#09/1
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing #09/1 by Title
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item ВИЗНАЧЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ РИНКУ ПЛАТНИХ ПОСЛУГ, ЯКІ МОЖУТЬ НАДАВАТИСЯ ЗАКЛАДАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ. DETERMINATION OF FEATURES OF THE MARKET OF PAID SERVICES WHICH MAY BE PROVIDED BY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS(2020) ЯКІВЧЕНКО Андрій Миколайович; YAKIVCHENKO Andrii Mykolaiovych; ПЕТРОВСЬКА Світлана Володимирівна; PETROVSKA Svitlana VolodymyrivnaАктуальність теми обумовлено потребою у розширенні фінансової автономії закладів вищої освіти (ЗВО) в Україні, необхідності максимального генерування власних грошових надходжень шляхом надання платних послуг ЗВО, підвищенні ефективності управління ЗВО в умовах ринкової економіки. У статті сформовано авторське розуміння понять "ринок", "освітня послуга", "ринок платних послуг, які можуть надаватися ЗВО", представлено особливості ринку платних послуг, які можуть надаватися ЗВО в Україні, здійснено аналіз нормативно-правової бази з питань надання платних послуг ЗВО, визначено узагальнений склад його учасників, які поділяються на загально визнані та запропоновані, та розроблено дорожню карту запровадження платної послуги у ЗВО. Тhe relevance of the topic is due to the need to expand the financial autonomy of higher educational institutions (hereinafter referred to as the HEI) in Ukraine, the need to maximize the generation of their own cash receipts by providing paid services of the HEI, to improve the management efficiency of the HEI in a market economy. The market, with its industries, is in a state of flux. We observe how the needs of sectors of the economy for resources and the level of training of specialists are changing. There is a change in the influence of factors on economic processes, the role of the segments of the regional economy participating in economic processes is changing. The educational complex should contribute to the formation of not only the labor resource of the country. To implement in the field of education and science support of the labor resource at the required level, effectively based on the needs of the regional economy and other resources - industrial. By predetermining the priority sectors in the development of the regional economy, the educational infrastructure of Ukraine should set the vectors for the development of the labor market of the economy as a whole, and not only serve the existing infrastructure of the regional economy. To maximize the satisfaction of the needs of both consumers of educational services and the needs of the regional economy in production resources.Item Item МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ АПТЕЧНОЇ МЕРЕЖІ. METHODOLOGICAL APPROACHES TO EFFICIENCY EVALUATION LOGISTICS SYSTEM OF PHARMACY NETWORK(2020) ВАВІЛОВА Вікторія Валеріївна; VAVILOVA Viktoriia ValeriivnaУ статті розкрито важливі характеристики методичних підходів щодо оцінки ефективності функціонування логістичних систем. Охарактеризовано особливості функціонування логістичних систем аптечних мереж. На основі ознайомлення з науковими працями основоположників із даної проблематики систематизовано підходи до оцінки ефективності логістичної системи. Запропоновано систему показників оцінки за кожною складовою логістичної системи. The paper reveals the important characteristics of methodological approaches to assessing the effectiveness of logistics systems. Peculiarities of functioning of logistics systems of pharmacy networks are characterized. Based on the acquaintance with the scientific works of the founders on this issue, approaches to assessing the effectiveness of the logistics system are systematized. A system of evaluation indicators for each component of the logistics system is proposed.Item МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ФІНАНСІВ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА. METHODOLOGICAL BASIS OF STATE REGULATION OF CIVIL SOCIETY FINANCES(2020) ТКАЧУК Ірина Ярославівна; TKACHUK Iryna YaroslavivnaУ статті здійснено комплексне дослідження методологічних основ державного регулювання фінансів громадянського суспільства відповідно до узагальненої схеми методології діяльності. Досліджено основні характеристики діяльності держави у сфері регулювання фінансів громадянського суспільства, логічну та часову структури державної регулятивної діяльності у сфері фінансів громадянського суспільства. На підставі здійсненого дослідження сформовано авторську схему методологічних засад державного регулювання фінансів громадянського суспільства. Civil society organizations can play an important role in the process of solving the significant social and economic problems at both the local and national levels. However, their contribution depends significantly on the environment in which they are functioning and on the current state of organizing of their finances. The current state of organizing and functioning of civil society finances depends on the state regulation process in this sphere. It is important that the state regulatory activity is carried out on the certain methodology. This article is devoted to the study of the basics of it. The purpose of the paper is to reveal the methodological basis of state regulation of civil society finances.Item МЕХАНІЗМ ВІДВОДУ СУДОВОГО ЕКСПЕРТА У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ: ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ. MECHANISM OF REMOVAL OF A FORENSIC EXPERT IN CRIMINAL PROCEEDINGS: PROBLEM ISSUES(2020) МАРТИНОВА Лілія Володимирівна; MARTYNOVA Liliia Volodymyrivna; СТАШЕВСЬКА Ірина Василівна; STASHEVSKA Iryna Vasylivna; КУЗЬМЕНКО Лілія Анатоліївна; KUZMENKO Liliia AnatoliivnaУ статті комплексно досліджено механізм відводу (самовідводу) судового експерта у кримінальному процесі. За результатами проведеного дослідження здійснено умовний поділ механізму відводу (самовідводу) судового експерту на етапи відповідно до діючого КПК України та охарактеризовано їх; проаналізовано підстави відводу, за яких експерт не може виконувати свою функцію; виявлені прогалини у законодавстві стосовно регулювання деяких аспектів механізму відводу судового експерта; з’ясовано проблемні практичні питання процесуального порядку заявлення відводу (самовідводу) судового експерта. За результатами дослідження розроблені пропозиції стосовно вдосконалення чинного кримінального процесуального законодавства з відводу експерта. