Browsing by Author "PRODIUS, Yuliia"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item ГЛОБАЛЬНІ СТРАТЕГІЇ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ ТА ОСОБЛИВОСТІ. GLOBAL STRATEGIES: CONCEPTS, TYPES AND FEATURES(2023) ПРОДІУС, Юлія Іванівна; PRODIUS, Yuliia; МОРЕНЧЕНКО, Катерина Геннадіївна; MORENCHENKO, KaterynaСтаттю присвячено визначенню та дослідженню поняття глобальні стратегії, їх різновидів та особливостей. Розглянуто різні підходи до визначення глобальних стратегій, запропоновані відомими закордонними та українськими науковцями. Досліджено особливості різних видів глобальних стратегій, зокрема розглянуто геополітичні, економічні, соціокультурні та технологічні стратегії. Проаналізовано конкретні випадки застосування глобальних стратегій: а саме на прикладі компанії Apple. Описано вплив обраної стратегії на досягнення успіху компанією.The paper is devoted to the definition and research of the concept of global strategies, their varieties and features. Different approaches to defining global strategies, proposed by well-known foreign and Ukrainian scientists, are considered. The peculiarities of various types of global strategies are studied, in particular, geopolitical, economic, sociocultural and technological strategies are considered. Specific cases of the application of global strategies are analyzed, namely on the example of the Apple company, and the impact of the chosen strategy on the company's success is described.Item СЦЕНАРНЕ ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВСЕСВІТНЬОЇ ПАНДЕМІЇ. SCENARIO PLANNING FOR THE DEVELOPMENT OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY OF THE HOTEL BUSINESS ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF THE WORLD PANDEMIC(2021) ПШЕНИЧНА, Ірина Віталіївна; PSHENYCHNA, Iryna; ПРОДІУС, Юлія Іванівна; PRODIUS, Yuliia; ІЗОТОВ, Сергій Олександрович; IZOTOV, SerhiiВ умовах всесвітньої пандемії для підтримки діяльності підприємства готельного бізнесу необхідне чітке визначення змісту та послідовності певних дій для досягнення поставлених цілей, що визначає процес планування та прогнозування діяльності підприємства. У статті розглядається сценарне планування як один із найбільш ефективних інструментів стратегічного планування на підприємстві, який дозволяє у найкоротші терміни спрогнозувати розвиток подій та актуалізувати планові показники для його ефективного управління. Проведений аналіз готельної діяльності за період пандемії. Досліджені методи сценарного планування на підприємстві готельного бізнесу в умовах економічної невизначеності. З’ясована різниця між традиційним та сценарним підходами стратегічного планування. Розроблені сценарії можливих подій підприємства готельного бізнесу в майбутньому в умовах пандемії на прикладі сценарного хреста. Визначені сценарії подальшого розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємства. The hotel business is traditionally considered a highly profitable area of foreign economic activity. The most significant risk factors are considered to be economic, political and social instability in countries and regions. In 2020, almost all global tourism and hotel businesses faced a serious challenge in their development – a severe crisis caused by the rapid spread of a pandemic of a new species of coronavirus (COVID-19) around the world. In the context of a global pandemic, to support the activities of the hotel business, it is necessary to clearly define the content and sequence of certain actions to achieve the goals, which determines the process of planning and forecasting the activities of the enterprise. Scenario planning is a fairly flexible process of describing possible future scenarios. This is part of strategic planning, which refers to the tools and technologies that manage future uncertainty. Scenario planning proved its effectiveness during the global pandemic, when hotel enterprises that applied scenario planning were ready for change and simply applied a different scenario, continuing to go with the flow. Scenarios for further development of foreign economic activity of the enterprise are determined.Item ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ У СВІТІ ТА КРАЇНАХ ЄС. TRENDS IN TOURISM DEVELOPMENT IN THE WORLD AND EU COUNTRIES(2021) ПРОДІУС, Юлія Іванівна; PRODIUS, Yuliia; ЛІБЕНКО, Юлія Сергіївна; LIBENKO, Yulia; БЄЛОБРОВ, Олександр Дмитрович; BIELOBROV, OleksandrСтаттю присвячено аналізу світових тенденцій розвитку туризму за умов пандемії COVID-19. Зміни клімату, зниження рівня питної води, велика концентрація парникових газів, сміттєві плями змушують бізнес задумуватись про використання нових моделей із метою зниження впливу на навколишнє середовище. У майбутньому зміниться не тільки формат подорожей, а й наше ставлення до них. Тож, у статті розглядаються тенденції