Kopan OleksiiКопан ОлексійMelnyk VladyslavМельник ВладиславPoliаn PavelПолян Павло2024-04-162024-04-162024https://elar.naiau.kiev.ua/handle/123456789/30337The aggravation of the state of operations under martial law poses a threat to a wide range of rights, interests of individuals and society. To prevent further deterioration of the crime situation, it is necessary to find progressive mechanisms to combat organised crime. The purpose of this study was to formulate scientifically sound proposals for the development of mechanisms for combating organised crime and counteracting the establishment of corrupt ties by criminals in institutions, organisations, and enterprises, especially those belonging to the national security system. According to the purpose and specifics of the subject under study, the historical approach, comparative legal, and systemic-structural methods were employed. The study outlined the content of the processes of organising the management of subsystems involved in ensuring national security. The need to ensure its effective implementation is evidenced by statistical data on the complication of the operational situation in certain regions, the general socio-political situation and threatening trends in the criminalisation of society. The state of stagnation does not correspond to the course of the most secure development of society, and therefore the main task of the state is to actively protect citizens from dangerous anti-social, criminal, and violent manifestations. It was substantiated that the success of counteracting these negative phenomena depends primarily on the unification of certain mechanisms at both the international and domestic levels, including standards. It was proved that legal forms of combating organised crime should be improved towards the betterment of standards in the risk management system, specifically, ensuring information security, and stimulating the protection of information flows. It was argued that the introduction of the term “compliance audit” into certain laws of Ukraine defining the basic principles of implementation of the state financial control, audit of financial statements, and organisation of audit activities will provide a positive effect in combating these negative phenomena. The findings of this study can serve as the basis for the preparation of forecast and programme documents by supreme audit institutions, anti-corruption bodies, and the business community to counteract manifestations of organised crime, identify and eliminate corrupt ties with criminals. Загострення оперативної обстановки в умовах воєнного стану створює загрозу широкому колу прав, інтересів особи й суспільства. Для недопущення подальшого ускладнення криміногенної ситуації необхідним є пошук прогресивних механізмів боротьби з організованою злочинністю. Метою роботи визначено формування науково обґрунтованих пропозицій щодо розвитку механізмів боротьби з організованою злочинністю, протидії встановленню злочинцями корупційних звʼязків в установах, організаціях, підприємствах, передусім у тих, які належать до системи національної безпеки. Відповідно до поставленої мети та специфіки предмета дослідження, використано історичний підхід, порівняльно-правовий і системно-структурний методи. Окреслено зміст процесів організації управління підсистемами, що задіяні у справі забезпечення національної безпеки. Необхідність її ефективного забезпечення засвідчують статистичні дані про ускладнення оперативної обстановки в окремих регіонах, загальна соціально-політична обстановка та загрозливі тенденції криміналізації суспільства. Стан стагнації не відповідає курсу максимально безпечного розвитку суспільства, тому головним завданням держави є активний захист громадян від небезпечних антисоціальних, злочинних і насильницьких виявів. Обґрунтовано, що успішність протидії цим негативним явищам залежить передусім від уніфікації окремих механізмів як на міжнародному, так і внутрішньодержавних рівнях, це стосується і стандартів. Доведено, що вдосконалення організаційно-правових форм боротьби з організованою злочинністю слід здійснювати в напрямі покращення стандартів у системі управління ризиками, зокрема забезпечення інформаційної безпеки, стимулювання захисту інформаційних потоків. Аргументовано, що впровадження терміна «комплаєнс-аудит» до окремих законів України, що визначають основні засади реалізації державного фінансового контролю, аудиту фінансової звітності й організації аудиторської діяльності, забезпечить позитивний ефект у боротьбі з цими негативними явищами. Результати роботи можуть бути основою процесів підготовки прогнозних і програмних документів вищими ревізійними установами, антикорупційними органами, бізнессередовищем щодо протидії виявам організованої злочинності, виявлення та ліквідації корупційних звʼязків зі злочинцями.enstandard; implementation; counteraction; corruption; compliance audit; стандарт; упровадження; протидія; корупція; комплаєнс-аудитWays to implement risk management in the fight against organised crime. Шляхи впровадження управління ризиками в боротьбу з організованою злочинністюArticle