Browsing by Author "Romanenko, O."
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Вплив стилів лідерства на соціально-психологічний клімат у групі серед підлітків.The Effects of Leadership Styles on the Social Psychological Climate during Adolescence(2018) Романенко, О. В.; Степанчук, Д. М.; Romanenko, O.; Stepanchиk, M.Проаналізовано вплив стилів лідерства на соціально-психологічний клімат у групі серед підлітків. Визначено стан дослідженості цієї проблеми в соціальній психології. Встановлено, що структура групи залежно від стилю лідерства істотно не впливає на соціально-психологічний клімат, проте є одним із важливих чинників соціальної взаємодії. Висвітлено сутність поняття лідерства та його функції.The research is dedicated to the study of the leadership styles’ influence on the socio-psychological climate between teenagers. The study level of the problem is analyzed. The structure of the group depends on the style of leadership and doesn’t influence on the socio-psychological climate of the group, but it is one of the important factors. The main types of leadership are described. The notion of leadership and its functions are explained.Item Методичні засади вивчення кореляційної парадигми у структурі курсу експериментальної психології. Methodological Principles of Study of the Correlation Paradigm Shift in the Structure of Experimental Psychology Course.(2016) Романенко, О. В.; Romanenko, O.Визначено методичні засади вивчення кореляційної парадигми у структурі курсу експериментальної психології. Розроблено алгоритм викладення навчального матеріалу. Досліджено генезу наукових уявлень про кореляцію, що надає можливість зіставити її з експериментальною парадигмою. Розглянуто види кореляційного зв’язку в контексті ілюстрування відомими психологічними законами. Окреслено проблеми спрямованості і третьої змінної як основних форм інтерпретації кореляційного дослідження. Обґрунтовано доцільність самостійної організації та проведення кореляційного дослідження студентами за певним планом. Определены методические основы изучения корреляционной парадигмы в структуре курса экспериментальной психологии. Разработан алгоритм изложения учебного материала. Исследована генеза научных представлений о корреляции, что дает возможность ее сопоставления с экспериментальной парадигмой. Рассмотрены виды корреляционной связи с иллюстрированием известными психологическими законами. Определены проблемы направленности и третьей переменной как основных форм интерпретации корреляционного исследования. Обоснована целесообразность самостоятельной организации и проведения корреляционного исследования студентами по определенному плану.The article defined methodological principles study of the correlation paradigm shift in the structure of the course in experimental psychology. Proved the importance of this subject, which allows students to get acquainted with the scientific paradigm of modern psychology and master the rules of psychological research; to understand how scientific knowledge was obtained in the various fields of psychology; to understand the technology of knowledge in any scientific field; to develop the skills of experimentation and experimental means of evaluating the effectiveness of molding influences; to develop scientific thinking, which allows to perceive the surrounding critical information. Presented algorithm is a presentation of educational material.Item Напрями психопрофілактики віктимної поведінки неповнолітніх.Directions of Psycho Prophylaxis of Minors Victimized Behavior(2018) Романенко, О. В.; Romanenko, O.Визначено напрями психопрофілактики віктимної поведінки неповнолітніх. На основі концептуальних засад вивчення проблем віктимної поведінки у вітчизняній і зарубіжній науці встановлено вікові особливості неповнолітніх, що обумовлюють вразливість цієї категорії, передусім незавершеність формування особи як у біологічному, так і соціальному контексті, наслідком чого є нездатність адекватно оцінювати обстановку. Доведено, що серед різноманітних чинників формування віктимної поведінки вагома роль належить емоційній неврівноваженості, недостатності досвіду, підвищеній залежності від референтної групи, несприятливим умовам сімейного виховання. Описано категорії осіб, що мають схильність до віктимної поведінки. Наукова новизна статті полягає в окресленні напрямів психопрофілактичної роботи з неповнолітніми: формування правосвідомості в процесі соціалізації дитини, розвиток здатності до соціально-перцептивного передбачення, формування поведінкових стратегій у віктимологічних ситуаціях. Психопрофілактика віктимної поведінки неповнолітніх повинна мати комплексний характер та охоплювати когнітивний компонент (забезпечення необхідними знаннями про дійсність), емоційний (формування відповідного ставлення до неї) та поведінковий (попередження віктимної та закріплення соціально бажаної поведінки). Така робота є необхідною умовою адаптації молодого покоління до умов життєдіяльності в соціумі. Оскільки ризик віктимної поведінки набуває піку саме в підлітковому віці, важливе значення належить психопрофілактичним заходам у передсензитивному періоді, доки