Browsing by Author "TKACHOVA, Viktoriia"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item ВИЗНАННЯ ЗАКОНУ НЕКОНСТИТУЦІЙНИМ ЧЕРЕЗ НАЯВНІСТЬ ЗАКОНОДАВЧОЇ ПРОГАЛИНИ: ПРАКТИКА КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ. DECLARING A LAW UNCONSTITUTIONAL THROUGH THE LEGISLATIVE GAP: THE PRACTICE OF THE CONSTITUTIONAL COURT OF UKRAINE(2021) ЛАВРИК, Павло Юрійович; LAVRYK, Pavlo; ТКАЧОВА, Вікторія Сергіївна; TKACHOVA, ViktoriiaУ статті звернуто увагу на зміни, які відбулися завдяки другій конституційній реформі в Україні. Зміни торкнулися порядку організації та діяльності Конституційного Суду України, процедури розгляду Судом справ, виконання рішень, а також повноважень Суду. Звернено увагу на актуальне питання, чи може Суд визнавати своїм рішенням неконституційною норму через наявність у ній прогалини, внаслідок якої порушуються права та свободи людини, адже, як відомо, права можуть порушуватися не тільки внаслідок діяльності, але й бездіяльності. Проаналізовано основні рішення Конституційного Суду України, в яких розглядається це питання. Зазначено, що позиції Суду є застарілими, внаслідок чого порушуються права та свободи людини. Практика свідчить, що в Західних країнах меншістю є конституційні суди, які не переглядають законодавчі прогалини на предмет конституційності. У статті зазначено, що перевірка прогалин на конституційність може бути впроваджена у практику Конституційного Суду найближчим часом. У висновку наголошено, що визнанням прогалин неконституційними Суд фактично змушує парламент зрушитись з мертвої точки і вчинити певні дії з врегулювання прогалин в законодавстві, покращуючи такими діями якість української законодавчої бази. The paper draws attention to the changes that have taken place due to the second constitutional reform in Ukraine. The changes changed the organization and activities of the Constitutional Court of Ukraine, the procedure for consideration of cases by the Court, decision-making and the powers of the Court. Attention is drawn to the topical question of whether the Court can declare its decision unconstitutional because of a gap in it, why human rights and freedoms are violated, because, as we know, the law can be violated not because of activities but also inaction. The main decisions of the Constitutional Court of Ukraine in any given issue are analyzed. It is stated that the position of the Court is outdated, as a result of which human rights and freedoms are violated. Practice shows that in Western countries, a minority are constitutional courts that do not review legislative gaps for constitutionality. The paper notes that the review of constitutional gaps may be introduced into the practice of the Constitutional Court in the near future. The conclusion emphasizes that by declaring the gaps unconstitutional, the Court is in fact forcing the parliament to break the deadlock and take certain actions to resolve the gap in the legislation, thus improving the quality of the Ukrainian legislation.Item ЗАКОН УКРАЇНИ "ПРО АДМІНІСТРАТИВНУ ПРОЦЕДУРУ". ПЕРШІ КРИТИЧНІ ЗАУВАЖЕННЯ. LAW OF UKRAINE "ON ADMINISTRATIVE PROCEDURE". FIRST CRITICAL COMMENTS(2022) ТКАЧОВА, Вікторія Сергіївна; TKACHOVA, Viktoriia; ЛАВРИК, Павло Юрійович; LAVRYK, PavloУ статті детально розглянуто шлях розроблення Закону України "Про адміністративну процедуру", який розпочався у 1998 р. Зазначено, що прийняттю цього Закону заважало радянське минуле України та неусвідомлення важливості прийняття цього нормативно-правового акту. Підкреслено, що Україна пройшла складний шлях до прийняття Закону України "Про адміністративну процедуру". Однак, на нашу думку, є три певні недоліки, які проаналізовано. У висновку наголошено, що прийняття Закону України "Про адміністративну процедуру" є одним з визначних досягнень України, та, незважаючи на наявність певних серйозних недоліків, цей Закон стане дуже корисним для українського суспільства. The paper examines in detail the way to develop the Law of Ukraine "On Administrative Procedure", which began in 1998. It is noted that the adoption of this Law was hampered by the Soviet past of Ukraine and the lack of awareness of the importance of adopting this legal act. The adoption of the law on administrative procedure in the post-Soviet space at the beginning of the XXI century, the experience and concept of this law in some European countries are analyzed. It is noted that Ukraine has repeatedly noted the priority and need to develop the provision of administrative services and the adoption of a law on administrative procedure in accordance with European standards.Item НОВЕЛІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУАЛЬНОГО ПОРЯДКУ ПОІНФОРМУВАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ: ПРАВОВА ЕФЕКТИВНІСТЬ ТА ПРАКТИЧНІ РИЗИКИ. NOVELIZATION OF THE PROCEDURAL PROCEDURE FOR INFORMING THE PARTICIPANTS OF THE CASE: LEGAL EFFЕCTIVENESS AND PRACTICAL RISKS(2023) БАРАНКОВА, Вікторія