Browsing by Author "KOVTUNENKO, Kseniia"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item ВПЛИВ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ НА СВІТОВУ ЕКОНОМІКУ. THE IMPACT OF DIGITALIZATION ON THE WORLD ECONOMY(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, Vlasta; ШВАГІРЕВ, Максим Дмитрович; SHVAHIREV, MaksymПоняття діджиталізації лише нещодавно стало вживатися у наукових публікаціях. Виявлено позитивні та негативні сторони діджиталізації економіки. Розглянуто чотири групи країн за рівнем динаміки розвитку діджиталізації, вплив великих компаній на цифрову економіку. З метою пристосування до нових змін країни намагаються стимулювати розвиток галузі завдяки активній участі у регулюванні ринку інформаційних технологій, переходу від значного контролю до ринкової конкуренції, з’являється можливість для появи на ринку нових ІТ-компаній, залучення інвестицій. The concept of digitalization has relatively recently become frequently used in scientific publications and discussion forums. Along with the benefits, digitalization creates certain problems in society. The positive and negative aspects of digitalization of the economy are revealed. Four groups of countries according to the level of dynamics of digitalization development are considered. The influence of large companies on the digital economy is considered. The main trends of digitalization in the world economy are revealed. In order to adapt to new changes, countries are trying to stimulate the development of the industry through active participation in regulating the information technology market, the transition from significant control to market competition, and thus the opportunity to market new IT companies, attract investment. The study of the peculiarities of the regulation of the world market of information technologies, which determines the specifics of informatization of the post-industrial economy, is very relevant. The analysis of digital development has led to several conclusions that will help the leaders of private or public companies seeking to improve the digital economy around the world. The global digital economy is now on the verge of having the same opportunities and risks. There are many obstacles to becoming a “digital planet”. Obviously, this is due to the dynamics of growth of the digital economy in different countries, as well as the systemic nature of digital development management. There is no doubt that the leading and promising countries in terms of digitalization will benefit from the combination of a high level of use of innovative technologies and the participation of government in shaping their digital economy.Item МІЖНАРОДНА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ВІТЧИЗНЯНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ. INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF DOMESTIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: PROBLEMS AND PROSPECTS(2021) МАШОШИНА, Наталія Вікторівна; MASHOSHYNA, Nataliia; ПУРІХОВ, В’ячеслав Максимович; КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, KseniiaСеред ключових факторів глобальної конкурентоспроможності університетів автор виділяє стратегічно важливу роль держави. На підставі статистичних даних проаналізовано рівні державних і приватних витрат на вищу освіту й показники якості вищої освіти в 50 країнах, а також присутність національних університетів цих країн у глобальних рейтингах. Виявлено оптимальні параметри державних і приватних витрат у розрахунку на одного студента, досягнення яких сприяє формуванню національних університетів світового класу й забезпечення високої якості освіти. Визначено основні фактори, що підтримують і обмежують нарощування конкурентного потенціалу українських вузів. Систематизовані політичні пріоритети, стратегічні цілі та напрями державної політики в науково освітній сфері, які повинні сприяти становленню висококонкурентних університетів в Україні. Among the key factors in the global competitiveness of universities, the author highlights the strategically important role of the state. Based on statistics, the levels of public and private spending on higher education and quality indicators of higher education in 50 countries, as well as the presence of national universities in these countries in the global rankings were analyzed. The optimal parameters of public and private expenditures per student have been identified, the achievement of which contributes to the formation of world-class national universities and the provision of high quality education. The main factors that support and limit the growth of the competitive potential of Ukrainian universities are identified. The political priorities, strategic goals and directions of the state policy in the scientific and educational sphere, which should promote the formation of highly competitive universities in Ukraine, are systematized. A globally competitive university is a higher education institution capable of occupying and maintaining a stable position in certain segments of the global market of educational services and intellectual products through effective implementation of intellectual potential, developed innovation system and sufficient financial resources to ensure high level and quality of teaching and research. Thus, the global competitiveness of universities is due to their international competitive advantages in conducting research, providing educational services and performing important social tasks. A university becomes globally competitive when it can attract talented researchers, teachers and students, has sufficient material and financial resources and a modern infrastructure base, and operates within an effective management model. In conditions of limited resources for the formation of competitive universities, institutional and financial support from the state is critically important, designed to contribute to the modernization of the university sector and its qualitative evolutionary development. Universities in countries where combined national strategies for the development of competitive universities are successfully implemented and where the costs of higher education per student are relatively high are gaining global competitive advantages.Item ОСОБЛИВОСТІ КОНКУРЕНЦІЇ ТА РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ. SPECIFICS OF COMPETITION AND DEVELOPMENT OF COMPETITIVENESS OF HOTEL BUSINESS ENTERPRISES IN THE INTERNATIONAL