Browsing by Author "Kudermina, O."
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Особливості мотивації до навчання курсантів закладів вищої освіти МВС України.Features of motivation for the training of students of institutions of higher education of the Ministry of Internal Affairs.(2018-11) Андросюк, Вячеслав Георгійович; Androsiuk, V.; Захаренко, Людмила Миколаївна; Zakharenko, L.; Кудерміна, Олена Іванівна; Kudermina, O.; Юрченко-Шеховцова, Тетяна Іванівна; Yurchenko-Shekhovtsova, T.У методичних рекомендаціях відображено результати емпіричного дослідження особливостей мотивації до навчання курсантів закладів вищої освіти МВС України (n=968). Здійснено теоретичний аналіз проблеми мотивації до навчання майбутніх фахівців та структури мотивації навчальної діяльності. Визначено домінуючи параметри мотивації професійного навчання, провідні мотиви вибору професії, особливості професійної мотивації внутрішньо мотивованих та зовнішньо мотивованих курсантів першого та випускного курсів закладу вищої освіти МВС України. Обґрунтовано висновок щодо особливостей впливу на особистісний і професійний розвиток курсантів засобів інноваційних технологій навчання та освітнього середовища закладу вищої освіти. Сформульовано практичні рекомендації учасникам освітнього процесу закладів вищої освіти МВС України щодо розвитку (саморозвитку) у курсантів мотивації до професійного навчання.The methodological recommendations reflect the results of an empirical study of the peculiarities of motivation to study the cadets of higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine (n = 968). The theoretical analysis of the problem of motivation for the training of future specialists and the structure of the motivation of educational activity is carried out. The dominant parameters of vocational training motivation, leading motives for choosing a profession, features of professional motivation of internally motivated and external motivated cadets of the first and final courses of the institution of higher education of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine are determined. The conclusion on the peculiarities of the impact on the personal and professional development of the students of innovative technologies in education and educational environment of the institution of higher education is substantiated. Practical recommendations for participants of the educational process of institutions of higher education of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine concerning development (self-development) of cadets of motivation to vocational training are formulated.Item ПРОВЕДЕННЯ ДОПИТУ ПОТЕРПІЛОГО ПІД ЧАС ДОСУДОВОГО РОЗСЛІДУВАННЯ ГРАБЕЖІВ: ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ.Psychological Principles of Interrogation of the Victim during Pre-Trial Investigation of Robberies(2018) Кудерміна, О. І.; Ленська, Л. В.; Kudermina, O.; Lenska, L.Висвітлено особливості допиту потерпілого під час розслідування грабежів. Акцентовано увагу на субʼєктивних та обʼєктивних чинниках, що позначаються на перебігу й результатах допиту потерпілого, сприяють встановленню необхідного психологічного контакту з особою. Розглянуто тактичні прийоми, які використовує слідчий з метою отримання повних і достовірних показань. Запропоновано дієві рекомендації щодо ефективного та якісного проведення допитів потерпілих під час розслідування грабежів.In the articles exposed psychological aspects of realization of interrogation the victim are during investigation of robberies. Attention is accented on human and objective factors, that influence on motion and results of interrogation the victim, and also assist establishment of necessary psychological contact with a person. Among them is a deep study by the investigator of materials of criminal realization, mental and ethical rules of behavior during an interrogation, taking into account of individual features of the victim, him the emotional state, psychological situation there is communication in that.Item Теоретико-методологічні підходи до дослідження корупції як психологічного феномену.Theoretical and Methodological Approaches to the Study of Corruption as a Psychological Phenomenon(2018) Казміренко, Л. І.; Кудерміна, О. І.; Kazmirenko, L.; Kudermina, O.Проаналізовано наявні теоретико-методологічні підходи до вивчення корупції в психологічній науці. Висвітлено основні гносеологічні проблеми вивчення психології корупції, що охоплюють визначення предмета, принципів та емпіричних методів. Окреслено можливі шляхи розв’язання цих проблем. Доведено, що вихідними положеннями аналізу цієї проблеми мають бути основні методологічні принципи вітчизняної та зарубіжної психології: принцип детермінізму, система, єдність свідомості та діяльності, розвиток, історизм. Теоретичний аналіз поняття «корупційна поведінка» здійснено на підставі основних понять провідних психологічних шкіл: психоаналітичної, когнітивної, поведінкової, гуманістичної, крос-культурної психології, парадигми діалектичної психології, психологічної теорії діяльності, поняття соціальної поведінки, теорії соціальних установок особистості, соціально-психологічної теорії груп тощо. Вони дають змогу встановити конкретний предмет дослідження та його концептуальний апарат. Узагальнено наявні наукові дослідження теоретико-методологічних засад аналізу корупції як психологічного феномену. Зауважено, що сьогодні теоретико-методологічні засади вивчення психології корупції перебувають в активній стадії розвитку. Виокремлено деякі особливості особистості, пов’язаної з корупцією.The article presents a generalized analysis of the existing theoretical and methodological approaches to the study of corruption in psychological science. Analyzed critically foreign experience of scientific research on the phenomenon of corruption in the space of psychology. The main epistemological problems of the study of the psychology of corruption are highlighted. These include the definition of the subject matter, principles and empirical methods. Possible solutions to these problems are outlined. It has been reported that it is advisable to choose the subject of the research as a category "subject". It is argued that the initial provisions of the analysis of this problem should be the basic methodological principles of domestic and foreign psychology: the principle of determinism, system, unity of consciousness and activity, development, historicism. The theoretical analysis of the concept of "corrupt behavior" should be carried out on the basis of the basic concepts of leading psychological schools: psychoanalytic, cognitive, behavioral, humanistic, cross-cultural psychology, paradigm of dialectical psychology, psychological theory of activity, concept of social behavior, theory of social attitudes of personality, social and psychological group theories and the like. They allow you to define a specific subject of research and its conceptual apparatus. The generalization of the available scientific studies of the theoretical and methodological foundations of the analysis of corruption as a psychological phenomenon suggests the following: today the theoretical and methodological foundations of the study of the psychology of corruption are in an active stage of development. They do not have a permanent, generally accepted form in the scientific community; existing approaches to the definition of the subject of the study of the psychology of corruption in the foreign space are centered around the category of "personality". Separate features of "corruption-related personality" are highlighted. This significantly limits the subject area of this problem; the lack of development of the theoretical and methodological foundations of the analysis of corruption as a psychological phenomenon leads to the locality and superficiality of the applied empirical research.