Горяченко, Руслан ІвановичHoriachenko, Ruslan2022-08-022022-08-022022-08http://elar.naiau.kiev.ua/jspui/handle/123456789/21716У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукового завдання, яке полягає в розкритті адміністративно-правових аспектів формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ, а також дослідженні перспектив побудови сучасної моделі цієї політики в умовах докорінного реформування національної правоохоронної системи та приведення її у відповідність до європейських стандартів. Розкрито сутність кадрової політики в органах НПУ як об’єкта адміністративно-правового регулювання, визначено її зміст у широкому та вузькому значені, а також з’ясовано її місце в загальній політичній структурі. Узагальнено обґрунтовані в літературі сучасні наукові підходи до розуміння сутності поняття кадрової політики (державної кадрової політики), які систематизовано в п’ять однорідних груп. Проаналізовано наукові дефініції поняття «кадрова політика» та визначено найбільш принципові моменти, які характеризують сучасний стан теоретико-методологічних досліджень аналізованої категорії. Досліджено правову природу таких категорій, як «кадрова функція органів НПУ» та «кадрова стратегія органів НПУ»; визначено їхнє співвідношення з кадровою політикою органів НПУ. Сформульовано авторську дефініцію поняття «кадрове забезпечення органів НПУ»; проаналізовано структуру та характерні ознаки кадрового забезпечення органів НПУ; встановлено взаємозв’язок між кадровою політикою органів НПУ та кадровим забезпеченням цих органів. Досліджено зміст таких понять, як «робота з кадрами в органах НПУ» і «кадрова робота в органах НПУ», визначено притаманні їм риси; окреслено основні засади їх співвідношення між собою та з кадровою політикою в органах НПУ. Узагальнено сучасні наукові дефініції поняття «управління персоналом»; визначено ознаки, які характеризують зміст управління персоналом в органах НПУ; доведено, що за своєю суттю термін «управління персоналом в органах НПУ» є значно ширшим, ніж термін «кадрова політика в органах НПУ». Схарактеризовано зміст, визначено основні структурні елементи й характерні ознаки кадрової політики в органах НПУ. На підставі аналізу сучасної юридичної літератури констатовано неоднозначність наукових поглядів щодо змісту терміна «кадрова політика в органах НПУ», що зумовлено його багатогранним характером і широкою сферою застосування. Узагальнено наукові підходи до визначення основних структурних елементів державної кадрової політики, зокрема кадрової політики в органах НПУ (МВС, ОВС, правоохоронних органах). У межах організаційної структури кадрової політики в органах НПУ виокремлено такі основні елементи: суб’єкти кадрової політики; об’єкти кадрової політики; взаємозв’язки між суб’єктами та об’єктами; зміст кадрової політики. Надано розгорнуту характеристику цих складових. Взаємозв’язки між суб’єктами та об’єктами кадрової політики диференційовано на однорідні групи за такими критеріями, як рівень, тип і спрямованість. Встановлено характерні ознаки сучасної кадрової політики в органах НПУ; наголошено, що ці ознаки слід розглядати водночас як вимоги до формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ. Сформульовано авторську дефініцію поняття «кадрова політика в органах НПУ». Надано розгорнуту характеристику таким об’єктам кадрової політики в органах НПУ, як кадри, персонал органів НПУ, робоча сила, трудові ресурси, людські ресурси й людський капітал. Доведено, що з метою з’ясування сутності та змісту кадрової політики в органах НПУ за основу необхідно брати максимально широке трактування поняття «кадри», оскільки саме такий підхід дозволить охопити всі об’єкти впливу, а також забезпечить урахування інтересів усіх осіб, на яких покладається реалізація завдань і функцій поліції. Визначено ознаки, які характерні для кадрів органів НПУ; проведено диференціацію цих ознак на сім однорідних груп: такі, що характеризують сферу компетенції; підтверджують наявність і характер взаємозв’язку з роботодавцем; характеризують рівень професійної підготовки; визначають тривалість виконання трудових функцій; характеризують наявність спеціального звання; характеризують оплачуваний характер діяльності; підтверджують наявність індивідуально визначених якостей працівників. Обґрунтовано авторську дефініцію поняття «кадри органів НПУ». Визначено ознаки, притаманні персоналу органів НПУ. Окреслено критерії розмежування понять «персонал органів НПУ» та «кадри органів НПУ», а саме: суб’єктивний склад; сфера компетенції; характер взаємозв’язку з роботодавцем; рівень професійної підготовки працівників; тривалість виконання трудових функцій; наявність спеціального звання; характер оплати праці; наявність індивідуально