#09
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing #09 by Issue Date
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item АНАЛІЗ СТРУКТУРИ ТА ДИНАМІКИ ДОХОДІВ ДОМОГОСПОДАРСТВ ВІД ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ANALYSIS OF THE STRUCTURE AND DYNAMICS OF HOUSEHOLD INCOME FROM ENTREPRENEURIAL ACTIVITY(2020) ПЕРИТ Ірина Олегівна; PERYT Iryna Olehivna; БРИЧ Василь Ярославович; BRYCH Vasyl YaroslavovychУ статті досліджено склад та динаміку доходів домогосподарств від підприємницької діяльності у структурі грошових доходів та сукупних ресурсів, у т.ч. за показниками величини населеного пункту, за регіонами та геолокацією. Інструментами кореляційно-регресійного аналізу визначено фактори впливу зовнішнього середовища на показники доходів домогосподарств від підприємницької діяльності, побудовано матрицю коефіцієнтів кореляційної моделі та отримано регресійні моделі. За результатами проведеного дослідження визначено основні тенденції коливання доходів домогосподарств від підприємницької діяльності, сформовано та обґрунтовано авторське бачення сутності отриманих показників. In conditions of modern economy, one of the indicators of economic development and the presence of positive environment for private business development is the household income level from entrepreneurship. But the instability of political and economic events in recent years has had a significant impact on private entrepreneurs activity. So the studying the structure and dynamics of household income from entrepreneurial activity today is an important area of research. Thus, the tendency to reduce of some income categories from entrepreneurial skills implementation, particularly in terms of income from agricultural products sales in rural households, which are the most sensitive to economic fluctuations, requires a comprehensive review and improvement of business conditions for small businesses at the national level. The scientific value of study is to determine the main trends in household income from entrepreneurship activity, which will allow to get quality information on the private business development level, to use it to predict the future development of small business and in developing normative acts on state regulation of entrepreneurship.Item Економіка. Фінанси. Право №9(2020)Item ФОРМУВАННЯ МОДЕЛІ ОЦІНЮВАННЯ МОТИВАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА. FORMATION OF THE EVALUATION MODEL OF THE ENTERPRISE’S PERSONNEL MOTIVATION(2020) ПОШИВАЛОВА Олена Володимирівна; POSHYVALOVA Olena VolodymyrivnaУ статті розглянуто особливості формування моделі оцінювання мотивації персоналу підприємства на основі розрахунку інтегрального показника. Оцінка результатів визначення важливості складових стимулювання персоналу проводиться за допомогою експертного оцінювання. Здійснена інтерпретація значень інтегрального показника за шкалою бажаності Харрінгтона для умов дослідження. Побудована модель дозволяє проаналізувати зв’язки рівня мотивації персоналу та основних показників ефективності діяльності підприємства. Розглянуто особливості застосування міжнародного досвіду стимулювання персоналу. The paper considers the peculiarities of forming the evaluation model of the enterprise personnel motivation based upon the calculation of an integral indicator. For the purposes of forming the system of enterprise personnel motivation a generalized integral indicator has been employed, serving as an aggregate of integral indicators related to the specific stimulation factor. Evaluation of the results of identifying the relevance of personnel motivation constituents is conducted through expert assessment. Interpretation of integral indicator values according to Harrington's scale of desirability for research conditions is realized within the scope of the paper. The elaborated model allows analyzing connections between the level of personnel motivation and key performance indicators of enterprise activity. The work investigates the particularities of implementing global practices of personnel motivation. The system of personnel motivation is one of the pivotal constituents of both the personnel management system within the organization and the system of security related to entrepreneurial activityItem PROBLEMS AND FURTHER DEVELOPMENT OF FUNCTIONING OF SPECIALIZED ANTICORRUPTION AGENCIES. ПРОБЛЕМИ ТА НАПРЯМКИ УДОСКОНАЛЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ АНТИКОРУПЦІЙНИХ ОРГАНІВ(2020) ЧУБАНЬ Вікторія Сергіївна; CHUBAN Viktoriia Serhiivna; ПАСИНЧУК Кирило Миколайович; PASYNCHUK Kyrylo Mykolaiovych; КРІЧКЕР Ольга Юхимівна; KRICHKER Olha YukhymivnaThe article focuses on the problem of the institutional support for combating corruption. The scatter and dispersion in the anticorruption functions among the law enforcement agencies are considered to be a significant component of the problem of the institutional support for combating corruption. The functioning of some specialized anti-corruption agencies is also analyzed in the article. Priority areas for improvement of the Specialized Anti-Corruption Prosecutor's Office and National Anti-Corruption Burea of Ukraine are singled out. It is justified that the functioning of The Specialized Anti-Corruption Prosecutor's Office is a special law enforcement activity