2021 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2021 рік by Subject "administrative proceedings"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКОРИСТАННЯ ДОКАЗІВ ДЕРЖАВНОЮ ПРИКОРДОННОЮ СЛУЖБОЮ УКРАЇНИ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ ПРОВАДЖЕННІ. THE MAIN PECULIARITIES OF LEGAL ADJUSTING FOR THE USE OF EVIDENCE BY THE STATE BORDER GUARD SERVICE OF UKRAINE IN ADMINISTRATIVE PROCEEDINGS(2021) ФРАНЧУК, Тетяна Анатоліївна; FRANCHUK, TetianaРозкрито сутність та особливий характер доказів в справах про адміністративні проступки. Доведена особливість застосування окремих видів доказів органами Державної прикордонної служби України в адміністративному провадженні. Сучасний стан розвитку законодавчого забезпечення адміністративного провадження, яке здійснюється органами та посадовими особами Державної прикордонної служби України (далі – ДПСУ) охоплює майже всі без виключення аспекти, ефективності реалізації мети адміністративної відповідальності – невідтворного притягнення до неї винної особи. Розкрито особливості організаційно-правового регулювання окремих видів доказів та способів доказування. Зроблено висновки про підвищення ефективності доказування та використання доказів Державною прикордонною службою України в адміністративному проваджені. The current state of legislative support of administrative proceedings, which is carried out by bodies and officials of the State Border Guard Service of Ukraine (hereinafter – SBGSU) covers almost all aspects without exception, the effectiveness of implementation of the goal of administrative responsibility – irreproducible bringing the guilty person to it. However, there are also certain objective shortcomings associated with the peculiarities of implementation by the SBGSU of its powers in the field of state border protection, as well as the evolution of social relations and technological development, the rate of which is much higher than the development of legislative support. It is about the organizational and legal support of the process of use of evidence and implementation of the very process of proving in cases of administrative proceedings of the State Tax Service of Ukraine. It is noted that more extensive use will be made of electronic means of obtaining information in the case, fixing offenses, databases with information on the legal basis for a person's stay in Ukraine, as well as electronic evidence and means of proof. This is due to the high level of responsibility of the State Tax Service of Ukraine as a body protecting the state border of Ukraine. At the same time, when completing the protocol on an administrative offence, it is necessary to fully and comprehensively determine what means of evidence have been obtained, what kind of evidence and what it proves. Also, such type of evidence as personal explanations and testimonies of officials of the State Tax Service of Ukraine are widely used, especially if the detention of a person takes place outside of control points and checkpoints. Therefore, such testimonies and evidence require detailing in the protocol on administrative proceedings with an indication of the potential or availability of evidence in support of the facts stated. Accordingly, organizational and legal provision of evidence in the considered type of administrative cases requires systematization, which can be achieved by including norms and provisions that regulate relevant aspects in the activities of the State Border Service of Ukraine in the Instruction on registration by officials of the State Border Service of Ukraine of materials on administrative offences, approved by the Order of the MIA of Ukraine from 18/09/2013 № 898. There were disclosed the essence and special nature of evidence in cases of administrative misconduct. It was investigated the peculiarity of the use of certain types of evidence by the bodies of the State Border Guard Service of Ukraine in administrative proceedings. There were determined the peculiarities of organizational and legal regulation of certain types of evidence and methods of proof. It was made a conclusion on increasing the efficiency of proving and using evidence by the State Border Guard Service of Ukraine in administrative proceedings.Item ПРАВОВИЙ МЕХАНІЗМ ДОТРИМАННЯ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ СТРОКІВ У ЦЕЛЕРАНТНИХ СПРАВАХ У АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ УКРАЇНИ. LEGAL MECHANISM OF OBSERVANCE WITH PROCEDURAL TERMS IN CELERANT CASES IN ADMINISTRATIVE PROCEEDINGS OF UKRAINE(2021) БОРИСЕВИЧ, Михайло Олегович; BORYSEVYCH, MykhailoДосліджено особливості процесуальних строків у целерантній (спрощеній, пришвидшеній) моделі розгляду адміністративної справи. Проаналізовано ключові причини систематичності порушення адміністративними судами процесуальних строків. Визначено окремі шляхи