#11
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing #11 by Subject "competency"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item СТАТИСТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ВПЛИВУ ОСВІТИ НА ЗМІНУ ПРОПОЗИЦІЇ ТРУДОВИХ РЕСУРСІВ НА РИНКУ ПРАЦІ. STATISTICAL EVALUATION OF THE IMPACT OF EDUCATION ON CHANGES IN LABOR SUPPLY IN THE LABOR MARKET(2022) ТАРЛОПОВ, Ігор Олегович; TARLOPOV, IhorДоведено особливу роль статистичного оцінювання впливу освіти на зміну пропозиції трудових ресурсів на ринку праці. Здійснено компаративний аналіз оцінювання впливу структури компетентностей та освіти обліковців та аудиторів на задоволення потреб ринку праці. Проведено анкетування серед 250 аудиторів – випускників Дніпровського національного університету ім. Олеся Гончара. Для аналізу даних використовувався Статистичний пакет для програми соціальних наук (SPSS). Використано такі статистичні інструменти: тест нормальності Колмогорова-Смирнова; коефіцієнт кореляції Пірсона для валідності; альфа Кронбаха для статистики надійності; частотний та описовий аналіз; Т-тест. Надано рекомендації щодо покращення навчального процесу підготовки майбутніх обліковців та аудиторів. The particular role of statistical evaluation of the impact of education on changes in the supply of labor resources in the labor market is corroborated in the presented paper. A comparative analysis is conducted related to the evaluation of the impact of the structure of competencies and education of accountants and auditors on meeting the demands of the labor market. The presented study employed the quantitative research design. It allows to provide replies to questions concerning the relationships existing between variables in order to elucidate, predict and control the respective phenomena. The analysis of the data showed that the university’s contribution to improving the skills of accounting graduates is high, with the mean value (skills of accounting graduates) amounting to 3.86, the test value = 16.5 and P-value = 0. Furthermore, the results of the data analysis also identified positive feedback with regard to the university's contribution to the professional development of accounting graduates, with results showing that the university plays a prominent role therein, the mean value (suitability of accounting curricula) equals 3.67, test value=-12.5 and P-value=0. Recommendations were provided for the improvement of the educational process related to professional training of future accountants and auditors. Prospects for further research lie in the analysis of the compliance of accounting curricula employed in universities with the demands of the labor market.