Browsing by Author "SHEVCHENKO, Inna Yuriivna"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item ГАРМОНІЗАЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ АВТОМОБІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ: БАЗОВІ ПОСТУЛАТИ, ПЕРЕВАГИ, НЕДОЛІКИ HARMONIZATION APPROACH TO STATE REGULATION OF DEVELOPMENT OF AUTOMOTIVE INDUSTRY: BASIC POSTULATES, ADVANTAGES, DISADVANTAGES(2020) ШЕВЧЕНКО, Інна Юріївна; SHEVCHENKO, Inna Yuriivna; ПЛАХТІЙ, Анастасія Олександрівна; PLAKHTII, Anastasiia OleksandrivnaУ статті викладено базові постулати гармонізаційного підходу до державного регулювання розвитку автомобільної промисловості на прикладі формування державної стратегії розвитку автомобілебудування на засадах гармонізації з державними стратегічними імперативами та стратегіями розвитку автомобілебудівних підприємств. Виявлено потенційні переваги та недоліки застосування гармонізаційного підходу до державного регулювання розвитку автомобільної промисловості в порівнянні з реалізацією традиційних прийомів публічного управління розвитком автомобілебудівного комплексу. The automotive industry is an integral and strategically important part of the national economy. Today, in Ukraine, the mechanism of state regulation of development of the automotive industry includes a wide range of legal, administrative, economic and social-psychological methods that potentially have significant effectiveness in stimulating the development of the automotive industry. In practice, domestic automakers are actually left alone by the government with their problems. In view of the fact that the application of the harmonization approach can distort the competitive environment in the automobile market in view of the strengthening of the state protectionism of the domestic automakers, it is recommended that the mandatory limitation in time and systematically control the implementation of state strategies for the development of the automotive industry. The prospect of further research is the development of organizational and information support for the application of the harmonization approach to the state regulation of development of the automotive industry.Item КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЕСЕНЦІАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА. COMPETITIVENESS OF INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION: ESSENTIAL CHARACTERISTICS(2021) ШЕВЧЕНКО, Інна Юріївна; SHEVCHENKO, Inna Yuriivna; ЦЕМА, Валерія Євгеніївна; TSEMA, Valeriia YevheniivnaУ статті авторами надано ессенціальну характеристику категорії «конкурентоспроможність закладу вищої освіти» як здатності закладу вищої освіти в даний момент часу та в майбутньому здобувати переваги у конкурентній боротьбі на ринку освітніх послуг завдяки ефективним управлінню внутрішніми ресурсами й резервами навчально-методичної та наукової діяльності, адаптації до зовнішніх чинників, найбільш повному задоволенню попиту здобувачів вищої освіти інноваційними освітніми послугами з метою досягнення стратегічних цілей. There is a stereotype in society that such areas as education are “public”, so far from market conditions. In fact, such operating conditions are more typical of secondary education institutions, while institutions of higher education today are placed in conditions of fierce competition for the contingent. Today, not all domestic institutions of higher education can withstand ever-increasing competition in the market of educational services. Given the urgent need to ensure the competitiveness of domestic institutions of higher education, scientists usually prefer methodological and applied rather than theoretical aspects of this issue. Therefore, even in the scientific literature there is actually no significant theoretical basis for the essential definitions of the category “competitiveness of institution of higher education”. The following definition of “competitiveness of institution of higher education” is provided: the ability of institution of higher education at this time and in the future to gain competitive advantage in the market of educational services through effective management of internal resources and reserves of educational-methodical and research activities, adaptation to external factors, the most complete satisfaction of the demand of higher education students with innovative educational services in order to achieve strategic goals.Item КОНКУРЕНЦІЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА РЕГІОНАЛЬНИХ РИНКАХ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ. COMPETITION OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN REGIONAL MARKETS OF EDUCATIONAL SERVICES IN UKRAINE(2021) ШЕВЧЕНКО, Інна Юріївна; SHEVCHENKO, Inna Yuriivna; ЦЕМА, Валерія Євгеніївна; TSEMA, Valeriia YevheniivnaУ статті авторами досліджено конкуренцію закладів вищої освіти на регіональних ринках освітніх послуг в Україні. Побудовано картограми конкуренції закладів вищої освіти за 29 галузями знань, за якими наразі можливе здобуття вищої освіти в Україні. За кожною