Browsing by Author "KOVALCHUK, Oleksandra"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ КОЛАБОРАЦІЙ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ HORECA В УМОВАХ НЕПЕРЕДБАЧУВАНОСТІ. FEATURES OF APPLICATION OF HORECA HOSPITALITY COLLABORATIONS IN UNCERTAINTY CONDITIONS(2022) КОВАЛЬЧУК, Олександра Вікторівна; KOVALCHUK, Oleksandra; ШЕПІТКО, Микола Вікторович; SHEPITKO, Mykola; БРЕНІНГ, Катерина Олександрівна; BRENINH, KaterynaУ статті досліджується особливості застосування різноманітних варіацій співпраці, або «колаборації» у сфері HoReCa. Останні роки сфера гостинності HoReCa переживає скрутні часи в умовах невизначеності, таких як період пандемії та пост пандемії, а наразі – загострення воженого конфлікту в Україні. Усі ці події негативно впливають на розвиток сучасних підприємств, особливо на підприємства сфери HoReCa. В умовах сьогодення для підтримки функціонування підприємств сфери HoReCa необхідно впроваджувати різноманітні колаборації, спрямовані на підтримку та розвиток сфери HoReCa, та всіх її контрагентів в умовах непередбачуваності. The paper examines the peculiarities of applying various variations of cooperation, or "collaboration", in the field of HoReCa. In recent years, HoReCa's hospitality industry has been going through difficult times in conditions of uncertainty, such as the pandemic and post-pandemic periods and the escalation of the driving conflict in Ukraine. All these events negatively impact modern enterprises' development, especially enterprises in the field of HoReCa. The use of collaborations in these difficult times allows HoReCa companies to look at the market in a new way and realize a common intention that will help all contractors of the collaboration to achieve a common goal and increase competitiveness.Item ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ЕКСПОРТНО-ОРІЄНТОВАНИМ ВИРОБНИЧИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ПРИ ВИХОДІ НА ЗОВНІШНІ РИНКИ: ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ. FEATURES OF MANAGEMENT OF EXPORT-ORIENTED MANUFACTURING ENTERPRISE AT ENTERING FOREIGN MARKETS: INTELLECTUAL ASPECT(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; КОВАЛЬЧУК, Олександра Вікторівна; KOVALCHUK, Oleksandra; ДОЛОКА, Роман Олександрович; DOLOKA, RomanНа сучасному етапі розвитку сучасних українських підприємств усе більше набуває актуальності вихід на зовнішні ринки, саме тому питання стосовн ефективного управління експортно-орієнтованими підприємствами постають усе частіше та потребують більш детального дослідження. У процесі дослідження було розглянуто особливості управління сучасними експортно-орієнтованими українськими підприємствами, та виокремлено основні етапи, що проходить підприємство виходячи на зовнішні ринки. Особливої уваги в цьому контексті заслуговує саме інтелектуальний аспект, що насамперед передбачає управління інтелектуальною власністю за кордоном. At the present stage of development of modern Ukrainian enterprises, access to foreign markets is becoming increasingly important, which is why questions about the effective management of export-oriented enterprises are increasingly common and require more detailed research. Most Ukrainian companies that adhere to the vector of development at some point in their existence begin to be interested in the internationalization of their activities and the search for new markets. Internationalization of business is becoming an important prerequisite for further growth and development. Internationalization of the enterprise and entering new foreign markets is an extremely complex process that cannot be done overnight, and to achieve it you need to be sufficiently educated in this topic and systematically plan it, as well as have financial opportunities, audacity and a little luck. To expand the markets for export activities, it is important to answer several questions: who is a potential competitor in a new market, what strategy should be implemented, what may be the features of export activities in a country and what should be considered in managing export activities? Depending on the answers to these and other questions, the success of the implementation of further plans for the expansion of markets and the overall efficiency of foreign economic activity largely depends. In the course of this research the peculiarities of management of modern export-oriented Ukrainian enterprises were considered, and the main stages of the enterprise passing on foreign markets were singled out. In this context, the intellectual aspect deserves special attention when entering foreign markets, which primarily involves the management of intellectual property abroad. When