#06
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing #06 by Subject "foreign economic activity"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ЕКСПОРТНО-ОРІЄНТОВАНИМ ВИРОБНИЧИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ПРИ ВИХОДІ НА ЗОВНІШНІ РИНКИ: ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ. FEATURES OF MANAGEMENT OF EXPORT-ORIENTED MANUFACTURING ENTERPRISE AT ENTERING FOREIGN MARKETS: INTELLECTUAL ASPECT(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; КОВАЛЬЧУК, Олександра Вікторівна; KOVALCHUK, Oleksandra; ДОЛОКА, Роман Олександрович; DOLOKA, RomanНа сучасному етапі розвитку сучасних українських підприємств усе більше набуває актуальності вихід на зовнішні ринки, саме тому питання стосовн ефективного управління експортно-орієнтованими підприємствами постають усе частіше та потребують більш детального дослідження. У процесі дослідження було розглянуто особливості управління сучасними експортно-орієнтованими українськими підприємствами, та виокремлено основні етапи, що проходить підприємство виходячи на зовнішні ринки. Особливої уваги в цьому контексті заслуговує саме інтелектуальний аспект, що насамперед передбачає управління інтелектуальною власністю за кордоном. At the present stage of development of modern Ukrainian enterprises, access to foreign markets is becoming increasingly important, which is why questions about the effective management of export-oriented enterprises are increasingly common and require more detailed research. Most Ukrainian companies that adhere to the vector of development at some point in their existence begin to be interested in the internationalization of their activities and the search for new markets. Internationalization of business is becoming an important prerequisite for further growth and development. Internationalization of the enterprise and entering new foreign markets is an extremely complex process that cannot be done overnight, and to achieve it you need to be sufficiently educated in this topic and systematically plan it, as well as have financial opportunities, audacity and a little luck. To expand the markets for export activities, it is important to answer several questions: who is a potential competitor in a new market, what strategy should be implemented, what may be the features of export activities in a country and what should be considered in managing export activities? Depending on the answers to these and other questions, the success of the implementation of further plans for the expansion of markets and the overall efficiency of foreign economic activity largely depends. In the course of this research the peculiarities of management of modern export-oriented Ukrainian enterprises were considered, and the main stages of the enterprise passing on foreign markets were singled out. In this context, the intellectual aspect deserves special attention when entering foreign markets, which primarily involves the management of intellectual property abroad. When entering foreign markets, it is unacceptable to neglect the intellectual aspect, because most successful enterprises, large and small, are built on well-managed intangible assets or intellectual property.Item СЦЕНАРНЕ ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВСЕСВІТНЬОЇ ПАНДЕМІЇ. SCENARIO PLANNING FOR THE DEVELOPMENT OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY OF THE HOTEL BUSINESS ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF THE WORLD PANDEMIC(2021) ПШЕНИЧНА, Ірина Віталіївна; PSHENYCHNA, Iryna; ПРОДІУС, Юлія Іванівна; PRODIUS, Yuliia; ІЗОТОВ, Сергій Олександрович; IZOTOV, SerhiiВ умовах всесвітньої пандемії для підтримки діяльності підприємства готельного бізнесу необхідне чітке визначення змісту та послідовності певних дій для досягнення поставлених цілей, що визначає процес планування та прогнозування діяльності підприємства. У статті розглядається сценарне планування як один із найбільш ефективних інструментів стратегічного планування на підприємстві, який дозволяє у найкоротші терміни спрогнозувати розвиток подій та актуалізувати планові показники для його ефективного управління. Проведений аналіз готельної діяльності за період пандемії. Досліджені методи сценарного планування на підприємстві готельного бізнесу в умовах економічної невизначеності. З’ясована різниця між традиційним та сценарним підходами стратегічного планування. Розроблені сценарії можливих подій підприємства готельного бізнесу в майбутньому в умовах пандемії на прикладі сценарного хреста. Визначені сценарії подальшого розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємства. The hotel business is traditionally considered a highly profitable area of foreign economic activity. The most significant risk factors are considered to be economic, political and social instability in countries and regions. In 2020, almost all global tourism and hotel businesses faced a serious challenge in their development – a severe crisis caused by the rapid spread of a pandemic of a new species of coronavirus (COVID-19) around the world. In the context of a global pandemic, to support the activities of the hotel business, it is necessary to clearly define the content and sequence of certain actions to achieve the goals, which determines the process of planning and forecasting the activities of the enterprise. Scenario planning is a fairly flexible process of describing possible future scenarios. This is part of strategic planning, which refers to the tools and technologies that manage future uncertainty. Scenario planning proved its effectiveness during the global pandemic, when hotel enterprises that applied scenario planning were ready for change and simply applied a different scenario, continuing to go with the flow. Scenarios for further development of foreign economic activity of the enterprise are determined.