Browsing by Author "HALUS, Olena"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ У ПРОЦЕСІ ПІЛЬГОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЖИТЛОМ ЗА РАХУНОК БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ ЯК ГАРАНТІЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА ДОСТАТНІЙ ЖИТТЄВИЙ РІВЕНЬ. SETTLEMENT OF CONFLICT OF INTEREST IN THE PROCESS OF BENEFICIAL HOUSING AT THE EXPENSE OF BUDGET FUNDS AS A GUARANTEE OF THE CONSTITUTIONAL LAW(2021) ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, Oleksandr; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaВиявлено, що у суспільстві існують різні стандарти розуміння права на достатній життєвий рівень, що мають бути закріплені в національних та міжнародних нормативних правових документах. Гарантії конституційного права та житло та права на достатній життєвий рівень взаємопов’язані та представлені системою юридичних засобів та механізмів, які спрямовано на забезпечення належної реалізації цих прав. Метою попередження корупційних проявів у процесі пільгового забезпечення житлом внаслідок конфлікту інтересів є формування єдиного підходу до розуміння й дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у цій сфері. Пільгове забезпечення житлом громадян здійснюється через загальнодержавні, регіональні та місцеві механізми. The paper proves that the realization of the right to a dignified life can be effective only in the framework of legal activities, and the presence of special legal means, which are tools to ensure a dignified human existence, also plays an important role. The analysis revealed that each society has its own standards of understanding the right to a sufficient standard of living, the basis in this case should be the only generally accepted norms and standards, especially those enshrined in international legal instruments. Guarantees of constitutional law and housing and the right to an adequate standard of living are interrelated and represented by a system of political, economic, social conditions, legal means and mechanisms aimed at ensuring the proper exercise of these rights. The system of guarantees of the constitutional right to housing and a sufficient standard of living is represented by general and special (legal) guarantees. The purpose of preventing corruption due to conflict of interest is to form a unified approach of persons authorized to perform state or local government functions and persons equated to them, to understand and comply with the rules of prevention and settlement of conflicts of interest introduced by the Law of Ukraine “On Prevention of Corruption”. Preferential provision of housing for citizens is carried out through certain mechanisms: providing citizens with affordable housing, provided by the Law of Ukraine “On Prevention of the Impact of the Global Financial Crisis on the Development of the Construction Industry and Housing Construction”; state, regional and local housing programs for certain categories of the population; providing social housing to socially vulnerable groups of the population of Ukraine.Item МІНІМІЗАЦІЯ КОРУПЦІЙНИХ РИЗИКІВ У ПРОЦЕСІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА ЖИТЛО ЗА ДОПОМОГОЮ ДЕРЖАВНИХ ТА МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТНИХ ПРОГРАМ (ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД). MINIMIZATION OF CORRUPTION RISKS IN THE PROCESS OF ENSURING THE CONSTITUTIONAL RIGHT TO HOUSING THROUGH STATE AND LOCAL BUDGET PROGRAMS (DOMESTIC AND FOREIGN EXPERIENCE)(2021) БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, Oleksandr; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaВстановлено, що пільгове забезпечення житлом громадян здійснюється через механізми: забезпечення громадян доступним житлом; передбачені для виконання державних, регіональних та місцевих програм забезпечення житлом окремих категорій населення; надання соціального житла соціально незахищеним верствам населення. Виконання державних житлових програм може бути об’єктом корупційних ризиків під час їх реалізації, а відповідальні за їх реалізацію посадові особи, можуть бути суб’єктами корупційних правопорушень під час виконання ними посадових обов’язків. In any society, to meet the housing need, there is a set of conditions for its implementation, which all together form the housing system, but in no society at the appropriate level, this problem is not completely solved. It is established that preferential provision of housing for citizens is carried out through mechanisms: providing citizens with affordable housing; provided for the implementation of state, regional and local housing programs for certain categories of the population; provision of social housing to socially vulnerable segments of the population. Preferential provision of housing for citizens is carried out through mechanisms: providing citizens with affordable housing; provided for the implementation of state, regional and local housing programs for certain categories of the population; providing social housing to socially vulnerable groups. Execution of state housing programs may be subject to corruption risks during their implementation, and officials responsible for