Browsing by Author "PILETSKA, Samira"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item СТРАТЕГІЧНО ОРІЄНТОВАНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПІДПРИЄМСТВА. STRATEGICALLY ORIENTED ECONOMIC POTENTIAL OF THE ENTERPRISE(2022) ПІЛЕЦЬКА, Саміра Тимофіївна; PILETSKA, Samira; ЛУНКІНА, Ірина Юріївна; LUNKINA, IrynaУ статті визначено, що стратегічно орієнтований економічний потенціал підприємства – це відповідність та достатність ресурсів та компетенцій підприємства для розроблення та реалізації стратегії розвитку, яка зміцнює його конкурентну позицію на ринку та позитивно впливає на ефективність функціонування в умовах змінного зовнішнього середовища. Визначення засноване на ресурсному та компетентному погляді на стратегічно орієнтований економічний потенціал, який передбачає, що стратегічний розвиток підприємства визначається наявністю та якістю наявних та залучених ресурсів відповідністю цілям стратегічного розвитку підприємства.It is noted that the conditions in which most modern enterprises have to exist are determined by the state of the world economy.Enterprises are negatively affected by the external environment, moreover, the current situation creates additional barriers that prevent the development of their economic activity, and also actualizes the entire complex of management problems. It was determined that the strategically oriented economic potential of the enterprise is the correspondence and sufficiency of the resources and competencies of the enterprise for the development and implementation of the development strategy, which strengthens its competitive position on the market and positively affects the efficiency of functioning in the conditions of a changing external environment. This definition is based on a resourceful and competent view of strategically oriented economic potential, which assumes that the strategic development of an enterprise is determined by the availability and quality of available and engaged resources - material, human, and intangible, and their compliance with the goals of strategic development of the enterprise. In order to form a strategically oriented economic potential sufficient for the development and implementation of a development strategy in changing external conditions, enterprises have to turn to loan resources, where the level of the interest rate represents a cost that affects the economic capabilities of the enterprise, and, therefore, the development strategy, formation and use of economic potential. The study should be carried out systematically, with constant systematic monitoring of the state, the result of which should be the determination of changes in specific factors and directions of their development, taking into account the prediction of threats or opportunities for the enterprise.Item ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ЕКОНОМІКИ ЗНАНЬ: ТЕОРЕТИЧНИЙ ПІДХІД. FORMATION OF THE COMPETITIVE STRATEGY OF THE ENTERPRISE IN CONDITIONS OF THE KNOWLEDGE ECONOMY: THEORETICAL APPROACH(2022) ПІЛЕЦЬКА, Саміра Тимофіївна; PILETSKA, Samira; АНУФРІЄВА, Мирослава Олександрівна; ANUFRIIEVA, MyroslavaЗазначено, що у сучасних економічних умовах успіх будь-якого підприємства багато в чому залежить від його конкурентної позиції. Акцентовано, що сформована конкурентна стратегія вирішує цілий комплекс завдань, орієнтованих на дослідження довкілля, сегментів ринку, діяльності конкурентів та можливостей підприємства, що дозволить підприємству залишатися гнучким і водночас мати високий рівень фінансової стійкості, платоспроможності, забезпечити високу його вартість, ефективність виробничих процесів та якість продукції, високу конкурентоспроможність на відповідному ринку. It is noted that in modern economic conditions, the success of any enterprise largely depends on its competitive position. Sustainable competitiveness allows enterprises not only to win in the market struggle, but also to take timely measures to respond to changes in the external environment. An effective competitive strategy allows you to get a unique product, the price, quality and properties of which will meet the needs of consumers. The purpose of the paper is to substantiate the theoretical provisions regarding the formation of the competitive strategy of the enterprise. The methodological basis of the research is the scientific works of the classics of economic science, the works and publications of leading scientists and specialists who investigate the issue of forming a competitive strategy of the enterprise. In the research process, such methods as analysis, synthesis, comparison, descriptive- analytical, system-structural were used. It is emphasized that the achievement of strategic commercial goals and the ability to function effectively for a long time are the basis of competitiveness, which for the enterprise, due to its unique properties, surpasses the existing one on the market and is more attractive for consumers in a certain segment of the economy in the long term. The formed competitive strategy for the enterprise has appropriate properties and acts consistently and systematically. It solves a whole range of tasks focused on researching the environment, market segments, competitors' activities, and the company's capabilities. All of them make it possible to implement such a competitive strategy that will allow the enterprise to remain flexible and at the same time have a high level of financial stability, solvency, ensure its high cost, efficiency of production processes and product quality, which, in turn, will allow it to be competitive on the relevant market.