to combat corruption in public authorities and local self-government. It is concluded that due to the possibility of ambiguous insight into the system of agencies implementing measures on preventing and combating corruption, the legislation should clearly define this notion in a single legal act with a clear division of responsibilities and forms of interaction, as well. Furthermore, the authors of the article develop proposals on ways to combat corruption in Ukraine, including legislative, and organizational and managerial ideas concerning the implementation of the experience in preventing and combating corruption following the example of foreign countries. In particular, the main priorities of the state anti-corruption policy in Ukraine should be defined in a special regulation – the Anti-Corruption Strategy. The previous Anti-Corruption Strategy and the State Program for its implementation expired in December 2017, so Ukraine should have started the year 2018 with new versions of these documents. For more than two years, Ukraine has not had a major strategic document in the field of corruption prevention. The draft Law on AntiCorruption Strategy for 2018–2020 was withdrawn on August 29, 2019. У статті порушено проблему інституційного забезпечення протидії корупції. Визначено, що важливою складовою проблеми інституційного забезпечення протидії корупції є розпорошеність функції запобігання корупції між правоохоронними органами. Також у статті проаналізовано діяльність деяких спеціалізованих антикорупційних органів. Виокремлено пріоритетні напрями вдосконалення діяльності спеціалізованої антикорупціійної прокуратури та Національного антикорупційного бюро України. Обґрунтовано, що функціонування спеціалізованої антикорупційної прокуратури є особливим видом правоохоронної діяльності із протидії корупції в органах державної влади та місцевого самоврядування. Зроблено висновок, що зважаючи на можливість неоднозначного трактування системи органів, що здійснюють заходи стосовно запобігання та протидії корупції, у законодавстві слід чітко визначити її в єдиному нормативно-правовому акті з чіткими розподілом їх обов’язків, а також форм взаємодії. У статті набули подальшого розвитку пропозиції стосовно напрямків подолання корупції в Україні, включаючи законодавчі та організаційно-управлінські ідеї впровадження в Україні зарубіжного досвіду запобігання і протидії корупції за прикладом зарубіжних країн. Зокрема, основні пріоритети державної антикорупційної політики в Україні повинні визначатися у спеціальному нормативному акті – Антикорупційній стратегії. Термін дії попередніх Антикорупційної стратегії та Державної програми з її реалізації спливли у грудні 2017 р., а тому новий 2018 р. Україна мала б розпочати з новими редакціями цих документів. Вже понад два роки в Україні немає основного стратегічного документу у сфері запобігання корупції. Проект Закону про Антикорупційну стратегію на 2018-2020 рр. 29 серпня 2019 р. було відкликано.Item ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ДЛЯ РОЗВИТКУ АВІАЦІЙНОЇ ГАЛУЗІ В УМОВАХ МІЖНАРОДНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ. SPECIFICS OF STATE POLICY FOR AVIATION INDUSTRY DEVELOPMENT UNDER CONDITIONS OF INTERNATIONAL COMPETITION(2020) МІНАКОВА Світлана Михайлівна; MINAKOVA Svitlana MykhailivnaНа відміну від більшості галузей світової економіки основою регулювання авіаційної галузі становить система двосторонніх міждержавних угод, які не входять до генеральної угоди про торгівлю послугами СОТ. Лібералізація призвела до високих темпів розвитку галузі авіаційної галузі та збільшення її значення для світової економіки. Державна політика стосовно підтримки розвитку авіаційної галузі спрямована на забезпечення конкурентних умов та економічну ефективність на основі максимізації споживчої якості. International regime for air transportation historically formed as a pattern of bilateral agreements of two states to allow air traffic between them. This regime is not incorporated into WTO regulations, including General Agreement on Trade in Services. The EU created Common Aviation Area to provide the multilateral approach for international flight liberalization and fair competition. But the rapid expansion of carriers from Gulf countries and Turkey revealed that the international regulation is not effective in controlling state support of any forms, including subsidies, to aviation industry. As the liberalization process of the aviation industry continues, the issue of competition regulation regimes in different countries directly affects the perspective of the industry development. As the carriers are represented mostly by private business, the airports remain under state ownership or control. The relations among them define the competitive situation in the market for national carriers and the industry as the whole. One of the priority task for the state policy for aviation industry support is not direct subsidies or other form of funding, but infrastructural development. To maximize consumer value and increase the international competitiveness the nation shall develop a network of airports to serve the local and international traffic with the high efficiency. The biggest airports of the country accumulate the most of the traffic and experiences jams in