визначених якостей. Обґрунтовано авторську дефініцію поняття «персонал органів НПУ». Доведено, що окрім «кадрів» і «персоналу», сфера впливу кадрової політики в органах НПУ частково охоплює такі об’єкти, як «робоча сила», «трудові ресурси», «людські ресурси» та «людський капітал». Проаналізовано сутність і зміст адміністративно-правового механізму формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ. Визначено загальні та спеціальні ознаки, які характеризують вказаний механізм. Окреслено структуру адміністративно-правового механізму формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ, усі елементи якого об’єднано в чотири блоки: нормативний блок (нормативно-правові акти, якими визначаються підстави і порядок формування та реалізації адміністративно-правового механізму кадрової політики в органах НПУ; принципи, цільова спрямованість, завдання та функції такого механізму); організаційний блок (суб’єкти, на яких покладається формування та реалізація кадрової політики в органах НПУ; правова культура та правова свідомість); функціональний блок (адміністративно-правові відносини, що складаються у сфері формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ, акти реалізації прав та обов’язків, а також акти застосування права); процедурний блок (форми та методи кадрової політики; засоби, заходи й інструменти правового впливу та регулювання; відповідне забезпечення). Обґрунтовано авторську дефініцію поняття «адміністративно-правовий механізм формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ». Досліджено адміністративно-правовий статус суб’єктів, які беруть участь у формуванні та реалізації кадрової політики в органах НПУ. Визначено ключові риси цих суб’єктів, а також ознаки, які характеризують їх систему. Обґрунтовано авторську дефініцію поняття «система суб’єктів формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ». Усіх суб’єктів формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ класифіковано за такими критеріями, як місце кадрової політики в органах НПУ в загальній політичній структурі держави; сфера компетенції; характер та специфіка завдань і функцій; характер взаємозв’язку між суб’єктами кадрової політики та об’єктами, на які спрямовано їх вплив. Проаналізовано особливості адміністративно-правового статусу суб’єктів, які беруть участь у формуванні та реалізації кадрової політики в органах НПУ. Визначено концептуальні недоліки організації діяльності суб’єктів формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ, які негативно впливають на якість кадрової політики, а також помітно знижують ефективність її реалізації; визначено найбільш перспективні шляхи усунення цих недоліків. Розкрито сутність і зміст адміністративно-правового регулювання формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ. Обґрунтовано авторську дефініцію поняття «адміністративно-правове регулювання формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ» та визначено його ознаки. У системі адміністративно-правового регулювання кадрової політики в органах НПУ виокремлено чотири відносно самостійні рівні, які відповідають місцю кадрової політики в органах НПУ в загальній політичній структурі: загальний рівень; міжгалузевий рівень; галузевий рівень; відомчий рівень. Проаналізовано нормативно-правові акти, які входять до кожного з цих рівнів. Визначено системні недоліки адміністративно-правового регулювання формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ, а також окреслено найбільш перспективні шляхи їх усунення. Окреслено сучасне бачення мети, цільової спрямованості й основних функцій кадрової політики в органах НПУ. Узагальнено обґрунтовані в літературі сучасні наукові підходи до розуміння сутності та змісту такої категорії, як «кадровий потенціал», які систематизовано у дві однорідні групи. Доведено, що визначення кадрового потенціалу органів НПУ за допомогою суто кількісних, або якісних характеристик є однобічним і вимагає застосування комплексного підходу, який ґрунтується на їх об’єднанні. У структурі кадрового потенціалу органів НПУ виокремлено дві великі групи характеристик (параметрів): якісні та кількісні; окреслено їх перелік і проаналізовано зміст. З’ясовано роль кадрового потенціалу в забезпеченні кадрових процесів, що відбуваються в органах НПУ. Визначено основну мету кадрової політики в органах НПУ, яка полягає у формуванні, збереженні, розвитку та раціональному використанні кадрового потенціалу органів і підрозділів поліції з урахуванням потреб як НПУ загалом, так і особистих інтересів кожного працівника, а також фактичного стану, тенденцій і перспектив розвитку вітчизняної правоохоронної системи, можливих внутрішньоорганізаційних змін, довгострокових прогнозів щодо кількісних