Browsing by Author "IVANOVSKA, Alla"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПУБЛІЧНОЇ СЛУЖБИ В ОРГАНАХ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПРИКОРДОННОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ. ADMINISTRATIVE AND LEGAL PRINCIPLES OF THE ORGANIZATION OF THE PUBLIC SERVICE IN THE AUTHORITIES OF THE STATE BORDER GUARD SERVICE OF UKRAINE(2022) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ВЛАДОВСЬКА, Катерина Петрівна; VLADOVSKA, KaterynaУ статті виконано наукове дослідження адміністративно-правових засад організації публічної служби в органах управління Державної прикордонної служби України. Визначено, що публічна служба в органах управління Державної прикордонної служби України є особливим видом публічної служби – т. зв. «публічною службою у правоохоронних органах» і має як загальні ознаки публічної служби, притаманні усім видам публічної служби загалом і службі у правоохоронних органах зокрема, так і специфічні ознаки. In the paper, a scientific study of the administrative and legal foundations of public service organization in the authorities of the State Border Guard Service of Ukraine was conducted. The scientific article states that public service in the authorities of the State Border Guard Service of Ukraine is a special type of public service - the so-called "public service in law enforcement agencies" and has as general features of public service inherent in all types of public service in general and service in la enforcement agencies in particular, as well as specific ones, inherent only to the public service in the authorities of the State Border Guard Service of Ukraine. The authors came to the conclusion that public service in the authorities of the State Border Guard Service of Ukraine has the following features: military character; special law enforcement purpose; relations with the participation of the personnel of the authorities of the State Border Guard Service of Ukraine are implemented for the purpose of protecting and protecting the interests of society and the state, therefore, by their nature, they are not only managerial, but also protective and protective relations of a power-subordination nature; are implemented, if necessary, with the help of legal coercion and even by using special means and weapons, since their objects are the most significant interests of society and the state; the official powers of the personnel of the authorities of the State Border Guard Service of Ukraine are embodied in specific legal relations in the process of observing the principles and implementing measures of the border policy; a clearer system of legislation regarding the regulation of this type of service, primarily represented by the regulatory acts of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine; the presence in the structure of both units that directly carry out the tasks of protecting and protecting the state border (state border protection bodies, border service departments, etc.), and bodies that primarily have control and management functions (the Administration of the State Border Guard Service of Ukraine, regional offices).Item АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКІВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ У КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ: ДОСВІД ДЛЯ УКРАЇНИ. TAX ADMINISTRATION IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION IN THE COUNTRIES OF THE EUROPEAN UNION: EXPERIENCE FOR UKRAINE(2023) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, AllaУ статті досліджено проблеми адміністрування податків в умовах цифровізації економіки у країнах Європейського Союзу, проаналізовано методи адміністрування податків, які застосовуються у провідних європейських державах. Акцентовано увагу на основних проблемах та викликах, що стоять перед країнами ЄС у питанні адміністрування податків в умовах цифровізації, визначено шляхи подолання цих викликів. Окреслено перспективи активізації впровадження цифрових технологій в адміністрування податків в Україні з урахуванням досвіду країн ЄС у цій сфері. The paper examines the problems of tax administration in the context of digitalization of the economy in the countries of the European Union, as well as outlines the prospects for improving tax administration in the context of digitalization in Ukraine based on the positive experience of European countries. It is emphasized that in the countries of the European Union there is a common system of tax administration, based on the principles of automation and integration, which includes electronic data exchange, automated systems of control and processing of tax information, as well as electronic services for taxpayers. The methods of tax administration used in such leading European countries as France, Germany, and Italy are analyzed. Attention is focused on the main problems and challenges facing the EU countries in the issue of tax administration in conditions of digitalization (determining the place of taxation; increasing the number of transactions carried out with the help of cryptocurrencies and blockchain technologies; increasing the number of electronic transactions, which threatens to increase the volume of electronic fraud and tax evasion), the ways of overcoming these challenges, which are used by European countries, are defined. The prospects for intensifying the implementation of digital technologies in tax administration in Ukraine as a means of improving the efficiency and transparency of