2021 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2021 рік by Subject "adaptation"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item THEORETICAL AND APPLIED PRINCIPLES OF SYSTEM OF PERSONNEL ADAPTATION. ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ ПРИНЦИПИ СИСТЕМИ АДАПТАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ(2021) KYRYLENKO, Oksana; КИРИЛЕНКО, Оксана Миколаївна; BOROVYK, Vitalii; БОРОВИК, Віталій ДмитровичIn modern conditions, as development and reform of economic and socio-labor spheres, continuous technical progress and inconstant world environment, staffing requirements are constantly growing. Today, important issues for the system of employment and adaptation are their improvement with the help of modern personnel technologies, which would take into account external and internal factors, strategic orientation, could adapt to the natural response to excessive market spontaneity. Staff adaptation is the fundamental basis of any organization and further work with the employee. The adaptation measures in a complex way, are playing the role of basis for adaptation programs. That program, in turn, describes the tasks, main goals, deadlines and identifies the employees responsible for the adaptation; establishes a sequence of actions to achieve the set goals and indicates what knowledge, skills, competencies and skills a new employee should have and what results he or she should show after the end of the adaptation period. From the organizational point of view, there are several periods of adaptation. First, this is a familiarization period lasting one month. The second period is an evaluation one. In the third period, there is a gradual integration into the organization. In the article there is identifying of most common features of personnel adaptation system regardless the industry and organization in which that system operates. The goals of personnel adaptation in organization are defined. In today's labor market, the question of not only the formation of the ideal staff in the organization, but also the retention of valuable staff – this is the task can be performed by an effective system of staff adaptation. У сучасних умовах, у міру розвитку та реформування економічної та соціально-трудової сфер, постійного технічного прогресу та непостійного світового середовища, вимоги до персоналу постійно зростають і змінюються. Сьогодні важливими питаннями системи зайнятості та адаптації є їх вдосконалення за допомогою сучасних кадрових технологій, які б враховували зовнішні та внутрішні фактори, стратегічну спрямованість, могли б адаптуватися до природного реагування на надмірну стихійність ринку. Адаптація персоналу є фундаментальною основою будь-якої організації та подальшої роботи з працівником. Заходи адаптації в комплексі відіграють роль основи програм адаптації. Ця програма, в свою чергу, описує завдання, основні цілі, терміни та визначає працівників, відповідальних за адаптацію; встановлює послідовність дій для досягнення поставлених цілей та вказує, якими знаннями, вміннями, компетенціями та навичками має володіти новий працівник і які результати він мусить показати після закінчення адаптаційного періоду. З організаційної точки зору існує кілька періодів адаптації. По-перше, це ознайомчий період, який триває один місяць. Другий період – оціночний, тривалістю до одного року, коли досягається сумісність з командою. Під час третього періоду відбувається поступова інтеграція в організацію. У статті визначено найбільш загальні особливості системи адаптації персоналу незалежно від галузі та організації, в якій функціонує ця система. Визначено цілі адаптації персоналу в організації. На сучасному ринку праці постає питання не лише про формування ідеального персоналу в організації, а й про утримання цінних кадрів, які є набутими організацією – це є завданням, котре може виконувати ефективна система адаптації персоналу.Item АДАПТАЦІЯ І РОЗВИТОК КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ. ADAPTATION AND DEVELOPMENT OF HUMAN RESOURCES AS AN INSTRUMENT OF INCREASING THE COMPETITIVENESS OF THE ORGANIZATION(2021) ГУРАЛЬСЬКА, Вікторія Валентинівна; HURALSKA, Viktoriia; ШАРКОВА, Ганна Іванівна; SHARKOVA, Hanna; СКРИПНИК, Наталія Анатоліївна; SKRYPNYK, NataliiaУ результаті дослідження розглянуто процес адаптації й розвитку кадрового потенціалу як інструменту підвищення конкурентоспроможності організації. Охарактеризовано, яким способом якісна адаптація та розвиток впливають на здатність підприємства конкурувати та займати високі позиції серед суперників. У статті проаналізовано основні функції управління та розвитку кадрового потенціалу на ринку трудових ресурсів, а також наведено хронологію виникнення понять стосовно ролі людини як суб’єкта економічної діяльності. There is a redistribution of the structure of workers; the amount of manual labor is reduced, while mental labor becomes more popular in modern conditions of modernization of production and use of advanced technologies. The role of the human factor is steadily growing; companies have very high demands on the skills and knowledge of employees. One of the key resources of competitiveness is the human resources of the company's employees. The process of adaptation and development of human resources as an instrument of increasing the competitiveness of the organization studied: V.V. Bezsmertna, T.Yu. Bazarov, L.B. Balabanova, O.V. Sardak, A.M. Grinenko, et.al. Thus, it should be noted that the development of human resources of the organization involves direct investment in employees, aimed at increasing their competitiveness and, consequently, the competitiveness of the organization. Implementing this task, management needs to identify and assess their employment’s opportunities, choose the best way to manage labor potential, be able to interest staff in development and thus increase human resources.Item ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ АДАПТИВНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ТУРИСТИЧНОЇ СФЕРИ. INTRODUCTION OF THE ADAPTIVE MANAGEMENT SYSTEM AT THE ENTERPRISES OF THE TOURIST SPHERE(2021) АВЕРІХІНА, Тетяна Володимирівна; AVERIKHINA, Tetiana; ВЛАЄВА, Аліна Юріївна; VLAIEVA, AlinaУ статті досліджено теоретичні основи адаптивного управління та необхідність його впровадження у підприємства туристичної сфери у кризових економічних умовах, спричинених пандемією COVID-19. Обґрунтовано необхідність впровадження адаптивних систем управління на підприємствах туристичної сфери. Розроблено практичні рекомендації для підприємств туристичної сфери, що мають потенціал адаптації до постійно мінливих умов функціонування. Запропоновано етапи адаптивного управління на підприємствах туристичної сфери. In the current situation, enterprises themselves must take responsibility for their competitiveness and market position, using all options for management systems, while stimulating the development of market relations in the field of tourism services. Businesses are required to find new, sometimes non-standard solutions and approaches. In this case, the management system should be viewed through the prism of the constant search for new adaptive forms that have focus, flexibility and diversity. Adaptive management of a tourism business requires a much more open decision-making process in which stakeholders are directly involved and decision-making powers are shared between them. It also requires that the goals, assumptions and other elements of the decision-making process be clear and therefore subject to analysis and discussion. Finally, it requires a strong commitment from managers to the necessary monitoring and evaluation that underpins adaptive management, not as marginal activities but as essential elements of the process. There is no doubt that many, and perhaps most, projects in the tourism sector involve monitoring, and in some cases management actually takes into account the results of the monitoring. But this in itself is a long way from structured, adaptive decision-making in a learning-based environment.