Кафедра правничої лінгвістики
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра правничої лінгвістики by Subject "academic speech"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Удосконалення академічного мовлення здобувачів освітнього ступеня «доктор філософії. Improvement of academic speech of applicants for the degree of Doctor of Philosophy(2021-11) Короткова, Юлія Михайлівна; Korotkova, YuliiaСтаттю присвячено висвітленню шляхів удосконалення академічного мовлення здобувачів освітнього ступеня «доктор філософії». Зазначено, що удосконаленню академічного мовлення в умовах аспірантури/ад’юнктури може суттєво сприяти дисципліна «Основи академічного мовлення», яка спрямована на поглиблення знань з сучасної української літературної мови, розвиток чуття наукової мови, мовного смаку, оволодіння науковим стилем мовлення і письма, мовними засобами наукового тексту, вироблення стійких умінь і навичок правильного й комунікативно виправданого вживання мовних засобів в академічному мовленні, формування мовленнєвої поведінки в усній науковій дискусії. Визначено найтиповіші помилки, які трапляються у наукових текстах. Запропоновано ряд вправ, методів і форм організації освітнього процесу, які можуть сприяти удосконаленню академічного мовлення майбутніх науковців. The article is devoted to the elucidation of ways to improve the academic speech of applicants for the degree of "Doctor of Philosophy". It is noted that the improvement of academic speech in the conditions of postgraduate / adjunct studies can be significantly contributed by the discipline "Fundamentals of Academic Speech", which aims to deepen knowledge of modern Ukrainian literary language, to develop a sense of scientific language, the language taste, to master the scientific style of speech and writing, language means of the scientific text, to develop the steady abilities and skills of the correct and communicatively justified use of language means in academic speech, to form the speech behavior in oral scientific discussion. The most common mistakes that occur in scientific texts are identified. A number of exercises, methods and forms of organization of the educational process which can contribute to the improvement of academic speech of future scientists are proposed.