taxation processes, taking into account the experience of EU countries in this area, in particular regarding the development and implementation of an effective and secure information system for collecting, processing and analyzing tax information, improving electronic communication between payers and state bodies, ensuring reliable protection of personal data and security of electronic payments.Item КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО НА ІНФОРМАЦІЮ ПРО СТАН ДОВКІЛЛЯ В УМОВАХ НАДАННЯ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ. CONSTITUTIONAL RIGHT TO INFORMATION ON THE STATE OF THE ENVIRONMENT IN THE PROVISION OF TOURIST SERVICES(2021) РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, Iryna; ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ЛИТВИНЕНКО, Ірина Леонідівна; LYTVYNENKO, IrynaУ статті проаналізовано стан закріплення права на інформацію про стан довкілля та навколишнього природного середовища в національних нормативно-правових актах. Окреслено зміст екологічної інформації, що міститься в актах міжнародного характеру. Визначено проблему співвідношення екологічної інформації та інформації про стан навколишнього природного середовища. Доведено, що поняття «довкілля» є ширшим за своїм змістом, ніж «навколишнє природне середовище». Узагальнюючи, запропоновано дефініцію «екологічна інформація». У договорах, які укладаються між туроператором та турагентом і між туристом та туристичною компанією при наданні туристичних послуг визначено обов’язок надавати інформацію та право отримувати інформацію про стан навколишнього природного середовища. The paper proves that one of the means of ensuring the right of citizens to health care from the adverse effects of the environment is the right to information about the factors that affect health. It is noted that reliable information about the state of the environment is the basis for the formation of an effective environmental policy of the state. In this regard, it is argued that a society with a high level of informatization is able to successfully solve both economic and environmental problems. In connection with the above, the importance of issues related to the exercise of the right to information about the state of the environment is highlighted. The state of consolidation of the right to information on the state of the environment and the natural environment in national regulations is analyzed. The content of ecological information contained in acts of international character is outlined. The problem of the ratio of ecological information and information about the state of the environment is determined. Environmental information includes information on the state of the environment, however, given the legislative definition of the environment, which covers a wide range of elements related to the conditions of human existence, it is proved that the concept of “environment” is broader in meaning than “environment”. In summary, the proposed definition of “environmental information” is information about the environment, about activities that adversely affect (or may affect) the environment and the human body, as well as information on measures to protect the environment and ensure compliance with environmental rights. The agreements concluded between the tour operator and the travel agent and between the tourist and the travel company when providing travel services define the obligation to provide information and the right to receive information about the state of the environment.Item ОРГАНІЗАЦІЯ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ СОЦІАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ЯК ГАРАНТІЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ. ORGANIZATION OF PROVISION OF ADMINISTRATIVE SERVICES OF SOCIAL CHARACTER IN THE TERRITORIAL COMMUNITY IN THE CONDITIONS OF DECENTRALIZATION AS A GUARANTEE OF CONSTITUTIONAL RIGHT TO SOCIAL PROTECTIO(2021) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaУ статті наголошено на необхідності надання якісних публічних послуг населенню органами місцевого самоврядування. Метою статті є визначення порядку організації надання адміністративних послуг соціального характеру в територіальній громаді в умовах проведення реформи з децентралізації публічної влади та шляхів його вдосконалення. Проаналізовано законодавчі зміни, що відбулися у порядку організації надання адміністративних послуг соціального характеру. Зроблено висновок з доцільності пришвидшення процесу підключення всіх територіальних громад до ПК «ІІС «Соціальна громада» та під’єднання до неї всіх фронт-офісів та бек-офісів шляхом покладення на місцевого голову обов’язку стосовно прийняття відповідних рішень, а також доцільності впровадження співробітництва територіальних громад у сфері надання адміністративних послуг соціального характеру шляхом укладання договорів про створення спільного центру надання адміністративних послуг. The paper emphasizes the need to provide quality public services to the population by local governments, which is one of the main tasks of the reform of decentralization of public power. The purpose of the paper is to determine the procedure for organizing the provision of administrative services of a social nature in the territorial community in the context of the reform of decentralization of public power and ways to improve it. The legislative changes that took place in the organization of the provision of administrative services of a social nature in the territorial community in the conditions of