національного кримінального законодавства у частині відповідальності за умисне пошкодження або руйнування телекомунікаційної мережі. Обґрунтовано, що: 1) родовим об’єктом більшості досліджуваних норм є суспільні відносини у сфері права власності; 2) потерпілий від посягання на об’єкти телекомунікацій конкретизований лише у відповідній нормі КК Французької Республіки; 3) переважна більшість досліджуваних норм є бланкетними; 4) не усі об’єкти телекомунікацій є предметами досліджуваних кримінальних правопорушень; 5) посягання на об’єкти телекомунікацій за кримінальним законодавством зарубіжних держав вчиняється як активною поведінкою винного – дією, так і пасивною – бездіяльністю; 6) формами прояву об’єктивної сторони є пошкодження, руйнування, демонтування, приведення у непридатний для експлуатації стан, приведення до перебоїв у роботі (перешкоджання), порушення правил охорони об’єктів телекомунікацій; 7) посягання на об’єкти телекомунікацій, з урахуванням особливостей конструкції об’єктивної сторони, є кримінальними правопорушеннями з матеріальним складом, тобто наслідки у вигляді припинення надання телекомунікаційних послуг є обов’язковою ознакою; 8) суб’єкт досліджуваних кримінальних правопорушень загальний; 9) суб’єктивна сторона посягань на об’єкти телекомунікацій за кримінальним законодавством зарубіжних держав характеризується різними формами вини (умисною, необережною, змішаною). Аргументовано, що доповнення ст. 360 КК України кваліфікуючою ознакою «під час воєнного або надзвичайного стану, або у зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій» дозволить комплексно протидіяти посяганням не тільки на об’єкти телекомунікацій, а й на територіальну цілісність та конституційний лад України. Автором запропоновано запровадити до чинного законодавства деякі позитивні аспекти із норм зарубіжного законодавства. Результати дослідження були використані під час формування пропозицій щодо внесення змін до норм КК України, які передбачають кримінальну відповідальність за умисне пошкодження або руйнування телекомунікаційної мережі (ст. 360 КК України). A comparative legal study of foreign and national criminal law in terms of liability for intentional damage or destruction of the telecommunications network. It is substantiated that: 1) the generic object of most of the studied norms is public relations in the field of property rights; 2) the victim of encroachment on telecommunications facilities is specified only in the relevant provision of the Criminal Code of the French Republic; 3) the vast majority of the studied norms are blanket; 4) not all objects of telecommunications are the subject of the investigated criminal offenses; 5) encroachment on the objects of telecommunications under the criminal legislation of foreign states is committed both by the active behavior of the perpetrator - action, and passive – inaction; 6) forms of manifestation of the objective side are damage, destruction, dismantling, bringing into unusable condition, leading to interruptions in work (interference), violation of the rules of protection of telecommunications facilities; 7) encroachment on the objects of telecommunications, taking into account the peculiarities of the construction of the objective side, are criminal offenses with material composition, ie the consequences in the form of termination of the provision of telecommunications services is a mandatory feature; 8) the subject of the investigated criminal offenses is general; 9) the subjective side of encroachments on telecommunications objects under the criminal law of foreign countries is characterized by various forms of guilt (intentional, careless, mixed). It is argued that the addition of Art. 360 of the Criminal Code of Ukraine qualifying feature «during a state of war or emergency, or in security zones adjacent to the area of hostilities» will allow comprehensive counteraction to encroachment not only on telecommunications facilities, but also on the territorial integrity and constitutional order of Ukraine. The author proposes to introduce into the current legislation some positive aspects of the norms of foreign legislation. The results of the study were used during the formation of proposals for amendments to the norms of the Criminal Code of Ukraine, which provide for criminal liability for intentional damage or destruction of the telecommunications network (Art. 360 of the Criminal Code of Ukraine).Item ОСОБЛИВОСТІ КВАЛІФІКАЦІЇ УМИСНОГО ПОШКОДЖЕННЯ АБО РУЙНУВАННЯ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНОЇ МЕРЕЖІ. Features of qualification of intentional damage or destruction of telecommunications network(2021-05-27) Юріков, Олександр Олександрович; Yurikov, OleksandrСтаттю присвячено дослідженню особливостей кваліфікації умисного пошкодження або руйнування телекомунікаційної мережі, зокрема відмежуванню його від суміжних кримінальних і адміністративних правопорушень. Аргументовано, що хоча під час кримінально-правової кваліфікації мають значення всі ознаки складу кримінального правопорушення, однак відмежовувати умисне пошкодження або руйнування телекомунікаційної мережі від суміжних складів кримінальних та адміністративних правопорушень слід з огляду на предмет посягання, спричинені наслідки, суб’єктивне ставлення особи до вчиненого нею діяння та наслідків. Обґрунтовано такі наукові позиції щодо кваліфікації умисного пошкодження або руйнування телекомунікаційної мережі: 1) якщо особа пошкодила або зруйнувала саме телекомунікаційну мережу, технічні засоби телекомунікації чи споруди електрозв’язку, що належать до складу телекомунікаційної мережі, то її дії слід кваліфікувати за ст. 360, а не ст. 194 Кримінального кодексу України; 2) якщо таке діяння не спричинило наслідків у вигляді припинення надання телекомунікаційних послуг, то дії винного слід кваліфікувати за ст. 147 Кодексу України про адміністративні правопорушення; 3) якщо таке діяння не спричинило наслідків у вигляді припинення надання телекомунікаційних послуг, однак призвело до зниження якості функціонування телекомунікаційних мереж, то дії винного слід кваліфікувати за ст. 148-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення; 4) якщо пошкодження або руйнування телекомунікаційної мережі поєднане з незаконним заволодінням предмета