MARKET(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, Oleksandr; БОНДАРЕНКО, Катерина Олегівна; BONDARENKO, Kateryna; ЛИХАЩЕНКО, Катерина Олександрівна; LYKHASHCHENKO, KaterynaКонкуренція на ринку готельних товарів та послуг формується на базі розробки обладнання та технології готельних послуг, його організації, доцільності інвестицій. За даними закордонних досліджень сьогодні, готельна індустрія досягла високого рівня якості з високим зростанням та сильною конкуренцією. У статті визначено особливості конкуренції на міжнародному ринку у сфері готельного бізнесу, представлено результати вивчення факторів, які впливають на розвиток конкурентних переваг підприємств готельного бізнесу, висвітлено ключові параметри, що демонструють потенціал їх конкурентоспроможності в сучасній економічній ситуації. Competition – the struggle of independent economic entities for limited economic resources. It is an economic process of interaction, interconnection and struggle between the speakers in the market enterprises in order to provide better sales opportunities for their products, meeting all the needs of customers. In the world market there is constant fierce competition from producers. Successful performance in foreign markets requires a significant increase in the competitiveness of domestic goods. In the context of this paper, the results of studying the factors influencing the development of competitive advantages of hotel business enterprises were presented, the key parameters demonstrating the potential of identifying their competitiveness in the current economic situation were highlighted. Methods of improving the system of research of factors influencing the development of enterprise competitiveness were presented, the concept of «competition in the international market» was defined, the definition of competitive advantages of the enterprise in the hotel business was considered and their features were highlighted. Thus, competition is a business process of interaction, interconnection and confrontation between enterprises in the market in order to provide better sales opportunities, to meet all the needs of users. The advantages of competition are, on the one hand, the impact of production and market relations, and on the other – an increase in STP.Item ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ЕКСПОРТНО-ОРІЄНТОВАНИМ ВИРОБНИЧИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ПРИ ВИХОДІ НА ЗОВНІШНІ РИНКИ: ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ. FEATURES OF MANAGEMENT OF EXPORT-ORIENTED MANUFACTURING ENTERPRISE AT ENTERING FOREIGN MARKETS: INTELLECTUAL ASPECT(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; КОВАЛЬЧУК, Олександра Вікторівна; KOVALCHUK, Oleksandra; ДОЛОКА, Роман Олександрович; DOLOKA, RomanНа сучасному етапі розвитку сучасних українських підприємств усе більше набуває актуальності вихід на зовнішні ринки, саме тому питання стосовн ефективного управління експортно-орієнтованими підприємствами постають усе частіше та потребують більш детального дослідження. У процесі дослідження було розглянуто особливості управління сучасними експортно-орієнтованими українськими підприємствами, та виокремлено основні етапи, що проходить підприємство виходячи на зовнішні ринки. Особливої уваги в цьому контексті заслуговує саме інтелектуальний аспект, що насамперед передбачає управління інтелектуальною власністю за кордоном. At the present stage of development of modern Ukrainian enterprises, access to foreign markets is becoming increasingly important, which is why questions about the effective management of export-oriented enterprises are increasingly common and require more detailed research. Most Ukrainian companies that adhere to the vector of development at some point in their existence begin to be interested in the internationalization of their activities and the search for new markets. Internationalization of business is becoming an important prerequisite for further growth and development. Internationalization of the enterprise and entering new foreign markets is an extremely complex process that cannot be done overnight, and to achieve it you need to be sufficiently educated in this topic and systematically plan it, as well as have financial opportunities, audacity and a little luck. To expand the markets for export activities, it is important to answer several questions: who is a potential competitor in a new market, what strategy should be implemented, what may be the features of export activities in a country and what should be considered in managing export activities? Depending on the answers to these and other questions, the success of the implementation of further plans for the expansion of markets and the overall efficiency of foreign economic activity largely depends. In the course of this research the peculiarities of management of modern export-oriented Ukrainian enterprises were considered, and the main stages of the enterprise passing on foreign markets were singled out. In this context, the intellectual aspect deserves special attention when entering foreign markets, which primarily involves the management of intellectual property abroad. When entering foreign markets, it is unacceptable to neglect the intellectual aspect, because most successful enterprises, large and small, are built on well-managed intangible assets or intellectual property.Item ПЕРСОНАЛ ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ І ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ. STAFF OF THE ENTERPRISE: ESSENCE AND APPROACHES TO DEFINITION(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; КОВАЛЬЧУК, Олександра Вікторівна; KOVALCHUK, Oleksandra; АТАНАСОВ, Микола Віталійович; ATANASOV, MykolaНа сучасному етапі розвитку українських підприємств із кожним днем усе більшої актуальності набуває один із найважливіших ресурсів – персонал підприємства. В умовах інтелектуалізації економіки, доцільно стверджувати, що персонал належить до складових підприємства, які найбільш динамічно розвиваються. Наразі існує дуже багато суміжних термінів до поняття «персонал», які досить часто плутають між собою, наприклад «кадри», «трудові ресурси» тощо. Тому доцільно проаналізувати різноманітні підходи до визначення, дослідити різницю цих понять та виокремити сутність «персоналу підприємства». At the present stage of development of Ukrainian enterprises, one of the most important resources – the staff of the enterprise – is becoming