негативні для розвитку особистості чинники не закріпилися як провідні.The article is devoted to the consideration of psycho prophylaxis of minors victimized behavior. The state of studying of this problem in the national science is analyzed. It is noted that the content of victimization consists of three factors: the insecurity of the person on the part of the state, society and microenvironment from any criminal encroachments and the subjective inclination of a person to become a victim of a crime. Juveniles are the most affected category of people, due to the following factors: 1) the incomplete formation of a person in the biological plan, and therefore, the inability to resist a criminal offense; 2) the incompleteness of the formation of a person in a social plan, the consequence of which is the inability to adequately assess the situation, which leads to a greater probability of getting into a criminal situation as a victim of a crime. It is established that among the various factors of the formation of victimized behavior a significant role belongs to the biological age features, insufficiency of experience, increased dependence on the reference group, unfavorable conditions of family upbringing. Categories of persons with a predisposition to victim behavior are described. The factors of adolescent’s socialization as a result of education in pseudo wealthy families characterized by undeniable domination of one of the parents, the presence of violent interactions among family members, the use of violence and physical punishment as the main methods of upbringing are determined. The directions of psycho-prophylactic work with minors are outlined: formation of legal consciousness in the process of socialization of a child, development of the ability to social-perceptual prediction, formation of behavioral strategies in dangerous situations. Psycho prophylaxis of victimized behavior of minors should be complex and cover the cognitive component (providing the necessary knowledge about reality), emotional (formation of the appropriate attitude towards it) and behavioral (prevention of victimization and consolidation of socially desirable behavior). Since the risk of victimized behavior reaches a peak in adolescence, the importance of psycho prophylaxis measures in the presensitive period is of great importance, while factors that are negative for the development of the person are not fixed as leading.Item Психологічна складова в діяльності працівника ювенальної превенції. Psychological Component in Activity of a Juvenile Prevention Worker(2022) Романенко, О. В.; Romanenko, O.Актуальність дослідження обумовлена потребою в удосконаленні практичних засад діяльності працівника ювенальної превенції, зокрема підвищення ефективності про-філактики правопорушень серед неповнолітніх. Мета дослідження полягає у визначен-ні психологічної складової в діяльності працівника ювенальної превенції. Research actuality is conditioned by the necessity of improvement of practical principles of activity of worker of juvenile prevention, that it directionally on the increase of efficiency of prophylaxis of offences among minor. Purpose consists in determination of psychological constituent in activity of worker of juvenile prevention. Research results. Between the different forms of activity of subdivisions of juvenile prevention (law-applied, organizational, law enforcement, educational) the special role of educational function is certain as а backbone, that is sent to forming of sense of justice, legal culture and socially adaptive behaviоr of young people, assists the prophylaxis of illegal acts.Item Формування навичок медіації в майбутніх правоохоронців. Formation of Mediation Skills in Future Law Enforcement Officers(2022) Романенко, О.В.; Romanenko, O.Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення навичок медіації правоохоронців, що пов’язано із сучасними тенденціями євроінтеграційних процесів в Україні. Мета дослідження полягає у визначенні шляхів формування навичок медіації в майбутніх правоохоронців. The relevance of the study is due to the need to improve the mediation skills of law enforcement officers, which is due to the current trends of European integration processes in Ukraine. The purpose of the study is to determine the ways of formation of mediation skills in future law enforcement officers.Item Чинники девіантної поведінки підлітків з позицій різних психотерапевтичних підходів. Factors of Deviant Behavior of Adolescents from the Positions of Different Psychotherapeutic Approaches(2021) Романенко, О.В.; Romanenko, O.Метоюстатті є висвітлення чинників девіантної поведінки з позицій різних психотерапевтичних підходів.