Психологічні проблеми роботи з деліквентами
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Психологічні проблеми роботи з деліквентами by Subject "aggression"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Агресія підлітків: причини виникнення та можливості психокорекції.Aggression adolescents: causes and possible psycho-correction(2015) Мойсеєва, О. Є.Виокремлено чинники, що сприяють виникненню агресивних реакцій у підлітків. Ґрунтуючись на результатах аналізу внутрішнього, суб’єктивного змісту агресивної поведінки, доведено, що вона полягає в особистісному самозахисті та самоствердженні. Запропоновано програму комплексної корекції агресивності, що передбачає два блоки: «Психокорекційний тренінг підліткової агресивності» й «Тренінг ефективності батьків».Выделены факторы, способствующие возникновению агрессивных реакций у подростков. Основываясь на результатах анализа внутреннего, субъективного содержания агрессивного поведения, доказано, что она заключается в личностной самозащите и самоутверждении. Предложена программа комплексной коррекции агрессивности, которая предусматривает два блока: «Психокоррекционный тренинг подростковой агрессивности» и «Тренинг эффективности родителей».The article emphasized the importance of selection factors that contribute to aggressive reactions in adolescents. It is noted that the analysis of the internal, subjective content of aggressive behavior proves that it is personal self-defense and self-assertion. Determined that the formation and development to aggression in adolescences associated rather with the lack of alternative number of ways to establish a constructive activity, aimed at the needs of solving the contradictions and response to frustration socially acceptable way. Emphasized that when planning a program of psychological correction of aggression must first carefully consider what function it performs in a particular situation, what are its proportions among the manifestations of the activity and the dynamics of its occurrence. The proposed program is a comprehend adjustment of aggressiveness, which includes two parts: «Psychotraining adolescent aggressiveness», «Training effectiveness parents». Correction unit for aggressive adolescents is a psychological training of the integral type with elements of different psychotherapeutic techniques. Its purpose is to educate young people to search for alternative (socially acceptable) ways to meet the need sand skills of constructive interaction with others. Program for parents of adolescents with behavior aimed at creating the psychological conditions for over coming parental restriction sand experience positive interactions with their own children through hands-on-training of communication skill sand change the style of family education for the sake of creating an environment that promotes behavior aggressive adolescents.Item Кримінально-психологічна типологія суб’єкта зґвалтування.Criminal-psychological typology of the subject of rape(2015) Шмерецький, Є. Є.Розглянуто результати узагальнення розроблених у юридико-психологічній літературі типологій особистості суб’єкта зґвалтування. Обґрунтовано психологічні характеристики найбільш відомих типологій особистості ґвалтівника та виявлено притаманні їм особливості.Представлены результаты обобщения разработанных в юридико-психологической литературе типологий личности субъекта изнасилования. Рассмотрены психологические характеристики наиболее известных типологий личности насильника и выявлены присущие им особенности.Rape inherent social and cultural effects loop, intimate experiences of victims, deep psychological trauma. Together with other causes, they give only latent most of these criminal acts and seriously complicate the criminal investigation of rape. Exceptional value in a criminal investigation and prevention of rape belongs criminal-psychological typing the subject of the act. Crime prevention can not rely solely on the individual uniqueness of each individual. It should take into account the definition of a typical contingent of criminals, their classification and so on. On this basis, the article presents an analysis of typing subjects rape theories C. Lombroso, A. F. Lazurskogo, S. Poznysheva, Н. Grote, H. Tochal, Y. M. Antonyan, V. P. Golubev, Y. M. Kudriakov, R. Gebhard. Despite the presented typology author suggests possible to construct a typology of subjects of rape on the basis of the dispositions of art. 152 of Criminal Code of Ukraine. It involves the allocation of the 4 types of criminals who commit respectively: «classic rape»; «rrecurrent rape»; «gang rape» «articularly dangerous rape»by minors.