і якісних потреб у поліцейських кадрах. Визначено основні цілі сучасної кадрової політики в органах НПУ та розкрито їх зміст. Усі функції кадрової політики в органах НПУ диференційовано на дві відносно самостійні групи: загальні функції (економічна, соціальна, регулятивна, інституційна, організаційна й охоронна) та спеціальні (управлінська, координаційна, забезпечувальна, прогностична, контрольно-наглядова, інформаційно-аналітична, мотиваційна та ресурсна). Проаналізовано сутність кожної з цих функцій. Досліджено принципи сучасної кадрової політики в органах НПУ. Визначено ознаки цих принципів. Обґрунтовано авторську дефініцію поняття «принципи формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ». Узагальнено найбільш популярні наукові бачення системи принципів формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ, які об’єднано в чотири однорідні групи. Розроблено багаторівневий підхід до систематизації принципів формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ, що передбачає поділ усіх принципів за трьома критеріями: за рівнем узагальнення (загальні, галузеві та спеціальні); за спрямованістю (структурно-організаційні, ціннісно-змістові та процесуально-технологічні); за сферою застосування (принципи формування кадрової політики в органах НПУ та реалізації такої політики). Надано розгорнуту характеристику цих підгруп загалом та кожного принципу окремо. Визначено основні завдання та напрями реалізації кадрової політики в органах НПУ. Наголошено, що найбільш значущою помилкою, яка суттєво вливає на законодавче оформлення адміністративно-правового механізму формування та реалізації кадрової політики в органах НПУ, є ігнорування необхідності чіткого розмежування таких категорій, як «завдання» та «напрями» такої політики, а також встановлення їх взаємозв’язку та підпорядкованості. Це не лише ускладнює їх науково-теоретичне розуміння, а й негативно позначається на ефективності їх практичної реалізації, суттєво знижуючи якість та ефективність реалізації кадрової політики загалом. Доведено, що на сучасному етапі функціонування органів НПУ, який означений докорінним реформуванням всієї правоохоронної системи, кадрова політика має здійснюватися за такими основними напрямами: удосконалення адміністративно-правових засад регулювання кадрового забезпечення та кадрової роботи в органах і підрозділах НПУ; модернізація системи управління кадровими процесами в органах і підрозділах НПУ; удосконалення системи й адміністративно-правового статусу суб’єктів кадрової політики в органах НПУ; прогнозування і планування потреби в кадрах в органах і підрозділах НПУ; розвиток системи професійної орієнтації; комплектування органів і підрозділів НПУ кваліфікованими і компетентними кадрами; удосконалення системи професійного відбору кандидатів на службу в органи НПУ; впровадження механізмів адаптації та ефективного використання кадрів в органах НПУ; забезпечення умов для кар’єрного зростання та професійного розвитку кадрів в органах НПУ; модернізація системи професійної підготовки кадрів для органів НПУ; упровадження гнучкої системи мотивації працівників НПУ; розробка та впровадження збалансованої системи правового і соціального захисту працівників НПУ; модернізація організаційно-правового механізму оцінювання ефективності кадрової політики в органах НПУ; розвиток корпоративної етики в органах НПУ; належне інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне, ресурсне та інше забезпечення кадрової політики в органах НПУ; ґрунтовне наукове забезпечення кадрової політики в органах НПУ. Визначено завдання кадрової політики, які необхідно виконати в межах кожного з цих напрямів. The Thesis provides theoretical generalization and a new solution to the scientific task, which lies in revealing administrative and legal aspects of the formation and implementation of the personnel policy in the bodies of the National Police of Ukraine (NPU), as well as the study of the prospects for establishing modern model of such a policy in the conditions of fundamental reform of the national law enforcement system and bringing it into compliance with the European standards.uk-UAадміністративно-правовий механізмкадрова політикаНаціональна поліція Україникадрова стратегіякадрова функція органів Національної поліції Україникадровий потенціалуправління персоналомadministrative and legal mechanismpersonnel policyNational Police of Ukrainepersonnel strategypersonnel function of the National Police of Ukrainepersonnel potentialHRФормування та реалізація кадрової політики в органах Національної поліції: адміністративно-правовий аспект. Formation and implementation of personnel policy in the National Police bodies: administrative and legal aspect.Book