Browsing by Author "HLOBA, Anastasiia"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item ПРОБЛЕМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРИНЦИПІВ РІВНОСТІ ТА ЗМАГАЛЬНОСТІ У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ: МОЖЛИВІСТЬ ЇХ ВИРІШЕННЯ ЧЕРЕЗ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНСТИТУТУ ПРИВАТНОГО ДЕТЕКТИВА В УКРАЇНІ. PROBLEMS OF REALIZATION OF THE PRINCIPLES OF EQUALITY AND COMPETITIVENESS IN THE CRIMINAL PROCESS: POSSIBILITY OF THEIR SOLUTION BY IMPLEMENTATION OF THE PRIVATE DETECTIVE INSTITUTE IN UKRAINE(2021) ГЛОБА, Анастасія Олександрівна; HLOBA, AnastasiiaДосліджено правову природу принципів рівності та змагальності у кримінальному процесі, їх співвідношення. З’ясовано проблеми їх реалізації на рівні Кримінального процесуального кодексу. Досліджено можливість вирішення цих проблем шляхом запровадження інституту приватного детектива в Україні. Проаналізовано Проєкт Закону «Про приватну детективну діяльність» з метою з’ясування його недоліків та перешкод у забезпеченні цим інститутом позитивного впливу на реалізацію принципів рівності та змагальності у кримінальному процесі. Для цього здійснено порівняння його положень із відповідними положеннями законодавства США, Франції, Великої Британії з метою пошуку шляхів удосконалення законопроєкту та запропоновано відповідні зміни до нього. The work considers the problem of implementation of private detective institute in the context of realization of the principles of equality and competitiveness in the criminal process. At present the relevancy of this institute is proved by numerous attempts of the Verkhovna Rada of Ukraine to adopt a relevant law. As scientists note, the current version of Draft Law contains a large number of shortcomings. At the same time, in Ukraine the problem of compliance of the provisions of the Code of the Criminal Process with the principles of equality and competitiveness in criminal proceedings remains controversial. Scientists have repeatedly studied this issue and suggested ways to solve them, but the corresponding changes have not yet been implemented. Such a solution is necessary to ensure respect for human rights, so it is important to consider the possibility of solving problems related to the implementation of the principles of equality and competitiveness through the introduction of the institution of private detective in Ukraine. The position of Ukrainian criminal procedure law on compliance with principles of equality and competitiveness is not complete, as the defense has fewer opportunities to gather evidence than the prosecution represented by public authorities. To improve the situation with the principles of equality and competition, it is recommended to consider the introduction of the private detective institute in Ukraine. To do this, it is necessary to provide proper legislation in order for this institution to improve the situation in compliance with these principles.Item УГОДА ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ СОТ: ПРОБЛЕМИ СПІВВІДНОШЕННЯ З НАЦІОНАЛЬНИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ. WTO AGREEMENT ON GOVERNMENT PROCUREMENT: PROBLEMS OF CORRELATION WITH NATIONAL LEGISLATION ON PUBLIC PROCUREMENT(2022) ГЛОБА, Анастасія Олександрівна; HLOBA, AnastasiiaВ статті розкриті особливості співвідношення міжнародних зобов’язань України, які вона взяла на себе в рамках Угоди про публічні закупівлі СОТ та національного законодавства про публічні закупівлі. Зокрема, виявлено проблемність такого співвідношення, оскільки Закон України «Про публічні закупівлі» містить положення про «локалізацію», в саме показник вартості складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі. Формулювання, наведені в законі спричиняють невідповідність зі стандартами Угоди СОТ, яка встановлює національний режим та принцип недискримінації. Крім того, Угода встановлює заборону застосування заходів з метою заохочення місцевого розвитку. Таким чином, в статті проведено аналіз законодавства, а також доцільності запровадження відповідних заходів, та зроблено висновки щодо рекомендованих змін, які варто розглянути та впровадити законодавцю.Bringing national legislation in line with the requirements of international agreements to which Ukraine is a party has been and remains an urgent problem of Ukrainian legislation. In addition to the problem of slow implementation of their provisions, in practice there are also situations when the norms of national legislation contradict the international obligations that Ukraine has assumed by ratifying the relevant agreements. The subject of research in this paper is the WTO Agreement on Government Procurement and its correlation with national legislation. Despite the fact that the issues outlined by us, namely, the correlation of the WTO Agreement on Government Procurement with the legislation of Ukraine, is extremely relevant, at the scientific level it has not been given sufficient attention. In the course of the study, we came to the conclusion that the introduction of measures to stimulate the development of the national producers seems appropriate, but it is necessary that such measures do not contradict with the requirements of international treaties to which Ukraine is a party. Therefore, it is necessary to eliminate this contradiction at the level of legislation, considering national interests and risks associated with introducing certain measures. Since the Agreement was ratified by Ukraine without any exceptions aimed at protecting national producers, this significantly limits the government's ability to support national suppliers through public procurement procedures. The situation when the norms of laws contradict the international obligations of Ukraine is unacceptable, so this problem must be resolved.Item ФОРС-МАЖОР ТА ОСОБЛИВОСТІ ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ СУБ’ЄКТАМИ ГОСПОДАРЮВАННЯ В ДОГОВІРНИХ ЗОБОВ’ЯЗАННЯХ НА ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ. FORCE MAJOR AND PECULIARITIES OF ITS APPLICATION BY BUSINESS ENTITIES IN CONTRACTUAL OBLIGATIONS DURING THE MARTIAL LAW IN UKRAINE(2022) ГЛОБА, Анастасія Олександрівна; HLOBA, AnastasiiaДосліджено поняття “форс-мажор”, його співвідношення з поняттям “обставини непереборної сили”, їх нормативне визначення та особливості правового регулювання. Визначені особливості застосування форс-мажору в умовах воєнного стану. Досліджено обставини війни, які можуть вважатися форс-мажором, а також встановлено необхідність наявності причинно- наслідкового зв’язку для визнання події форс-мажором в умовах війни. Також зазначено про необхідність визначення в договорі положень, які дозволять застосувати форс-мажор стосовно обставин, які виникли внаслідок війни в договірних зобов’язаннях суб’єктів господарювання. Force majeure is one of the tools of the legal mechanism that allows the parties to economic contractual relations to protect themselves from liability for negative consequences arising from circumstances in which it was impossible to take measures to avoid them, as well as in circumstances beyond their control. Intuitive war is perceived as an objectively existing phenomenon, the exact occurrence of which, as well as the consequences it causes, can not be reliably predicted and projected on the contractual relationship of the parties. Because of this, in the current conditions of martial law, the question arose of determining the features of the legal impact of war on contractual relations, for which it is possible and appropriate to use the legal mechanism of force majeure. Force majeure is an important mechanism that helps to minimize the potential losses of businesses from the risks of such an unpredictable phenomenon as war. The concept of force majeure is defined by law, but the codified acts use the concept of "force majeure circumstances". Under martial law, although this mechanism is widely used, it can only be used if there is a direct causal link between the breach of the obligation and the specific manifestation of the force majeure that causes it. It is not a ground for non-performance or termination of the contract. It should also be borne in mind that the application of force majeure depends on the terms of the contract in which it is spelt out and, accordingly, by which it can be changed.