more and more relevant every day. In the context of the intellectualization of the economy, it is reasonable to say that the staff is one of the most dynamically developing components of the enterprise. Currently, there are many related terms to the concept of “staff”, which are often confused with each other, such as “personnel”, ”human resources”, and so on. Therefore, it is advisable to analyze the various approaches to the definition, to explore the difference between these concepts and to identify the essence of ”staff of the enterprise”. Staff is an integral part of any modern enterprise, one of the most important resources that creates a unique value for an individual enterprise due to its own experience and specific qualities obtained in the process of working in a particular enterprise. Staff is a very multifaceted category, which with the development of economic thought develops, both in fact in enterprises, and the very concept is further developed. The study of the essence of the concept of “staff of the enterprise” is quite relevant, especially taking into account the changes that occur with the intellectualization of the economy. There is a large number of published scientific papers devoted to the study of certain aspects of the staff of the enterprise, as well as issues of effective staff management. Great contribution to the study of this topic was made by such domestic and foreign experts as K. Marx, S.G. Strumlin, M.I. Rusinko, O.I. Sudakova, N.V. Filippova, I.M. Boychik, P.A. Maluev, N.V. Fedorova, N.P. Nikolenko, O.V. Krushelnytska, G.T. Zavinovska, et.al.Item ПРОСУВАННЯ ПРОДУКЦІЇ ЯК ЧЕТВЕРТИЙ ЕЛЕМЕНТ КОМПЛЕКСУ МАРКЕТИНГУ. PRODUCT PROMOTION AS THE FOURTH ELEMENT OF THE MARKETING COMPLEX(2022) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; ФОМІНА, Наталія Миколаївна; FOMINA, Nataliia; ТВЕРДОХЛІБОВА, Анастасія Валеріївна; TVERDOKHLIBOVA, AnastasiiaУ статті вивчено основні підходи до визначення поняття «просування продукції». Узагальнено, що просування продукції – це комплекс заходів з поширення інформації про продукт, лінійку продуктів, бренд і компанію серед потенційних покупців з метою збільшення продажів і розвитку лояльності до бренду. Виявлено, що просування продукту – це важливий спосіб стимулювання продажів та збільшення доходу для покриття витрат на початкові дослідження та розроблення, витрати на виробництво та випробування продукції. Однак неретельно спланована рекламна кампанія може принести великі збитки. The paper is devoted to the study of the most widespread issues and difficulties of product promotion implementation nowadays, considering current complicated conditions of uncertainty. The paper covers the main definitions of product promotion as the fourth element of the marketing complex, which necessitates the study and generalization of the experience of Ukraine and other countries. The study examines product promotion as an important way to drive sales and increase revenue to cover initial research and development costs, manufacturing costs, and product testing. However, a poorly planned advertising campaign can bring big losses. Therefore, successful product promotion involves creative marketing strategies to increase sales by reaching a specific audience. Product launch and promotion are parts of a manufacturing company's process to increase revenue and brand loyalty. It can also be noted that product promotion is the process by which a company uses the means at its disposal to encourage customers to buy their products. Companies may offer exclusive offers, discounts, and other opportunities for a limited period to entice customers to purchase their product or service. Since customers usually want to receive a favourable offer, it is the quality of product promotion that becomes the determining factor in the process of the customer deciding whether to buy your product or your competitor's product. Promotion is the fourth element of the marketing complex (namely: product, price, distribution, and promotion), which is considered as a method of communication. This element is used by the enterprise to achieve a certain set of goals, such as: providing potential buyers with information about the availability of functions and use of the product; stimulating demand for the product by increasing awareness and interest among customers; emphasizing the difference between the company's product and the competitor's product by creating customer loyalty to the brand; stabilization of sales, emphasizing the importance and features of the product. These goals have shown that product promotion is one of the most important ways to increase the profits of the company and to keep further improvement in difficult conditions.Item СУЧАСНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ. MODERN ASPECTS OF INTERNATIONAL BUSINESS DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF GLOBALIZATION(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; ШАРКОВА, Ганна Іванівна; SHARKOVA, Hanna; ГУРАЛЬСЬКА, Вікторія Валентинівна; HURALSKA, ViktoriiaУ статті розглянуто сучасні аспекти розвитку міжнародного бізнесу в умовах глобалізації, обґрунтована об’єктивна основа розвитку і функціонування міжнародного бізнесу на глобальному рівні інтернаціоналізації. Теоретично обґрунтовано важливість розвитку міжнародного бізнесу, його вплив на розвиток економік країн. Зазначено, що дослідження цієї теми є особливо актуальним для України. Розкрито передумови та сучасні тенденції розвитку форм міжнародного бізнесу як сукупності ділових операцій ТНК. The paper considers the basis of international business development at global stage of internationalization. The paper emphasizes the shift of international business`s motives and forms concerning the innovative globalism. Analysis of the development of international business in the context of international management is covered in the works of В.А. Cherevatenko, K. Asvazappa, O.V. Mykhailovska, S. Robokk. In general, the issue of major trends and problems of international business is given much attention around the world. Real globalization is characterized by the fact that international economic relations have covered almost all countries of the world and each of them depends on international business. The consequences of this are twofold: on the one hand, the country can enjoy all the benefits without feeling the negative consequences of the lack of certain resources, opportunities.