the schedule. But Ukraine, like France, does not have an integrated national program for airport network development, contrary to Great Britain. As Ukraine joins Common Aviation Area of the EU, Ukrainian carriers will have access to European routes but will face competition on domestic routes from European companies. The issue of quality and efficiency of airport services both to carriers and passengers will define the possibility of the country to use the positive tendency of air traffic growth into sustainable development of the aviation industry. One of the main factor for airport competitiveness is integration into local and national transport system to give passengers options for convenient and cheap transportation from and to an airport. The Largest European airports develop investment projects for rail transportation to terminals form cities and environments.Item ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ СТРАХОВОЇ СИСТЕМИ. FUNCTIONAL ANALYSIS OF THE INSURANCE SYSTEM(2020) ВОЙТОВИЧ Людмила Мирославівна; VOITOVYCH Liudmyla MyroslavivnaАвтором запропоновано та проаналізовано функції, які виконує страхова система. Розмежовано поняття страхової системи та системи страхування з метою вироблення єдиного підходу до розуміння страхової системи. Подано коротке і повне визначення дефініції "страхова система". Виокремлено низку особливостей побудови страхової системи, що є характерними ознаками для будь-якого роду систем. Наведено авторський підхід до визначення ознак, які формують економічний зміст страхової системи і зумовлюють її функціональну роль та місце у ринковій економіці. A holistic view of the nature and functions of the insurance system and the possibility of its application in economic processes made it possible to analyze general scientific approaches to understanding the insurance system. The analysis shows that the insurance system is a risky combination of entities that provide services for insurance protection of property interests of legal entities and individuals to make a profit or achieve socio-economic results.Item ОСОБЛИВОСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ І ФОРМУВАННЯ СПОЖИВАННЯ ТА ЗАОЩАДЖЕНЬ СІЛЬСЬКОГО НАСЕЛЕННЯ. PECULIARITIES OF RESEARCH AND FORMATION OF CONSUMPTION AND SAVINGS OF THE RURAL POPULATION(2020) МАКЕДОН Галина Миколаївна; MAKEDON Halyna MykolaivnaУ статті розглянуто особливості дослідження та збору статистичної та аналітичної інформації стосовно сукупних витрат домогосподарств, зокрема рівня їх споживання та заощаджень. Закцентувано увагу на достатній періодичності, існуванні альтернативних опитувань, окрім Держаного комітету статистики України. Водночас приділено увагу значній частці недостовірності, оскільки домогосподарстві не несуть жодної відповідальності за подані недостовірні дані. Розглянуто Стратегію розвитку фінансового сектору України до 2025 р., особливо положень про фінансову грамотність населення. Наведено орієнтовну схему покращення фінансування сільських територій. Наголошено, що сільські домогосподарства мають високий рівень до заощаджень і саме ці ресурси можуть стати потужним інвестиційним ресурсом для регіонального розвитку. Наведено способи активізації інвестиційної активності сільського населення. The article considers the features of research and collection of statistical and analytical information on the total expenditures of households, in particular the level of their consumption and savings. It has been stated that households have not been given due attention in the economic sphere for a long time, although they are integral subjects of the economic system. This still affects the quality of the information received and, accordingly, the conclusions and recommendations. Emphasis is placed on sufficient periodicity, the existence of alternative surveys, in addition to the State Statistics Committee of Ukraine. At that time, attention was paid to a significant proportion of inaccuracies, as households are not responsible for the inaccurate data provided. One of the psychological reasons is the unwillingness to show the true amount of income, because you have to pay taxes. And the culture of a bona fide taxpayer in the majority of the population is not yet fully formed. The Strategy for the Development of the Financial Sector of Ukraine until 2025 is considered. Improving the financial literacy of the population is one of the priority tasks of business and education. In order to rationalize their expenses, household members must have information about their structure. An approximate scheme for improving the financing of rural areas is given. It is emphasized that rural households have a high level of savings and these resources can become a powerful investment resource for regional development. The share in financing the cooperative (basic economy) can also be borne by the local population. This is an opportunity to receive income from their savings and improve the economic and social condition of their own locality. Ways of activating investment activity of the rural population are given. Only by learning to build their consumer spending wisely will households be able to increase some of their savings, thus ensuring their wellbeing, which is part of the stability of Ukraine's financial and economic system as a whole.