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше комплексно досліджено механізм відводу (самовідводу) саме судового експерта у кримінальному процесі та здійснено його аналіз з погляду правової регламентації та застосування на практиці. The Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms states that everyone has the right to a fair and public hearing within a reasonable time by an independent and impartial tribunal established by law to establish the validity of any criminal charges against him. Impartiality, impartiality, objectivity of all subjects involved in criminal proceedings, including a forensic expert, are the key to a fair and efficient trial. During the research, substantiated proposals and recommendations were developed and formed, aimed at improving the current criminal procedure legislation on the removal of an expert in order to increase the effectiveness of its application. The scientific novelty of the obtained results is that in the first place, the mechanism of removal (self-removal) of a forensic expert in criminal proceedings is comprehensively studied and its analysis from the point of view of legal regulation and application in practice is carried out.Item ОСОБЛИВОСТІ ТА ПІДСТАВИ ЮРИДИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ЗЛОВЖИВАННЯ МОНОПОЛЬНИМ (ДОМІНУЮЧИМ) СТАНОВИЩЕМ НА РИНКУ. FEATURES AND GROUNDS OF LEGAL LIABILITY FOR ABUSE OF MONOPOLY (DOMINANT) POSITION IN THE MARKET(2020) МОРГУНОВА Тетяна Іванівна; MORHUNOVA Tetiana IvanivnaПоказано критерії та умови монопольного становища суб’єктів господарювання на певному ринку. Вказано види діянь, що становлять собою зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку та види заборон зазначеного зловживання. Підбито підсумки та окреслено основні напрямки роботи Антимонопольного комітету України. Висвітлено важливі аспекти притягнення до відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та процесу визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єкта на ринку. Розглянуто найпоширеніші види зловживань монопольним (домінуючим) становищем на ринку та відповідні види юридичної відповідальності. Встановлено підстави для юридичної відповідальності за зловживання монопольним становищем на ринку. Issues of legal liability for abuse of monopoly (dominant) position in the market are quite relevant in connection with the dynamic development of legislation, as well as given the active law enforcement practice of the Antimonopoly Committee of Ukraine. In the current conditions, the necessary guarantee of stable development and functioning of domestic commodity markets and economic entities operating in them is the effective counteraction to the negative manifestations of monopoly. Among modern types of violations of the legislation on protection of economic competition by business entities, abuse of monopoly (dominant) position in the market is quite common. The abuse of monopoly (dominant) position in the market should be considered as actions or omissions of the economic entity that holds a monopoly (dominant) position in the market, which have led or may lead to the prevention, elimination or restriction of competition. For committing an offense in the form of abuse of monopoly (dominant) position, the legislation provides for the application of legal liability of the following types: economic, legal and administrative, which can be applied in the form of fines and compulsory division. The basis for legal liability for abuse of monopoly position in the market is the establishment of factual, legal and procedural grounds. The purpose of legal liability for abuse of monopoly (dominant) position in the market is to prevent such negative manifestations in the economic sphere as unfair competition. Continuous development and improvement of legislation on protection of economic competition in combination with economic and organizational measures contributes to the creation of unified system and effective mechanism for combating the abuse of monopoly (dominant) position in the market, including through prosecution. The key function of the Antimonopoly Committee is not to fill the budget with fines, but to effectively protect economic competition, including through active advocacy for competition in Ukraine.Item ОЦІНКА ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ У РІЗНИХ КРАЇНАХ: ВІДНОСНІ І ЗАГАЛЬНІ ПОКАЗНИКИ. ASSESSMENT OF DOING BUSINESS IN DIFFERENT COUNTRIES: RELATIVE AND GENERAL INDICATORS(2020) ЯРМАК Ольга Віталіївна; YARMAK Olha Vitaliivna; ЧЕРНЯЄВА Анна Олександрівна; CHERNIAIEVA Anna OleksandrivnaУ статті розглянуто питання оцінки ведення бізнесу в різних країнах. Запропоновано удосконалення показника оцінки ведення бізнесу для різних країн та територій. Показник запропоновано розділити на дві складові:загальну та відносну. Загальна частина залежить тільки від країни або території, де ведеться бізнес. Відносна частина залежить від різниці показників країни, де ведеться бізнес та показників країни підприємця. Визначено ці показники для групи країн. Відносна частина показника визначалася для України. Проведено порівняння легкості відкриття бізнесу громадянина України у Польщі, Китаї та Германії. The complexity of doing business varies greatly from country to country. Different countries have different taxes. Also, the number of permits to start a business can vary significantly. There are also hidden obstacles: corruption, protectionism, difficulties in hiring and laid off labor. It is also influenced by differences in mentality, distance between countries, differences in legislation, and so on. Knowledge and ability to assess these factors will allow you to choose a country in which to effectively implement business and effectively manage them. This technique will allow you to scientifically choose a country to start a business. Of the countries discussed in the article, the most attractive is Poland. In further works it is possible to clarify the components of the indicator of ease of doing business and clarify the methods of determining its components. Properly chosen country will increase its profitability, make management faster and more efficient. It also allows you to expand your existing business, get additional customers and suppliers of the necessary raw materials, materials and information resources.