entering foreign markets, it is unacceptable to neglect the intellectual aspect, because most successful enterprises, large and small, are built on well-managed intangible assets or intellectual property.Item ПЕРСОНАЛ ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ І ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ. STAFF OF THE ENTERPRISE: ESSENCE AND APPROACHES TO DEFINITION(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; КОВАЛЬЧУК, Олександра Вікторівна; KOVALCHUK, Oleksandra; АТАНАСОВ, Микола Віталійович; ATANASOV, MykolaНа сучасному етапі розвитку українських підприємств із кожним днем усе більшої актуальності набуває один із найважливіших ресурсів – персонал підприємства. В умовах інтелектуалізації економіки, доцільно стверджувати, що персонал належить до складових підприємства, які найбільш динамічно розвиваються. Наразі існує дуже багато суміжних термінів до поняття «персонал», які досить часто плутають між собою, наприклад «кадри», «трудові ресурси» тощо. Тому доцільно проаналізувати різноманітні підходи до визначення, дослідити різницю цих понять та виокремити сутність «персоналу підприємства». At the present stage of development of Ukrainian enterprises, one of the most important resources – the staff of the enterprise – is becoming more and more relevant every day. In the context of the intellectualization of the economy, it is reasonable to say that the staff is one of the most dynamically developing components of the enterprise. Currently, there are many related terms to the concept of “staff”, which are often confused with each other, such as “personnel”, ”human resources”, and so on. Therefore, it is advisable to analyze the various approaches to the definition, to explore the difference between these concepts and to identify the essence of ”staff of the enterprise”. Staff is an integral part of any modern enterprise, one of the most important resources that creates a unique value for an individual enterprise due to its own experience and specific qualities obtained in the process of working in a particular enterprise. Staff is a very multifaceted category, which with the development of economic thought develops, both in fact in enterprises, and the very concept is further developed. The study of the essence of the concept of “staff of the enterprise” is quite relevant, especially taking into account the changes that occur with the intellectualization of the economy. There is a large number of published scientific papers devoted to the study of certain aspects of the staff of the enterprise, as well as issues of effective staff management. Great contribution to the study of this topic was made by such domestic and foreign experts as K. Marx, S.G. Strumlin, M.I. Rusinko, O.I. Sudakova, N.V. Filippova, I.M. Boychik, P.A. Maluev, N.V. Fedorova, N.P. Nikolenko, O.V. Krushelnytska, G.T. Zavinovska, et.al.Item СУТНІСТЬ І ХАРАКТЕРИСТИКА КОМПЛАЄНСУ: ВИЗНАЧЕННЯ, ФУНКЦІЇ, ЦІЛІ, ЕТИЧНІ ОСНОВИ, МІСЦЕ В ОРГАНІЗАЦІЙНІЙ СТРУКТУРІ ПІДПРИЄМСТВА. THE ESSENCE AND CHARACTERISTICS OF COMPLIANCE: DEFINITION, FUNCTIONS, GOALS, ETHICAL FOUNDATIONS, PLACE IN THE ORGANIZATIONAL STRUCTURE OF THE ENTERPRISE(2023) КОВАЛЬЧУК, Олександра Вікторівна; KOVALCHUK, Oleksandra; МОРЕНЧЕНКО, Катерина Геннадіївна; MORENCHENKO, Kateryna; БІБІК, Дмитро Володимирович; BIBIK, DmytroУ статті розглянуто комплаєнс як складову частину організації, що забезпечує дотримання внутрішніх та зовнішніх правил і норм у ній, а також місце комплаєнсу, його функцій і цілей на підприємстві. Досліджено важливість розуміння сутності та забезпечення функціонування комплаєнсу на підприємстві та способів запобігання та виявлення його порушень, етичні основи комплаєнсу та його місце в структурі підприємства. Розглянуто досвід та історію розвитку комплаєнсу на прикладі реальних ситуацій з міжнародними компаніями й вплив цих ситуацій на формування системи введення комплаєнсу на сучасних підприємствах та бізнес-структурах.The paper examines compliance as an integral part of the organization that ensures compliance with internal and external rules and norms in it, as well as the place of compliance, its functions and goals in the enterprise. The importance of understanding the essence and ensuring the functioning of compliance at the enterprise and ways of preventing and detecting its violations, the ethical foundations of compliance and its place in the structure of the enterprise are studied. The experience and history of the development of compliance are considered on the example of real situations with international companies and the influence of these situations on the formation of the system of introducing compliance in organizations.