галуззю знань ідентифіковано види конкуренції закладів вищої освіти на регіональних ринках освітніх послуг України, серед яких такі як «монополія», «олігополія» та «чиста конкуренція». Якщо в регіоні відсутні заклади вищої освіти, що здійснюють підготовку фахівців за певною галуззю знань, такий регіон позначався як «вільна ніша». The system of higher education in Ukraine is an integral part of the international educational space. In terms of the number of universities (total and per capita), Ukraine is among the top 25 countries with the largest number of higher education institutions. Although Ukraine has a fairly wide network of higher education institutions, this does not mean that there is only pure competition in the regional markets of educational services. Exceptionally pure competition of higher education institutions in the regional markets of educational services in Ukraine takes place only in the fields of knowledge 05 “Social and Behavioral Sciences” and 07 “Management and Administration”. In other fields of knowledge to some extent there are signs of oligopoly and/or monopoly of higher education institutions in the regional markets of educational services in Ukraine. There is no pure competition of higher education institutions in the regional markets of educational services in Ukraine in such fields of knowledge as 04 “Theology” and 21 “Veterinary Medicine”.Item ПРОГНОЗУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО ЕФЕКТУ ВІД ДЕРЖАВНОГО СТИМУЛЮВАННЯ ВНУТРІШНЬОГО ПОПИТУ НА АВТОМОБІЛІ. FORECASTING THE ECONOMIC EFFECT FROM STATE STIMULATION OF INTERNAL DEMAND FOR AUTOMOBILES(2020) ШЕВЧЕНКО, Інна Юріївна; SHEVCHENKO, Inna YuriivnaУ статті здійснено апробацію методичного інструментарію прогнозування економічного ефекту від державного стимулювання внутрішнього попиту на автомобілі. Визначено прогнозний на період 2020-2024 рр. економічний ефект від державного стимулювання внутрішнього попиту на автомобілі вітчизняного виробництва, як для автомобілебудівних підприємств (ПрАТ «Промавтоінвест», корпорації «Богдан», ПрАТ «Єврокар», ПрАТ «АвтоКрАЗ», ПрАТ «БАЗ», ПрАТ «Часівоярські автобуси», ПрАТ «Чернігівський автозавод», ПАТ «Черкаський автобус») у вигляді чистого прибутку, так і для держави у вигляді поповнення Державного бюджету внаслідок сплати автовиробниками податку на додану вартість і податку на прибуток підприємств. Effective interaction of the state with automobile manufacturers should be based on mutually beneficial conditions, and the result of such cooperation should have a concrete economic effect. Today Ukrainian automakers need the state support for stimulating the domestic demand for their products. The purpose of the paper is to forecaste the economic effect of state stimulation of internal demand for domestic automobiles. Results. The article tested the methodological tools for forecasting the economic effect of state stimulation of internal demand for domestic automobiles. Ukraine is characterized by a situation where the initial demand and the demand expected due to the state stimulation is less than the production capacity of automotive enterprises.Item ІНТЕГРАЛЬНА ОЦІНКА ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ АВТОМОБІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ. NTEGRAL ASSESSMENT OF INNOVATION AND INVESTMENT POTENTIAL OF AUTOMOTIVE INDUSTRY OF UKRAINE(2020) ШЕВЧЕНКО, Інна Юріївна; SHEVCHENKO, Inna Yuriivna; ПЛАХТІЙ, Анастасія Олександрівна; PLAKHTII, Anastasiia OleksandrivnaУ статті авторами запропоновано інтегральний індекс інноваційно-інвестиційного потенціалу підприємств автомобілебудування та розроблено шкалу інтерпретації значень даного індикатору. Здійснено інтегральне оцінювання інноваційно-інвестиційного потенціалу автомобільної промисловості України у період 2014-2018 рр., зокрема таких автовиробників як: ПАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», корпорація «Богдан», ПрАТ «Єврокар», ПрАТ «АвтоКрАЗ», ПрАТ «БАЗ», ПрАТ «Часівоярські автобуси», ПрАТ «Чернігівський автозавод», ПАТ «Черкаський автобус». The automotive industry traditionally belongs to the innovation-active subsectors, where a large number of product and process innovations are produced annually, many newest engineering solutions are put into practice. In scientific literature there are numerous studies of innovation and investment potential at the macro, meso and micro levels of its manifestation, but scientists have not yet paid attention to the innovation and investment potential of the automotive industry. In the period 2014-2018, the stimulators of the innovation and investment potential of the automotive industry of Ukraine were indicators of the cost of implemented investment projects, capital efficiency, material efficiency and productivity. Instead, mainly the destructive influence on the integral index of innovation and investment potential of the automotive industry of Ukraine in 2014-2018 was carried out by indicators of management efficiency, introduction of innovations, profitability of activity.