Browsing by Author "STANISLAVYK, Olena"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item МАРКЕТИНГ ЯК СКЛАДНИК ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА. MARKETING AS A COMPONENT OF ENTERPRISE’S INNOVATIVE ACTIVITY(2022) СТАНІСЛАВИК, Олена В’ячеславівна; STANISLAVYK, Olena; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, OleksandrУ статті показано значення і місце маркетингового складника в інноваційній діяльності підприємства. Удосконалено схему функціональної структури бізнесу. Вказано особливості структури базисних функціоналів бізнесу. Висвітлено значення базисних функціоналів для інноваційної діяльності підприємства, зокрема маркетингового та інноватики. Для забезпечення інноваційного розвитку розглянуто ключові риси моделі інноваційних пріоритетів підприємства та показано важливість слідування вимогам концепції клієнтського маркетингу. Позначено вимоги якісного формування інформаційного функціоналу та функціоналу інтелекту. Іnnovative activity is a necessary condition for improving the state of the enterprise and its position in the market. It is based on certain ideas: simple, the implementation of which does not require significant investment and global, based on fundamental research works and which require significant investment costs. However, very often the expected effectiveness of innovative projects is not achieved. The risks associated with non-return of spent resources increase with the increasing the level of radicalism of scientific developments, that form the basis of projects. In many cases, new competitors appear during the bringing the product to market, or by the time it appears, potential consumers are unprepared. In addition, there is a low level of innovation activity, due to the low level of innovation potential and insufficiency of resources to increase it. At the same time, first of all, innovative problems are put forward, while the importance of marketing in the innovative activity of the enterprise recedes into the background. The marketing component in innovative activity of the enterprise occupies a particularly important place, because determines the fate of many inventions and discoveries. It indicates the need to consider the problem of innovative development of domestic enterprises through the spectrum of unified innovative and marketing activities with highlighting the concept of customer marketing as a priority to accelerate the pace of scientific and technical progress.Item ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ ЕФЕКТИВНІСТЮ ЕКСПОРТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ. PROBLEM ASPECTS OF MANAGING THE EFFICIENCY OF THE EXPORT ACTIVITY OF DOMESTIC MANUFACTURING ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW(2023) СТАНІСЛАВИК, Олена В’ячеславівна; STANISLAVYK, Olena; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, OleksandrРозглянуто причини падіння експорту вітчизняних підприємств та роль держави стосовно їхньої підтримки. Відзначено особливості посилення співпраці з країнами ЄС. Виділено види управління ефективністю експортної діяльності підприємств. Сформульовано вимоги до комплексного аналізу діяльності підприємства експортера. Висвітлено сучасні засади успішного функціонування системи управління ефективністю експортної діяльності підприємства та представлено фактори впливу на згадану ефективність в умовах військового стану. Вказано моделі організації експортної діяльності вітчизняних підприємств. The military invasion of the Russia dealt a blow to all links of the state's economic system. The production of the main types of products, which form the basis of the export potential, decreased. In the new economic conditions, success on the economic front, in particular in the restoration and increase of export supplies, depends significantly on the ability of managers at various levels to make correct management decisions, form adequate strategic and business plans, and ensure their timely and effective practical realization.Item СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ УПРАВЛІННЯ ОСНОВНИМ КАПІТАЛОМ ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА. MODERN PROBLEMS OF FIXED CAPITAL MANAGEMENT OF THE INDUSTRIAL ENTERPRISE(2021) СТАНІСЛАВИК, Олена В’ячеславівна; STANISLAVYK, Olena; КОВАЛЕНКО, Олександр Михайлович; KOVALENKO, OleksandУ статті досліджено сутність управління основним капіталом промислового підприємства та позначено сучасні ключові проблеми в цій сфері, що стоять перед менеджерами вітчизняних підприємств промисловості. Висвітлено роль стратегічного та тактичного планування процесу відтворення основних засобів в управління основним капіталом промислового підприємства та причини його оновлення. Представлено вимоги до формування стратегії та системи управління основним капіталом промислового підприємства. Запропоновано етапи формування ефективної стратегії управління основним капіталом в умовах сучасного ринку та основні напрями діяльності промислового підприємства в цій сфері. Показано необхідність проведення раціональної амортизаційної політики та коректної переоцінки основних засобів. Розглянуто значимість використання лізингу як ефективного інструменту інвестування та оновлення основних фондів вітчизняних підприємств промислової галузі економіки. Production activity is impossible without the presence of fixed capital and its basic element – fixed assets, in the operation of which the depreciation fund is formed and the targeted use of depreciation deductions and quality reproduction of fixed assets of the enterprise are positioned to the fore. The importance of this issue increases due to need to enter markets with competitive goods and services, which leads to innovative and active activities of industrial enterprises, which require, above all, significant investments into the fixed assets. For the effective management of fixed capital, it is important for industrial enterprises to perform a number of tasks, which involve the development of long-term strategy and tactics for the formation and effective use of fixed assets; determination of fixed capital renewal needs; adequate assessment of the conditions of fixed assets, maintaining the proper conditions of machinery and equipment; implementation of rational depreciation policy; finding acceptable sources of funding for the restoration of fixed capital, as well as finding more efficient ways of using the investment resources. It should allow the industrial enterprise to produce products, which are in demand, and ensure stable competitive positions and high efficiency in the long run.