their implementation may be subject to corruption offenses in the performance of their official duties. In the process of implementing housing programs, anti-corruption measures should begin with the development of directions, strategies and programs, which should include collecting reliable data on the problem, developing effective implementation mechanisms, detailed analysis and monitoring of the results with public participation, legal examination of draft regulations for their compliance with anti-corruption legislation. Local authorities play an important role in providing housing for citizens. Іmplementation of housing programs in our country usually has a 2-tier structure: central and local, local governments often only act as intermediaries between the central government and the main housing sectors.Item МІСЦЕ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ У СИСТЕМІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТУРИСТИЧНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ В УМОВАХ ФІНАНСОВОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ. THE PLACE OF LOCAL GOVERNMENT BODIES IN THE SYSTEM OF PUBLIC GOVERNANCE OF TOURIST ACTIVITY IN THE CONDITIONS OF FINANCIAL DECENTRALIZATION(2021) РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, Iryna; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; БРИГІНЕЦЬ, Олександр Олексійович; BRYHINETS, OleksandrУ статті констатується поступове відродження туристичної діяльності. Визначено, що система управління туристичною галуззю в умовах децентралізації в Україні є невпорядкованою, побудованою на лобістських засадах, складається з різних за кількістю та якістю посадових осіб, має недостатнє фінансування та нецільове використання виділених коштів. Доведено важливість створення в умовах децентралізації такого механізму управління, який буде ефективним навіть за умови мінімального фінансування туристичної галузі, різної кількості працівників у даній сфері та забезпечуватиме високий рівень їх професіоналізму. Запропоновано створення туристичних відділів на регіональному та місцевому рівнях; здійснення підготовки та підвищення кваліфікації фахівців-управлінців, якими у зв’язку із займаною посадою будуть виконуватись покладені повноваження у сфері туризму. The paper states the gradual revival of tourism, both in Ukraine and in the world. That is why we believe that tourism, especially in the western and southern regions of our country can become a significant driver of economic development of local communities. For the rapid and successful development of the tourism industry in Ukraine, it is necessary to find internal reserves to increase demand for domestic tourism products, increase ways to meet consumer demands for content, diversity and quality of tourism and recreation services. It is determined that the system of management of the tourism industry in the context of decentralization in Ukraine is disorganized, built on lobbying principles, consists of different in number and quality of officials, has insufficient funding and misuse of allocated funds. The importance of creating a decentralized management mechanism in the conditions of decentralization, which will be effective even with minimal funding of the tourism industry, different number of employees in this field and will ensure a high level of their professionalism. It is proposed to create tourist departments at the regional and local levels; training and retraining of specialists-managers, who in connection with the position will perform the assigned powers in the field of tourism. A separate area is the improvement or change of the law on tourism adopted in 1995, which does not fully meet modern realities and requires comprehensive changes that would meet the interests and modern needs of society. We believe that it is very important that tourism should be planned on a comprehensive basis, taking into account all aspects of legislation relating to other sectors that have a direct or indirect impact on it.Item ОРГАНІЗАЦІЯ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ СОЦІАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ЯК ГАРАНТІЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ. ORGANIZATION OF PROVISION OF ADMINISTRATIVE SERVICES OF SOCIAL CHARACTER IN THE TERRITORIAL COMMUNITY IN THE CONDITIONS OF DECENTRALIZATION AS A GUARANTEE OF CONSTITUTIONAL RIGHT TO SOCIAL PROTECTIO(2021) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaУ статті наголошено на необхідності надання якісних публічних послуг населенню органами місцевого самоврядування. Метою статті є визначення порядку організації надання адміністративних послуг соціального характеру в територіальній громаді в умовах проведення реформи з децентралізації публічної влади та шляхів його вдосконалення. Проаналізовано законодавчі зміни, що відбулися у порядку організації надання адміністративних послуг соціального характеру. Зроблено висновок з доцільності пришвидшення процесу підключення всіх територіальних громад до ПК «ІІС «Соціальна громада» та під’єднання до неї всіх фронт-офісів та бек-офісів шляхом покладення на місцевого голову обов’язку стосовно прийняття відповідних рішень, а також доцільності