decentralization are analyzed, namely the mechanism of interaction of authorized officials of executive bodies of local councils, officials of centers of administrative services and social protection bodies on the appointment of various types of social benefits; introduction of a mechanism for providing administrative services of a social nature to residents of all territorial communities with the use of electronic document management. It was emphasized that the conclusion of agreements on cooperation of territorial communities will provide an opportunity to create joint centers for the provision of administrative services and remote workplaces in territorial communities that are not administrative centers. It is concluded that in order to improve the provision of administrative services of a social nature in territorial communities, it is necessary to speed up the process of connecting all territorial communities to the PC "IIS" Social Community "and connect all front and back offices by relying on rural, urban , the mayor of the duty to take appropriate decisions, and it is advisable to further implement the cooperation of territorial communities in the provision of administrative services of a social nature by concluding agreements on the establishment of a joint center for the provision of administrative services.Item ПРАВО НА ІНФОРМАЦІЮ ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ: ОКРЕМІ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ. THE RIGHT TO INFORMATION ABOUT THE ACTIVITIES OF PUBLIC AUTHORITIES: CERTAIN THEORETICAL AND LEGAL ASPECTS(2021) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaВиявлено, що право на інформацію про діяльність органів публічної влади пов’язане із більш загальним конституційним правом кожного вільно збирати, зберігати й поширювати інформацію будь-яким законним способом. Важливою гарантією, яка забезпечує реалізацію права громадян на інформацію про діяльність органів публічної влади є принцип транспарентності, визначальними ознаками якого є такі поняття, як прозорість, відкритість, гласність, публічність, підзвітність. Зроблено висновок, що забезпечення реалізації права на інформацію про діяльність публічної влади покладається саме на органи публічної влади, які зобов’язані забезпечити належний доступ до повної та об’єктивної інформації про свою діяльність. It is found that the right to information about the activities of public authorities is linked to the more general constitutional right of everyone to freely collect, store and disseminate information in any lawful manner. The analyzed law is subject to international and domestic rules governing the right of access to information in general. At the same time, this right is regulated in great detail by special regulations that establish additional guarantees. An important guarantee that ensures the realization of the right of citizens to information about the activities of public authorities is the principle of transparency, which applies in many democracies around the world. The principle of transparency is manifested, firstly, in the fact that public authorities are obliged to inform the public about their activities, and secondly, every member of society has the appropriate right to receive such information, and the level of access to information about activities of public authorities is very important. Forms of exercising the right to information about the activities of public authorities, taking into account the peculiarities of legal regulation, are divided into passive and active. The passive form presupposes that the citizen himself gets acquainted with the information about the activity of the public authority, which duty is to make it public. An active form of exercising this right involves direct appeals of citizens or their groups to public authorities with requests to provide relevant information. It is concluded that ensuring the exercise of the right to information about the activities of public authorities is the key to building a democratic state governed by the rule of law and relies on public authorities, which are obliged to create all conditions for public participation in the adoption of legal acts by these bodies and to provide adequate access to complete and objective information about their activities.Item ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЗВЕРНЕННЯ ДО СУДУ В ІНТЕРЕСАХ ІНШИХ ОСІБ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ ТА ПОСАДОВИХ ОСІБ ТА ЇХ УЧАСТІ У СПРАВАХ ПРО ПРАВОПОРУШЕННЯ, ЩО ПОВ’ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ, ВЧИНЕНІ ПУБЛІЧНИМИ СЛУЖБОВЦЯМИ. LEGAL PRINCIPLES OF APPROACHING THE COURT IN THE INTERESTS OF OTHER PERSONS OF PUBLIC AUTHORITIES AND OFFICIALS AND THEIR PARTICIPATION IN CASES OF OFFENSES RELATED TO CORRUPTION COMMITTED BY PUBLIC OFFICIALS(2022) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ВЛАДОВСЬКА, Катерина Петрівна; VLADOVSKA, KaterynaУ статті досліджено правові засади звернення до суду в інтересах інших осіб органів публічної влади та посадових осіб та їхньої участі у справах про правопорушення, що пов’язані з корупцією, вчинені публічними службовцями. Автори дійшли висновку, що у межах реалізації своїх повноважень суб’єктами таких звернень є Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор та Національне агентство з питань запобігання корупції, з питань представництва інтересів інших осіб у справах про правопорушення, що пов’язані з корупцією, вчинені публічними службовцями такими органами є Спеціалізована