Валеріївна; BARANKOVA, Viktoriia; ТКАЧОВА, Вікторія Сергіївна; TKACHOVA, Viktoriia; МАЦАК, Олександр Анатолійович; MATSAK, OleksandrУ статті детально проаналізовано зміни процесуального порядку поінформування учасників справи після затвердження Державною судовою адміністрацією України Наказу від 23.01.2023 №28 «Порядку надсилання судових повісток, повідомлень і викликів учасникам судового процесу в електронній формі». Вказано на актуальність затвердження нового порядку надсилання судових повідомлень, викликів, судових повісток-повідомлень таким меcенджером, як Viber. Досліджено можливість виникнення практичних ризиків, пов’язаних із застосуванням судовою адміністрацією можливості надсилати судові повідомлення, виклики через Viber. Розглянуто проблематику доказування належності повідомленнь суду через месенджери. The paper provides a detailed analysis of the change in the procedure for informing the participants in the case after the State Judicial Administration of Ukraine approved Order No. 28 dated January 23, 2023 "The procedure for sending court summonses, notices to the participants in the legal process in electronic form." It was analyzed which factors contributed to the approval of the new procedure for sending court summonses. Among them are listed such as: the introduction of martial law on the territory of Ukraine, insufficient financing of judicial administrations, the presence of the process of digitalization of the judicial system. The expediency of using Viber as a mobile application for receiving subpoenas, instead of Telegram, WhatsAPP, Signal, was studied. Reported to the Kyiv International Institute of Sociology, which recognized Viber as the most popular messenger among Ukrainians.Item ОСОБЛИВОСТІ УКРАЇНСЬКОГО ВИБОРЧОГО ПРОЦЕСУ. SPECIFICS OF THE UKRAINIAN ELECTION SYSTEM(2021) ДАШКОВСЬКА, Олена Ростиславівна; DASHKOVSKA, Olena; ТКАЧОВА, Вікторія Сергіївна; TKACHOVA, Viktoriia; ЛАВРИК, Павло Юрійович; LAVRIK, PavloУ статті сформульовано поняття виборчого процесу. Роз’яснюється становлення виборчого процесу в Україні з ХІХ ст. під впливом досвіду іноземних держав. Зазначена зміна виборчого законодавства в Україні з 1989 р. до 2004 р. Проаналізовано основні види виборчих систем таких, як мажоритарна, пропорційна та змішана. Визначено особливості цих виборчих систем в Україні. Підкреслено, що оптимальною системою волевиявлення громадян в Україні є пропорційна, що підкріплено думкою Парламентської Асамблеї Ради Європи та досвідом інших європейських держав. Детально розглянуто основні положення Виборчого Кодексу України, який набув чинності 1 січня 2020 р. Особливу увагу приділено питанням гендерної рівності під час виборів. У висновку наголошено, що виборчий процес в Україні пройшов складний шлях становлення та законодавство про вибори досить перебуває у процесі розроблення. The paper considers the concept of the election process as an activity related to the exercise of suffrage. The list of subjects of the election process has been determined. The formation of the institution of elections under the influence of external factors is explained. The formation of the electoral process in Ukraine since the XIX century is analyzed under the influence of foreign states such as the Russian Empire and Austria-Hungary. The introduction of elections in the second half of the XIX century is considered in details in connection with the reform. The change of the electoral legislation in Ukraine from 1989 to 2004 is noted. The main types of electoral systems such as majority, proportional and mixed are analyzed. The peculiarities of the majority electoral system, which has been operating in Ukraine for a long time, and the proportional one, which is currently used in accordance with the Electoral Code of January 1, 2020, have been identified. The issue of choosing the most effective electoral system, on the example of majority, proportional and mixed systems, is considered in detail. It is concluded that the optimal system of popular expression of will of citizens in Ukraine is proportional, which is supported by the opinion of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, and the example of the development of other European states. The importance of a stable electoral system in Ukraine is noted. The main provisions of the Electoral Code of Ukraine, which entered into force on January 1, 2020, are considered. The election process and innovations of the Electoral Code of Ukraine are considered in detail. Particular attention was paid to the issue of gender equality during the elections, which caused a lot of discussion among Ukrainian politicians and European countries. The conclusion emphasizes that the electoral process in Ukraine has gone through a difficult and long path of formation, but the election legislation is quite at the stage of formation and development, due to difficult circumstances in the Ukrainian state to build civil society.