впровадження співробітництва територіальних громад у сфері надання адміністративних послуг соціального характеру шляхом укладання договорів про створення спільного центру надання адміністративних послуг. The paper emphasizes the need to provide quality public services to the population by local governments, which is one of the main tasks of the reform of decentralization of public power. The purpose of the paper is to determine the procedure for organizing the provision of administrative services of a social nature in the territorial community in the context of the reform of decentralization of public power and ways to improve it. The legislative changes that took place in the organization of the provision of administrative services of a social nature in the territorial community in the conditions of decentralization are analyzed, namely the mechanism of interaction of authorized officials of executive bodies of local councils, officials of centers of administrative services and social protection bodies on the appointment of various types of social benefits; introduction of a mechanism for providing administrative services of a social nature to residents of all territorial communities with the use of electronic document management. It was emphasized that the conclusion of agreements on cooperation of territorial communities will provide an opportunity to create joint centers for the provision of administrative services and remote workplaces in territorial communities that are not administrative centers. It is concluded that in order to improve the provision of administrative services of a social nature in territorial communities, it is necessary to speed up the process of connecting all territorial communities to the PC "IIS" Social Community "and connect all front and back offices by relying on rural, urban , the mayor of the duty to take appropriate decisions, and it is advisable to further implement the cooperation of territorial communities in the provision of administrative services of a social nature by concluding agreements on the establishment of a joint center for the provision of administrative services.Item ПРАВО НА ІНФОРМАЦІЮ ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ: ОКРЕМІ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ. THE RIGHT TO INFORMATION ABOUT THE ACTIVITIES OF PUBLIC AUTHORITIES: CERTAIN THEORETICAL AND LEGAL ASPECTS(2021) ІВАНОВСЬКА, Алла Миколаївна; IVANOVSKA, Alla; ГАЛУС, Олена Олександрівна; HALUS, Olena; РИЖУК, Ірина Володимирівна; RYZHUK, IrynaВиявлено, що право на інформацію про діяльність органів публічної влади пов’язане із більш загальним конституційним правом кожного вільно збирати, зберігати й поширювати інформацію будь-яким законним способом. Важливою гарантією, яка забезпечує реалізацію права громадян на інформацію про діяльність органів публічної влади є принцип транспарентності, визначальними ознаками якого є такі поняття, як прозорість, відкритість, гласність, публічність, підзвітність. Зроблено висновок, що забезпечення реалізації права на інформацію про діяльність публічної влади покладається саме на органи публічної влади, які зобов’язані забезпечити належний доступ до повної та об’єктивної інформації про свою діяльність. It is found that the right to information about the activities of public authorities is linked to the more general constitutional right of everyone to freely collect, store and disseminate information in any lawful manner. The analyzed law is subject to international and domestic rules governing the right of access to information in general. At the same time, this right is regulated in great detail by special regulations that establish additional guarantees. An important guarantee that ensures the realization of the right of citizens to information about the activities of public authorities is the principle of transparency, which applies in many democracies around the world. The principle of transparency is manifested, firstly, in the fact that public authorities are obliged to inform the public about their activities, and secondly, every member of society has the appropriate right to receive such information, and the level of access to information about activities of public authorities is very important. Forms of exercising the right to information about the activities of public authorities, taking into account the peculiarities of legal regulation, are divided into passive and active. The passive form presupposes that the citizen himself gets acquainted with the information about the activity of the public authority, which duty is to make it public. An active form of exercising this right involves direct appeals of citizens or their groups to public authorities with requests to provide relevant information. It is concluded that ensuring the exercise of the right to information about the activities of public authorities is the key to building a democratic state governed by the rule of law and relies on public authorities, which are obliged to create all conditions for public participation in the adoption of legal acts by these bodies and to provide adequate access to complete and objective information about their activities.