вирішення проблем дотримання проблеми недотримання адміністративними судами процесуальних строків у адміністративних справах, що розглядаються за правилами спрощеного позовного провадження (целерантних справах). Запропоновано введення категорії пріоритетних адміністративних справ, що розглядаються, з метою вдосконалення механізму дотримання процесуальних строків у целерантних (спрощених) справах у адміністративному судочинстві України. Запропоновано способи ефективного призначення засідань у пріоритетних справах, строк розгляду яких закінчується. Observance with both general and reduced (celerant) procedural terms is a significant problem in the national judicial system, and in the system of administrative justice in particular. The practice of considering administrative cases beyond the established term is extremely common, which violates the right to a fair and timely trial. Some special attention to the issues of terms of consideration of administrative cases was paid by M. Arakelian, Ya. Bernaziuk, P. Huivan, O. Nehara, L. Tatsii and others. However, the study of the mechanism for ensuring of observance with procedural terms for the consideration of celerant administrative cases is still little studied and requires further research. According to the author, the ways to solve of problem of non-observance with procedural terms are to solve the issue of “staff shortage” of the judicial system of Ukraine, increase the responsibility of judges for violating procedural terms, introduce the concept of priority cases, which expire and introduce an effective way to schedule meetings in such cases. In addition, there is a need to further develop the issue of optimizing the procedure of celerant cases in order to bring them to the standard “one case – one meeting”.Item ПРОЦЕДУРИ ВИРІШЕННЯ МИТНИХ СПОРІВ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ УКРАЇНИ. PROCEDURES SETTLEMENT OF CUSTOMS DISPUTES IN THE ADMINISTRATIVE PROCEEDINGS OF UKRAINE(2021) ОНІЩИК, Юрій Віталійович; ONISHCHYK, Yurii; АБДУКАДИРОВА, Каріне Ескендерівна; ABDUKADYROVA, KarineСтаттю присвячено з’ясуванню сутності та особливостей процедур вирішення митних спорів в адміністративному судочинстві України. Розглянуто порядок вирішення адміністративних справ із митних спорів у суді першої інстанції. Встановлено, що на стадії підготовчого провадження передбачено такі процедури вирішення митних спорів в адміністративному судочинстві, як процедура врегулювання спору за участі судді та процедура примирення сторін. Охарактеризовано специфіку цих процедур вирішення митних спорів в адміністративному судочинстві. Форми перегляду судових рішень мають певні особливості, але загалом здійснюються за загальним порядком розгляду і вирішення митних спорів в адміністративному судочинстві. It was found that customs disputes in administrative proceedings are resolved in the general claim procedure, simplified claim proceedings and claim proceedings in certain categories of administrative cases. Examples of such administrative cases on customs disputes are given. The procedure for resolving administrative cases on customs disputes in the court of first instance is considered. It is established that at the stage of preparatory proceedings such procedures for resolving customs disputes in administrative proceedings as the procedure for settling a dispute with the participation of a judge and the procedure for conciliation of the parties are provided. The specifics of these procedures for resolving customs disputes in administrative proceedings are described. It is concluded that in resolving customs disputes in administrative proceedings, the dispute settlement procedure with the participation of a judge can be applied only before the trial on the merits, and the conciliation procedure — at any stage of consideration and resolution of customs disputes in the manner prescribed Code of Administrative Procedure of Ukraine. It is noted that in contrast to the dispute settlement procedure with the participation of a judge, the decision on the results of the conciliation procedure of the parties can be appealed. It is noted that the forms of review of court decisions have certain features, but in general are carried out according to the general procedure of consideration and resolution of customs disputes in administrative proceedings. It is stated that the procedures for resolving customs disputes in administrative proceedings are characterized by certain specifics. This is due to the special subject composition (obligatory subjects of resolving customs disputes in court are customs authorities and individuals or legal entities that move items across the customs border), the scope of legal regulation (customs disputes arise from customs relations) and evidence (documents and information required for customs control and customs clearance).