кримінального правопорушення, то дії винного слід кваліфікувати за ст. 360 та однією зі ст. 185–187, 189–191 Кримінального кодексу України залежно від способу заволодіння майном; 5) якщо особа пошкодила або зруйнувала телекомунікаційну мережу, технічні засоби телекомунікації чи споруди електрозв’язку, що належать до складу телекомунікаційної мережі, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, з метою ослаблення держави, то дії винного слід кваліфікувати за сукупністю ст. 113 та 360 Кримінального кодексу України; 6) якщо особа здійснює діяння щодо пошкодження, знищення або руйнування майна, а саме технічних засобів телекомунікацій, іншої особи зі спеціальним правовим статусом, у зв’язку з її законною діяльністю, але якщо умислом винної особи охоплені й суспільно небезпечні наслідки у вигляді припинення надання телекомунікаційних послуг, то такі дії слід кваліфікувати за ст. 360 та однією зі ст. 347, 347-1, 352, 378 399 Кримінального кодексу України залежно від статусу потерпілого. The article is devoted to the study of the peculiarities of the qualification of intentional damage or destruction of the telecommunications network, including its separation from related criminal and administrative offenses. It is argued that although during the criminal qualification all the features of the criminal offense are important, however, to distinguish intentional damage or destruction of the telecommunications network from related criminal and administrative offenses should be given the subject of encroachment, the consequences caused, the subjective attitude of the person the act committed by her and the consequences. The following scientific positions on the qualification of intentional damage or destruction of the telecommunications network are substantiated: 1) if a person damaged or destroyed the telecommunications network, technical means of telecommunications or telecommunications facilities that are part of the telecommunications network, his actions should be classified under Art. 360, not Art. 194 of the Criminal Code of Ukraine; 2) if such an act did not cause consequences in the form of termination of the provision of telecommunications services, the actions of the perpetrator should be qualified under Art. 147 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses; 3) if such an act did not cause consequences in the form of termination of the provision of telecommunications services, but led to a decrease in the quality of operation of telecommunications networks, the actions of the perpetrator should be qualified under Art. 148-1 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses; 4) if the damage or destruction of the telecommunications network is combined with the illegal seizure of the subject of a criminal offense, the actions of the perpetrator should be qualified under Art. 360 and one of Art. 185–187, 189–191 of the Criminal Code of Ukraine, depending on the method of taking possession of property; 5) if a person has damaged or destroyed the telecommunications network, technical means of telecommunications or telecommunications facilities that are part of the telecommunications network, which have important economic or defense significance, in order to weaken the state, the actions of the perpetrator should be qualified under Art. 113 and 360 of the Criminal Code of Ukraine; 6) if a person commits an act of damage, destruction or destruction of property, namely technical means of telecommunications, another person with a special legal status, in connection with his lawful activities, but the intent of the guilty person covers socially dangerous consequences in the form of termination provision of telecommunications services, such actions should be qualified under Art. 360 and one of Art. 347, 347-1, 352, 378 399 of the Criminal Code of Ukraine, depending on the status of the victim.Item ЩОДО ПИТАННЯ ПРО ВИЗНАЧЕННЯ РОДОВОГО ОБ’ЄКТА ЗЛОЧИНУ, ПЕРЕДБАЧЕНОГО СТ. 360 КК УКРАЇНИ. ON THE ISSUE OF THE DETERMINATION OF THE GENETIC OBJECT OF CRIME PROVIDED IN ART. 360 OF THE CRIMINAL CODE OF UKRAINE(2020-02-20) Юріков, Олександр Олександрович; Yurikov, OleksandrУ статті здійснено аналіз родового об’єкта розділів VІ, ІХ та ХV Особливої частини КК України. Визначено, що родовим об’єктом злочину, передбаченого ст. 360 КК України, є суспільні відносини, що забезпечують право власності. Аргументовано, що на відміну від діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування та об’єднань громадян, умисне пошкодження ліній зв’язку не включає в себе здійснення організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, метою яких є захист осіб, коли суб’єкт вчиняє злочин, з метою вплинути на відносини управління. Автором визначено, що злочини щодо умисного пошкодження ліній зв’язку не співпадають за сутністю суспільних відносин з іншими злочинами, розміщеними у розділі ХV Особливої частини КК України. Обґрунтовано доцільність розмістити норму щодо умисного пошкодження ліній зв’язку у VІ розділ Особливої частини КК України «Злочини проти власності», шляхом доповнення закону про кримінальну відповідальність ст. 194-2 КК України. The article analyzes the generic object of sections VI, IX and XV of the Special Part of the Criminal Code of Ukraine. It is determined that the generic object of the crime under Art. 360 of the Criminal Code of Ukraine, there are public relations that ensure the right of ownership. It is argued that, unlike the activities of public authorities, local governments and associations of citizens, intentional damage to communication lines does not include the implementation of organizational or administrative or economic functions, the purpose of which is to protect individuals when the subject commits a crime in order to influence management relations. The author determined that the crimes of intentional damage to communication lines do not coincide in essence of public relations with other crimes posted in Section XV of the Special Part of the Criminal Code of Ukraine. The expediency of placing the norm on intentional damage to communication lines in Section VI of the Special Part of the Criminal Code of Ukraine "Crimes against Property" by supplementing the law on criminal liability of Art. 194-2 of the Criminal Code of Ukraine.