Browsing by Author "Shebetun I.S."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ЕЛЕКТРОННА ДЕМОКРАТІЯ: ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН І ПЕРСПЕКТИВИ ЇЇ ВПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ. E-democracy: experience of foreign countries and prospects for implementation in Ukraine(2020) ЩЕБЕТУН І.С.; Shebetun I.S.; ДОВГАНЬ Б.В.; Dovgan B.V.Стаття присвячена питанню впровадження в Україні електронного голосування (далі ‒ е-голосування) як альтернативи традиційним формам народовладдя, а саме виборам та референдумам. Визначено сутність, характер електронної демократії (далі ‒ е-демократія). На підставі аналізу чинних нормативно-правових актів, введення нових організаційних форм (сайтів органів влади, запровадження електронної петиції, розробки громадських бюджетів участі), які стосуються зазначеного питання, виокремлено особливості розвитку в Україні. The article is dedicated to an issue of implementation an electronic election (hereinafter ‒ e-democracy) system in Ukraine as an alternative to traditional forms of democracy, namely elections and referendums. The essence and nature of e-democracy are defined. Its particular features in our country’s development by analysing legal-and-regulatory acts, which regulate particular issue are segregated, and researching innovations that were carried in this very field, namely creating authority’s websites, introducing electronic petition, developing public budgets. It is also emphasized that the next step in e-democracy experience improving should be e-democracy itself. The concept of e-democracy is revealed and it’s the most common kinds are presented. The advantages and disadvantages of e-democracy are justified. International experience of e-democracy implementation and its usage are analysed. Its efficiency is compared with traditional elections process. As an example, Estonian evaluation system is offered in Ukraine.Item ПРАВО НА МИРНІ ЗІБРАННЯ ТА ЙОГО ОБМЕЖЕННЯ. A right is of peaceful assemblies and his limitations(2021) ЩЕБЕТУН І.С.; Shebetun I.S.; СОЛЯННІК К.Є.; Solyannik K.Ye.Свобода мирних зібрань розглядається як основоположне право людини, втім воно не належить до абсолютних прав, оскільки підлягає обмеженням в чітко визначених випадках. Хоча в деяких випадках право на мирні зібрання може бути обмежене, тягар обґрунтування будь-яких обмежень лежить на органах влади, які мають бути здатні довести, що будь-які обмеження відповідають вимогам законності, а також необхідні і співмірні принаймні одній із допустимих підстав для введення обмежень, визначених у статті 21 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права. Freedom of peaceful collections is examined as a fundamental human right, however it belongs to the absolute rights, as subject limitation in clearly certain cases. Although on occasion a right can limit of peaceful assemblies, the load of ground of any limitations lies on government bodies, that must be able to prove that any limitations answer the requirements of legality, and also necessary and commensurable accordingly at least one of possible grounds for imposing restriction, certain in the article 21 of the International pact about civil and political rights.