Browsing by Author "MORHUNOVA Tetiana Ivanivna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ОСОБЛИВОСТІ ТА ПІДСТАВИ ЮРИДИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ЗЛОВЖИВАННЯ МОНОПОЛЬНИМ (ДОМІНУЮЧИМ) СТАНОВИЩЕМ НА РИНКУ. FEATURES AND GROUNDS OF LEGAL LIABILITY FOR ABUSE OF MONOPOLY (DOMINANT) POSITION IN THE MARKET(2020) МОРГУНОВА Тетяна Іванівна; MORHUNOVA Tetiana IvanivnaПоказано критерії та умови монопольного становища суб’єктів господарювання на певному ринку. Вказано види діянь, що становлять собою зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку та види заборон зазначеного зловживання. Підбито підсумки та окреслено основні напрямки роботи Антимонопольного комітету України. Висвітлено важливі аспекти притягнення до відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та процесу визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єкта на ринку. Розглянуто найпоширеніші види зловживань монопольним (домінуючим) становищем на ринку та відповідні види юридичної відповідальності. Встановлено підстави для юридичної відповідальності за зловживання монопольним становищем на ринку. Issues of legal liability for abuse of monopoly (dominant) position in the market are quite relevant in connection with the dynamic development of legislation, as well as given the active law enforcement practice of the Antimonopoly Committee of Ukraine. In the current conditions, the necessary guarantee of stable development and functioning of domestic commodity markets and economic entities operating in them is the effective counteraction to the negative manifestations of monopoly. Among modern types of violations of the legislation on protection of economic competition by business entities, abuse of monopoly (dominant) position in the market is quite common. The abuse of monopoly (dominant) position in the market should be considered as actions or omissions of the economic entity that holds a monopoly (dominant) position in the market, which have led or may lead to the prevention, elimination or restriction of competition. For committing an offense in the form of abuse of monopoly (dominant) position, the legislation provides for the application of legal liability of the following types: economic, legal and administrative, which can be applied in the form of fines and compulsory division. The basis for legal liability for abuse of monopoly position in the market is the establishment of factual, legal and procedural grounds. The purpose of legal liability for abuse of monopoly (dominant) position in the market is to prevent such negative manifestations in the economic sphere as unfair competition. Continuous development and improvement of legislation on protection of economic competition in combination with economic and organizational measures contributes to the creation of unified system and effective mechanism for combating the abuse of monopoly (dominant) position in the market, including through prosecution. The key function of the Antimonopoly Committee is not to fill the budget with fines, but to effectively protect economic competition, including through active advocacy for competition in Ukraine.Item ОСОБЛИВОСТІ ІННОВАЦІЙНОЇ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СУЧАСНОГО ВИРОБНИЧОГО ПІДПРИЄМСТВА. FEATURES OF INNOVATIVE MARKETING ACTIVITY OF THE MODERN MANUFACTURING ENTERPRISE(2019) СТАНІСЛАВИК Олена В’ячеславівна; STANISLAVYK Olena Viacheslavivna; КОВАЛЕНКО Олександр Михайлович; KOVALENKO Oleksandr Mykhailovych; МОРГУНОВА Тетяна Іванівна; MORHUNOVA Tetiana IvanivnaВисвітлено суть маркетингової стратегії, яка полягає в забезпеченні відповідності можливостей підприємства умовам конкурентного ринку, як на поточний момент, так і на перспективу. Розглянуто стратегічні і тактичні складові інноваційної маркетингової діяльності та особливості визначення ціни на інноваційні продукти виробничого підприємства. Показано сутнісні аспекти здійснення маркетингової діяльності з просування на ринок нової продукції і технологій та комерційного обміну на ринку інновацій. Позначено особливості досягнення комерційного успіху при просуванні на ринок нової продукції виробничого підприємства. In the modern conditions for many domestic enterprises are characterized by episodic, unsystematic and, as a result, ineffective use of marketing. This state of things negatively affects their competitiveness, and well-known international agreements only aggravate the competitiveness problem, which cannot be solved by traditional methods. Therefore, the creation of holistic marketing system and the development of approaches to establish effective management of it are very important. Despite the existing work on the marketing activities of the enterprise and ensuring its effectiveness, today there is a need to study its features in relation to the enterprise that performs innovative activities, in particular the features of innovative marketing activities of the modern manufacturing enterprise.