Browsing by Author "AVERIKHINA Tetiana Volodymyrivna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ПРОБЛЕМА ОЦІНКИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ АКТИВІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ В УКРАЇНІ. THE PROBLEM OF INTELLECTUAL ASSETS ASSESSMENT FOR HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN UKRAINE(2019) АВЕРІХІНА Тетяна Володимирівна; AVERIKHINA Tetiana Volodymyrivna; ЄГОРОВ Микола Юрійович; YEHOROV Mykola YuriiovychДана стаття присвячена проблемі оцінки інтелектуальних активів вищих навчальних закладів в Україні. В статті було визначено поняття інтелектуального капіталу, також були проаналізовані основні методи оцінки інтелектуальних активів, виявлені їх переваги та недоліки в рамках застосування у вітчизняних вищих навчальних закладах. За результатами аналізу зроблені відповідні висновки, а також рекомендації стосовно вирішення проблеми підвищення ефективності оцінки інтелектуальних активів в рамках діючої системи вищої освіти в Україні. Changes in Ukraine over the past twenty years have affected all areas of its economy, including education. Involvement of higher educational institutions in the global educational environment has led to increased competition of universities in the national and global educational markets. Increasing the innovative level of higher education institutions, strengthening their links with industrial enterprises, and improving the policy of managing labor resources require awareness of the intellectual property importance assets and the development of modern approaches to their assessment.Item СУТНІСТЬ, РОЛЬ ОСНОВНИХ ПІДХОДІВ ДО ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО КАПІТАЛУ ВНЗ, ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД. THE ESSENCE, THE ROLE OF THE MAIN APPROACHES TO THE FORMATION OF INTELLECTUAL CAPITAL A HIGHER EDUCATION INSTITUTION, FOREIGN EXPERIENCE(2019) АВЕРІХІНА Тетяна Володимирівна; AVERIKHINA Tetiana Volodymyrivna; КОЛОМІНА Ольга Борисівна; KOLOMINA Olha Borysivna; НІКУЛЬЧА Олександра Олександрівна; NIKULCHA Oleksandra OleksandrivnaУ статті досліджені питання пов'язані з основними підходами до формування інтелектуального капіталу вузу, основні форми його підтримки на прикладі зарубіжного досвіду. Запропоновано різні підходи до трактування поняття інтелектуального капіталу. Виявлено, що основним орієнтиром, використовуючи зарубіжний досвід, реформування системи вищої освіти, в Україні пропонується використовувати нові підходи до формування інтелектуального капіталу пов'язані в першу чергу з розподілом бюджетних коштів в цій сфері, що враховують накопичений інтелектуальний потенціал вузу. The article examines the issues related to the main approaches to the formation of the intellectual capital of the university, the main forms of its support on the example of foreign experience. Various approaches to the interpretation of the concept of intellectual capital are proposed. It is revealed that the main guideline, using foreign experience, in reforming the higher education system, in Ukraine is to use new approaches to the formation of intellectual capital associated primarily with the distribution of budget funds in this area, taking into account the accumulated intellectual potential of the university.