Browsing by Author "SKOROPYSOVA, Natalia"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item ПОНЯТТЯ ТА ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДІЛОВОЇ РЕПУТАЦІЇ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ В УКРАЇНІ. THE CONCEPT AND MAIN CHARACTERISTICS OF THE CORPORATE REPUTATION OF LEGAL ENTITIES IN UKRAINE(2021) СКОРОПИСОВА, Наталія Ігорівна; SKOROPYSOVA, NataliaУ статті досліджуються питання, пов’язані з походженням поняття «ділова репутація юридичних осіб» у правовій науці. Аналізуються основні підходи визначення місця ділової репутації в системі нематеріальних благ. Обґрунтовується теза стосовно того, що ділова репутація перетворилася в цінний актив юридичної особи з майновим змістом, котрий може бути оцінений у грошовому еквіваленті і використаний у цілях отримання прибутку (гудвіл). Здійснено аналіз юридичної практики відносно підстав для задоволення позову стосовно захисту ділової репутації та ситуацій оспорювання прийнятих судових рішень. Зважаючи на законодавчі прогалини в статті висловлюється думка, що ділова репутація юридичної особи потребує належного правового регулювання, яке враховувало б потреби цих суб’єктів права, специфіку їх суспільних відносин і було здатне регулювати питання, пов’язані із захистом права юридичної особи на ділову репутацію. The paper examines issues related to the origin of the concept of «business reputation of legal entities» in legal science. This concept, on the one hand, acts as a moral and philosophical category, and on the other, it is an object of civil rights and intangible benefits. This is explained by the most important role in the system of ensuring, implementing and protecting the rights and freedoms of subjects of civil legal relations. It is specified that the level of protection and the degree of protection of intangible benefits appropriate to legal entities reflects the level of development of the category of civil society, the legal and social model of any state. It is difficult to imagine the successful activity of a legal entity without a positive business reputation. The results of economic activity depend on how the given subject of law is perceived by the counterparties (existing and potential). The main approaches to determining business reputation in the system of intangible benefits are analyzed. The legal nature of business reputation and its constituent elements in the context of the category of intangible goods, as an integral element of the civil category, are determined. Indeed, at present, in the conditions of the development of a free market economy and high competition, the protection of the business reputation of a legal entity is one of the main factors affecting the establishment and support of successful and stable business activities. The thesis is substantiated that business reputation has become a valuable asset of a legal entity with property content, which can be valued in monetary terms and used to generate profit (goodwill). The analysis of legal practice regarding the grounds for satisfying a claim for the protection of business reputation and situations of challenging the adopted court decisions is carried out. Despite the legislative gaps, the paper expresses the opinion that the business reputation of a legal entity requires proper legal regulation, which would take into account the needs of these subjects of law, the specifics of their public relations and would be able to regulate issues related to the protection of the right of a legal entity to business reputation.