КУПРІЙ В.М.2024-05-282024-05-282017https://elar.naiau.kiev.ua/handle/123456789/31548Метою статті є з’ясування спільних рис і відмінностей у конституційному регулюванні внесення змін до основних законів в Україні та в окремих пострадянських країнах. На основі проведеного порівняльного аналізу конституцій України, Республіки Білорусь, Литовської Республіки, Республіки Казахстан, Грузії та Російської Федерації визначено спільні риси й відмінності конституційного регулювання процесу внесення змін до основного закону держави з погляду таких його аспектів: 1) суб’єктів, уповноважених ініціювати внесення змін до основного закону держави; 2) форм безпосередньої участі громадян у процесі конституційної законотворчості; 3) органів, уповноважених здійснювати контроль за конституційністю внесення змін до основного закону держави; 4) питань, з яких не допускається внесення змін до конституції; 5) юридичних фактів або станів, які перешкоджають внесенню змін до основного закону держави; 6) суб’єктів, уповноважених ухвалювати рішення про внесення змін до конституції. Автором обґрунтовано необхідність внесення змін до Конституції України, зокрема ч. 2 ст. 72, і запропоновано авторську редакцію цієї норми. The purpose of this article is to determine general and distinctive features of the constitutional regulation of amending the fundamental law of the state in Ukraine and in some post-soviet countries. Based on the comparative analysis of the constitutions of Ukraine, the Republic of Belarus, the Republic of Lithuania, the Republic of Kazakhstan, Georgia and the Russian Federation, the general and distinctive features of the constitutional regulation of the procedure of amending the fundamental law of the state have been defined: 1) subjects authorized to initiate amendments in the fundamental law of the state; 2) forms of direct participation of citizens in the procedure of constitutional lawmaking; 3) bodies authorized to exercise control over the constitutionality of amending the fundamental law of the state; 4) issues on which amendments to the constitution are not allowed; 5) legal facts or conditions preventing amendments to the fundamental law of the state; 6) subjects authorized to make decisions on amending the constitution. The author has reasoned the necessity of making amendments to the Constitution of Ukraine, namely in part 2 of art. 7, and has proposed its own edition.uk-UAконституційне регулювання внесення змін до основного закону держави, конституція, конституційний контроль, всенародний (республіканський) референдум, ініціатори внесення змін до конституції, constitutional regulation, amendments to the fundamental law of the state, constitution, constitutional control, nationwide (republican) referendum, initiators of amendments to the constitutionКОНСТИТУЦІЙНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ОСНОВНОГО ЗАКОНУ УКРАЇНИ ТА КОНСТИТУЦІЙ ОКРЕМИХ ПОСТРАДЯНСЬКИХ ДЕРЖАВ (ПОРІВНЯЛЬНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ)Article