МИРОЩЕНКО Наталія ЮріївнаMYROSHCHENKO Nataliia YuriivnaСИМАК Анастасія ВалеріївнаSYMAK Anastasiia ValeriivnaЗАРИЦЬКА Оксана ЛеонідівнаZARYTSKA Oksana Leonidivna2023-11-142023-11-1420202409-1944https://elar.naiau.kiev.ua/handle/123456789/26213У статті розглянуто світовий досвід комерціалізації інноваційної продукції промислових підприємств у контексті азійської, американської та європейської моделей інноваційного розвитку. Результати виконаних досліджень дали змогу стверджувати, що істотних відмінностей між ними немає. Зокрема, у США, Європі та Азії ключову роль у розробленні та впровадженні інноваційної продукції відіграють транснаціональні компанії, які доволі часто створюють у своїх структурах із цією метою венчурні компанії. Розглянуто вітчизняний досвід комерціалізації інноваційної продукції. Виокремлено ключові причини низького рівня комерціалізації інноваційної продукції вітчизняними підприємствами. n modern highly competitive, dynamic and unstable conditions enterprises are able to function successfully in the marketplace and occupy leadership positions in large part due to developing, implementation and realisation of innovations. A high level of an innovative activity of enterprises creates preconditions for forming new competitive benefits, an increase of investment attractiveness, broadens possibilities of passage to new marketplaces, is an impulse for providing a progressive development. As practice shows, only a small part of innovations transforms in goods and services and is successfully commercialized due to its promotion in interested groups of consumers. That's why the problem of commercialization of innovative goods and services should be in field of view of society, govern-ment, private business, scientists because decision of this problem improves a competitive ability of goods and finely a level of population's life. In this way, generalisation of domestic and foreign experience of commerciazation of innovative goods and services shows that directions and ways of such commercialization are different and can have a different shape that is defined by local historical circumstances, traditions and national innovative politics in general.uk-UAКОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ПРОДУКЦІЇ: СВІТОВИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД. COMMERCIALIZATION OF INNOVATIVE PRODUCTS: INTERNATIONAL AND NATIONAL EXPERIENCEArticle