081 - Право
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 081 - Право by Author "Bashchuk, Oleh"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Адміністративно-правові засади протидії проявів дискримінації дільничними офіцерами поліції в Україні. Administrative and legal basis for preventing and combating discrimination by district police officers.(2022-08) Бащук, Олег Романович; Bashchuk, OlehУ дисертації сформульовано авторське визначення поняття дискримінації як безпосереднього чи опосередкованого, усвідомленого обмеження у визнанні, реалізації або користуванні основоположними суб’єктивними правами індивіда, так само й надання необґрунтованих привілеїв і переваг особі/групі осіб за певною персональною ознакою, що призводить до реального стану невілювання засад верховенства права та правової рівності, а також визначено основні ознаки цього соціально-правового явища. Під протидією дискримінації запропоновано розуміти сукупності спеціальних правових засобів і заходів, спрямованих на недопущення дискримінації, створення умов для своєчасного виявлення її фактів, забезпечення захисту і відновлення порушених прав постраждалої особи, притягнення винних осіб до юридичної відповідальності за порушення заборони дискримінації. Запропоновано державно-правовий механізм забезпечення запобігання та протидії дискримінації в Україні розглядати у вигляді сукупності трьох базових взаємопов’язаних структурних елементів, серед яких інституційна (суб’єкти публічного та приватного секторів, наділені повноваженнями щодо запобігання та протидії дискримінації), нормативно-правова (сукупність законодавчих і підзаконних правових актів, які регулюють питання функціонування суб’єктів із запобігання та протидії дискримінації; визначають основи формування та реалізації державної антидискримінаційної політики та ін.), процедурна складова (передбачені порядок організації проведення антидискримінаційної експертизи і громадської антидискримінаційної експертизи нормативно-правових актів, забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики з питань заборони дискримінації), а також визначено та розкрито функції цього механізму: організаційно-правова, регулятивна, правоохоронна, превентивна, правовідновлювальна, статистично-аналітична, інформаційно-просвітницька функції. Здійснено характеристику системи суб’єктів владних повноважень у сфері запобігання та протидії дискримінації, а також проведено їхню класифікація за такими ланками: 1) суб’єкти владних повноважень з питань парламентського контролю у сфері протидії дискримінації; 2) суб’єкти владних повноважень з питань урядового контролю у сфері протидії дискримінації – Урядовий уповноважений з прав осіб з інвалідністю, Урядовий уповноважений з питань гендерної політики, Освітній омбудсмен України, Уповноважений із захисту державної мови; 3) суб’єкти владних повноважень з питань реалізації загальних повноважень центральних органів виконавчої влади у сфері протидії дискримінації; 4) суб’єкти владних повноважень з питань реалізації спеціальних повноважень центральних органів виконавчої влади у сфері протидії дискримінації; 5) суб’єкти владних повноважень місцевого рівнів у сфері протидії дискримінації. Виокремлено чотири рівні державної антидискримінаційної політики України, які розкриваються у відповідних стратегічних документах, серед них: перший рівень – напрям державної політики з розвитку громадянського суспільства та механізмів реалізації й захисту суб’єктивних прав населення; другий рівень – напрям державної політики з розвитку сфери дотримання принципу недискримінації за окремими категоріями населення; третій рівень – напрям державної політики з регіонального розвитку, реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади; четвертий рівень – напрям державної політики з реформування правоохоронної сфери держави. Здійснено систематизацію адміністративного законодавства України з питань запобігання та протидії дискримінації у сфері поліцейської діяльності, що складається з п’яти блоків нормативно-правових актів, серед яких: загальний, компетентнісний, правозахисний, галузевий, експертно-аналітичний блок, а також міжнародно-правових актів в окреслених аспектах за трьома блоками – загальносоціальний, спеціальний, правоохоронний блоки. Визначено місце та роль Національної поліції України в процесах реалізації державної антидискримінаційної політики України із чіткою кореляцією з відповідними функціями державно-правового механізму забезпечення запобігання та протидії дискримінації в Україні. В означеному ракурсі розвинуто теоретико-правові підходи щодо розуміння сутності та специфіки реалізації адміністративно-правового статусу дільничних офіцерів поліції у сфері запобігання і протидії дискримінації. Він має певні суттєві особливості, зумовлених одночасним виконанням загального і спеціального правового статусу працівника поліції та законодавчих приписів у сфері забезпечення суб’єктивних прав особи, дотриманням принципу недискримінації у службовій діяльності, здійсненням заходів із недопущення заборони дискримінації на відповідній поліцейській дільниці Окреслено сутність та особливості взаємодії дільничних офіцерів поліції з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними і юридичними особами різної форми власності, громадськими формуваннями та іншими суб’єктами у сфері запобігання та протидії дискримінації, що охоплює загальновідомчу, міжвідомчу, міжгалузеву, місцеву ланки та ланку публічно-приватного партнерства, а також наведено напрями та форми такої взаємодії. Основними серед них визначено такі: 1) розроблення та здійснення узгоджених планів, заходів і дій, спрямованих на запобігання, виявлення та припинення порушень, пов’язаних із дискримінаційними ознаками, захисту та відновлення порушених прав, свобод і законних інтересів особи; 2) обмін відповідною оперативною інформацією, з’ясування обставин, причин і чинників, які сприяли порушенню принципів недискримінації, окреслення напрямів покращення ситуації щодо реалізації та захисту прав і свобод окремих категорій громадян на певній території; 3) узагальнення підсумків спільної роботи, проведення колективних нарад, робочих зустрічей щодо формування інформаційно-аналітичних та інших необхідних матеріалів тощо; 4) проведення громадських слухань, публічних обговорень, круглих столів, конференцій, семінарів з питань забезпечення реалізації державної антидискримінаційної політики України; 5) організація діяльності громадських об’єднань для участі в охороні громадського порядку і державного кордону; 6) сприяння здійсненню оцінки діяльності підрозділів поліції, дільничних офіцерів поліції, ефективності прийняття і виконання такими органами рішень, підготовку пропозицій з розв’язання проблем у сфері протидії дискримінації через здійснення громадського контролю, проведення громадської експертизи їхньої діяльності. Обгрунтовано два напрями вдосконалення адміністративно-правових засад запобігання та протидії дискримінації дільничними офіцерами поліції: зовнішній напрям – покращення ключових аспектів із забезпечення повного довиконання міжнародно-правових зобов’язань і міжнародних договорів України у сфері реалізації та захисту прав людини, протидії дискримінаційним проявам у суспільстві, а також щодо продовження сталого реформування правоохоронної сфери, які викладені у низці вітчизняних стратегічних документів, планів їхньої реалізації та інших подібних документах; внутрішній напрям – базований на міжнародно-правових стандартах з прав людини та провідних практик організації поліцейської діяльності, розвиток правового масиву з питань запобігання та протидії дискримінації поліцією, зокрема дільничними офіцерами поліції. The Thesis presents the author’s definition of discrimination as a direct or indirect, conscious restriction in the recognition, realization or use of fundamental subjective rights of the individual, as well as the provision of unjustified privileges and benefits to a person / group of persons on a personal basis, resulting in the de facto leveling of the rule of law and legal equality, as well as the main features of this social and legal phenomenon have been defined. It has been proposed to consider anti-discrimination as the set of special legal means and measures aimed at preventing discrimination, creating conditions for timely detection of its facts, ensuring protection and restoration of violated rights of the victim, bringing perpetrators to justice for this offense.