Browsing by Author "SOROKA, Larysa"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item МОДУЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ ЗАПАСІВ У ПОСЕРЕДНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. MODULAR PROVISION OF STRATEGIC INVENTORY PLANNING IN THE INTERMEDIARY ACTIVITY(2023) ЗАХАРЧЕНКО, Віталій Іванович; ZAKHARCHENKO, Vitalii; СОРОКА, Лариса Миколаївна; SOROKA, Larysa; СТЕПАНОВА, Катерина Вячеславiвна; STEPANOVA, KaterynaУ статті запропоновано концептуальний підхід до моделювання процесу стратегічного управління запасами на торговельно-посередницькому підприємстві. Наголошено, що для формування концептуального підходу до стратегічного управління запасами необхідно врахувати безліч складників проблеми і різноманітні взаємозв’язки, точно оцінити їх вплив один на одного і на систему загалом. Здійснено порівняльну характеристику стратегічного та оперативного управління та проведено адаптацію її до процесу управління запасами посередницького підприємства. The paper highlights the basic provisions of the conceptual approach to operational inventory management, which are aimed at increasing the efficiency of trade and intermediary enterprises. With the aim of timely formation of a sequence of measures establishing strategic goals and objectives in the management system, there has been proposed a conceptual approach to modeling the process of strategic inventory management at a trade and intermediary enterprise. A model of the inventory management system as a complex of interrelated actions and stages has been presented. A comparative characterization of strategic and operational approaches to inventory management in trade and intermediary activities has been carried out. The main differences between strategic and operational management were defined. The advantages of strategic management were emphasized. The model of the system of strategic inventory management at the TPP has been considered. The practical importance of the presented materials has been proved by an example of calculating the parameters of the cable product stock management system.Item ПОНЯТІЙНИЙ АПАРАТ ІНТЕГРОВАНИХ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ. CONCEPTUAL APPARATUS OF INTEGRATED MARKETING COMMUNICATIONS(2023) СОРОКА, Лариса Миколаївна; SOROKA, LarysaУ статті визначено, що під маркетинговими комунікаціями варто розуміти концепцію, згідно з якою підприємство ретельно продумує та координує роботу своїх каналів комунікації, щоб створити чіткий, послідовний та переконливий погляд на підприємство та його товари. Уточнено склад основних та синтезованих елементів маркетингових комунікацій. Сформовано дев’ять основних класифікаційних критеріїв маркетингових комунікацій. На основі аналізу та систематизації наукових поглядів вітчизняних вчених сформовано класифікацію маркетингових комунікацій відповідно до вимог цифрового середовища. The purpose of this study is to form a categorical apparatus of marketing communications, namely: to determine the nature, composition and classification criteria of the elements of marketing communications. Methods. In the course of this study, such methods of scientific cognition were used as comparative analysis (to compare the views of different scientists on determining the composition of elements of marketing communications) and abstract-logical generalization (to develop classification criteria for marketing communications). The results. It is determined that marketing communications should be understood as a concept according to which the company carefully considers and coordinates the work of its communication channels to create a clear, consistent and convincing view of the company and its products. The composition of the main and synthesized elements of marketing communications is specified. Nine main classification criteria for marketing communications have been identified. Scientific novelty. Based on the analysis and systematization of scientific views of domestic scientists, the classification of marketing communications in accordance with the requirements of the digital environment is formed. The practical significance is manifested in the possibility of applying the developed conceptual apparatus in the activities of domestic enterprises in the process of development, planning, implementation and evaluation of the effectiveness of marketing communications.Item СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ. STRATEGIC PROJECT MANAGEMENT(2022) СОРОКА, Лариса Миколаївна; SOROKA, Larysa; СТЕПАНОВА, Катерина Вячеславiвна; STEPANOVA, Kateryna; УМАНЕЦЬ, Тетяна Миколаївна; UMANETS, TetianaСтратегічне управління проєктами є перспективним напрямом досліджень. Доведено, що команди з управління про- єктами повинні навчитися працювати з бізнес-аспектами, краще підтримувати бізнес-стратегію та стабільність. Визначено, що стратегічний менеджмент проєктів ще не широко використовується як підхід у практиці реалізації проєктів. Констатовано, що однією з концепцій стратегічного управління проєктами є стратегія проєкту. Побудовано схему складників стратегії проєкту на основі моделі 5 «Р» Мінцберга. Проаналізовані елементи стратегії