антикорупційна прокуратура та Національне агентство із питань запобігання корупції. In the paper the study of the legal basis of applying to court in the interests of other persons of public authorities and officials and their participation in cases of offenses related to corruption committed by public officials is done. Such subjects are the Human Rights Commissioner of the Verkhovna Rada of Ukraine, the prosecutor and the National Agency for the Prevention of Corruption, for matters of representation of the interests of other persons in cases of offenses related to corruption committed by public officials, such bodies are the Specialized Anti-Corruption Prosecutor's Office and National Agency for the Prevention of Corruption. The authors came to the conclusion that the representation of the interests of a citizen or the state in court in cases provided for by the Law of Ukraine "On the Prosecutor's Office" and related to corruption or corruption-related offenses, as well as the representation within the limits of its competence of the interests of the state in cases of recognition as unfounded assets and their collection into state income is carried out by the Specialized Anti-Corruption Prosecutor's Office. The status of the National Agency for the Prevention of Corruption in legal relations regarding the representation of the interests of other persons is dual (dualistic) – on the one hand, it carries out an administrative investigation, that is, proceedings in cases of offenses related to corruption at the first stage, on the other hand, the agency has the right to apply to the court with a lawsuit (statement) in the interests of the whistleblower, to participate in the consideration of cases based on such lawsuits (statements), as well as at any stage of the proceedings to enter into a case in which proceedings are opened based on the lawsuits (statements) of whistleblowers, to file an appeal, cassation complaint, an application for review of a court decision based on newly discovered or exceptional circumstances, including in a case in which the proceedings were opened based on the claim (statement) of the whistleblower. In addition, the National Agency for the Prevention of Corruption may actually act in the interests of the state, contesting in the appeal or cassation procedure the decisions made in administrative lawsuits to recognize the decisions of the National Agency as illegal.Item ПРИКЛАДНІ ПИТАННЯ ВИРІШЕННЯ СПРАВ ПРО ПРАВОПОРУШЕННЯ, ЩО ПОВ’ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ. PRACTICAL ISSUES OF RESOLVING CASES ON OFFENSES RELATED TO CORRUPTION IN ADMINISTRATIVE JUDICIARY(2023) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ГАВРІК, Роман Олександрович; HAVRIK, RomanУ статті здійснено дослідження особливостей вирішення справ про правопорушення, що пов’язані з корупцією в адміністративному судочинстві. На підставі дослідження зроблено висновок, що частими у судовій практиці є подання адміністративних позовів про: визнання протиправною бездіяльності Національного агентства з питань запобігання корупції стосовно нескладення протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язаних з корупцією, незатвердження та ненаправлення до спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції висновків відносно вчинених особою відповідних правопорушень; стосовно розгляду повідомлення викривача, його інформування про результати розгляду такого повідомлення, що потенційно унеможливило відкриття провадження у справі про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією; стосовно визнання протиправними дії Національного агентства, що полягають у внесенні відомостей відносно особи до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. In the paper, a study of the practical issues of resolving cases of offenses related to corruption in administrative proceedings was carried out. In particular, the author's team notes in the paper that, based on the conducted scientific research on the peculiarities of solving cases of offenses related to corruption in administrative proceedings, we can come to the conclusion that the filing of administrative lawsuits about: recognition of illegal inaction is frequent in judicial practice of the National Agency for the Prevention of Corruption regarding failure to draw up protocols on administrative offenses related to corruption, failure to approve and send to a specially authorized subject in the field of anti-corruption the conclusions regarding the relevant offenses committed by the person; regarding the consideration of the whistleblower's report, informing him of the results of the review of such a report, which potentially made it impossible to open proceedings in the case of an administrative offense related to corruption; regarding the recognition as illegal of the actions of the National Agency, which consist in entering information about a person into the Unified State Register of persons who have committed corruption or corruption-related offenses. In judicial practice, it is also possible to file a lawsuit to recognize as illegal the decision of the National Agency for the Prevention of Corruption regarding the drafting of a corresponding protocol on administrative offenses related to corruption. However, in authors’ opinion, in such a case, the court should decide the case not against the plaintiff, since the latter could exercise his right to protect the violated, contested right or interest by filing an appeal against the court's decision.