Методологічний інструментарійстановить загальна теорія соціальних відхилень, що ґрунтується як на диференціації, так і на інтеграції наявних знань у різних галузях. Визначено сутність девіантної поведінки як соціально значущої поведінки особистості, що відхиляється від соціальних норм і не відповідає загальноприйнятим у соціумі стандартам поведінки. Описано вияви девіантної поведінки, що стають поширеними в сучасних умовах, зокремакомунікативні девіації, що притаманні соціальним мережам. Проаналізовано різніпсихотерапевтичні напрямироботи з девіаціями. Наукова новизнастатті полягає у висвітленні основних концепцій психотерапії з різноманітними видами пояснення чинників і механізмів девіантної поведінки. Висновкистатті полягають в обґрунтуванні створення інтегративної психотерапевтичної моделі для розуміння причин і корекції такої поведінки. Визначено, що з позицій психодинамічного підходу доцільним є вивчення історії життя клієнта, виявлення внутрішнього конфлікту антисоціальних глибинних інстинктів з моральними установками особистості, що призводить до утворення комплексу неповноцінності. З позицій поведінкової психотерапії девіантну поведінку розглядають як результат неправильного научіння, що може бути усунена так само, як була набута. Метою когнітивно-поведінкової терапії є досягнення особистісного оздоровлення клієнта з девіантною поведінкою шляхом руйнування дисфункційних схем і пов’язаних із ними станів свідомості, усвідомлення та відокремлення хворобливих часток від здорової особистості, що спрямовано на позитивні зміни в різних сферах життя людини. Окреслено перспективу подальших досліджень у цій галузі, що полягає в розробленні психокорекційних програм відповіднодо різних видів девіантної поведінки. The purposeof this article is to study the factors of deviant behavior from the standpoint of different psychotherapeutic approaches. The methodological toolkitwas compiled by the general theory of social deviations, which is based on both differentiation and integration of existing knowledge in various fields. The essence of deviant behavior as a socially significant behavior of a person, which deviates from social norms and does not correspondto generally accepted standards of behavior in society, has been determined. Described are the manifestations of deviant behavior, which are spreading in modern life conditions, in particular, communicative deviations inherent in social networks. Various psychotherapeutic directions of work with deviations are analyzed. The scientific noveltyof the article lies in the consideration of the basic concepts of psychotherapy with various types of explanations for the causes and mechanisms of deviant behavior. The conclusionsof the article are to substantiate the creation of an integrative psychotherapeutic model for understanding the causes and correction of such behavior. It is determined that from the standpoint of the psychodynamic approach, it is advisableto study the history of the client’s life, identify the internal conflict of deep antisocial instincts with the moral attitudes of the personality, which leads to the formation of an inferiority complex. From the standpoint of behavioral psychotherapy, deviant behavior is seen as the result of improper learning, which can be eliminated in the same way as it was acquired. The goal of cognitive-behavioral therapy is to achieve personal recovery of a client with deviant behavior by destroying dysfunctional schemes and related states of consciousness, awareness and separation of painful particles from a healthy person, aimed at positive changes in various areas of a person's life. The prospects for further research in this area, which consist in the developmentof psychocorrectional programs in relation to various types of deviant behavior, have been determined.Item Чинники схильності до правопорушень в осіб із вадами психічного розвитку.Factors of Propensity to Law-Breaking in Persons with Disabilities of Psychical Development(2017) Романенко, О. В.; Romanenko, O.Розглянуто чинники схильності до правопорушень в осіб із порушеннями психічного розвитку. Проаналізовано стан вивчення проблеми деформації правосвідомості. Встановлено, що серед зазначених чинників формування деформацій правосвідомості важлива роль належить нездатності особи адекватно сприймати дійсність й опрацьовувати інформацію.The article considers the factors of propensity to law-breaking and ways of their prevention in persons with disabilities of psychical development. This problem is defined in the context of forming of individual legal consciousness as a result of the general consciousness development. The consideration is importance of adolescent age as a sensitive period of forming self-concept especially of such its components as the social-self and moral-self, perception of the world, attitude to self and to others. It was established that among the various forming factors of deformations of legal consciousness weighty role belongs to the individual inability to adequate perception of reality and information processing, due to defects of psychical development. Allocated and described the category of individuals with disabilities of psychical development.Item Чинники формування громадської думки в системі політичних PR.Public Opinion Factors in the System of Political PR(2019) Романенко, О. В.; Romanenko, O.Метою статті є висвітлення чинників формування громадської думки в системі політичних ПР.The purpose of this article is to highlight the factors shaping public opinion in the system of political PR.