проєкту за трьома «Р»: перспектива, позиція, план.Strategic project management is a promising area of research. It has been proven that project management teams need to learn to work with business aspects, better maintain business strategy and stability. To promote project management as a strategic activity with the clear goal of creating competitiveness for organizations, the concept of project strategy must be clear, defined, formulated, managed. It is also necessary to continue research on the perception of senior management in the implementation of the project strategy. This includes research into implementation problems, limitations and shortcomings of the project strategy. Another possible area of research is the study of the relationship between the sponsor's strategy and the project strategy, the study of whether it is always desirable to agree on a project strategy and business strategy. These studies should further improve the concept of project strategy in order to make it more applicable to the dynamics of modern organization.Item УПРАВЛІННЯ КОНСАЛТИНГОВОЮ ФІРМОЮ. MANAGEMENT OF A CONSULTING FIRM(2022) СОРОКА, Лариса Миколаївна; SOROKA, Larysa; МЕТІЛЬ, Тетяна Костянтинівна; METIL, Tetiana; ШЕВЧЕНКО-ПЕРЕПЬОЛКІНА, Радислава Іванівна; SHEVCHENKO-PEREPOLKINA, RadyslavaУ статті досліджено перспективи управління консалтинговими фірмами в Україні. Здійснено емпіричне дослідження у вигляді анкетування українських компаній стосовно використання консалтингових послуг. Дослідження проводилося восени 2020 р. у всій Україні. Розроблена анкета містила 21 запитання. З показником відповідей 24 % отримано 194 дійсні, заповнені анкети, що оброблено методами описової статистики. Компанії-відповідачі цілком задоволені консультаційними послугами, які вони придбали, але є відносно висока частка (40 %) копаній, які ставлять під сумнів співвідношення ціни та якості послуги, а 12 % не змогли реалізувати пропозицію консультанта. The paper examines the prospects of management of consulting firms in Ukraine. In the 21st century, there is almost no area of business that cannot be linked to consulting. According to the survey, the most common reason why Ukrainian companies turn to management consulting is to increase efficiency and finance (investment, project financing, liquidity, etc.). The challenges posed by the growing pressure of the digital revolution in Ukraine will soon give new impetus to the development of consulting services. Further research will focus on comparing trends in Ukraine with other Eastern European countries.Item ІННОВАЦІЙНА СВОБОДА: ЗАДУМ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ. INNOVATIVE FREEDOM: DESIGN AND PROVISION(2022) ЗАХАРЧЕНКО, Віталій Іванович; ZAKHARCHENKO, Vitalii; СОРОКА, Лариса Миколаївна; SOROKA, Larysa; ДЕРЕВЕНЧУК, Крістіна Олександрівна; DEREVENCHUK, KristinaУ процесі дослідження визначено взаємообумовленість задуму, інновацій і фінансового забезпечення, що обумовлено такими складовими: творчість винахідника та унікальність інновації як ознака раціональності, корисності, альтернативності; закономірності та раціональності появи інновації; намірів людини економічної; фінансових інструментів впровадження інновацій; потреба інновації як продукту, що оптимізує господарські витрати. Висвітлюються нові сутності, явища і форми їх прояву. Ініціатива інноваційних підприємців у виборі форм присутності на ринку інновацій зазнає перешкод з боку органів державної влади. In the process of the study, based on the generalization of the works of famous scientists, the interdependence of the idea, innovation and financial support was determined. This relationship is due to the following components: creativity of the inventor as a transcendence of the idea; uniqueness of innovation as a sign of rationality, consumption, science intensity, usefulness, alternativeness; patterns and rationality of the emergence of innovation as an immanent life; alternativeness of innovation in determining the optimality of financial, energy, time, emotional costs; the intentions of an economic person, which can be manifested in the forms of a traditional and unique way of introducing innovations; financial instruments for introducing innovations; science as a function of life, which is realized through movement towards integrity and causes creativity in innovative design; the need for innovation as a product that optimizes economic costs; growing investment interest in the demand for the latest technologies. The development of the innovation process is analyzed through cyclicity, modeling, consistency, stability, balance, inertia, institutionality, security. Moreover, each methodology contains categories. Thus, new entities, phenomena and forms of their manifestation are illuminated. All areas of the national economy that are contained in the budgetary principles and are based on economy, advertising, efficiency. The initiative of innovative entrepreneurs in choosing forms of presence in the innovation market suffers obstacles from the state authorities. During the recovery period, state regulation pursues a policy of restrictions, a symbolic monetary and foreign exchange policy.