розвитку туризму у світі, а також застосування моделей циркулярної економіки в цій галузі. The paper is devoted to the analysis of world trends in tourism development in the context of the COVID-19 pandemic. Climate change, declining drinking water levels, and high concentrations of greenhouse gases are forcing people and businesses to think about using new methods to reduce their impact on the environment. The circular economy must become a lifeline and change the behavior of the world's population. The COVID-19 pandemic has almost completely stopped all life on earth. At one point, air traffic stopped, sea and river cruises, entire cities and countries were closed for quarantine. The pandemic made all residents think and rethink everyday life, attitude to travel and nature. Tourism even now remains one of the sectors most affected by the coronavirus pandemic, and the outlook remains rather uncertain. Life will not be the same as it used to be. The pandemic has significantly affected every sector of the tourism industry: airlines, transport, cruise lines, hotels, restaurants, attractions (such as national parks, protected areas and cultural heritage sites), travel agencies, tour operators. Small and medium-sized enterprises, which make up a large informal tourism sector, make up about 80 per cent of the tourism sector, and many of them may not survive the crisis without significant support. In the future, not only the format of travel will change, but also our attitude to them: vacation planning will have to be approached more consciously and take into account many factors. Tourism was one of the first sectors to be deeply impacted by the pandemic, as measures introduced to contain the virus led to a near-complete cessation of tourism activities around the world. The sector also risks being among one of the last to recover, with the ongoing travel restrictions and the global recession. This has consequences beyond the tourism economy, with the many other sectors that support, and are supported by, tourism also significantly impacted. Therefore, the paper considers the trends of tourism development in the world, as well as the application of the principles of the circular economy in this area. various macro-environmental factors force the tourism industry and tourists to change their preferences and tastes. Global and European trends include safety and hygiene when traveling, the growth of contactless payments, the spread of local tourism, healthy and organic food, the use of virtual reality, robots, chatbots and process automation. In addition, ecological, rural and transformational tourism is gaining popularity among tourist destinations.Item УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ВИХОДУ НА ЗОВНІШНІ РИНКИ. PERSONNEL MANAGEMENT AS A TOOL TO ENSURE THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF ENTERING FOREIGN MARKETS(2021) ПРОДІУС, Юлія Іванівна; PRODIUS, Yuliia; ДОБРОВОЛЬСЬКА, Анастасія Євгенівна; DOBROVOLSKA, Anastasiia; ПОДОЛЬСЬКИЙ, Віталій Андрійович; PODOLSKYI, VitaliiУ статті наведено низку визначень поняття «управління персоналом». Розроблено та графічно відображено функції та принципи управління персоналом на підприємстві в умовах виходу на зовнішній ринок. Охарактеризовано зв’язок між управлінням персоналом та управлінням конкурентоспроможності підприємства; основні стратегічні цілі, щоби компанія могла отримати та зберегти конкурентну перевагу; низку переваг, які можуть принести підприємству стратегічне управління персоналом. Сформовано основні заходи задля забезпечення конкурентоспроможності підприємства на міжнародних ринках. Proper management of the organization's personnel are certain activities in the market that must be performed by the company to function successfully in a competitive environment. Complex processes are needed to obtain the deepest possible knowledge of employees, their professional potential, ambitions and opportunities for development. This knowledge becomes the basis for activities that allow people working in the organization to achieve their individual goals and the goals of the enterprise. . It is clear from academic research that the way an organization manages its staff is significantly related to the results of the organization, which confirms the resource view, where business competitiveness is related, at least in part, to investment in specific assets of the company. From the strategic perspective of the enterprise, enterprises must be fully aware of the importance of human resource management in the strategic development of the enterprise, especially in foreign economic activity, update the idea of human resource management, constantly improve human resource assessment, incentives and constraints and accelerate informatization of personnel management.