Browsing by Author "KOVALENKO, Oleksandr"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item МАРКЕТИНГ ЯК СКЛАДНИК ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. MARKETING AS A COMPONENT OF ENTERPRISE’S INNOVATIVE ACTIVITY(2022) СТАНІСЛАВИК, Олена В’ячеславівна; STANISLAVYK, Olena; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, OleksandrУ статті показано значення і місце маркетингового складника в інноваційній діяльності підприємства. Удосконалено схему функціональної структури бізнесу. Вказано особливості структури базисних функціоналів бізнесу. Висвітлено значення базисних функціоналів для інноваційної діяльності підприємства, зокрема маркетингового та інноватики. Для забезпечення інноваційного розвитку розглянуто ключові риси моделі інноваційних пріоритетів підприємства та показано важливість слідування вимогам концепції клієнтського маркетингу. Позначено вимоги якісного формування інформаційного функціоналу та функціоналу інтелекту. Іnnovative activity is a necessary condition for improving the state of the enterprise and its position in the market. It is based on certain ideas: simple, the implementation of which does not require significant investment and global, based on fundamental research works and which require significant investment costs. However, very often the expected effectiveness of innovative projects is not achieved. The risks associated with non-return of spent resources increase with the increasing the level of radicalism of scientific developments, that form the basis of projects. In many cases, new competitors appear during the bringing the product to market, or by the time it appears, potential consumers are unprepared. In addition, there is a low level of innovation activity, due to the low level of innovation potential and insufficiency of resources to increase it. At the same time, first of all, innovative problems are put forward, while the importance of marketing in the innovative activity of the enterprise recedes into the background. The marketing component in innovative activity of the enterprise occupies a particularly important place, because determines the fate of many inventions and discoveries. It indicates the need to consider the problem of innovative development of domestic enterprises through the spectrum of unified innovative and marketing activities with highlighting the concept of customer marketing as a priority to accelerate the pace of scientific and technical progress.Item ОСОБЛИВОСТІ КОНКУРЕНЦІЇ ТА РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ. SPECIFICS OF COMPETITION AND DEVELOPMENT OF COMPETITIVENESS OF HOTEL BUSINESS ENTERPRISES IN THE INTERNATIONAL MARKET(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, Oleksandr; БОНДАРЕНКО, Катерина Олегівна; BONDARENKO, Kateryna; ЛИХАЩЕНКО, Катерина Олександрівна; LYKHASHCHENKO, KaterynaКонкуренція на ринку готельних товарів та послуг формується на базі розробки обладнання та технології готельних послуг, його організації, доцільності інвестицій. За даними закордонних досліджень сьогодні, готельна індустрія досягла високого рівня якості з високим зростанням та сильною конкуренцією. У статті визначено особливості конкуренції на міжнародному ринку у сфері готельного бізнесу, представлено результати вивчення факторів, які впливають на розвиток конкурентних переваг підприємств готельного бізнесу, висвітлено ключові параметри, що демонструють потенціал їх конкурентоспроможності в сучасній економічній ситуації. Competition – the struggle of independent economic entities for limited economic resources. It is an economic process of interaction, interconnection and struggle between the speakers in the market enterprises in order to provide better sales opportunities for their products, meeting all the needs of customers. In the world market there is constant fierce competition from producers. Successful performance in foreign markets requires a significant increase in the competitiveness of domestic goods. In the context of this paper, the results of studying the factors influencing the development of competitive advantages of hotel business enterprises were presented, the key parameters demonstrating the potential of identifying their competitiveness in the current economic situation were highlighted. Methods of improving the system of research of factors influencing the development of enterprise competitiveness were presented, the concept of «competition in the international market» was defined, the definition of competitive advantages of the enterprise in the hotel business was considered and their features were highlighted. Thus, competition is a business process of interaction, interconnection and confrontation between enterprises in the market in order to provide better sales opportunities, to meet all the needs of users. The advantages of competition are, on the one hand, the impact of production and market relations, and on the other – an increase in STP.Item ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ ЕФЕКТИВНІСТЮ ЕКСПОРТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ. PROBLEM ASPECTS OF MANAGING THE EFFICIENCY OF THE EXPORT ACTIVITY OF DOMESTIC MANUFACTURING ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW(2023) СТАНІСЛАВИК, Олена В’ячеславівна; STANISLAVYK, Olena; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, OleksandrРозглянуто причини падіння експорту вітчизняних підприємств та роль держави стосовно їхньої підтримки. Відзначено особливості посилення співпраці з країнами ЄС. Виділено види управління ефективністю експортної діяльності підприємств. Сформульовано вимоги до комплексного аналізу діяльності підприємства експортера. Висвітлено сучасні засади успішного функціонування системи управління ефективністю експортної діяльності підприємства та представлено фактори впливу на згадану ефективність в умовах військового стану. Вказано моделі організації експортної діяльності вітчизняних підприємств. The military invasion of the Russia dealt a blow to all links of the state's economic system. The production of the main types of products, which form the basis of the export potential, decreased. In the new economic conditions, success on the economic front, in particular in the restoration and increase of export supplies, depends significantly on the ability of managers at various levels to make correct management decisions, form adequate strategic and business plans, and ensure their timely and effective practical realization.Item СУЧАСНІ ФАКТОРИ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ ІННОВАЦІЙНИХ РИЗИКІВ ПІДПРИЄМСТВА. MODERN FACTORS AND CLASSIFICATION OF ENTERPRISE’S INNOVATIVE RISKS(2021) СТАНІСЛАВИК, Олена В’ячеславівна; TANISLAVYK, Olena S; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, Oleksandr; ЗАКХАМА, Суфьєн; ZAKHAMA, SuphienУ статті розглянуто поняття інноваційного ризику підприємства, що виникає у процесі його основної діяльності або залученого до виконання інноваційних проєктів. Виділено фактори виникнення необхідності інноваційних змін у діяльності підприємств та фактори, що впливають на інноваційні ризики. Позначено умови формування ризиків інноваційної діяльності. Показано деякі сучасні підходи до класифікації інноваційних ризиків підприємства та необхідність її опрацювання з метою ефективного управління ними та підприємством загалом. Запропоновано систему інноваційних ризиків підприємства за певними класифікаційними ознаками. Today enterprises have a problem in minimizing the risk to increase the efficiency of the result, which is actualized by the general specifics of innovative activity. It makes extremely necessary to study the risks that significantly affect the innovative activity. Despite all the study of problems in the field of innovative risk management, some of the issues remain insufficiently covered. In particular, it is about modern factors and the availability of well-developed classification of innovative risks, which creates an opportunity for effective using the appropriate risk management tools, because each type of risk has its own management system. The presented classification set of innovative risks makes it possible to state that all the signs are either tied to the direction of innovative activity of the enterprise, or are temporary. However, they are not entirely focused on those factors, levers and sources that specifically lead to the emergence of innovative risk, that is, we are talking about the causal orientation of risk formation: risks are usually classified according to the results of manifestation in practice. For timely identification of risk and its localization, it is not always enough to know the time parameters and general characteristics – you need to take into account the specifics of the influence. Effective risk management requires a well-developed, modern classification of innovative risks, which allows for the effective use of appropriate risk management tools, because each type of risk has its own management system. The mechanism of this system, which includes the implementation of appropriate systematic actions, should be aimed at both preventing and responding to risk events.